- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

مسجدجامعی رییس شورای شهر شد، پایان ریاست ۱۰ ساله ی چمران/ کناره گیری حکیمی پور به نفع نائب رییسی طلایی/ انتخاب شهردار عقب افتاد/حاشیه های جلسه

46590_722 [1]

 

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از ” انتخاب” ،  با نظر اعضای شورای شهر، احمد مسجدجامعی به عنوان رئیس شورای چهارم شهر تهران انتخاب شد. ۱۶ نفر از اعضا به احمد مسجد جامعی و ۱۵نفر از آنها به مهدی چمران رأی دادند.

با این حساب، مهدی چمران که ۱۰ سال رییس شورای شهر تهران را عهده دار بود، به عنوان عضو عادی شورای چهارم فعالیت خواهد کرد.

احمد مسجد جامعی در سال ۱۳۳۵، در تهران و در قسمت بازار مسجد جامع متولد شد و دوران نوجوانی و کودکی را در آن محله سپری کرد.

وی کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران دارد.مسجد جامعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوم سید محمد خاتمی بوده است.

مسجد جامعی عضو دوره سوم شورای شهر تهران بود و در دوره چهارم انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز منتخب مردم بود.

ادامه ی نشست روز اول

در حال حاضر، برگه‌های انتخاب نایب رئیس شورای شهر بین اعضا توزیع شد؛ مرتضی طلایی و احمد حکیمی‌پور به عنوان کاندیداهای نایب‌رئیس شورای شهر معرفی شدند. معصومه آباد و اسماعیل دوستی از طرف اصولگرایان و اصلاح‌طلبان، گزینه‌های خود را معرفی کردند.

* حکیمی‌پور با بیان اینکه  رئیس شورا از میان دوستان ما انتخاب شد بنده به نفع طلایی از نامزدی نایب رئیس شورا انصراف داد اما برخی اعضا معتقدند رأی‌گیری باید انجام شود.

* حسین طلا عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات خطاب به اظهارنظر اعضای شورا مبنی بر اینکه مجددا رأی‌گیری انجام شود گفت: برگشت به رأی‌گیری نداریم.

* مسجدجامعی هم ضمن تشکر از رفتار اخلاقی حکیمی‌پور گفت: این رفتارها کم است و حالا که کسی این رفتارها را انجام داده بهتر است بگذاریم این کارها نهادینه شود؛ بنابراین خواهش من این است که راهی برای این موضوع پیدا شود.

* در این میان رضا تقی‌پور پیشنهاد داد برگه‌های رأی‌گیری برای انتخاب نایب رئیس یک بار دیگر توزیع شود اما علی‌رغم اینکه اکثریت اعضا به موافقت با این پیشنهاد ایستادند، اسماعیل دوستی گفت: این قیام کردن قانونی نیست چرا که انصراف در حین رأی‌گیری انجام شده و بنابراین باید رأی‌‌های اخذ شده شمارش شود.

* در نهایت رأی‌گیری مجدد انجام نشد و براساس درخواست دوستی، شمارش آرای اولیه انجام و با نظر و رأی اعضای شورا، مرتضی طلایی با ۲۲ رأی به عنوان نایب رئیس چهارمین دوره شورای شهر تهران برگزیده شد.

* معصومه آباد، الهه راستگو را به عنوان نماینده‌ای جبهه بانوان شورا به عنوان یکی از اعضای هیئت‌رئیسه پیشنهاد داد. مسجدجامعی هم هادی ساعی را به عنوان عضو دیگر هیئت رئیسه پیشنهاد داد. مجتبی شاکری، ابوالفضل قناعتی و هادی ساعی را برای هیئت‌رئیسه معرفی کرد. اسماعیل دوستی نیز عباس جدیدی را برای حضور در هیئت رئیسه شورا پیشنهاد داد. اقبال شاکری نیز عبدالمقیم ناصحی را پیشنهاد داد اما ناصحی این پیشنهاد را نپذیرفت.

* برگه‌های اخذ رأی برای انتخاب اعضای هیئت‌رئیسه بین اعضای شورا توزیع شد. کاندیداها برای حضور در هیئت‌رئیسه ۶ نفر هستند که ۲ نفر آنها از بانوان شورا هستند.

* شمارش آرای انتخاب هیئت‌رئیسه آغاز شد؛ طبق نظر اعضای شورا،‌ ۲ نفر از کاندیدها به عنوان عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر انتخاب می‌شوند.

* هادی ساعی با ۲۱ رأی، بیشترین رأی را به خود اختصاص داد و الهه راستگو ۱۵ رأی، عباس جدیدی ۱۳ رأی،‌ قناعتی ۱۱ رأی کسب کردند. هادی ساعتی و الهه راستگو به عنوان اعضای هیئت رئیسه انتخاب شدند.

* اسماعیل دوستی با بیان تذکری گفت: حالا که انتخابات تمام شده است، اعضای جدید هیئت رئیسه باید در جایگاه مستقر شوند.

* علیرضا دبیر نیز در تذکری اعلام کرد: براساس قانون، سخنگوی شورای شهر رئیس شورای شهر است مگر اینکه اعضای شورا بخواهند فرد دیگری را برای این کار برگزینند؛ بنده ۶ سال عضو هیئت رئیسه بودم و این موارد را به خوبی می‌دانم.

* در ادامه اظهارات دبیر، برخی دیگر از اعضای شورای شهر از جمله تقی‌پور، کاشانی و دوستی درباره انتخاب سخنگو با یکدیگر بحث داشتند که دوستی در این زمینه گفت: بهتر است مهدی چمران که سابقه دو دوره ریاست شورای شهر را داشته در این زمینه صحبت کند.

* مهدی چمران نیز درباره این موضوع گفت: بهتر است بر سر اینگونه مسائل بحث نکنید؛ در دو دوره قبلی همان روز نخست، سخنگو را براساس ماده ۴ قانون سال ۸۴ که می‌گوید «اعضای شورا در اولین جلسه خود از بین اعضا، هیئت رئیسه را که شامل رئیس، نایب رئیس، حداقل یک نفر منشی و یک نفر به عنوان سخنگو تا پایان همان دوره انتخاب می‌کنند» انتخاب کردیم.

وی افزود: بنابراین سخنگوی شورا باید در همین جلسه انتخاب شود اما بهتر است بحث‌های وقتگیر نداشته باشیم؛ آقای دوستی، بهتر با دوستی جلو برویم!

دوستی در پایان اظهارات چمران گفت: با توضیحات چمران قانع شدم.

بر این اساس، دنیامالی، حکیمی‌پور را به عنوان سخنگو پیشنهاد داد اما حکیمی‌پور این پیشنهاد را قبول نکرد و سلطانی‌فر را معرفی کرد. پرویز سروری هم، رضا تقی‌پور را برای این سمت معرفی کرد. 

رأی‌گیری برای انتخاب انجام شد و تقی‌پور با ۱۷ رأی به عنوان سخنگوی شورای شهر انتخاب شد. بعد از اعلام رأی‌گیری انتخاب سخنگو، رئیس شورای شهر و منشی‌های هیئت‌رئیسه در جایگاه خود مستقر شدند.

سخنان مسجد جامعی

احمد مسجد جامعی به عنوان ریاست شورای شهر تهران، اولین سخنرانی خود را ایراد و اظهار امیدواری کرد که استمرار این روند حرکت‌جمعی، به نشاط و امید بیشتر در جامعه کمک کند.

وی در ادامه از اعضای شورای دور سوم شهر تهران قدردانی کرد و گفت: شورای شهر، ساحت عمل اجتماعی است و در عمل اجتماعی همدلی بیشتر از هم‌زبانی لازم است و این هم‌دلی می‌تواند به انسجام ملی کمک کند.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: برخی دوستان از تنوع سلایق اعضای شورا، ابراز نگرانی کردند اما به عقیده بنده، این تنوع نه‌تنها تهدید نیست بلکه یک فرصت است؛ ضمن اینکه در دورانی که شکل یک دستی از افکار در شورا وجود داشت، موفقیت‌های کمتری داشتیم.

* در ادامه این جلسه، حسین طلا و عیسی فرهادی فرماندار تهران، جلسه شورا را ترک و اعضای شورا گواهی عضویت در شورا را دریافت کردند.

انتخاب شهردار عقب افتاد

با انجام رأی‌گیری بین اعضا، جلسه آینده شورای شهر، یکشنبه هفته آینده از ساعت ۹ تا ۱۲ برگزار می‌شود که علنی یا غیرعلنی بودن آن هنوز مشخص نیست و نخستین دستور جلسه درباره مکانیزم انتخاب شهردار است. در جلسه بعدی، انتخاب نماینده شوراهای فرادست نیز انجام خواهد شد.
این جلسه حاشیه هایی هم داشت!
 
• قالیباف، تمدن و نیک‌نژاد پیش از آغاز رأی‌گیری صحن شورای شهر را ترک کردند.
 
• معصومه آباد، الهه راستگو را به عنوان نماینده‌ای جبهه بانوان شورا به عنوان یکی از اعضای هیئت‌رئیسه پیشنهاد داد.
 
• اولین جنجال شورای شهر چهارم تهران با اعتراض به نحوه انتخاب سخنگوی شورا کلید خورد. به طوریکه ولی الله شجاع پوریان به هنگام انتخاب سخنگو عنوان داشت که هیچ ضرورتی ندارد سخنگو حتما در اولین جلسه انتخاب شود اما اسماعیل دوستی تاکید کرد که این انتخاب حتما باید در این جلسه انتخاب شود.
 
• دنیامالی، حکیمی‌پور را به عنوان سخنگو پیشنهاد داد اما حکیمی‌پور این پیشنهاد را قبول نکرد و سلطانی‌فر را معرفی کرد. پرویز سروری هم، رضا تقی‌پور را برای این سمت معرفی کرد.
 
• در هنگام رای گیری، حکیمی پور به نفع طلایی کناره گیری کرد. اما دو تن از اعضای شورا یعنی ولی الله شجاع پوریان و احمد دنیا مالی نسبت به این شیوه رای گیری انتقاد کرده و خواستار رای گیری دوباره شدند.در همین حال حسین طلا به عنوان ناظر، رای گیری را درست اعلام کرد و در نهایت مرتضی طلایی با ۲۲ رای به عنوان نایب رئیس شورای شهر تهران انتخاب شد.
 
• در اواسط جلسه،صندلی رضازاده شکست.
 
• مسجد جامعی اعلام کرد که امروز ساعت ۱۵ با حجت الاسلام حسن خمینی به زیارت مرقد امام(ره) می رود.