تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
4

افیونی به نام قلیان میوه ای

  • کد خبر : 33444
  • 14 شهریور 1392 - 1:35

  بهروز پیری / میرملاس نیوز : افیونی به نام قلیان میوه ای ساعت یک بعد از نصف شب است. سنگینی سکوت حاکم بر بیمارستان فضایی به وجود آورده که پرسنل زحمتکش اورژنس و دیگر بخش ها آرامش پس از طوفان امواج خروشان بیماران شهرستان کوهدشت و بخش های تابعه را که فوج فوج به […]

behrouz-piri-217x300

 

بهروز پیری / میرملاس نیوز :

افیونی به نام قلیان میوه ای

ساعت یک بعد از نصف شب است. سنگینی سکوت حاکم بر بیمارستان فضایی به وجود آورده که پرسنل زحمتکش اورژنس و دیگر بخش ها آرامش پس از طوفان امواج خروشان بیماران شهرستان کوهدشت و بخش های تابعه را که فوج فوج به سمت تنها بیمارستان موجود که پاسخگوی جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر است را به تماشا نشسته اند. اما به یکباره زلزله ای رخ می دهد واین سکوت را در هم میشکند. نگهبان که چشم هایش از حدقه بیرون زده سراسیمه به دنبال شنیدن بوق های پی در پی به سمت درب حیاط اورژانس روانه میشود. جهش سریع او به سمت عقب حکایت از آن دارد که چندین خودرو سواری به سرعت وارد حیاط میشوند. به یکباره با باز شدن درب خودروها هیاهو و ولوله ای فضای اورژانس را در بر میگیرد، انتقال زخمی ها به داخل به سرعت انجام میگیرد، سنگفرش های کف سالن اورژانس غرق در خون است. موجودیت امکانات جوابگوی نیاز نیست به همین دلیل اعضای کدهای مختلف از طریق پیجر به اورژانس فرا خوانده میشوند. همگی با تمام توان در حال امداد رسانی میباشد،مداوای بالغ بر پانزده مجروح و زخمی که بیشتر آنها دارای زخم ها و جراحات عمیق بر اثر به کارگیری شیشه و سلاح سرد هستند عرصه را بر پرسنل تنگ نموده، سرازیر شدن همراهان بیمار و تماشاچیان از سایر بخش ها به اورژانس در کنار ولوله و همهمه آنان عرصه را تنگ تر و طاقت ها را سر آورده، اما وظیفه کاری و انسانی و تعهد اجتماعی ایجاب میکند که مراقبت ها و اقدامات لازم درمانی جهت بهبودی و مداوا صورت پذیرد. آنچه بیشتر از همه در این آشفته بازار تمرکز پرسنل را برهم میزند سوالات مکرر همراهان و تماشاچیان است. در چنین وضعیتی جمعیت به یکباره به سمت اتاق احیاء سرازیر میشوند. با دیدن صورت خونین نگهبان از بین جمعیت چنین بر می آید که خبری هست. عده ای دیوانه وار با مشت و لگد به جان یکی از مجروحین که اصلا حال و روز خوبی نداشت افتاده بودند که اگر نبود وساطت نگهبان و سربازان کلانتری بدون شک مجروح راهی سرد خانه می شد. پیامدصورت گرفتن اقدامات اولیه و ارجاع مجروحین به بخش های دیگر حاکم شدن آرامش نسبی بر فضای اورژانس بود. در این مجال به دست آمده فرصت را غنیمت شمرده و علت حادثه را جویا شدم، اما به یکباره انگشت به دهن و حیران به فکر فرو رفتم زیرا همه ی پیش بینی هایم غلط از آب درآمد.
آیا کشیدن قلیان سبب شده چنین حادثه ی تلخی رقم بخورد؟ حادثه ای که دو نفر را به دلیل ضربه مغزی راهی مرکز استان، سه نفر را به علت شدت جراحات وارده روانه اتاق عمل و یک نفر را به علت خونریزی بعد از جراحی راهی بخش مراقبت های ویژه نمود.
چگونه قلیان به تنهایی میتواند علت چنین تراژدی درد ناکی باشد؟
سکوتی که با شنیدن این جواب وجودم را فرا گرفته بود باعث شد ت یکی از پرستاران علت را جویا شود.هنگامی که دلیل بهت و سکوتم را بیان نمودم با حالتی طبیعی جواب داد که مادیگربه این وضعیت عادت کرده ایم و دیدن چنین صحنه هایی برایمان عادیست.با شنیدن این جواب صدای زنگ خطر تهدید اینده جامعه را در گوش جانم احساس نمودم.
انچه اجمالا بیان شد بیانگر واقعیت تلخ و دردناکی میباشد که همچون خوره به جان پیکره اجتماع افتاده و به ارامی و نرمی در انزوا و سکوت با غنیمت شمرد ن غفلت موجود تهدیدی برای حیات جامعه محسوب میشود.

 

IMG_4591

 

عدم خوداگاهی فردی و اجتماعی در کنار سطحی نگری بوجود اورنده خلا و غفلتیست که فضای مناسب برای اجرای چنین نمایشنامه های غم انگیز و رقت باری را در پرده زمان بر صحنه اجتماع رقم میزند.
اینکه قلیان برای قلب مضر است ,یک دود قلیان برابر است با مصرف یک پاکت سیگار,قلیان میوه است و ضرر نداردو……نتوانسته ما را به خوداگاهی کامل برساند,اینها شبیه کار حسنه است,ما باید دنبال کار صالحه باشیم,نه اینکه حسنه بی ارزش است ,نه ولی مهم عمل صالحه است.بنا براین ایجاب میکند تا با پی بردن به حقیقت مسئله قلیان که افیونی برای جوانان است,علاوه بر انجام دادن عمل صالحه و القاء خوداگاهی حرکتی در راستای تعهد اجتماعی و اخلاقی صورت بپذیرد.
به باور بیشتر عموم مردم انجه که افیون نام نهاده شد معجون خوش طعمیست که لذت تفریح و گردش و… را دو چندان میکند.این نگاه و باور غلط موجب گشته که خانواده ها نه تنها ممانعتی خاص به جهت جلوگیری از استعمال ان به عمل نیاورند بلکه در مواردی جوانان را تشویق و ترغیب به استفاده از قلیان کنند تا از اعتیاد انها به مواد مخدر جلوگیری نمایند و این ناشی از همان سطحی نگری و عدم خوداگاهی است.یعنی زهی خیال باطل و افتادن به چاه از ترس چاله.
خود اگاهی در مورد اغین مسئله هنگامی صورت میپذیرد که ما بدانیم قلیان یکی از جدید ترین و به روز ترین ابزارها و وسایل امپریالیسم و سرمایه داری (که در راس ان امریکا و غرب قرار دارد)در برنامه استعمار کشورهای جهان سوم است که در قالب تعبیری به نام شبیحخون با نشانه رفتن قلب طپنده پیکره اجتماع یعنی جمعیت فعال و پویا که اکثر انها جوانان و نوجوانان ان جامعه هستند میخواهد که پویایی و حرکت به سمت افق و اینده صورت نپذیرد و خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی نخستسن قربانی این برنامه باشد.
شناخت و شعور افکار عمومی نسبت به نقش مواد مخدر در فروپاشی کانون خانواده و همچنین بودن حد و مرزبه جهت استعمال این مواد از یک سو و نبودن ازادی استفاده مواد مخدر در مکانهای عمومی و اجتماعی از سویی دیگرسبب گردید که تکیه بر مواد مخدر سنتی و پس از ان مواد صنعتی نتواند تحقق کامل اهداف را تضمین کند هر چند که تا مرحله ای پیش رفت.اینست که سبک حمله تغییر کرد و وسایل و ابزار جدید تر بکار گرفته شد که میتوان گفت ماهواره و قلیان میوه ای از مهمترین انهاست.ماهواره متعلق بحث نیست اما باید دانست گه چنین رسانه ای زمینه تحقق استعمار فرهنگی در درون خانواده را فراهم میکند.
انچه که امروز استعمار بدنبال ان است فرو ریختن حد و مرزهای اخلاقی در جامعه و به تبع ان رواج خشونت وهنجار شکنی میباشد, که با نشانه روی به سمت اصول اعتقادی و مذهبیمان سعی و تلاش دارد که به روش شبیحخون به سرعت به این مهم دست پیدا کند.
هنگامی خود اگاهی نسبت به خلا و غفلت در جامعه صورت میپذیرد که مابدانیم دشمن با نشانه رفتن سرمایه عظیم جامعه یعنی جوانان و نوجوانان و تکیه بر افیون و سمی به نام قلیان میوه ای به عنوان ابزاربه دنبال رواج خشونت و فساد و هنجار شکنی است تا اخلاق را در اجتماع نابود کند.
عمومیت استفاده از قلییان در بین خانواده ها در مکانهای عمومی سبب شده که مهم ترین و محکم ترین قدم در راه هدف حذف اخلاق صورت بپذیرد و ان از بین رفتن شرم و حیا میباشد.چرا که حد و مرزهای اخلاقی را در جامعه و خانواده معین و آشکار میسازد.هنگامی که حجابها افتاد و مرزهای اخلاقی شکست و خط قرمزها دیگر وجود نداشت معنای ازادی میشود فساد و انجام اعمال خشونت امیز بدون هیچ قید و شرط و جمع شدن در قلیانی همراه با خوردن و کشیدن و با چاقو و شیشه به جان هم افتادن و سلب ارامش و اسایش از مردم.
و اما انچه امروز باید دانست بیان این مطلب است که مسئله قلیان فراتر از نگاه سطحی و روز مره ایست که ان را وسیله ای برای سرگرمی و تفریح و گرد هم جمع شدن میدانند.بلکه اگاهی یافتن است نسبت به این امر مهم که زنگ خطریست برای تهدید سلامت و اینده جامعه و سمی مهلک و کشنده که در قالب ابزاری به روز شده و هماهنگ با زمان کانون خانواده ,اخلاق و مهمتر از همه جوانان و نوجوانانمان را نشانه رفته تا استعمار و امپریالیسم را در نبردی یک طرفه که بدون لشگرکشی نظامی و صرف هزینه های سرسام اورصورت میپذیرد کمک کند ویک شبه رویای شیرین پیروزی را تبدیل به حقیقت نماید.
در پایان ضمن تقدیر و تشکر از تلاشهای صورت گرفته توسط مسئولین دستگاههای ذیربط,ضرورت نگاه جدی تر به این مسئله کاملا حس میشود و امیدوارم که شاهد نباشیم به جای جمع اوری و پلمپ قلیانیهای سطح شهرهر روز بر تعداد انها افزوده بشود.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=33444

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 55در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۵۵
  1. این خرابه ویرانتر می شود ولی از ابادانی خبری نیست
    مردم ما در مقابل فهمیدن خیلی مقاومت میکنند
    فکر میکنند عقل کل هستند ولی همین بس که دانشمندان بعد از تحقیقات فراوان متوجه شدند و گفته اند اونایی که ادای عقل کلی دارن هیچ ……..نیستن

    • اشنای عزیز
      بر این اعتقادم که یکی از مشکلات اصلی ویرانی شهر کوهدشت مقاومت کردن مردم در برابر تغییر ساختارهای غلط و نبودن زیر ساختهای مناسب میباشد
      به امید روزی که شاهد حرکت به سمت ابادانی باشیم
      ممنون از حضورتان

  2. باتشکر. خوبست که ربط و نسبت نتیجه گیریهایی را که گرفته اید توضیح میدادید به عنوان مثال چطور وبنا به چه مقدمات ودلایل ناگفته ای از کشیدن قلیان شکستن مرزهای اخلاق را نتیجه میگیرید .

    • با سلام و تشکر از حضور شما جناب طهماسیان
      در مواردی جمله ای کوتاه و حتی کلمه ای مصداقیست برای بیان مفهومی کلی مانند (جمله معروف انا الحق).یا مطلبی کوتاه مصداقیست از بیان مفهومی گسترده تر و کلی تر.
      انچه که در یاداشت بالا از نظر گذشت تلاش وکوششی بود که به جهت بیان مفهومی کلی از یک معظل اجتماعی صورت پذیرفت,انهم در قالب جملات و پاراگرافهایی کوتاه و مختصر, زیرا که گنجایش و ظرفیت فضای موجود مضاف بر این را برنمیتابد.
      دوست خوبم انچه که مطلوب ذهن شما را تحقق میبخشد را باید در نوشتن کتاب افیونی به نام قلیان جستجو کرد نه در یاداشتی کوتاه.
      حال که محقق شدن چنین امری در فضای مجازی بیگانه با معیارهای عقلی و منطقیست,با تلاش و کوشش وافر و مضاعف در فضای اندیشه و تفکر میتوان مقدمات و دلایل ناگفته را نتیجه گرفت.انگونه که ناگفته های رساله اغراض در مرتبه بعد از چهل روشن گردید.

  3. جناب پیری عزیز . متاسفانه در دیاری که من شما زندگی میکنیم احتمالا خبری از نظارت نیست متاسفانه درهمین پارک شهر کوهدشت شبها خانواده هایی میان تفریح که حتی دوتا سه قلیون داخل چمن پهن میکنن بدون اینکه از خطرات یا حتی اثر بد ش بر بچه های معصوم من امثال ما وبدون توجه سر به هوا کرده ودودی به سوی اسمان رها میکنن و…و…. وهای دیگه چرا وچرا ایا کسی مسول جمع اوری این بلای خانواده سوز نیست چرا ؟ خدا پدرت بیامرزه که حداقل چند سطری نوشتی که ……..

    • اقا یا خانم من و شما خدا اموات شما را رحمت کنه که حوصله کردید و مطلب را خواندید.
      حتی اگر نظارت هم باشد به تنهایی کافی نیست بلکه باید همه نهادهای مسئول در حل این معظل تلاش نمایند.

  4. بسیار عالی و به روز بود

  5. عجب دودی میده بیرون
    حلقه بلد نیست ؟؟؟؟؟

  6. سلام آقای پیری، خیلی لطف کردین بابت این مطلب. امیدوارم این بلای خانمان سوز نصیب گرگ بیابان هم نشود. فقط یه چیزی، نفهمیدیم چطور قلیان باعث این اتفاق شده؟؟؟
    با تشکر.

    • غصه خور عزیز,رسیدن به هدف در گرو داشتن ابزار رسیدن به ان هدف است.
      بر فرض مثال شما اگر بخواهید به خرم اباد سفر کنید,رسیدن به خرم اباد میشود هدف.پول,وسیله نقلیه,جاده و….. میشوند ابزارهای رسیدن به این هدف.هدف استعمار و دشمن رواج خشونت و اخلاق ستیزی در جامعه ماست , و قلیان یکی از مهمترین ابزارهای دست یابی به این هدف میباشد

  7. با تشکر از شما، عالی بود ولی بهتره تو نوشته هاتون علائم نگارشی رعایت کنید و همچنین علت حادثه رو واضح تر بیان می کردید.

    • سپاس فراوان ازشما سرکارخانم موسوی بابت تذکرات داده شده, در صورت توفیق حضورات بعدی,حتما تذکرات داده شده مد نظرم خواهد بود

  8. اخه چراهمش حرف دل منومیزنی اقای پیری واااااااااااااقققققققععععععااااااااااااااالذت برم هم من هم پدرم مرسی.منتظربعدی هستم

  9. جناب آقای پیری:الحق که شما روشنگری والا تبار هستید.
    من هم به نوبه خود اعلام جهاد می مکنم.

    • ممدو عزیز بنده نه چنین ادعایی کرده و نه فکر چنین ادعایی را در سر میپرورانم.این نهایت لطف بعضی از دوستان است.

  10. با تشکر از شما جناب پیری بابت مطلب مفید و سودمندتان.
    انچه که شما استادانه در قسمت اول نوشته بدان پرداخته اید بیان زحمت و تلاش شبانه روزی و بی وقفه پرسنل در مان بیمارستان میباشد.که شاید بتوان گفت سهم پرسنل اورژانس کمی بیشتر از دیگران میباشد.اما مهمتر از همه برخورد نامناسب مردم با پرسنل است که شما زیرکانه ان را بیان نموده اید و این نمونه همان ساختارهای غلط میباشد که باید در مقابل تغیر ان مقاومت نکرد.
    قسمت دوم مطلب هم عالیست که باید به فکر چاره برای ان باشیم

    • جامعه درمان و بخصوص پرسنل بیمارستان و بیشتر اورژانس به حق از زحمت کش ترین اقشار جامعه هستند که متاسفانه گهگاهی مورد بی مهری مردم قرار میگیرند و بنده خودم از نزدیک بارها مشاهده نموده ام که مردم قدر این زحمات را نمیدانند.امید که هر چه به سمت اینده پیش میرویم به تناسب کمتر و کمتر شاهد این بیمهریها در حق پرسنل درمان باشیم

  11. انچه که امروزدراین دیار میبینیم دردیست که روح و اندیشه را بسیار ازار میدهد و ان فرق قائل نبودن بین ادمهای روشنفکر و تحصیل کرده است.حتما باید ادمی با تحصیلات بالا و مدارک عالی دانشگاهی مطلبی بگوید که مورد استقبال قرار بگیرد.اما چنین چیزی نمیتواند درست باشد.انچه که روشن است نگارنده مطلب نه مدارک عالی دارد و نه تحصیلات بالا.اما یک معظل اجتماعی را بسیار مطلوب همانند ادمی اگاه و روشنفکر که درد جامعه را خوب میفهمد و مهمتر از همه زمان را.بیان نموده است.که شایسته تقدیر و تحسین میباشد.
    اقای پیری درود بر شما و قلم پرتوانتان

    • دوست عزیز کمال تقدیر و تشکر از شما را بابت حضورتان دارم.بهترین گزینه برای پاسخ به لطف شما را سکوت میدانم

  12. این پیام ازطرف پدروعمویم برای تشکرازشماست٠این روزهاهرچه درسایت گشتم مطلبی بااین قدرت بیان وآموزش پیدانکردم٠امیدوارم مدیرمحترم سایت به امثال شمانگاه عمیق تری داشته باشد٠خداوندشماراتوفیق دهد

    • منهم از پدر و عمویتان کمال تشکر را دارم.و هم از شما که اینهمه نسبت به مطلب حقیر توجه میفرمایید

  13. باعرض سلام وخسته نباشی خدمت بهروزعزیز/تمامی گفته هایت عین حقیقت هستن اما کو گوش شنوا

    • شما هم سلام مرا پذیرا باش پارسا جان,بسیار خوشبینم که بستر فراهم شده توسط فضای مجازی گوشها را شنواتر و چشمها را امیدوارتر نسبت به اینده بکند

  14. سلام به جناب پیری دانا وهمه دانایان
    به قول ان جوان محقق واهل مطالعه کوهدشتی”هرفکری که به عمل تبدیل نشود مساویست بابیماری”
    چاره کار دراصلاح فکرونگرش ما نسبت به موضوع وصد البته داشتن اگاهی واطلاعات درمورد این مواد مصرفی مضر است
    اگربا یک شیمیدان یا یک کارشناس باسواد ازمایشگاه صحبت کنید به شما خواهند گفت “دود قلیان بعد از عبور یا تماس با اب داخل شیشه قلیان تبدیل به چه ماده سمی وکشنده ایی میشود”
    جناب پیری دانا وباسواد “فقط داناترین ها ونادان ترین ها تغییر نمی کنند ”
    حرف اخر پدر وپسری را می شناسم که ۴ساله هر شب سر قلیون با هم دعوا دارند.این یکی ازتبعات واثرات اخلاقی (رفتار وبد دهنی پسرباپدر)واجتماعی (بحث وجدل درحریم خانواده ومحل کار) قلیون.

    • سلام و درود بر شما مهندس مهری عزیز که به شایستگی ابتدا در مهندسی اخلاق و اندیشه سرامد و زبانزدهستید و سپس در مهندسی فنی و معماری.
      حضور شما مایه افتخار و شادمانیم میباشد.نظرات شما که از زاویه تخصص دیگر موضوع را نگاه میکند همواره اگاهی بخش و تکمیل کننده بوده است.
      تشکر و سپاس از یاری و همراهیتان

  15. سلام به دوست عزیزم بهروز
    واقعا لذت بردم
    جز تشکر وقدر دانی چیزی نمی توان گفت
    قلمتان مانا و توانا باد

    • سلام و درود بنده نیز نثار روح لطیف و منعطف و جسم پرتلاش و خستگی ناپذیر شما صمد عزیز و دوست داشتنی.دوستی شما سعادتیست که نصیب ماشده,
      لذت را باید از خط زیبا و نکوی شما برد که کلمات را روح و جان میبخشد.
      حقیر نیز از حضور و صرف وقت و زمان از جانب شما کمال تشکر و قدردانی دارم

  16. دورد بر بهروز عزیز
    اولین قدم برای نابودکردن قلیان جمع آوری فرشگاه های قلیان است که هیچ دستگاهی به طور مشخص متولی آن نیست

  17. درود خدا بر پیری.شاید درصد قابل توجهی از چنین مشکلاتی به قشر تحصیل کرده و دانشگاهی و کارمندی شهر باشد که در ترویج فرهنگ وزنده نگه داشتن فضایل انسانی کوتاهی میکنند یا شاید از ضعف مدیریت شهری وبنیادی و بدون ایستادگی شهرمان باشد که چنین مشکلاتی در شهرمان بارزتر از دیگر جاها میباشد هر چند این یادداشت شما دال بر این نیست که فقط شهر کوهدشت چنین باشد.در هر رده و دسته اجتماعی که باشیم باید خود و مسولیت فردی را مقدم بر گروه و اجتماع بدانیم تا اجتماع بنیاد ناب واصیلش شکوفا شود و وقتی اجتماع ریشه ای مستحکم باشد هیچ ملتی نخواهد توانست استکبارش را بر ما تحمیل کند.ببخش عامو که رسمی نظرمو دادم

    • درود بر دوستی که مستعاری به نام عامو حائلیست برای شناخت او.بدون شک یک معظل اجتماعی ریشه در موارد متععد و گوناگونی دارد,که بعضی از انها واجبتر و مهم تر برای پرداختن میباشند و بعضی برعکس.در این یاداشت سعی شده که به مهمترینها پرداخته شود.
      تشکر ویژه مرا پذیرا باشید بابت رسمی نظر دادنتون.

  18. سلام جناب پیری مطلبتان بسیار گویا و خواندنی بود.معظلیست که اشاره به ان را بسیار ضروری میدانم که قلم شما خیلی دلنشین به ان پرداخته بود.
    به عنوان منتقد بسیار جدی این ناهنجاریهای اجتماعی مکتوباتی از این دست را بسیار حیاتی میدانم.

    • سلام بر شما دوست و همکار گرامی.
      قدر دان حسن نیتتان میباشم.امیدوارم که دوستان صاحب نظر و صاحب قلم همت کنند و یاری رسان باشند در بیان مشکلات و ناهنجاریهای اجتماعی.

  19. اقای پیری شاید بارها شنیده ایم از زبان ریش سفیدان و بزرگان که میگویند روزگار عوض شده و…….اما مگر چنن چیزی ممکن است؟این فکر و اندیشه ما انسانهاست که تغیر میکند و به زمان معنا میدهد.انچه که امروز روزگار ما را به این وضعیت دراورده ناشی از حاکمیت تفکر سرمایه داریست که باعث شکل گیری نظام امپریالیستی شده است.مطلب شما هم در راستای بیان چنین موضوعی بود.با اینکه خالی از اشکال نمیباشد ولی میتواند قابل قبول باشد

    • مرگ بر استعمار و استکبار و امپریالیسم.
      در بحث امپریالیسم و سرمایه داری صد در صد با شما دوست عزیز هم رای و هم نظر هستم.در نظر دارم که اگر توفیق یاری دهد در اینده مطالبی مربوط به سرمایه داری و تاثیرات ان بر جامعه جهانی را به نگارش دراورم.

  20. درود
    مفید بود

  21. استفاده بردیم
    درود فراوان

  22. سلام ممنون از اینکه راجع به معظل روز صحبت کردید
    ان شاالله تلنگری باشه برا کسایی که قلیون شده زنگ تفریحشون ودیگه کنارش بزارن

  23. ba salam khedmate aghaye piri motasefane javanan bishtar be elat ghoror ziad ast ke be samte mavade mokhader rooy miavarand va baazi digar az javanan baray tafrih ast ke masraf khod ra bala mibarand ta lezat avalin masrafeshan ra dobare ehsas konand
    mehdi az khoram abad

  24. طى تحقیقات عوارض استعمال هر پاکت سیگار معادل خطر عوارض دریافت أشعه یک عکس رادیولوژى ست. خطر استعمال هر پوک قلیان معادل استعمال یک پاکت سیگار است محاسبه کنید هر بار قیلیان کشیدن چه صدمه ى جبران ناپذیرى بر إنسان وارد میکند!!!!!!!

    • در باب مضرات جسمی قلیان موارد فراوانی را میتوان ذکر نمود که شما به خوبی به یکی از انها اشاره فرمودید

    • ممنون از دادن اطاعات مفید پزشکی شما که نشان از حساسیت بالای شما نسبت به این معظل اجتماعی را دارد

  25. به نظر من دلیل اصلی روی اوردن جوانان به مواد مخدر به خصوص سیگار و قلیون مشکلات عصبی و به دست آوردن در تجربه مصرف آن است که در مصرف های بعدی میکوشند لذتی را که در اولین مصرف به دست آورده اند دوباره به دست اورند که این رفتار باعث اعتیاد به این گونه مواد می شوند

  26. سلام مهدی جان
    کامنت بسیار زیبا و جالبی نوشتی که از خواندن ان بسیار خوشحال شدم امیدوارم که همیشه با این نظرات خوب و سازنده ات یاریم نمایی
    سپاس فراوان از حضورت

  27. خوب بود ولی کی عمل کنه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.