تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
21

عینعلی سلطان آواهای باستانی

  • کد خبر : 33247
  • 26 مهر 1392 - 19:15

  محمد حسین آزادبخت / میرملاس نیوز : سلطان آواهای باستانی درگذشت سال هاست در همهمه ی حیات آدمیانی که در بخش مهمی از زاگرس میانی زندگی می کنند، ترنم آوای سحرآمیزی طنین انداز است. آوایی که انگار عصاره ی اسطوره ها، اضطراب ها و اندوه های مردمان این دیار است. این آوای سحرآمیز از […]

r1ak90uhdd0731

 

محمد حسین آزادبخت / میرملاس نیوز :

سلطان آواهای باستانی درگذشت

سال هاست در همهمه ی حیات آدمیانی که در بخش مهمی از زاگرس میانی زندگی می کنند، ترنم آوای سحرآمیزی طنین انداز است. آوایی که انگار عصاره ی اسطوره ها، اضطراب ها و اندوه های مردمان این دیار است.
این آوای سحرآمیز از حنجره ی خنیاگری فریاد زده می شد که فرزند چخماق های سخت و بلوط زاهرهای تلخ بود. او خود را در جهانی یافته بود که کوه ها راه او را بند آورده بودند و رودخانه های مهیب، معبری برای عبور به او نمی دادند، اما عین علی تیموری براین جهان کوچک که او را احاطه کرده بود؛ سلطه یافت. پژواک صدای پرهیبتش، صخره های سترگ را به سیطره ی خود درآورد و بر رودخانه های سرکش نیز ظفر یافت. عین علی، سلطان آواهای باستانی شد.

 

1aav19nhla1058

 

این هوره چر بی بدیل در سال ۱۳۱۷ در روستای بره کلک کشماهور از توابع کوهدشت به دنیا آمد. او تنها پسر خانواده ای شد که در بدو زندگی پدر و مادرش را از دست داد. او هنوز کودکی بیش نبود که مسؤولیت سرپرستی دو خواهر خردسالش را بر عهده گرفت.
در همان سال ها یکی از دو خواهر را نیز به خاک سپرد. شاید رنج و اندوهی که در آغاز، زندگی برای عین علی به ارث گذاشت، بن مایه های اندوهبار مور و هوره هایی بود که فریاد می زد.
عین علی می گفت:«جوهره ی صدایم را از مادرم به ارث برده ام، گرچه مادرم با مرگش خیلی زود تنهایم گذاشت، اما اندوه صدایش همواره در وجودم طنین انداز است.»
عین علی گفت:«وقتی که عمویم سرپرستی تنها خواهرم را بر عهده گرفت، تنهایی ام را با خودم برداشتم و به کوه و کمر بردم. آن جا پژواک صدایم در کوه های کشماهور و ناله های سیمره در هم آمیخت.
من هم رها شده در سال های سرمست جوانی، خود را به هیجان شورانگیز مور و هوره سپردم. با یاغیان شورشگری که در کوه های حاشیه سیمره، مأ وا گزیده بودند، دمساز شدم.
در یکی از آن سال ها در حوالی سنگ سفید کرمانشاه هوره سر می دادم. بزرگ روستای سنگ سفید، شیفته ی صدایم شد. مرا به روستای خود دعوت کرد. و دختری از بستگان خود را به عقد من درآورد. سال هاست که با آن همسرم که او را با سردادن آواهایم به دست آورده ام، زندگی می کنم.»
عین علی تیموری در سال ۱۳۴۸ به کرمانشاه مهاجرت کرد و ساکن کرمانشاه شد. او در سال های اولیه دفاع مقدس، عضو بسیج عشایری بود. در آن سال ها به همراه شادروان اسماعیل ططری در جنگ های نامنظم علیه متجاوزین شرکت کرد. در آن سال ها عین علی در رادیو “راه شب” که مخصوص رزمندگان جبهه های غرب کشور بود، هوره سر می داد. بسیاری از رزمندگان آن سال ها با مویه های شبانه ی عین علی زندگی می کردند.

عین علی که دیگر از آن شور و حال سال های دور فاصله گرفته است؛ تک بیتی از مویه هایش را بیان می کند تا روز و حال خود را تفسیر کند:
دوران دورم دا هجران پیرم کِرد / مَل کویان بیم فلک ژیرم کِرد
معنی: زمانه به سرگردانیم کشاند. غربت، پیرم کرد/ کوه نشینی بی بدیل بودم، فلک ذلیلم کرد.
روحش شاد و یادش گرامی باد…

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=33247

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 23در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۲۲
  1. حیف که ما سر سری از کنارتان میگذریم و با تامل این مرگ شما را مرگ انسان برجسته ساده می انگاریم ولی نمیدانیم چکسی را از دست داده ایم

  2. روحش شاد یادش گرامی
    اما افسوس که ما مخصوصا نسل جوون همچین بزرگانی رو نمیشناسیم و قدر نمیدونیم

  3. خدایش بیامرزد

  4. بادرودبراستادمحمدحسین آزادبخت که همیشه درزمینه ی هنرپیش گام وپیش قدم هستند. درحقیقت مرگ سلطان آواهای باستانی (لقبی که توسط استاد محمدحسین آزادبخت درجشنواره موروهوره درکوهدشت به عینعلی تیموری داده شد)ضایعه ای بزرگ برای جامعه هنربومی زاگرس محسوب میشود چون ایشان مسلط برمقام های بودند که تا به امروز هیچ هوره چری قادربه اجرای آنها نبوده ودرتحقیقات گسترده ای که بنده دراین زمیته کرده ام وبصورت مکتوب موجود است استاد تیموری هم درنحوه ی تلفظ درست تک بیت ها(کلیمه)نهایت وسواس را بخرج میداد وهم در اجرای مقام های هوره براستی که استادی بلامنازع بود. حنجره اش را باید بجامانده از آواهای باستانی دانست. امروزه موسیقی کلامی (هوره)تغییراتی درنوع اجرا وریتم پیدا کرده اما استاد تیموری تمام مقام هایش هیچ شباهتی به سایر هوره چرهای این دیارندارد وبه سبک وسیاق خاصی که سلامت موسیقی را مهر تایید میزندمینالیدودل داروبی دل را مجذوب صدا(دنگ)خودکرده بود. کاش مجال بود تا بیشترازاین مینوشتم . البته ازحضور استاد وسرور خوبم جناب محمدحسین آزادبخت دراین خصوص عذرخواهی میکنم .

    • سلام جناب آزادبخت -لطفادر صورت امکان با بنده تماس بگیرید-پژوهشی در خصوص مرحوم تیموری انجام می دهم به همکاری شما نیاز دارم ۰۹۹۰۰۱۷۸۸۵۴-هرکدام هم از دوستان بتونن همکاری کنن ممنون میشم

  5. ای کاش بازماندگان نمی گذاشتن این سلطان آوها غرب کشور در دیار غربت خاکسپاری شود و برای گنجینه های این دیار ارزش قائل باشیم و از خواب غفلت بیدار شویم که این دیار دارد به متروکه ای تبدیل می شود و همه چیز را دارن باه تاراج میبرن ای مردم به خود آیید شما را به خدا . اکو بارم عینعلی ار این دیار بیکسه هوره باری ، روحش شاد یادش گرامی

  6. خدایش بیامرزد اما کاش در کوهدشت به خاک سپرده میشد تا مزارش یادمانی از هنر کوهدشت میشد

  7. با سپاس وتشکر از اقای ازادبخت به خاطر این لقب ماندگار (سلطان اواهای ماندگار) به راستی که این جمله در وصف این هنرمند فقید بزرگ صدق می کند.واقعا صدای استاد زنده یاد عینعلی تیموری را نمی توان با هیچ هوره خوانی در حال حاضر مقایسه کرد هنجره اش با ان صدای دل نشین کوه را به لرزه می انداخت جدای از این صدای باستانی شخصیت ومنش مرحوم تیموری به گفته کسانی که با ایشان اشنایی داشته اند زبانزد خاص وعام بود هیچ وقت همانند بعضی از هوره چرها هنرش را برای مادیات نفروخت . او برای ارام کردن دل مادران وپدران داغدیده بدون کوچکترین چشم داشتی هوره سر می داد شاید مرحمی باشد برای دلهای شکسته . هیچ وقت نخواست هنرش را برای به دست اوردن مال وجلال عرضه کند یعنی شخصیتش این اجازه را به او نمی داد که بر مزار کسی که از دنیا رفته حاضر شود در وصفش مویه کند وجملاتی ( کلیمه ) که اصلا با ان شخص مطابقت ندارد برایش بسراید ودر پایان به جای همدردی با خانواده عزادار از انها اجرت بخواهد کما اینکه در حال حاضر این هنر وسیله ای شده است برای کسب درامد عده ای . بنده به نوبه خود درگذشت این هنرمند اساطیری را به جامعه هنرمندان خانواده محترم وداغدیده به خصوص خواهر زاده بزرگوارش جناب اقای حاج مومن عبدی پور تسلیت عرض می نمایم

  8. صدحیف که هنرمندبزرگی چون زنده یاد عینعلی تیموری وقتی از دست میرود طبق معمول همیشگی
    به مردم شناسانده میشود، ولی تازنده اند دریغ ازیک یادواره جامع ، یک تشکر رسانه ای و… افسوس که
    صدای سحرآمیز آن استاد فروتن بی ادعا و بی نظیر دیگر سرداده نمیشود ! درسالهای اخیر خیلیها با
    تقلیدازاستادهوره چری کردند ولی هرگز نتوانستن رضایت اهل هوره و عاشقان استاد را بدست آورند.
    مرحوم عینعلی هوره چری بی بدیل و متواضع بود که هیچگاه هنرفروشی یا مدیحت بیجا (آنگونه که الان
    باب شده ) نکرد . وهرکس را در حد و قواره خود توصیف میکرد. درخصوص طنین صدایش همین بس که
    حتی آنها که هوره رانمیفهمیدندبه وجد میاورد و شیفته خود میساخت. متاسفانه اکنون هم که از دست
    رفته است درچندسطر معرفی شده که حتی تاریخ فوتش نیزقید نگرذیده . کاش کسانیکه بیشتر او را
    میشناسند اطلاعات دقیق و بیشتری را به ما برسانند . چون مرحوم تیموری نه تنها درکوهدشت بلکه در
    دلفان – سلسله- استان ایلام – بیرانوند – خرم آباد ونیمی از استان کرمانشاه و کلیه لک زبانهای سراسر
    کشورمان شهره و محبوب است . بقول دوستان” استاد تیموری شجریان لکستان است” … عینعلی
    باصدای جذابش اشعارحماسی راچنان میخواند(باهوره) که شنونده را از خود بیخود میکرد.یادش گرامیباد

  9. با سپاس فراوان از استاد آزادبخت که این لقب ماندگار را به هنرمند فقیدمان دادند . این مصیبت را به جامعه فرهنگی هنری اهالی غرب کشور و به خصوص به خانواده گرامی ایشان و خواهر وخواهرزاده هایش تسلیت میگویم.

  10. در گذشت هنرمند بزرگ استاد آوای باستانی (آوای تمدن باستانی عیلامیان )را به خانواده ایشان و عموم همتباران تسلیت می گویم./.

  11. به خانواده استاد آواهای باستانی تسلیت میگویم

  12. حیف از این همه درد دل برای کسانی که هنر این مرد را بفراموشی سپردند.به رییس اداره های مرتبط گوشزد
    کنید تا یادواره ای تحت این عنوان تدارک بیند

  13. روحش شاد و تشکر از شما که قدردان هنرید
    درمون نادیار غم و هزارن درمون دردم سنگ مزارن

  14. سلام دوستان میدونستیداولین اوازایرانیان به صورت هوره بوده وبه زبانن لکی خوانده شده

  15. منخواهش میکنم که هوره عینعلی تیموری را در لینک قرار دهید تا ما بتوانیم ان را دانلود کنیم ،،

  16. بازهم خواهش میکنم اگر صدای دلنشین مرحوم تیموری را دارید در سایتتان بگذارید که ماهم استفاده کنیم خداوند روحشان را شاد کند وقرین رحمت بگرداند

  17. زندگی سرزمین وسیعی ست که فقط چند نفر در آن می زیند،آنانکه زبان هم را می فهمند.شعله ای که در آوای عینعلی گرفته است تنهابرای دلهایی قابل فهم است که باری به سنگینی غم عینعلی را به دوش می کشند.والبته این دوشهای گرانبار در سرزمین ما کمیاب نیستند.

  18. در گذشت این هنرمد بزرگ را تسلیت عرض می کنم خدمت همه ی زاگرس نشینان

  19. باتشکر از همه دوستاران هوره بخصوص صدای دلنشین زنده یاد عینعلی تیموری وتشکراز استاد ازادبخت بخاطر لقبی که به عینعلی دادند اگه ممکن است صدای بی بدیلش را در لینک بگذارید تا تمام لک زبانها دانلودش کنند یادش گرامی باد

  20. نوای دلنواز استاد عینعلی بر کوه و کمر و دل و جان مردم سرزمین مهرگان حکاکی شده است.
    روحش شاد و یادش گرامی

  21. عین علی از بستگان بود .خواهر زاده خاندان علامی بود بارها صدای دلنشین او را در خانه پدری (جهانگیری) حضورا می شنیدم .هنر مندبود واین هنر بی بها بدست نیامده بود . ولی ما مرده پرستان در حیات کمتر با اورفت وامد داشتیم .او پروانه اواره ای بود که در کوه وکمر چرخید و یتیمی او را دردمند کرد روحش شاد

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.