تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
10

«نگاهی به ریشه های عقب ماندگی در لرستان »

  • کد خبر : 32857
  • 04 شهریور 1392 - 13:26

    مصطفی جمشیدی / میرملاس نیوز  :    ولترفیلسوف مشهورفرانسوی درعصر روشنگری در کتاب رفتار توده ها می نویسد: بیش از نیمی از ساکنان جهان را حیوانات دو پایی تشکیل میدهد که هنوز در شرایط دهشتناکی زندگی میکنند، به زحمت میدانند که فقیر وفلک زده هستند، زندگی میکنند و می میرند بدون آنکه بدانند.! […]

 123-194x300 (1)

 

مصطفی جمشیدی / میرملاس نیوز  : 

 

ولترفیلسوف مشهورفرانسوی درعصر روشنگری در کتاب رفتار توده ها می نویسد: بیش از نیمی از ساکنان جهان را حیوانات دو پایی تشکیل میدهد که هنوز در شرایط دهشتناکی زندگی میکنند، به زحمت میدانند که فقیر وفلک زده هستند، زندگی میکنند و می میرند بدون آنکه بدانند.!

شرایط خشک ونیمه خشک با محدودیت منابع آب و هجوم اقوام داخلی و خارجی و در پی آن ناامنی و فقدان امنیتی که سرتاسر تاریخ ایران را در بر گرفته بود، چاره ای جز به بیگاری فراخواندن انبوه توده های مردم برای سازماندهی و شکل گیری قدرتهای زورمدار و نظام های استبدادی نداشته است. تجربه ۱۲۰۰ جنگ داخلی و خارجی و حکمرانی حکومت های متنوع برای بیش از ۱۱۰۰ سال بر پهنای ایران زمین، و علاوه بر آن موقعیت ژئواستراتژیک وژئوپلیتیکی که برای این کشور با کشف و استخراخ نفت پدید آمده بود مجددا دوره هایی طولانی از حکومت های متمرکز و یک دست، با عدم حضور سایرگروه ها و نهادهای اجتمایی، سیاسی، اقتصادی وحقوقی در جامعه راتاقرن اخیربه همراه داشته است.(۱)

بنابراین سبک حکومت ها درایران تا دوران معاصر، چه د ر دوران عدم تمرکز(ایلی-قومی) وچه درحکومت های متمرکز و چه در دوران فروپاشی و یا دورانی از هرج و مرج، هم در سطوح محلی منطقه ای و سراسری، همچنان با الگوی حاکمیتی زور مدار بدون رقیب و جایگزین بوده است و نیروهای تغییر آفرین و جنبش های اجتماعی خواسته یا ناخواسته هم برآن گردن نهاده و به بازتولید آن می پرداخته اند. و الگوی زورمداری همچنان سنتز شرایط اجتماعی اقتصادی و سرزمینی و ناامنی دایمی در ایران بوده است.(۲)

دادلی سیِرز(Dudley Seers) اقتصاد دان معروف ،تعریفی جهان شمول از توسعه ارائه داده و برای آن سه شاخص اصلی در نظر گرفته که عبارتند از: رفع فقر، رفع بیکاری و رفع نابرابری. بنا بر دیدگاه او در هر جامعه زمانی میتوان ادعای پیشرفت و توسعه را داشت که علامت یا نشانه ای در بهبود و اصلاح شاخص های منفی فوق حاصل شده باشد.

بنا برآمار و داده های اقتصادی_ اجتماعی، استان لرستان در بین استانهای کشور و در مجموع در اقتصاد ملی موقعیت بسیارضعیف و فقیرانه ای دارد. با وجود منابع غنی طبیعی، تنوع آب و هوایی، آب فراوان، دشت های وسیع، معادن متنوع، نیروی کار جوان و سرشار از قابلیت های گردشگری و …، این استان نتوانسته است به تناسب توانمندی ها و فرصت های خود از اقتصاد ملی سهم مناسبی کسب کند و همچنان بر مدار و چرخه باطل فقر و بیکاری غوطه ور است.

امروز لرستان با این واقعیت عریان مواجه بوده که مردمانش فقیر و توسعه نیافته اند و در مقایسه با دیگر استان ها در برخورداری از منافع و امکانات، پیشرفتی که نداشته هیچ! با وجود تلاش مضاعف مردمانی سخت کوش و مدیرانی دلسوز و البته کم هوش! رکورد کسب مدال قهرمانی مهمترین شاخص های منفی اجتماعی و اقتصادی: بیکاری- فقرو فلاکت اقتصادی را از تمامی مناطق و استان های کشور ربوده و برای سالیان متمادی بنام خود ثبت نموده است.

دلایل عقب ماندگی در لرستان را باید ناشی از دو عامل اصلی دانست:

۱- عامل اجتماعی اقتصادی

اولین عامل فقر و عقب مانگی منطقه را باید درشکل گیری و تداوم فرهنگ پدر سالار،مردسالار،و پیرسالاری همراه با نظام سلسله مراتب و زورسالاری وزندگی ایلی، با همبستگی خونی تباری به هم تنیده شده از یک سو و اقتصاد فقیرانه روستایی که یک نظام ده نشینی به مدد کشاورزی معیشتی در نقاطی پراکنده، و نیمه خودکفا را پدید آورده، از سوی دیگر که باعث گردیده مردمان برای سالهای متمادی بر یک منوال زندگی کنند، به طوری که هر خانوار قطعه زمینی بکارد ، محصولش را برداشت کند چند گوسفند و بز نگهداری کند و مقداری لبنیات و پشم بدست آورد و تعدادی ماکیان را نگهداری کند و دخترکان و زنان خود را پای دار قالی یا گلیم و جاجیم بنشانند و فصل برداشت محصول خود را انبار و بتدریج استفاده نمایند این درام پایدار زندگی در لرستان بوده است. لذا تا قبل از همین انقلاب ،سالیان سال الگوی زندگی مردمان زاگرس نشین یا براساس نظام ارباب رعیتی و زورمداری بوده که مردمانش به عقده حقارت دچار شده و یا با احساسات زیسته و با روزمرگی رنج کشیده و بزرگ شده همسر برگزیده و فرزندان خود را چون خویش پرورانده اند و چنان رفته اند گویی هرگز نبوده اند.!

بدین روی سبک ابتدایی روش زندگی و سنتی بودن آن خود مانع شکل گیری نظام تولید و سازماندهی آن شده و همچنین نبود مشارکت و یا ناتوانی در مشارکت مدنی به معنای فنی و تخصصی آن را بایستی جزو عوامل اقتصادی و اجتماعی در ایجاد عقب ماندگی جامعه لرستان دانست.

۲- عامل سیاسی اداری

عامل دوم عقب ماندگی لرستان را باید در علل و عوامل ساختاری سیاسی و اداری جستجو کرد.

از انقلاب مشروطه به بعد که مفاهیمی چون: قانون، رای و پارلمان و انتخابات از طریق انقلابیون روشنفکر در جامعه ترویج گردید،. چه سوءاستفاده هایی که از همین عناوین در استان های زاگرس نشین نشد!. بزرگترین توهین در تاریخ هر ملت به بشر آن نبوده که رای آنها گرفته نشود بلکه آن بوده که حکومت ها به نام رای مردم حکومت کرده اند در حالیکه انتخابات آلت خنده ای بیش نبوده است.

نظام و تشکیلات اداری مینیاتوری از کل جامعه است که ویژگی های جامعه در آن منعکس می گردد.ضعف نهادهای اداری وسیاسی،حقوقی و قانونی و نهادینه نشدن قانون و بدنبال آن دورزدن و گریز از قانون،همراه با رقابت یا بهتر بگویم ستیزی ویرانگر توسط طیف ها و جناح هایی وابسته به قدرت برای دستیابی به منابع محدود استان و شکل گیری چندچهرگی،فرصت طلبی،دروغ گویی و تملق در کارگزارن بعنوان مکانیسمی برای در قدرت ماندن و حفظ موقعیت، به همراه امتناع آنها از آینده نگری و برنامه ریزی و عدم درک آگاهانه و واقع بینانه ازوضعیت اقتصادی اجتماعی را بایستی بعنوان عامل تشدید کننده عقب ماندگی استان در سالهای اخیر دانست.

دستگاهها و سازمانهای اداری در استان اصولا به تفکر سیاسی عینیت داده در صورتیکه محور اساسی مشکلات منطقه ،اقتصادی و معیشتی بوده است. به همین دلیل و با توجه به توسعه نیافتگی و ضعف در سازماندهی نظام اداری، برنامه ریزان و مقامات ضمن اینکه نتوانسته اند به رشد وتوسعه استان کمک کرده باشند بلکه خود به عنوان سد توسعه و مانع تحول عمل نموده اند. که حاصل تلاش و برنامه آنها کسب رتبه اول بیکاری و فقر و تهیدستی برای مردمانش بوده است.

بنابراین ضعف سازمان برنامه ریز و کارکرد ضعیف نهادهای سیاسی-اداری همراه با ناکارآمدی و ناتوانی مدیران منجر به فقر و محرومیت و توسعه نیافتگی استان گردیده است.

آِیا بررسی علل و عوامل عقب ماندگی لرستان مردم را به درک شرایط و مسئولان را به رسیدگی بیشتر و روشن نمودن راه و چاره سوق میدهد؟

باشد که مردم لرستان از روزمرگی بخود آیند! و مسئولین نیز از مرز بی تفاوتی عبور کنند!!

منابع:

۱- بر گرفته از مقالات و دست نوشته های کلاس درس استاد عزیزم جناب آقای دکتر پرویز پیران در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی تهران سال۱۳۸۸.

۲- همان.

*کارشناس ارشد برنامه ریزی توسعه منطقه ای

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=32857

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 11در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۱
  1. واقعا همین طوره امیدوارم روزی مردم شرائط را درککنند و به خصوص مسولین به جای جاه طلبی به فکر رسیدگی باشند…………

  2. درود بر شما

  3. به نظر من تعصبات قومیتی یکی از مهمترین عوامله،اگه خودمون مسؤلامون رو از سر شایستگی و نه از باب قومیتی و طایفه گرایی انتخاب کنیم مطمئنا” پیشرفت بیشتری خواهیم داشت،بارزترین مثال پیشرفت در استان که به دلیل عدم رویکرد قومیتگرایی اتفاق افتاده در شهرستان بروجرده.

  4. عقب ماندگی لرستان دلدلی ندارد جز تعصبات جاهلی . انسان عاقل از گذشنه پند می گیرد و منافع جامعه اش رو فدای منافع پوچ شخصیش نمیکنه .

  5. اقای جمشیدی واقعا عالی بود امیدوارم تو مقالات بعدیتون راهکارهای خروج از عقب موندگی ها رو طرح کنید.!

  6. سلام آقای جمشیدی. دلایل شما برای توجیه علل عقب ماندگی موطن عزیزمان بسیار درست است اما به نظر میرسد این زاویه دید، جایی را برای ارائه دلایل ساختارنگرانه …….. و همچنین جایگاه تآثیرگزار ساکنان این سرزمین در تحولات سیاسی -به صورت کلان- در ادوار مختلف تاریخی، و استمرار نگاه رضاشاهانه به این مردم_ تجربه تاریخی حاکمان قجری و پهلوی در سرکوب قوم لر_ استراتژی سرکوب بجای گسترش نظام تعلیم و تربیت صحیح، نادیده گرفته است. موفق باشید.

  7. سلام من نیز با شما موافقم والبته با عامل سیاسی اداری بیشتر چون متاسفانه کوهدشت جایی است برای فرصت طلبانی که هیچ درد مردم نداشته وتنها به صندلی فکر می کنند .قیمت آن هرچه باشد خریدارند واین را ناشی از زرنگی دانسته و اعتدال را در دورویی می بینند. ومتا سفانه دخالت بیش از حد نمایندگان محترم مجلس در کار دولت ومداخله در جابجای افراد از عوامل این فرصت طلب پروری است . سربلند باشید.

  8. با سلام آقای جمشیدی و سپاس از نوشته خوبتان
    به نظر من همه از سر تا پایین به این مشکلات دامن زده اند و هیچگاه روند کاهش مشکلات و مسایل اجتماعی جز برنامه های مسولین نبوده -اگر مردم همه تعصبات قومی و فامیلی بی هوده را کنار می گذاشتند آیا انتخاب خوبی وجود داشته است که مردم انجام نداده باشند -آیا افراد شایسته و کاردان و دلخواه در برابر مردم بوده که انتخاب نکرده اند -وقتی مردم افرادی را شایسته انتخاب خود نمی بینند و سوابق گذشته آنها چیزی در خور توجه نداشته پس ناچار به استفاده از انتخاب کسانی می شده اند که وعده و وعید های شخصی آنها را پاسخ دهد-و یک سیکل معیوب تاکنون ادامه داشته است -انتخاب شوندگان خوبی به مردم معرفی نشده -مردم ناچار و از نفع شخص مسولین را انتخاب کرده -مسولین هم که افرادی ناکارآمد بوده اند مشکلات مردم را تشخیص نداده و این چرخه ناقص همچنان ادامه دارد……..

  9. باعرض سلام و تقدیر از تمامی دوستانی که به طرح نظر و دیدگاه خود در باب عقب ماندگی لرستان پرداخته اند
    بدیهی است که مقوله عقب ماندگی ریشه در تاریخ-جغرافیا-فرهنگ-آموزش- حکومت ومواری از این دست دارد امید است با استفاده از نظرات دوستان در آینده ای نه چندان دور در همین سایت در مقیاس ملی به بحث و گفتگو بنشینیم.

  10. یکی دیگر از عوامل عقب مانده گی خود ما مردم هستیم که به حق و حقوقمون آشنا نیستیم و برای رسیدن به حق واقعیمان جسورانه عمل نمیکنیم. برای عبور از زورگویی باید یک عده فدا شوند که مردم به حق و حقوق خود آشنا شوند.تا زمانی که به ماهی ۲۰هزار تومان قانع میشیم اوضاعمون همینه ……………

  11. یکی از مهمترین دلایل عقب ماندگی در لرستان فقر است . و علت فقر هم خود مردم لرستان هستن. به این دلیل که ۹۰% کارخانجات در کل کشور شخصی هستن و صاحبان آنها حاظر به احداث کارخانه در لرستان نیستن و اگر کارخانه ای نباشی شغلی هم نیست و اگر شغلی نباشد درآمدی هم نیست و اگر درآمد نباشد زندگی چرخشی ندارد و تمام شغلهایی که در لرستان به عنوان کاسب فعالیت دارن در واقع یک نوع ارءه دهنده خدمات هستن و نیازهای مردم را برطرف میکنند و چون مردم در فقر به سر میبرند پس درامدی ندارند که نیازهای خود را برطرف کنند و به همین دلیل ااکثر کاسبهای لرستان از درامد کافی و رضایت بخشی برخوردار نیستن. و به همین دلیل ایت که لرستان رتبه اول از لحاظ مهاجرت را دارد . و ریشه تمام بدبختی لرستان در خود لرستان نهفته است. طایفه گرایی . عدم احساس امنیت سرمایه گذاری. (اگر امنیت داشت که لرهای خود در استانشان سرمایه گذاری میکردند نه اینکه به استانهای دیگر مراجعه کنند)

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.