- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

آتش سوزی در کوه “مهپل” لرستان+عکس

آتش سوزی در ارتفاعات کوه “مهپل” در شهرستان کوهدشت استان لرستان که روز گذشته رخ داد به گفته متولیان امر در منابع طبیعی لرستان خسارت چندانی به دنبال نداشته است.
ارتفاعات کوه مهپل در شهرستان کوهدشت از بکرترین مناطق جنگلی و مرتعی استان لرستان که رویشگاه گونه هایی چون گلابی وحشی، سماق و بلوط های کهن است. این رویشگاه روز گذشته شاهد آتش سوزی بود که تصاویر آن را در این گزارش می بینید، آتش سوزی که به گفته متولیان امر در منابع طبیعی استان خسارت جدی به همراه نداشته است.

مهرداد بهاروندی مدیر کل منابع طبیعی استان لرستان در این رابطه به  مهر گفت: آتش سوزی در کوه مهپل در نزدیکی روستای سماق به حدود سه هکتار از مراتع و جنگلهای این منطقه خسارت وارد کرد.

وی عنوان کرد: عمده خسارات وارده بر اثر این آتش سوزی به مراتع و علف های سطحی بوده است و درختان آسیب جدی ندیده اند.

بهاروندی عنوان کرد: این آتش سوزی عصر روز جمعه رخ داد که با حضور به موقع مردم محلی و نیروهای منابع طبیعی در کمتر از دو ساعت مهار شد.

مدیر کل منابع طبیعی استان لرستان با بیان اینکه به دلیل بارندگیهای مناسب فصل بهار رشد علوفه ها در مراتع استان مناسب بوده و این امر در فصل تابستان مراتع را مستعد آتش سوزی کرده است، یادآور شد: در آتش سوزی کوه مهپل درصد بسیار جزئی از درختان منطقه خسارت دیدند و تنها علف های خشک و مراتع منطقه طعمه حریق شدند.

این سخنان در حالی مطرح می شود که پیش از این مدیر کل منابع طبیعی استان لرستان گفته بود که فصل تابستان امسال ۸۰۰ هکتار از مراتع و جنگلهای استان لرستان شاهد آتش سوزیهای متعدد بوده است.

این در حالیست که به گفته مدیر کل مدیریت بحران استان لرستان بخش عمده ای از آتش سوزیهای استان لرستان ناشی از عوامل انسانی بوده که گاه به صورت عمدی رخ می دهند.

بنابر این گزارش استان لرستان به عنوان بام طبیعت ایران میزبان یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط در غرب کشور است که از لحاظ وسعت جنگل بعد از استان های فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرار گرفته است.

 
همچنین جنگلهای استان لرستان در بین استانهای زاگرس نشین بعد از استان فارس در رده دوم قرار دارد.

این در حالیست که در سالهای اخیر جنگلهای استان لرستان تهدیدات بسیاری را تجربه کرده و در این بین بخش عظیمی از وسعت این جنگلهای ارزشمند بر اثر وقوع آتش سوزیهای متعدد از دست رفته است.