تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

غنی ترین موسیقی محلی پشت درِ مکتبخانه/ وقتی مسئولان “سرنا “را از سر گشادش می زنند!

  • کد خبر : 33637
  • 18 شهریور 1392 - 1:12

  میرملاس نیوز به نقل از خبرگزاری مهر: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نخستین مجوز برای احداث مکتب خانه موسیقی نواحی با محوریت موسیقی مقامی لرستان را به این استان تقدیم کرد؛ مجوزی که به دلیل عدم تعامل و چاره اندیشی مسئولان روی زمین باقی ماند.  وقتی سخن از آکادمیک کردن موسیقی نواحی در کشور […]

IMG13314861

 

میرملاس نیوز به نقل از خبرگزاری مهر: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نخستین مجوز برای احداث مکتب خانه موسیقی نواحی با محوریت موسیقی مقامی لرستان را به این استان تقدیم کرد؛ مجوزی که به دلیل عدم تعامل و چاره اندیشی مسئولان روی زمین باقی ماند.

 وقتی سخن از آکادمیک کردن موسیقی نواحی در کشور به میان آمد همه دوستداران این موسیقی امیدوار شدند که این گنجینه مدفون در ذهن و قلب هنرمندان موسیقی نواحی دیگر با خاموش شدن چراغ زندگی این اساتید از دست نخواهد رفت.

سالها همه دغدغه هنرمندان فعال در حوزه موسیقی نواحی ایران این بود که با رفتن آنها بار این موسیقی روی زمین خواهد ماند و دیگر کسی این راه را ادامه نخواهد داد؛ موضوعی که مسئولان را به فکر راه اندازی مکتب خانه های موسیقی نواحی انداخت.

داغ مکتب خانه بر دل موسیقی لرستان ماند

در این میان استان لرستان یکی از نخستین استانهایی بود که مجوز راه اندازی مکتب خانه موسیقی محلی استان را دریافت کرد. مجوزی که در زمان دولت قبلی و معاون هنری سابق وزارت ارشاد صادر شد و ماهها منتظر عملیاتی شدن باقی ماند.

علی رغم همه پیگیریهایی که از سوی متولیان در وزارتخانه صورت گرفت به دلیل عدم تامین فضای مناسب برای راه اندازی این مکتب خانه مجوز داده شده از دست رفت تا داغ مکتب خانه بر دل موسیقی لرستان به عنوان یکی از غنی ترین موسیقی نواحی ایران باقی بماند.

فرید رحمتی مدیر امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان به فرآیند اخذ مجوز و فعالیتهای انجام شده در این زمینه اشاره کرده و می گوید: با توجه به مصوبه معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون ایجاد مکتبخانه های موسیقی این مکتبخانه ها با رویکرد پژوهشی در حوزه موسیقی مقامی و بومی و در بخش هایی نیز با رویکرد آموزشی راه اندازی می شوند.

انجام مکاتبات پی در پی برای دریافت مجوز مکتب خانه موسیقی

وی با یادآوری اینکه رسالت این مکتبخانه پرداختن به موسیقی محلی مناطق است، ادامه می دهد: به محض دریافت این خبر مبنی بر راه اندازی مکتبخانه های موسیقی فوری درخواست راه اندازی یک مکتبخانه در لرستان را دادیم.

مدیر امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان از پیگیریهای در این زمینه می گوید و اینکه چندین مکاتبه پی در پی برای دریافت مجوز راه اندازی این مکتبخانه در لرستان انجام شده است و ادامه می دهد: در حال حاضر تنها دو استان کشور موفق به دریافت مجوز این مکتبخانه شده اند که یکی از آنها استان لرستان است.

IMG13315769

 

 

رحمتی تنها مشکل برای راه اندازی این مکتب خانه را نداشتن جا و ساختمان مناسب می داند و می گوید: این مکتبخانه در واقع یک مرکز علمی پژوهشی برای موسیقی با گرایش موسیقی مقامی لرستان است و نیازمند به یک فضای مناسب و در شان موسیقی محلی استان است.

وی به مکاتبه های بسیاری که با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای جا نمایی این مکتبخانه انجام شده اشاره کرده و تصریح می کند مکانهایی که سازمان میراث فرهنگی دارد به دلیل فرسودگی نیازمند مرمت و بازسازی هستند و در این راستا تاکنون موافقتی در این زمینه صورت نگرفته است.

مکتبخانه موسیقی معطل جا و مکان

مدیر امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان معتقد است که ساختمان مکتبخانه موسیقی باید به گونه ای باشد که هم مکتبخانه راه اندازی شود و هم کمترین هزینه را در بر داشته باشد، یادآور می شود: تلاش های بسیاری برای گرفتن مجوز این مکتبخانه شده و در حال حاضر تنها نیازمند به یک مکان مناسب است.

رحمتی با یادآوری اینکه موسیقی لرستان یکی از موسیقی های شناسنامه دار کشور است، می گوید: هر جا که پژوهش در رابطه با موسیقی مقامی است محال است که نامی از موسیقی لرستان برده نشود و این مکتبخانه موسیقی می تواند در راستای اعتلای موسیقی لرستان و معرفی هرچه بیشتر آن موثر باشد.

 

IMG13320470

 

وی معتقد است که موسیقی محلی لرستان یکی از معرفهای این استان محسوب می شود و اضافه می کند: انجمن موسیقی نیز نقش خود را در حوزه تولید و آموزش موسیقی ایفا می کند ولی وظایف مکتبخانه موسیقی تداخلی با آن نخواهد داشت.

خانه تاریخی میرملاس قرار بود مکتبخانه موسیقی شود

ماشاءالله امان الهی بهاروند معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان نیز در این رابطه به آخرین وضعیت ایجاد مکتب خانه موسیقی در لرستان اشاره کرده و به مهر می گوید: پیگیری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان برای دریافت موافقت ایجاد و راه اندازی مکتب خانه موسیقی در لرستان در سال ۹۱ به ثمر نشست و موافقت آن گرفته شد.

وی با بیان اینکه در مجموع اجازه راه اندازی این مکتب خانه تنها برای دو استان کشور صادر شد، اضافه می کند: در این راستا پیگیریهای جدی برای پیدا کردن مکان برای راه اندازی این مکتبخانه داشته ایم.

معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان با یادآوری اینکه نظر وزارت خانه این بود که مکان این مکتب خانه یک فضای قدیمی و تاریخی باشد، تصریح می کند: ما برای راه اندازی این مکتبخانه، خانه تاریخی میرملاس را در نظر گرفته بودیم که متاسفانه به دلیل تاخیری که از سوی مرکز برای بازدید و تایید آن صورت گرفت این مکان را به سرای روزنامه نگاران تبدیل کردیم.

میرملاس سرای روزنامه نگاران شد

بهاروند ادامه می دهد: این در حالیست که وزارتخانه اواخر سال گذشته در اسفندماه چند باری تماس گرفت برای معرفی مکان مکتب خانه موسیقی که متاسفانه دیگر دیر شده بود و خانه میرملاس به سرای روزنامه نگاران تبدیل شده بود.

 

IMG13295511

وی به رایزنیهای با میراث فرهنگی استان اشاره کرد و ادامه می دهد: ما دوباره پیگیری کردیم برای اختصاص دادن یک فضای جدید به مکتب خانه موسیقی که ظاهرا تا کنون جای مناسبی پیدا نشده است.

معاون فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان با تاکید بر اینکه ما هنوز منتظر پیدا شدن یک فضای مناسب از سوی میراث فرهنگی برای راه اندازی مکتب خانه موسیقی هستیم، می گوید: احتمالا هنوز جای بحث و پیگیری مجدد برای راه اندازی این مکتب خانه وجود داشته باشد.

میراث فرهنگی: یک بار حسن نیت خود را ثابت کرده ایم

این در حالیست که مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان معتقد است که این اداره کل یکبار حسن نیت خود را به مسئولان در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ثابت کرده است.

سید قاسیم قربانی به مهر می گوید: ما در این راستا خانه تاریخی میرملاس را برای ایجاد مکتبخانه موسیقی در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دادیم که در نهایت این خانه تبدیل به سرای روزنامه نگاران شد.

وی معتقد است که در حال حاضر این اداره کل امکان واگذاری یک بنای تاریخی دیگر را برای راه اندازی مکتب خانه موسیقی را ندارد، یادآور می شود: بناهای تاریخی در زمره بناهای نفیس تلقی می شوند و باید به گونه ای با آنها برخورد شود که منجر به آسیب به این سرمایه نشود.

 

IMG13314303

 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان با یادآوری اینکه ما نسبت به این بناها تکلیف داریم و باید پاسخگو باشیم، می گوید: متولیان امر می توانند با جایگزینی مکتبخانه موسیقی به جای سرای روزنامه نگاران این مشکل را حل کنند.

مسئولان تدبیر کنند

با این تفاسیر به نظر می رسد مسئولان امر می توانند با در نظر گرفتن یک فضای مناسب برای سرای روزنامه نگاران، ساختمان تاریخی میرملاس را برای راه اندازی مکتب خانه موسیقی اختصاص دهند، موضوعی که با فضای این خانه تاریخی تناسب بیشتری دارد و صد البته نباید این جابجایی منجر به بی خانمان شدن سرای روزنامه نگاران شود.

در این راستا فضاهای اداری تناسب بیشتری برای راه اندازی سرای روزنامه نگاران دارد و می توان خانه تاریخی میرملاس را برای رشد و نمو موسیقی محلی استان اختصاص داد تا بتوان از حداقل فضای موجود در این زمینه حداکثر استفاده را برد.

تدبیر مسئولان در این زمینه باید به گونه ای باشد که از یک سو فرصت به دست آمده ایجاد سرای روزنامه نگاران در استان از دست نرود و از سوی دیگر مجوز ایجاد مکتبخانه موسیقی به دست فراموشی سپرده نشود؛ موضوعی که با یک هم اندیشی مناسب قابل حل و فصل است.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=33637

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. لرستان دیگر نیاز به موسیقی لری ندارد !!!! موسیقی کردی-عربی…..بجای لری

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.