تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
3

بررسی عملکرد معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد از رامین تا محمد زاده / عملکرد محمدزاده آرامش را به مطبوعات بازگرداند

  • کد خبر : 32909
  • 04 شهریور 1392 - 18:23

محمد زاده ضمن آسیب شناسی قبلی در مسیر رامین قدم نگذاشت و راه جدیدی را در معاونت مطبوعاتی باز کرد و با تعامل در خور توجه با رسانه ها موفقیت شایانی کسب کرد. پیش از وی ناراحتی رسانه ها مختص نشریات طیف خاص سیاسی نبود، از اصولگرا گرفته تا دیگر جناح ها از عملکرد معاون مطبوعاتی گلایه داشتند!

عملکرد اثرگذار معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در سال‌های قبل از معاونت محمد زاده در وزارت ارشاد فاقد وجود خارجی بود. این در حالی است که با توجه به اینکه مهمترین بند قانون مطبوعات جمهوری اسلامی ایران، رسالت مطبوعاتی است و متأسفانه دیده می‌شد که معاونت مطبوعاتی در دوره های قبل از محمدزاده بیشتر عملکردی تدارکاتی داشته است و در راستای ترویج فرهنگ و شعور مطبوعات عملکرد قابل قبولی نداشته است.

به گزارش میرملاس نیوز ،در این گزارش سعی شده تا بدون جانبداری از شخص خاصی به بررسی عملکرد دو دوره معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در زمان رامین و محمد زاده پرداخته شده و نقاط قوت و ضعف این معاونت مورد بازنگری قرار گیرد و امید است در دوره چهارساله دولت تدبیر و امید شاهد بالندگی هر چه بیشتر در این بخش مهم باشیم که نیازمند مدیرانی توانمند است:

 

عملکرد مدیریت مطبوعات کشور در ۳ ساله اخیر

الف- محمدجعفر محمدزاده در مسئولیت مطبوعات دولت دهم هم اهتمام شایسته‌ای در انجام وظایف خود داشته‌اند و هم دچار افراط و تفریط نشده‌اند نه در رویکرد و نه در عملکرد. معاونت مطبوعاتی در دوره ایشان متغیرها را هم خوب دیده و هم خوب عمل کرده است چه در متغیر موضوعات چه در متغیر جامعه هدف و چه در متغیر شیوه و روش و در اخلاق، در همه این‌ها و حتی المقدور متعادل و خوب اقدام کرده است.

تنها نقدی که احتیاطا بر این دوره می‌توان وارد کرد میزان فراوانی مجوزها برای انتشار مطبوعات (درحدود دو هزار مجوز) است که به نظر می‌رسد این مقدار ورودی سنگین باشد و ممکن است آسیب‌هایی هم داشته باشد البته اغلب صاحب نظران در این خصوص هم موافق و مؤید عملکرد معاونت مطبوعاتی هستند و این مقدار معتنابه مجوز را از نقاط برجسته دوره اخیر می‌دانند.

ب- عملکرد عمومی مطبوعات در سه ساله اخیر (به استثنای ایام انتخابات) که روال و رویه مناسب‌تر از ادوار گذشته را فراروی تحلیل‌گران این عرصه خطیر اجتماعی قرار می‌دهد و جامعه مطبوعاتی در مجموعه رفتار به رغم چالش‌های لازم دچار تنش نشد حاکی از اداره و مدیریت مطلوب این مجموعه بوده است.

برای درک و مقایسه آنچه معروض گردید کافی است نگاهی به گذشته مطبوعات داشته باشیم. در برخی از دوره‌ها و به خصوص در دوره محمد علی رامین وضعیت تفریطی است نقش مطبوعات نقش مناسب و مطلوب نیست و اصحاب رسانه و مطبوعات به چشم نمی‌آمدند .

رامین در روز اول کاری خود، لغو امتیاز روزنامه سرمایه را به مدیران روزنامه خبرداد و کار خود را با لغو امتیاز یک روزنامه آغاز کرد.

 در دوره‌های دیگر نیز شرایط افراط و زیاده‌روی حاکم بوده است به نحوی که سیاست‌های عمومی و اهداف کلان، روزانه مورد تعرض زنجیره‌‌ای عناصر قلم به دستی قرار می‌گرفتند که می‌خواستند نشریات اعطایی را در اختیار باندها و گروه‌های بی‌شناسنامه قرار دهند. در واقع در دوره رامین همچنان که در روزنامه آفتاب یزد و نمایشگاه بین المللی نیز شاهد آن بودیم حرکتهای غیر حرفه ای معاونت مطبوعات وزارت ارشاد موجب به هم ریختگی نظم روزنامه ها شده بود و همگی به دنبال این بودند تا تازیانه های رامین به آنها برخورد نکند. موضوعی که در دوره محمد زاده به ندرت پیش آمد و یا اصلا شاهد آن نبودیم.

ج- از نکات برجسته دیگر دیدن آمایش جدید در بخش رسانه ای کشور  از طریق حجم فراوان ابتکارات و نوآوری‌های معاونت مطبوعاتی در دوره محمد زاده است که  این ابتکارات در دوقالب دیده می‌شود الف- در سازوکارهایی که در گذشته‌ها بوده است مثل نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ی سالیانه مطبوعات و… ب- در قالب خلاقیت‌هایی که در گذشته نظیر نداشته مثل ایجاد سرای روزنامه‌نگاران در سراسر کشور، تأسیس اتحادیه مطبوعات جوان اسلام، تدوین دانشنامه‌ی جامع مطبوعات ایران، تأسیس موزه مطبوعات، اعطای روزنامه به همه‌ی استان‌های کشور، برگزاری هوشمندانه جشنواره فصلی مطبوعات و خبرگزاری‌ها براساس یک نیازسنجی راهبردی و…

این ابتکارات و فضاها و فعالیت‌ها و منابع جدیدِ ناشی از آن، حقاً و انصافاً خدمت بزرگی به اصحاب مطبوعات است و به تعبیری یک آتوریته جدید و نو برای مانورهای گوناگون فعالان این عرصه فراهم آورده و از این به بعد این ظرفیت‌ها به ظرفیت‌ها و گنجایش‌های آمایش رسانه‌های مکتوب و مجازی اضافه می‌شود.

د- بلا شک یکی از مهم‌ترین وظایفی که بر عهده حوزه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد می‌باشد و می‌تواند بخش عمده‌ای از ارزیابی‌های مسئولان، مردم، ‌رسانه‌ها و دلسوزان را از این معاونت شکل دهد بخش نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها و شیوه‌ها و سیاست‌هایی است که در این زمینه اتخاذ می‌شود. آنچه در بعض ادوار گذشته و به خصوص در دوره معاونت  محمد علی رامین به چشم خورد و نقص جدی این حوزه محسوب می‌شود رویه افراطی و تفریطی و برخوردهای سلیقه ای با تخلفات رسانه‌ای است که خوشبختانه در دوره محمد زاده بساط آن جمع شد و روزنامه ها و نشریات سالهای آرامتری را نسبت به دوره های مدیران قبلی سپری کردند.

از مهم‌ترین مزیت‌های دوره اخیر معاونت مطبوعاتی که حقاً در کارنامه آقای محمدزاده درخشش و برجستگی خاص دارد اصلاح روش‌ها و تدوین برنامه‌ها و سیاست‌هایی است که عملاً موضع این معاونت را در عرصه نظارت بیش از همه ادوار گذشته به عدالت، منطق، تدبیر و مدیریت و نظارت حرفه‌ای نزدیک کرده است.

 

تعامل مطلوب با همه رسانه‌ها و برخورد مسئولانه

تعامل مطلوب با همه رسانه‌ها و برخورد مسئولانه با نقائصی که ممکن است درعملکرد مطبوعات و خبرگزاری‌ها به هر دلیل پدید آید باعث شده است تا هم افکار عمومی و بیش‌تر دلسوزان و مسئولان نظام و هم فعالان و اصحاب رسانه از این تمشیت و نظارت بالغانه رضایت مناسبی داشته باشند.

اینکه پرونده هیچ نشریه‌ای بدون اعلام قبلی و به طور ناگهانی در دستور کار هیأت نظارت قرار نگیرد و با هیچ رسانه‌ای قبل از تذکرات متعدد برخورد حذفی صورت نگیرد و اینکه مسئولیت انعکاس مطالب طرح شده از تریبون‌های رسمی کشور به ناحق برعهده رسانه منعکس کننده قرار نگیرد فقط بعضی از مصادیق اصلاحاتی است که در حوزه نظارت بر مطبوعات انجام گرفته است.

و در نهایت اینکه معاونت مطبوعاتی در دوره دکتر محمدجعفر محمدزاده به ترازی از کارکرد مبتکرانه و حرفه‌ای از سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرا دست یافت که امید می‌رود با ادامه این مسیر تکاملی مطبوعات، خبرگزاری‌ها و همه رسانه‌های ما همچنان که در این دروه مشاهده شد در آینده نیز به جایگاه واقعی خویش بیش‌تر از پیش نایل شوند.

معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در سال‌های قبل از معاونت محمد زاده در وزارت ارشاد فاقد وجود خارجی بود. این در حالی است که با توجه به اینکه مهمترین بند قانون مطبوعات جمهوری اسلامی ایران، رسالت مطبوعاتی است و متأسفانه دیده می‌شد که معاونت مطبوعاتی در دوره های قبل از محمدزاده بیشتر عملکردی تدارکاتی داشته است و در راستای ترویج فرهنگ و شعور مطبوعات عملکرد قابل قبولی نداشته است.

 

محمد زاده ضمن آسیب شناسی قبلی در مسیر رامین قدم نگذاشت

در واقع محمد زاده ضمن آسیب شناسی قبلی در مسیر رامین قدم نگذاشت و راه جدیدی را در معاونت مطبوعاتی باز کرد و با تعامل در خور توجه با رسانه ها موفقیت شایانی کسب کرد. پیش از محمد زاده شاهد بازدارندگی و برخورد با رسانه ها بوده ایم که این امر به صلاح جامعه مطبوعاتی نبود.ناراحتی رسانه ها مختص نشریات طیف خاص سیاسی نبوده، از اصولگرایان گرفته تا دیگر جناح ها از عملکرد معاون مطبوعاتی ناراحت و گلایه مند بودند.

چنان که مدیرکل اسبق مطبوعات خارجی وزارت ارشاد در ۲۷ دی ۱۳۸۹ برخی عملکردهای مالی مبهم در دوره معاونت مطبوعاتی محمدعلی رامین در وزارت ارشاد را مطرح کرد.

 

عملکرد محمد علی رامین در سمت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد

محمد حسین خوشوقت مدیرکل اسبق مطبوعات خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مطلبی با عنوان «در ستایش یک برکناری» به نقد عملکرد محمد علی رامین در سمت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد پرداخته و آورده است: نتیجه این کارکرد منفی، محروم ماندن نظام از کشف کامل و دقیق کاستی ها و نقصان ها بوده است.

در این مقاله اختصاص ۴۰ درصد یارانه مطبوعاتی به پنج روزنامه همسو سبب سیه روزی بخش های قابل توجهی از رکن چهارم دموکراسی در کشور عنوان شده و آمده است: آگاهان در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد می گویند که در دوره آقای رامین، یکی از روزنامه های جنجالی سراسری برای یک دوره یک ساله هر سه ماه ۷۵۰ میلیون تومان کمک مالی دریافت داشته است.

خوشوقت همچنین از کمک ۱۳۰ میلیون تومانی وزارت ارشاد به روزنامه ای در شمال کشور خبر داده است که حتی در چند ماه منتشر نمی شده و در صورت انتشار هم طبق مقررات مستحق دریافت ۳۰ میلیون تومان بوده است.

تقسیم آگهی های دولتی با ملاک های خاص سلیقه ای و سیاسی و نیز تلاش برای ترویج عنوان «امام» برای مقام معظم رهبری از طریق تعیین پاداش مالی از دیگر ابهاماتی است که در این مطلب در خصوص مدیریت محمدعلی رامین در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به آنها اشاره شده است.

البته محمدعلی رامین، معاون سابق مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  در حالی معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به محمدجعفر محمدزاده واگذار کرد که حرف و حدیث‌هایی درباره وی در ماه‌های پایانی مسوولیتش به وجود آمد.

وی در آن زمان در این‌باره گفت: در زمان مناسب، پاسخ همه این انتقادات نابجا را خواهم داد!.

 

در دوره محمد زاده مطبوعات جایگاه خود را در کشور پیدا کرده اند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در رابطه با دوره معاونت محمد زادهبا بیان اینکه مطبوعات در چند سال اخیر جایگاه خود را در افکار عمومی پیدا کرده است، گفته است:‌ معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی برای رشد فرهنگ مطبوعاتی کشور بسترسازی مناسبی کرد.

نصر‌الله پژمان‌فر در بررسی عملکرد معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در دولت دهم، توضیح داد:‌ در دوره‌ مسئولیت محمد‌جعفر محمدزاده بر معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگ مطبوعاتی در کشور نهادینه شد و امروز مطبوعات جایگاه خود را در کشور پیدا کرده اند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس ورای اسلامی، تصریح کرد: معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به لحاظ فراهم کردن زیرساخت‌ها و هم به واسطه حمایت‌های بی‌دریغ خود از روزنامه‌ها و نشریات گام‌ ارزنده‌ای در رشد کمی و کیفی مطبوعات کشور داشته است.

وی، با بیان اینکه امروز مطبوعات جایگاه خود را در جامعه پیدا کرده است، ادامه داد:‌ روزنامه‌ها در حال حاضر توان زیادی برای اعمال نفوذ در عرصه سیاسی و اجتماعی دارند و با ایجاد حساسیت بر سر موضوعات و مشکلات، می‌توانند به رفع آنها مبادرت کنند.

وی با تاکید بر اینکه طی یک الی دو سال اخیر فشارهای مالی و اقتصادی زیادی بخش فرهنگ را مورد صدمه قرار داد، افزود: بودجه این حوزه هر سال با کاهش مواجه بود ولی با تدابیر مناسبی که معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم اندیشید، تیراژ روزنامه‌ها به میزان سابق باقی ماند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: منطق اصلی و حاکم در معاونت مطبوعاتی در دوره محمد زاده این بود که تا حد امکان مانع از بسته شدن روزنامه‌ها و انسداد جریان آزاد اطلاعات شود و در این راه توفیقات زیادی نیز کسب کرده بود.

به هر حال تاریخ چند سال اخیر نشان داده است که پیش از محمد زاده شاهد بازدارندگی و برخورد با رسانه ها بوده ایم که این امر به صلاح جامعه مطبوعاتی نبود.ناراحتی رسانه ها مختص نشریات طیف خاص سیاسی نبوده، از اصولگرایان گرفته تا دیگر جناح ها از عملکرد معاون مطبوعاتی ناراحت و گلایه مند بودند و این موضوعی است که در دوره محمد زاده به بهترین وجه مدیریت شد و شاید بهتر است بگوییم مطبوعات و رسانه ها آرامترین سالهای خود را در زمان تصدی ایشان بر معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد تجربه کردند.

 منبع : بولتن نیوز

 

 

ملکرد اثرگذار معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در سال‌های قبل از معاونت محمد زاده در وزارت ارشاد فاقد وجود خارجی بود. این در حالی است که با توجه به اینکه مهمترین بند قانون مطبوعات جمهوری اسلامی ایران، رسالت مطبوعاتی است و متأسفانه دیده می‌شد که معاونت مطبوعاتی در دوره های قبل از محمدزاده بیشتر عملکردی تدارکاتی داشته است و در راستای ترویج فرهنگ و شعور مطبوعات عملکرد قابل قبولی نداشته است.

به گزارش بولتن نیوز،در این گزارش سعی شده تا بدون جانبداری از شخص خاصی به بررسی عملکرد دو دوره معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در زمان رامین و محمد زاده پرداخته شده و نقاط قوت و ضعف این معاونت مورد بازنگری قرار گیرد و امید است در دوره چهارساله دولت تدبیر و امید شاهد بالندگی هر چه بیشتر در این بخش مهم باشیم که نیازمند مدیرانی توانمند است:

 

عملکرد مدیریت مطبوعات کشور در ۳ ساله اخیر

الف- محمدجعفر محمدزاده در مسئولیت مطبوعات دولت دهم هم اهتمام شایسته‌ای در انجام وظایف خود داشته‌اند و هم دچار افراط و تفریط نشده‌اند نه در رویکرد و نه در عملکرد. معاونت مطبوعاتی در دوره ایشان متغیرها را هم خوب دیده و هم خوب عمل کرده است چه در متغیر موضوعات چه در متغیر جامعه هدف و چه در متغیر شیوه و روش و در اخلاق، در همه این‌ها و حتی المقدور متعادل و خوب اقدام کرده است.

تنها نقدی که احتیاطا بر این دوره می‌توان وارد کرد میزان فراوانی مجوزها برای انتشار مطبوعات (درحدود دو هزار مجوز) است که به نظر می‌رسد این مقدار ورودی سنگین باشد و ممکن است آسیب‌هایی هم داشته باشد البته اغلب صاحب نظران در این خصوص هم موافق و مؤید عملکرد معاونت مطبوعاتی هستند و این مقدار معتنابه مجوز را از نقاط برجسته دوره اخیر می‌دانند.

ب- عملکرد عمومی مطبوعات در سه ساله اخیر (به استثنای ایام انتخابات) که روال و رویه مناسب‌تر از ادوار گذشته را فراروی تحلیل‌گران این عرصه خطیر اجتماعی قرار می‌دهد و جامعه مطبوعاتی در مجموعه رفتار به رغم چالش‌های لازم دچار تنش نشد حاکی از اداره و مدیریت مطلوب این مجموعه بوده است.

برای درک و مقایسه آنچه معروض گردید کافی است نگاهی به گذشته مطبوعات داشته باشیم. در برخی از دوره‌ها و به خصوص در دوره محمد علی رامین وضعیت تفریطی است نقش مطبوعات نقش مناسب و مطلوب نیست و اصحاب رسانه و مطبوعات به چشم نمی‌آمدند .

رامین در روز اول کاری خود، لغو امتیاز روزنامه سرمایه را به مدیران روزنامه خبرداد و کار خود را با لغو امتیاز یک روزنامه آغاز کرد.

 در دوره‌های دیگر نیز شرایط افراط و زیاده‌روی حاکم بوده است به نحوی که سیاست‌های عمومی و اهداف کلان، روزانه مورد تعرض زنجیره‌‌ای عناصر قلم به دستی قرار می‌گرفتند که می‌خواستند نشریات اعطایی را در اختیار باندها و گروه‌های بی‌شناسنامه قرار دهند. در واقع در دوره رامین همچنان که در روزنامه آفتاب یزد و نمایشگاه بین المللی نیز شاهد آن بودیم حرکتهای غیر حرفه ای معاونت مطبوعات وزارت ارشاد موجب به هم ریختگی نظم روزنامه ها شده بود و همگی به دنبال این بودند تا تازیانه های رامین به آنها برخورد نکند. موضوعی که در دوره محمد زاده به ندرت پیش آمد و یا اصلا شاهد آن نبودیم.

ج- از نکات برجسته دیگر دیدن آمایش جدید در بخش رسانه ای کشور  از طریق حجم فراوان ابتکارات و نوآوری‌های معاونت مطبوعاتی در دوره محمد زاده است که  این ابتکارات در دوقالب دیده می‌شود الف- در سازوکارهایی که در گذشته‌ها بوده است مثل نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ی سالیانه مطبوعات و… ب- در قالب خلاقیت‌هایی که در گذشته نظیر نداشته مثل ایجاد سرای روزنامه‌نگاران در سراسر کشور، تأسیس اتحادیه مطبوعات جوان اسلام، تدوین دانشنامه‌ی جامع مطبوعات ایران، تأسیس موزه مطبوعات، اعطای روزنامه به همه‌ی استان‌های کشور، برگزاری هوشمندانه جشنواره فصلی مطبوعات و خبرگزاری‌ها براساس یک نیازسنجی راهبردی و…

این ابتکارات و فضاها و فعالیت‌ها و منابع جدیدِ ناشی از آن، حقاً و انصافاً خدمت بزرگی به اصحاب مطبوعات است و به تعبیری یک آتوریته جدید و نو برای مانورهای گوناگون فعالان این عرصه فراهم آورده و از این به بعد این ظرفیت‌ها به ظرفیت‌ها و گنجایش‌های آمایش رسانه‌های مکتوب و مجازی اضافه می‌شود.

د- بلا شک یکی از مهم‌ترین وظایفی که بر عهده حوزه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد می‌باشد و می‌تواند بخش عمده‌ای از ارزیابی‌های مسئولان، مردم، ‌رسانه‌ها و دلسوزان را از این معاونت شکل دهد بخش نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها و شیوه‌ها و سیاست‌هایی است که در این زمینه اتخاذ می‌شود. آنچه در بعض ادوار گذشته و به خصوص در دوره معاونت  محمد علی رامین به چشم خورد و نقص جدی این حوزه محسوب می‌شود رویه افراطی و تفریطی و برخوردهای سلیقه ای با تخلفات رسانه‌ای است که خوشبختانه در دوره محمد زاده بساط آن جمع شد و روزنامه ها و نشریات سالهای آرامتری را نسبت به دوره های مدیران قبلی سپری کردند.

از مهم‌ترین مزیت‌های دوره اخیر معاونت مطبوعاتی که حقاً در کارنامه آقای محمدزاده درخشش و برجستگی خاص دارد اصلاح روش‌ها و تدوین برنامه‌ها و سیاست‌هایی است که عملاً موضع این معاونت را در عرصه نظارت بیش از همه ادوار گذشته به عدالت، منطق، تدبیر و مدیریت و نظارت حرفه‌ای نزدیک کرده است.

 

تعامل مطلوب با همه رسانه‌ها و برخورد مسئولانه

تعامل مطلوب با همه رسانه‌ها و برخورد مسئولانه با نقائصی که ممکن است درعملکرد مطبوعات و خبرگزاری‌ها به هر دلیل پدید آید باعث شده است تا هم افکار عمومی و بیش‌تر دلسوزان و مسئولان نظام و هم فعالان و اصحاب رسانه از این تمشیت و نظارت بالغانه رضایت مناسبی داشته باشند.

اینکه پرونده هیچ نشریه‌ای بدون اعلام قبلی و به طور ناگهانی در دستور کار هیأت نظارت قرار نگیرد و با هیچ رسانه‌ای قبل از تذکرات متعدد برخورد حذفی صورت نگیرد و اینکه مسئولیت انعکاس مطالب طرح شده از تریبون‌های رسمی کشور به ناحق برعهده رسانه منعکس کننده قرار نگیرد فقط بعضی از مصادیق اصلاحاتی است که در حوزه نظارت بر مطبوعات انجام گرفته است.

و در نهایت اینکه معاونت مطبوعاتی در دوره دکتر محمدجعفر محمدزاده به ترازی از کارکرد مبتکرانه و حرفه‌ای از سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرا دست یافت که امید می‌رود با ادامه این مسیر تکاملی مطبوعات، خبرگزاری‌ها و همه رسانه‌های ما همچنان که در این دروه مشاهده شد در آینده نیز به جایگاه واقعی خویش بیش‌تر از پیش نایل شوند.

معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در سال‌های قبل از معاونت محمد زاده در وزارت ارشاد فاقد وجود خارجی بود. این در حالی است که با توجه به اینکه مهمترین بند قانون مطبوعات جمهوری اسلامی ایران، رسالت مطبوعاتی است و متأسفانه دیده می‌شد که معاونت مطبوعاتی در دوره های قبل از محمدزاده بیشتر عملکردی تدارکاتی داشته است و در راستای ترویج فرهنگ و شعور مطبوعات عملکرد قابل قبولی نداشته است.

 

محمد زاده ضمن آسیب شناسی قبلی در مسیر رامین قدم نگذاشت

در واقع محمد زاده ضمن آسیب شناسی قبلی در مسیر رامین قدم نگذاشت و راه جدیدی را در معاونت مطبوعاتی باز کرد و با تعامل در خور توجه با رسانه ها موفقیت شایانی کسب کرد. پیش از محمد زاده شاهد بازدارندگی و برخورد با رسانه ها بوده ایم که این امر به صلاح جامعه مطبوعاتی نبود.ناراحتی رسانه ها مختص نشریات طیف خاص سیاسی نبوده، از اصولگرایان گرفته تا دیگر جناح ها از عملکرد معاون مطبوعاتی ناراحت و گلایه مند بودند.

چنان که مدیرکل اسبق مطبوعات خارجی وزارت ارشاد در ۲۷ دی ۱۳۸۹ برخی عملکردهای مالی مبهم در دوره معاونت مطبوعاتی محمدعلی رامین در وزارت ارشاد را مطرح کرد.

 

عملکرد محمد علی رامین در سمت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد

محمد حسین خوشوقت مدیرکل اسبق مطبوعات خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مطلبی با عنوان «در ستایش یک برکناری» به نقد عملکرد محمد علی رامین در سمت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد پرداخته و آورده است: نتیجه این کارکرد منفی، محروم ماندن نظام از کشف کامل و دقیق کاستی ها و نقصان ها بوده است.

در این مقاله اختصاص ۴۰ درصد یارانه مطبوعاتی به پنج روزنامه همسو سبب سیه روزی بخش های قابل توجهی از رکن چهارم دموکراسی در کشور عنوان شده و آمده است: آگاهان در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد می گویند که در دوره آقای رامین، یکی از روزنامه های جنجالی سراسری برای یک دوره یک ساله هر سه ماه ۷۵۰ میلیون تومان کمک مالی دریافت داشته است.

خوشوقت همچنین از کمک ۱۳۰ میلیون تومانی وزارت ارشاد به روزنامه ای در شمال کشور خبر داده است که حتی در چند ماه منتشر نمی شده و در صورت انتشار هم طبق مقررات مستحق دریافت ۳۰ میلیون تومان بوده است.

تقسیم آگهی های دولتی با ملاک های خاص سلیقه ای و سیاسی و نیز تلاش برای ترویج عنوان «امام» برای مقام معظم رهبری از طریق تعیین پاداش مالی از دیگر ابهاماتی است که در این مطلب در خصوص مدیریت محمدعلی رامین در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به آنها اشاره شده است.

البته محمدعلی رامین، معاون سابق مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  در حالی معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به محمدجعفر محمدزاده واگذار کرد که حرف و حدیث‌هایی درباره وی در ماه‌های پایانی مسوولیتش به وجود آمد.

وی در آن زمان در این‌باره گفت: در زمان مناسب، پاسخ همه این انتقادات نابجا را خواهم داد!.

 

در دوره محمد زاده مطبوعات جایگاه خود را در کشور پیدا کرده اند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در رابطه با دوره معاونت محمد زادهبا بیان اینکه مطبوعات در چند سال اخیر جایگاه خود را در افکار عمومی پیدا کرده است، گفته است:‌ معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی برای رشد فرهنگ مطبوعاتی کشور بسترسازی مناسبی کرد.

نصر‌الله پژمان‌فر در بررسی عملکرد معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در دولت دهم، توضیح داد:‌ در دوره‌ مسئولیت محمد‌جعفر محمدزاده بر معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگ مطبوعاتی در کشور نهادینه شد و امروز مطبوعات جایگاه خود را در کشور پیدا کرده اند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس ورای اسلامی، تصریح کرد: معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به لحاظ فراهم کردن زیرساخت‌ها و هم به واسطه حمایت‌های بی‌دریغ خود از روزنامه‌ها و نشریات گام‌ ارزنده‌ای در رشد کمی و کیفی مطبوعات کشور داشته است.

وی، با بیان اینکه امروز مطبوعات جایگاه خود را در جامعه پیدا کرده است، ادامه داد:‌ روزنامه‌ها در حال حاضر توان زیادی برای اعمال نفوذ در عرصه سیاسی و اجتماعی دارند و با ایجاد حساسیت بر سر موضوعات و مشکلات، می‌توانند به رفع آنها مبادرت کنند.

وی با تاکید بر اینکه طی یک الی دو سال اخیر فشارهای مالی و اقتصادی زیادی بخش فرهنگ را مورد صدمه قرار داد، افزود: بودجه این حوزه هر سال با کاهش مواجه بود ولی با تدابیر مناسبی که معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم اندیشید، تیراژ روزنامه‌ها به میزان سابق باقی ماند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: منطق اصلی و حاکم در معاونت مطبوعاتی در دوره محمد زاده این بود که تا حد امکان مانع از بسته شدن روزنامه‌ها و انسداد جریان آزاد اطلاعات شود و در این راه توفیقات زیادی نیز کسب کرده بود.

به هر حال تاریخ چند سال اخیر نشان داده است که پیش از محمد زاده شاهد بازدارندگی و برخورد با رسانه ها بوده ایم که این امر به صلاح جامعه مطبوعاتی نبود.ناراحتی رسانه ها مختص نشریات طیف خاص سیاسی نبوده، از اصولگرایان گرفته تا دیگر جناح ها از عملکرد معاون مطبوعاتی ناراحت و گلایه مند بودند و این موضوعی است که در دوره محمد زاده به بهترین وجه مدیریت شد و شاید بهتر است بگوییم مطبوعات و رسانه ها آرامترین سالهای خود را در زمان تصدی ایشان بر معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد تجربه کردند.

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=32909

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۵
  1. در دوره مدیریت مطبوعاتی دکتر محمد زاده آرامش وثبات وتنوع ونشاط بر فضای رسانه های مکتوب حاکم بود وهمچنین شاهد رشد نشریات بومی هم بودیم.امید واریم همچنان موفق باشند .

  2. آقای محمدزاده واقعا در دوره مسئولیتشون سنگ تموم گذاشتند .
    ایشالا خدا اجرشون بده .

  3. محمدزاده افتخار لرستان است او فردی آزاد اندیش و غیر جناحی است که دغدغه فرهنگی و توسعه مطبوعات دارد خدمات او به مطبوعات کشور بر دوست ودشمن پوشیده نیست.

  4. عملکرد جناب محمد زاده انصافا قابل تقدیره انصافا زحمات ایشان برای مطبوعات در معاونت مطبوعاتی بینظیر بوده است امیدوارم همواره ایام و در هر جایی که مشغول میشوند موفق باشند . پیشنهاد میدم ایشان مجوز روزنامه سراسری را بگیرند که همه خبرنگاران سطح کشور در این زمینه همکاری خواهند کرد .

  5. سلام تو را خدا این اقا کیه من همه جا میبینمش
    چکاره است
    این مقاله است یا خبر
    ایشان در این خبر یا مقاله چه کاره هستند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.