- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

شورای شهر و انتخاب شهردار

 

974200_413162002123033_589742944_a

 

ایوب کوشکی / میرملاس نیوز :

شاخص انتخاب شهردار باید برنامه باشد نه فرد

به بهانه آغاز به کار شوراهای اسلامی شهر

علارغم آن همه تبلیغات ، صف کشی و هزینه های که برای ورود به شورا از سوی کاندیدا های محترم همشهری صرف گردید نقص ها و کاستی های فراوان قانونی در نهاد شورای اسلامی وجود دارد که شورای شهر را عملا به یک ارگان مشاوره ی تبدیل کرده تا یک ارگان مدیریتی در عرصه ی شهری. اما با همین اختیارات محدود نیز می توان همچون شهر های دیگر کارهایی بزرگی انجام داد که بستگی به داریت و خلاقیت اعضا محترم و شهردارمنتخب آنها دارد . واقعیت این است که سال از میانه گذشته و بودجه و برنامه ها سال قبل مصوب شده است و شورای چهارم مجبور است تا پایان سال با برنامه‌های شورای قبلی به کارش ادامه دهد . اگر هم تصمیم به تغییر و تحولی دارد باید آن را در برنامه های سال آینده لحاظ کند ، لذا با این تفاسیر نباید امسال توقع زیادی را از شورای شهرمان داشته باشیم .
اگر واقع بینانه بنگریم همیشه در بودجه بندی و برنامه ریزی مالی دردی که گریبان گیر اکثر طرح‌های منطقه ای و حتی ملی در این یکی دو سال اخیر شده مسئله مهمی به نام «پول» است . شهرداری ما هیچ گاه نتوانسته سیستم درآمدزایی دایمی برای مدیریت شهری دست و پا کنند. و در بعضی موارد وضع چنان وخیم بوده که شهرداری مجبور به فروش دارایی‌هایی خود برای تامین حقوق پرسنل و کارگرانش شده است. لذا اعضای جدید شورای اسلامی می بایست برای حل این مشکل همیشگی و اساسی در یک برنامه میان مدت طرح‌هایی آماده کنند که بتواند برای شهرداری منابع جدید مالی و درآمدی بوجود بیاورد .
ولی با هر تفسیر ی مهمترین و بارزترین کار شورای اسلامی شهر انتخاب شهردار است . شهردار آینده کوهدشت چه کسی خواهد بود ؟ کدام باند یا سلیقه سیاسی ؟ با تجربه یا جوان ؟ بومی یا غریبه ؟ و ده ها سوال از این دست . در همه این موارد وقتی وارد جزییات مباحث انتخاب شهردار می شویم نتیجه بحث حول محور فرد است . اما نکته بارز و اصلی در انتخاب یک شهردار باید برنامه‌ و طرح های باشد که فرد مورد نظر برای توسعه شهر و حل مشکلات گریبانگیر شهرداری داشته و ارائه می دهد . به عبارت ساده تر شاخص انتخاب شهردار باید برنامه باشد نه فرد . برای این کار باید اعضای محترم برآیند خواسته‌ها و مشکلات شهر را استخراج کرده و بعد شخصی را بیابند که بتواند براین اساس برنامه وخواسته‌های مشخص شده را حل نماید . و نه اینکه شهردار را بیابیم و بعد به دنبال معضلات و خواسته های شهری برویم و باعث دوگانگی در مدیریت شهری و اختلافات میان شهردار و شورا باشیم .
در ضمن باید در نظر داشت که وظیفه مردم در مقابل شهر و شورا بعد از انتخابات به پایان نرسیده و نقش آنها فقط شرکت در انتخابات و بعد واگذار کردن امور به منتخبین خود نیست ، مردم ما می بایست در جامعه حضور فعال و پرسش‌گر و مطالبه گونه داشته باشند. البته در این بین نباید نقش مهم رسانه‌های منطقه ای مانند نشریات و سایت ها ی محلی را برای افزایش آگاهی عمومی از نظر دور بداریم . مردم ما خیلی کم سعی دارند در امورکلی و اجتماعی دخالت کنند. این در صورتی است که این دخالت ها حتی در سطح مطالبه سازی یا در سطح بالاتر مشارکت عملی و علمی برای بهبود شهر مفید و موثر است و بی شک نتیجه این مطالبات و اظهار نظر ها در آینده موجبات ساختن کوهدشتی آباد را فراهم خواهد آورد.