- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

مرکز آموزش عالی دلفان در معرض انحلال

13911208000227_PhotoA

 

 

در صورت تامین نشدن مکان آموزشی مرکز آموزش عالی شهرستان دلفان این مرکز منحل می‌شود.

به گزارش  میرملاس نیوز، امروزه نقش آموزش عالی، در توسعه همه‌جانبه غیرقابل انکار است و رشد و توسعه آموزش عالی در هر منطقه، از شاخص‌های اساسی توسعه یافتگی محسوب می‌شود.

وجود مراکز آموزش عالی و توسعه آنها، نقش به‌سزایی در توسعه زیرساخت‌های هر منطقه دارد که تربیت نیروی متعهد، متخصص، کارآمد و ماهر از اهداف و وظایف اساسی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی محسوب می‌شود.

اگر آرمان توسعه‌یافتگی را دنبال می‌کنیم، تربیت نیروی انسانی متخصص و توانمند، یکی از اولویت‌های برنامه‌‌های توسعه‌ای است.

اهمیت و تأثیری که آموزش، در ایجاد و افزایش بهره‌وری دارد و نقشی که در ارتقا فرهنگ عمومی و رشد سیاسی و ادراک انسانی ایفا می‌کند، تا جایی است که عده‌ای به درست، هزینه‌های آموزشی را جزو هزینه‌های تشکیل سرمایه قلمداد می‌کنند و بر آن هستند که مثلاً هر قدر از درآمد نفت برای آموزش هزینه شود، در واقع، سرمایه‌ای به سرمایه‌ای مولدتر مبدل شده است.

بدون شک، راه‌اندازی مراکز آموزش عالی در مناطق محروم  می‌تواند موجب ایجاد توازن هر چه بیشتر بین فارغ‌التحصیلان مدارس و امکان استفاده تعداد بیشتری از فرزندان این مرز و بوم از آموزش عالی و تحصیلات دانشگاهی شود و این مراکز می‌تواند باعث اعتلای سطح فرهنگ و آموزش از طریق تربیت نیروهای متعهد و متخصص و گسترش و اعتلای دانش و پژوهش شوند.

*نبود مراکز آموزش عالی یکی از عوامل توسعه نیافتگی دلفان

شهرستان دلفان با همه توانمندی‌های خود از نبود دانشگاه دولتی در رنج بود و این شهرها علیرغم توانایی‌های خود از کانون توجه تصمیم‌سازان و برنامه‌ریزان آموزش عالی دولتی خارج شده بود.

بدون شک، یکی از عوامل توسعه نیافتگی شهرستان دلفان نبود دانشگاه ملی بود که مشتاقان علم به ناچار برای فراگیری علم و دانش به دیگر شهرها مهاجرت می‌کردند و ضرورت ایجاد مراکز آموزشی و پژوهشی عالی در این مناطق یکی از نیازها و مطالبات اساسی مردم این شهرستان به‌شمار می‌رفت.

خوشبختانه در راستای این خواسته اساسی و به‌حق مردم دلفان، با تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم در تاریخ ۱۱ بهمن سال ۹۰ با تاسیس مرکز آموزش عالی دلفان به همراه چهار شهرستان استان لرستان موافقت کرد که انتشار این خبر موجی از شادی و امید را در مردم این دیار ایجاد کرد که فرزندان‌شان نیز می‌توانند در برخی رشته‌ها در شهر و ولایت خویش ادامه تحصیل دهند.

رئیس مرکز آموزش عالی شهرستان دلفان در این رابطه به فارس گفت: مرکز آموزش عالی ملی شهرستان دلفان فعالیت خود را از سال ۹۰ با پذیرش ۱۰۰ دانشجو در دو رشته کشاورزی گرایش علوم دام و حسابداری آغاز کرد.

علی‌عباس رضائی افزود: هماکنون دانشجویان این مرکز به‌صورت موقت در گوشه‌ای از ساختمان مرکز فنی و حرفه‌ای با مشکلات فراونی مشغول تحصیل هستند.

به گفته وی بر اساس توافق اولیه میان فرمانداری، نماینده وقت مردم در مجلس شورای اسلامی و رئیس دانشگاه لرستان قرار بود، یک ساختمان آموزشی مناسب در اختیار این مرکز قرار گیرد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه درسال آینده نیز ۸۰ دانشجوی جدید در دو رشته حقوق و گیاهان دارویی پذیرش می‌شود، مکان فعلی نمی‌تواند جواب‌گوی نیاز آموزشی دانشجویان باشد.

رضایی خاطرنشان کرد: این مرکز هم اکنون از نبود کتابخانه و آزمایشگاه رنج می‌برد که این موضوع موجب گلایه دانشجویان شده است و ما نیز دست‌مان بسته و امکاناتمان محدود است که از نماینده محترم و مسئولان شهرستان انتظار داریم، این مرکز ملی را یاری دهند.

وی افزود: متاسفانه علی‌رغم تلاش‌های مستمر و دلسوزانه فرماندار دلفان هنوز این مشکل مرتفع نشده و امیدواریم مسئولان شهرستان و اعضای شورای اسلامی باهمکاری و مساعدت بتوانند همچون شهرهایی که همزمان با این مرکز فعالیت خود را آغازکرده‌اند، این مشکل فضا را مرتفع کنند.

رضایی گفت: در صورت تامین نشدن مکان آموزشی مناسب این مرکز آموزشی منحل و دانشجویان آن به شهرهای همجوار منتقل می‌شوند.

رئیس مرکز آموزش عالی شهرستان دلفان یادآور شد: این مرکز با همکاری مسئولان و خیران می‌تواند به دانشکده و حتی دانشگاه ملی تبدیل شود، دانشگاه ملی با سایر دانشگاه‌ها قابل قیاس نیست و ما باید قدردان این فرصت باشیم که نصیب مردم فرهیخته شهرستان شده است.

وی با طرح این سئوال که چرا در شهرهای همجوار مشکل مکان آموزشی این دانشگاه‌ها حل شده، اظهار داشت: امیدواریم با همکاری مسئولان شهرستان و شورای اسلامی شهر مشکل مکان آموزشی این مرکز نیز حل شود، آنان علاوه بر مرکز فنی  وحرفه‌ای یک آموزشگاه را به طور کامل در اختیار دانشگاه قرار داده‌اند.

به هر حال با توجه به اینکه شهرستان دلفان یکی از شهرستان‌های محروم کشور بوده و می‌توان به جرات گفت این منطقه از لحاظ توسعه نیافتگی در ردیف اول شهرستان‌های کشور است و با این وجود یکی از شهرستان‌های جوان و طالب علم نیز است، توجه نمودن به این معضل توسط مسئولان مربوطه امری اجتناب‌تاپذیراست.

گزارش از سمیه فتحی / نورآباد