تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
5

آتش سوزی در کوه “مهپل” لرستان+عکس

  • کد خبر : 32790
  • 03 شهریور 1392 - 10:03

آتش سوزی در ارتفاعات کوه “مهپل” در شهرستان کوهدشت استان لرستان که روز گذشته رخ داد به گفته متولیان امر در منابع طبیعی لرستان خسارت چندانی به دنبال نداشته است. ارتفاعات کوه مهپل در شهرستان کوهدشت از بکرترین مناطق جنگلی و مرتعی استان لرستان که رویشگاه گونه هایی چون گلابی وحشی، سماق و بلوط های […]

آتش سوزی در ارتفاعات کوه “مهپل” در شهرستان کوهدشت استان لرستان که روز گذشته رخ داد به گفته متولیان امر در منابع طبیعی لرستان خسارت چندانی به دنبال نداشته است.
ارتفاعات کوه مهپل در شهرستان کوهدشت از بکرترین مناطق جنگلی و مرتعی استان لرستان که رویشگاه گونه هایی چون گلابی وحشی، سماق و بلوط های کهن است. این رویشگاه روز گذشته شاهد آتش سوزی بود که تصاویر آن را در این گزارش می بینید، آتش سوزی که به گفته متولیان امر در منابع طبیعی استان خسارت جدی به همراه نداشته است.

مهرداد بهاروندی مدیر کل منابع طبیعی استان لرستان در این رابطه به  مهر گفت: آتش سوزی در کوه مهپل در نزدیکی روستای سماق به حدود سه هکتار از مراتع و جنگلهای این منطقه خسارت وارد کرد.

وی عنوان کرد: عمده خسارات وارده بر اثر این آتش سوزی به مراتع و علف های سطحی بوده است و درختان آسیب جدی ندیده اند.

بهاروندی عنوان کرد: این آتش سوزی عصر روز جمعه رخ داد که با حضور به موقع مردم محلی و نیروهای منابع طبیعی در کمتر از دو ساعت مهار شد.

مدیر کل منابع طبیعی استان لرستان با بیان اینکه به دلیل بارندگیهای مناسب فصل بهار رشد علوفه ها در مراتع استان مناسب بوده و این امر در فصل تابستان مراتع را مستعد آتش سوزی کرده است، یادآور شد: در آتش سوزی کوه مهپل درصد بسیار جزئی از درختان منطقه خسارت دیدند و تنها علف های خشک و مراتع منطقه طعمه حریق شدند.

این سخنان در حالی مطرح می شود که پیش از این مدیر کل منابع طبیعی استان لرستان گفته بود که فصل تابستان امسال ۸۰۰ هکتار از مراتع و جنگلهای استان لرستان شاهد آتش سوزیهای متعدد بوده است.

این در حالیست که به گفته مدیر کل مدیریت بحران استان لرستان بخش عمده ای از آتش سوزیهای استان لرستان ناشی از عوامل انسانی بوده که گاه به صورت عمدی رخ می دهند.

بنابر این گزارش استان لرستان به عنوان بام طبیعت ایران میزبان یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط در غرب کشور است که از لحاظ وسعت جنگل بعد از استان های فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرار گرفته است.

 
همچنین جنگلهای استان لرستان در بین استانهای زاگرس نشین بعد از استان فارس در رده دوم قرار دارد.

این در حالیست که در سالهای اخیر جنگلهای استان لرستان تهدیدات بسیاری را تجربه کرده و در این بین بخش عظیمی از وسعت این جنگلهای ارزشمند بر اثر وقوع آتش سوزیهای متعدد از دست رفته است.

 
 
لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=32790

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 10در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۰
  1. خداوند لعنت کند گنهکار

  2. جندی بیش هم کوه همیشه زیبا نثار جره واقعه در روستای ریکا آتش کرفت که خسارت زیادی وارد شد بخدا تایه یه هفته انکار یه شهربراز جراغ بود حیف شد ما همیشه نثارجره رو بر از برف می دیدیم خدا لعنت کنه بانی شو

  3. خدا لعنت کنه باعث و بانى این آتش سوزى ها رو

  4. مهپل نیست (مپل)

  5. از سینه کوه نثار چره تا بالای اون سوخت و دل ما نیز پا به پای شعله ها سوخت .
    اون شب بنده با تمام ارگان های مربوطه (حلال احمر ، منابع طبیعی ، محیط زیست و …) تماس گرفتم …
    اما کسی نبود حداقل دلخوشمون کنه به یه امید واهی …. 
    خودم به همراه یکی از دوستان ساعت ۱ شب رفتم و بعد از چند ساعت پیاده روی ، با بدبختی فقط تونستیم چند تا درخت رو خاموش کنیم .. . اما چه فایده …
    فقط می خوام بگم خدا حق اون درختها رو از این ” سازمانها و بانی این سوختن” رو بگیره …

  6. امیدوترم روزی برسه معنی امانتداری را بدونیم و با وجدانمون نه غرورمون از امانت نگهداری کنیم

  7. یاسر جان حلال احمر نه، هلال احمر!!!

  8. با سلام و تشکر بابت مطالبتون و تشکر بخاطر اینکه به فکر طبیعت هستین من ساکن ملک آباد سماق هستم متشکر که راجع به آتشسوزی مهپل مطلب گذاشتین کاش کسی بود که واقعا از این طبیعت محافظت میکرد بخصوص کوه های روستای ما که واقعا طبیعت بکری داره ولی ما سالانه شاهد آتشسوزی در این کوه ها هستیم و کسی هم نیست که پیگیر قضیه بشه..با تشکر.موفق باشید

  9. به نظرم علت آتش درگیری های طایفه ای باشه . من که اینطور شنیدم . به هر حال تنها چیزی که از بین میره جنگل وطبیعت بی زبونه.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.