- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

کوهدشت و سنت تبلیغات انتخاباتی

[1]

کوهدشت و سنت تبلیغات انتخاباتی

با وجود تغییرات فرهنگی بسیار زیاد در دهه های اخیر وتحت تاثیر قرار گرفتن بسیاری از مظاهر زندگی٬حرکت وتغییر ظاهری جامعه (کوهدشت)از وضعیت سنتی به سمت تجدد وپیشرفت٬شهرستان کوهدشت به دلایل مختلف در بعضی مسائل فرهنگی هنوز هم ساختار سنتی خود را حفظ کرده وگاه مشاهده سقوط بعضی ارزشها و هنجارهای مناسب نیز هستیم .در واقع می توان گفت نیمه سنتی فرهنگ کوهدشت بر نیمه جدید برتری محسوسی دارد .که البته با توجه به وضعیت اقلیمی ٬ساختار روستایی وبن بست جغرافیایی طولانی مدت شهر وعدم تبادل وتداخل فرهنگ ها باید به دنبال راه کارهای جدید بود .

وقتی صحبت از انتخابات می شود ٬ناخودآگاه بحث تبلیغ وتبلیغات در پی آن خواهد امد . اما آنچه پر واضح است که تبلیغات پیشرفته و مدرن در شهرستان کوهدشت بدلایلی کمترین بازدهی را خواهد داشت .که البته این داستان ویژه ای است که از سالیان دور تا کنون دامنگیر شهرستان ما را گرفته است .

متاسفانه طی دوره های اخیر ملاحظه می شود که مسئله تبلیغات در شهرستان کوهدشت شکل واقعی خود را از دست داده و به عبارتی تبلیغات انتخاباتی کاملا تغییر شکل وماهیت داده است .وتا زمانی که فرهنگ ونگرش مردم جامعه نسبت به انتخابات وفرد منتخبشان تغییر نکند ٬این روند شکل حاد تری به خود خواهد گرفت . یک تبلیغات و رقابت سالم می تواند بصورت مناظره ٬میتینگ ٬سخنرانی ها ٬مصاحبه ها٬معرفی نامه ها وبسیاری روش های معقول دیگر .در جهت آشنایی افراد با کاندیداها وفرد منتخب آنها باشد .اما آنچه مشاهده می شود این مسائل در کوهدشت از درجه اهمیت بسیار پایینی برخوردار شده اند.

تبلیغات در کوهدشت متاسفانه در سالهای اخیر به سمتی رفته که کاملا با آرمانهای ملی و دینی ما در تضاد است .این روز ها دیگر یک سخنرانی داغ وآتشین هرگز کارایی یک فاتحه خوانی رانداشته وتوانایی ایجاد یک موج مثبت انتخاباتی را نخواهد داشت. یکی از روشهای جدید که خصوصا طی دوره های گذشته زیاد به گوش می رسید ٬بحث تطمیع ٬پاداش٬تقسیم …..بود. که البته این بزرگترین توهین به یک انسان ومردم یک جامعه مدنی و اسلامی خواهد بود :.این که فردی حاضر به فروش رای ونظر (عزت وآزادگی )خویش گردد .مادامیکه نگاه ونگرش فرد فرد جامعه به به جایی رسید که رای خود را حق زندگی٬آزادی ٬معرفت وناموس خویش بداند آنگاه فرد وجامعه به بلوغ اجتماعی وسیاسی رسیده است وتا زمانیکه انتخاب برای ما در درجه چندم اهمیت قرار بگیرد ٬شاهد عقب ماندگیها و واپس گراییهای روز افزون خواهیم بود .

هدف از تبلیغات ٬باید٬رسیدن به شناخت ومعرفت آحاد جامعه ویک انتخاب مناسب باشد .شاید نظر بعضی عدم ایراد واشکال از کاندیداها باشد .چرا که انسانها ذاتا قدرت طلب وبه دنبال رسیدن به مناسب ومقام های مادی ومعنوی نیز هستند وگاه برای رسیدن به این اهداف کارهایی نیز انجام می دهند .که البته همگی نیک می دانیم این امر مذموم وبرای کسی که می خواهد نماینده یک جامعه اسلامی باشد مردود است .اما این مردم هستند ٬که امروز باید به درجه ای از شناخت رسیده باشند ٬که بتوانند در این میان بهترین واصلح ترین ها را انتخاب کنند .

یکی از مسائل دیگری که به شدت در کوهدشت رواج دارد بحث قول دادن ٬قول گرفتن ٬قسم دادن وقسم خوردن افراد وگروه ها جهت رای به یک فرد خاص است .که البته این مسئله درکوهدشت متاسفانه جا افتاده و برخی ازکاندیداها و عوامل آنها معمولا از این حربه استفاده می کنند.اما آیا به نظر شما این بستن چشم وگوش وعقل افراد ومردم بر روی واقعیتها وحقایق نیست ….این به این معناست که من قسم می خورم که حتی اگر کسی یا کسانی بهتر ٬بادانش تر ٬لایقتر از اقای( ایکس) در کارزار انتخابات باشد به او رای نخواهم داد

در پایان آرزوی ما اینست که روزی فرا رسد که تمامی ما برای انتخاب ونظر خویش ارزش قائل شویم .

 کاش میشد بسیاری بدانند این تنها یک رای نیست …

امین آزادبخت / میرملاس نیوز