تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
8

شورای شهر و انتخاب شهردار

  • کد خبر : 33193
  • 12 شهریور 1392 - 9:56

    ایوب کوشکی / میرملاس نیوز : شاخص انتخاب شهردار باید برنامه باشد نه فرد به بهانه آغاز به کار شوراهای اسلامی شهر علارغم آن همه تبلیغات ، صف کشی و هزینه های که برای ورود به شورا از سوی کاندیدا های محترم همشهری صرف گردید نقص ها و کاستی های فراوان قانونی در […]

 

974200_413162002123033_589742944_a

 

ایوب کوشکی / میرملاس نیوز :

شاخص انتخاب شهردار باید برنامه باشد نه فرد

به بهانه آغاز به کار شوراهای اسلامی شهر

علارغم آن همه تبلیغات ، صف کشی و هزینه های که برای ورود به شورا از سوی کاندیدا های محترم همشهری صرف گردید نقص ها و کاستی های فراوان قانونی در نهاد شورای اسلامی وجود دارد که شورای شهر را عملا به یک ارگان مشاوره ی تبدیل کرده تا یک ارگان مدیریتی در عرصه ی شهری. اما با همین اختیارات محدود نیز می توان همچون شهر های دیگر کارهایی بزرگی انجام داد که بستگی به داریت و خلاقیت اعضا محترم و شهردارمنتخب آنها دارد . واقعیت این است که سال از میانه گذشته و بودجه و برنامه ها سال قبل مصوب شده است و شورای چهارم مجبور است تا پایان سال با برنامه‌های شورای قبلی به کارش ادامه دهد . اگر هم تصمیم به تغییر و تحولی دارد باید آن را در برنامه های سال آینده لحاظ کند ، لذا با این تفاسیر نباید امسال توقع زیادی را از شورای شهرمان داشته باشیم .
اگر واقع بینانه بنگریم همیشه در بودجه بندی و برنامه ریزی مالی دردی که گریبان گیر اکثر طرح‌های منطقه ای و حتی ملی در این یکی دو سال اخیر شده مسئله مهمی به نام «پول» است . شهرداری ما هیچ گاه نتوانسته سیستم درآمدزایی دایمی برای مدیریت شهری دست و پا کنند. و در بعضی موارد وضع چنان وخیم بوده که شهرداری مجبور به فروش دارایی‌هایی خود برای تامین حقوق پرسنل و کارگرانش شده است. لذا اعضای جدید شورای اسلامی می بایست برای حل این مشکل همیشگی و اساسی در یک برنامه میان مدت طرح‌هایی آماده کنند که بتواند برای شهرداری منابع جدید مالی و درآمدی بوجود بیاورد .
ولی با هر تفسیر ی مهمترین و بارزترین کار شورای اسلامی شهر انتخاب شهردار است . شهردار آینده کوهدشت چه کسی خواهد بود ؟ کدام باند یا سلیقه سیاسی ؟ با تجربه یا جوان ؟ بومی یا غریبه ؟ و ده ها سوال از این دست . در همه این موارد وقتی وارد جزییات مباحث انتخاب شهردار می شویم نتیجه بحث حول محور فرد است . اما نکته بارز و اصلی در انتخاب یک شهردار باید برنامه‌ و طرح های باشد که فرد مورد نظر برای توسعه شهر و حل مشکلات گریبانگیر شهرداری داشته و ارائه می دهد . به عبارت ساده تر شاخص انتخاب شهردار باید برنامه باشد نه فرد . برای این کار باید اعضای محترم برآیند خواسته‌ها و مشکلات شهر را استخراج کرده و بعد شخصی را بیابند که بتواند براین اساس برنامه وخواسته‌های مشخص شده را حل نماید . و نه اینکه شهردار را بیابیم و بعد به دنبال معضلات و خواسته های شهری برویم و باعث دوگانگی در مدیریت شهری و اختلافات میان شهردار و شورا باشیم .
در ضمن باید در نظر داشت که وظیفه مردم در مقابل شهر و شورا بعد از انتخابات به پایان نرسیده و نقش آنها فقط شرکت در انتخابات و بعد واگذار کردن امور به منتخبین خود نیست ، مردم ما می بایست در جامعه حضور فعال و پرسش‌گر و مطالبه گونه داشته باشند. البته در این بین نباید نقش مهم رسانه‌های منطقه ای مانند نشریات و سایت ها ی محلی را برای افزایش آگاهی عمومی از نظر دور بداریم . مردم ما خیلی کم سعی دارند در امورکلی و اجتماعی دخالت کنند. این در صورتی است که این دخالت ها حتی در سطح مطالبه سازی یا در سطح بالاتر مشارکت عملی و علمی برای بهبود شهر مفید و موثر است و بی شک نتیجه این مطالبات و اظهار نظر ها در آینده موجبات ساختن کوهدشتی آباد را فراهم خواهد آورد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=33193

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 25در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲۵
  1. بسیار عالی بود ولی توضیح ندادید شهرداری چطور باید درآمد زایی کند؟

    • یک راه درآمد زایی اینه که شهرداری یک سال هزینه کنه وسالهای دیگه پولشو جمع کنه مثلا احداث مراکز تفریحی برای مردم متعلق به شهرداری . که همشهریان عزیزمون نرن شهرهای دیگه پولای بی زبون خرج کنن .یه راه دیگه جذب اسپانسر های مالی جهت احداث پروزه های شهری سودش هم۷۰به ۳۰ به نفع اسپانسر مالی .

  2. واقعا باید این رو در نظر داشت که مردم به طور مستقیم مسئول سرنوشت خود هستند و اینکه جنابعالی فرمودین که مردم باید مطالبه داشته باشند بسیار عالی مردم ما اگهمطالبات جمعی بخوان مسئولین مجبور به انجام آن هستند . به هر حال آقای کوشکی همیشه موفق و موئید باشین

  3. درود بر شما آقای کوشکی.
    انتظار می رود که اعضای محترم شورای شهر فردی متخصص را برای شهرداری کوهدشت انتخاب کنند.

  4. حق با شماست جناب کوشکی، سیاست زدگی شهردار جلوی پیشرفت و آبادانی شهر را می گیرد.

  5. با سلام ایوب عزیز خلایق را هرچه لایق.(سالی که نکوست از بهارش پیداست).

  6. با سلام شهر ما شهر شهیدان شهیر می باشد و برای پاسداشت خون آنها باید بهترین مسئولین را انتخاب نمود. یکی از راههای این پاسداشتی خدمت به مردم می باشد .ما مردم این شهر هرکس که هدفش خدمت و پیشرفت باشد او را می ستاییم .

  7. به نظرم در زمینه تغییر الگوهای مدیریت شهری نباید منتظر یه اتفاق خارق العاده باشیم. احتمالا در باز هم بر همون پاشنه سابق خواهد چرخید!

  8. درود بر ایوب عزیز! متن زیبای شما نشان از آرمانگرایی شما دارد و نگاهی که به بهترین ها دارید. کاش این نگاه نزد کسانی که برایشان نوشته اید هم پیدا شود!

  9. جناب آقای کوشکی همه مسئولین ما در حیطه مسئولیتشون هیچ تخصصی ندارن دقیقا مثل شما که با هیچ تخصص و آشنایی با مسائل شهرداری اظهار نظر میکنید.

    • مردم جامعه ما از مسئولین بیشتر میفهمند…….. و صد حیف که فقط میفهمند….. سطح آگاهی آقای کوشکی از خیلی از مسئولین و حتی شهردار های پیشین کوهدشت بیشتر است…..

  10. آقای کوشکی بسیار زیبا و رسا بود. ممنون……. ولی کو گوش شنوا؟؟؟!! خلایق هرچه لایق….

  11. این حرفا فقط به درد نوشتن میخوره..حتی اگه کارگشا باشه..کوشکی جان

  12. دایم . نه مردم داریم واقعا . یه همچین چیزی تو مملکت ما هست . مردم . داریم ؟.

  13. داریم مردم . همچین چیزی تو مملکت ما هست ؟نه واقعا داریم . ؟ من که میدونم نداریم . گفتم نداریم !

  14. ناز نفست واسه قلمت

  15. به نظر من شهرداری واسه درآمد زایی به پول نیاز داره !!

  16. متاسفانه بی برنامه گی نه فقط در شهرداری بلکه در جزء جزء ادارات این شهرستان موج می زنه . مدیر اول انتخاب می شه بعد برنامه می ده البته اگه برنامه ای باشه .

  17. با تشکر از شما دوست گرامی، موضوع مهمی را مطرح کرده اید؛ ما همیشه می گوییم مردم باید مطالبه کنند و از مسئولان کار بخواهند و پاسخ بخواهند و… اما در عمل هیچ کاری نمی کنیم. مثلا در همین برهه از زمان که شهردار کوهدشت رفته و بزودی شهردار جدید خواهد آمد، مردم -به ویژه خواص- چه حرکت و اقدامی را انجام داده اند که شورای شهر اندکی به تخصص گرایی ترغیب شود؟ برای نمونه پیشنهاد من این است: می توان از همشهریان فهیم خواست تا در یک اقدام مردمی طوماری را به امضا برسانند و در محتوای آن از شورای شهر محترم، فرماندار محترم، امام جمعه محترم و نماینده محترم شهرمان بخواهند که “اگر خواسته مردم برایتان اهمیت دارد، هدایت شهرداری را به یک فرد متخصص و کاربلد بدهید”. سپس می توان این طومار را هم قبل از انتخاب شهردار و هم بعد از انتخاب شهردار برای رسانه های استانی و کشوری ارسال نمود تا آنها پیگیر درخواست مردم شوند. آنگاه مشخص می شود مسئولین شهر چقدر نظر مردم را محترم شمرده اند. علاوه بر اینها، این می تواند تا حدودی ما را قانع کند که بالاخره حرکتی کرده ایم!
    در نهایت باید گفت هرچه که بر ما می رود از آن چیزی است که خودمان می خواهیم.

  18. از من که کارمند بینوا این شهرداری بی سر و سامان هستم بپرسید !درد دل ها انقدر زیاد است که برای بازگفتش به سالها وقت نیاز دارد.به نظر من حتی اگر تمام راه حلهای درآمدزایی برای شهرداری عملی باشندجوابگوی حقوق این همه نیروی استخدامی توسط شوراهای قبل نخواهد بود چه بسا که انتظار می رود ۹ نفر شورای جدید نیز برنامه هایی برای استخدام خانواده و اقوامشان دارند! با این حال درآمد شهرداری به حقوق پرسنل هم نمیرسد.مثل الان که حتی نیروهای رسمی هم سه ماهه حقوق نگرفتن و شرمنده خانواده و…شده اند!!۱

  19. حرف زدن راحت است اما باید به میدان عمل بیاید تا بفهمید به راحتی نمیتوان برای شهرداری خط مشی تعیین کرد .جذب درآمد برای شهرداری شهری که مردمش حاضر به پرداخت عوارض به موقع نیستند مگر زمانی که بخاطر گرفتن وام و یا…مجبور شوند به شهرداری بیایند بسیار سخت است!

  20. تا زمانیکه روزانه دربهای جذب نیرو از طرف شوراها و سرپرستها و معاونتهای انتصاب شده از طرف آنها در این شهرداری بینوا بازه اگه کل درآمد لرستان هم به حساب شهرداری کوهدشت واریز شه باز کفاف حقوق این همه نیرو رو نمیده!

  21. با سلام و تشکر از مطلبتون..
    اینا همش در حد حرفه و اگه عملی بشن…اونوقت شاید شهرمون تکونی بخوره…

  22. یکی نیست بگه بابای شوراهای تازه نفس شما چرا با هم به توافق نمی رسید حداقل یه سرپرست رو بدون جنگ و جدل زودتر انتخاب کنید که ما لااقل یه ماه حقوق بگیریم وشرمنده بچه های دانشجو و محصلمون نشیم پزدیک مهره و فصل ثبت نام و شهریه و خرید لوازم تحریر و ….ولی ما تو خرید خورد و خوراکمونم موندیم چه برسه به بقیه چیزا!دو روز پیش همه ما جمع شدیم برای معارفه سرپرست،تا ساعت سه چشمها به جعبه های شیرینی دوخته شده بود اما سرپرستو ندیدیم !راستی شیرینی ها چی شدن؟حالا شما از درآمد حرف میزنید!

  23. با سلام و تبریک به شما جناب آقای کامران کوشکی،امیدوارم امسال دیگه هدفتون از سرپرست شدن برداشتن یه گام مثبت برای سروسامان دادن به ا ین شهرداری اشفته حال باشه نه فقط برنامه ریزی کردن برای تبدیل وضعیت آقا پسرتون از شرکتی به قراردادی !چون دوره قبلی سرپرستیتون بصورت شرکتی استخدامش کرده بودید!

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.