- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

نوای بی‎نوای لر …

گزارش از”سمیرا عزیزی”

کودک به دنیا آمد… بی‎تاب شد و گریه کرد… مادر برای اینکه کودکش آرام گیرد لالایی سر داد و «لاوه لاوه» خواند؛ بزرگ شد و بالیدن گرفت و در هر زمان از آمال و آرزوهایش خواند.

عشق و شادی‎هایش را با «بزران بزران»، رجزخوانی و حماسه‎اش را با «دایه دایه» و «شیرین و خسرو» خواند و برای غم و اندوهش «مور» سر داد.

آری، موسیقی لری، با غنایی بسیار و تاریخچه‎ای به عمر بشر که گواهش سفال‎های کشف شده هزاره چهارم پیش از میلاد است؛ موسیقی‎ای است که در گام ماهور بی‎نظیر بوده و نغمه‎های رؤیایی‎اش نه تنها در ایران بلکه در فستیوال‎های جهانی طنین‎انداز شده است.

یاد ابرمرد موسیقی لر، شاه‎میرزا، مروارید اقیانوس، گرامی باد.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از ایسنا، طی چند سال اخیر که جشنواره نواحی در کشور برگزار می‎شود با انتخاب‎های سلیقه‎ای افراد، متأسفانه لرستان در لیست مدعوین نبوده و با اینکه همواره در هر مراسمی بیش‎ترین استقبال از موسیقی لر می‌شود اما با بی‎توجهی مسوولین، خیل چشمگیری از عاشقان این موسیقی را از طنین آن محروم کرده‎اند که جای بسی تأمل دارد.

در خصوص موسیقی لرستان، استاد”حشمت‎الله خالقی” گفت: موسیقی مقامی در هر منطقه، موسیقی نواحی آن منطقه نامیده می‎شود که موسیقی فولکلور هم گفته می‎شود.

این شاعر لرزبان، افزود: موسیقی نواحی لرستان خلاصه می‎شود در موسیقی یارسان که تیره اهل حق بیشتر به این نوع موسیقی مبادرت دارند.

این هنرمند خرم‎آبادی، اضافه کرد: از عزیزانی که در این زمینه سردمدار بوده‎اند می‎توان به مرحوم میرزاحبیب میرزایی در شهرستان نورآباد و امام‎قلی امامی در کوهدشت اشاره کرد.

“ایرج کاظمی” نیز در این خصوص به خبرنگار ایسنا، گفت: اصولاً موسیقی این نواحی نشأت گرفته از شیوه زندگی عشیره‎ای بوده و متأثر از زندگی کوچ‎نشینی که از دامنه‎های کوهپایه‎ای خلق شده و موسیقی که حال در درون شهرها داریم تحت تأثیر موسیقی ملی و مرکز است.

وی اضافه کرد: موسیقی لری پایبند به توده‎های مردمی بوده که خود خالق آن هستند و متأثر از شرایط اجتماعی آنهاست که عمدتاً این موسیقی در گام ماهور بی‎نظیر بوده و هیچ منطقه لرنشینی در کشور به اندازه خرم‎آباد و حومه در این زمینه گستره ندارند.

این موسیقیدان لرستانی، ادامه داد: موسیقی اصیل لری متعلق به بخش سگوند، بالاگریوه و نورآباد بوده که اهل حق است و موسیقی خود شهر خرم‎آباد متعلق به ۲۰۰ سال اخیر بوده که شامل علیدوستی و میرنوروزی‎اند که خالق شخصی ندارند.

استاد کاظمی اضافه کرد: موسیقی لری کماکان بکر و ناشناخته مانده اما در کشور جایگاه والایی داشته و دارای اصالت است که بی‎اعتنایی به آن ظلم به سنت‎ها و آیین این منطقه است.

وی با اشاره به جشنواره اخیر، اظهار کرد: این کار یا به سهو و یا عمدی است که اگر سهوی بوده دلیل بر بی‎خبری از جایگاه موسیقی لری و اگر عمدی بوده در پشت آن غرض است که با این کار به موسیقی ملی ایران ضربه وارد می‎شود و باید مسوولین جوابگو باشند.

استاد محمد میرزاوند نیز به خبرنگار ایسنا، گفت: متأسفانه چندسالی است به خاطر سکته‎ای که داشتم از جشنواره‎ها بی‎اطلاع هستم اما در سالیان گذشته در جشنواره‎های بین سال‎های ۶۱ تا ۶۶ که لرستان شرکت می‎کرد همیشه خوش‎ می‎درخشید.

این هنرمند لرستانی، اضافه کرد: اما کم‎کم دعوت از لرستان به دو سال یکبارو سه سال یکبار رسید تا اینکه به کلی فراموش شد.

وی ادامه داد: در لرستان هم اکنون خواننده‎های مطرحی در موسیقی نواحی داریم که می‎توانند در این زمینه خودنمایی کنند و خوش بدرخشند.

این خواننده لرزبان با انتقاد از کم‎توجهی مسوولین، اظهار کرد: در دوران هفت سال دفاع مقدس و زمانی که موسیقی حماسی و سلحشوری می‎خواستند، مطرح بودیم اما حال که دیگر خبری از جنگ نیست ما هم به ورطه فراموشی سپرده شدیم.

استاد میرزاوند با اشاره به تقدیر از پیشکسوتان هنر در چند وقت اخیر، اضافه کرد: در این تجلیل جای خیلی از افراد هنرمند خالی بود و باید از همه افراد پیشکسوت در زمینه موسیقی دعوت می‎شد، من به شخصه از این جلسه راضی نبودم.

استاد”ایرج رحمانپور” در رابطه با جشنواره نواحی اخیر، گفت: در این جشنواره که تقریباً در یکی دو ماه گذشته بود خدمت دبیر جشنواره رسیدم توضیحاتی داشتند که برای من کافی و قانع کننده نبود؛ نباید لرستان از این جشنواره حذف می‎شد.

این خواننده مطرح لرستانی، افزود: لرستان همیشه در زمینه موسیقی نواحی جز مطرح‎ترین استان‎های کشور بوده که حرفی برای گفتن دارد و می‎تواند موسیقی نواحی را در سطح مملکت به شکل احسن ارائه دهد.

وی اضافه کرد: من خواننده لر هستم؛ لرستان دعوت نشود از طرف کدام استان می‎توانم در جشنواره شرکت کنم؟ باید فراخوان می‎دادند و اداره فرهنگ و ارشاد را در جریان قرار می‎دادند.

این هنرمند نوای لری، ادامه داد: متأسفانه جشنواره‎ها عمومی نیستند و گزینشی عمل می‎کنند؛ در خود تهران تصمیم می‎گیرند که کدام استان‎ها دعوت شده و در آن شرکت کنند.

در این خصوص مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان به خبرنگار ایسنا، گفت: این احتمال وجود دارد که سوءتفاهم پیش آمده است.

حجت‎الاسلام اسماعیلیان، افزود: ممکن است جشنواره منطقه‎ای بوده که به طور استثنا بعضی از استان‎ها دعوت شده و لرستان جز این مدعوین نبوده است.

وی با اشاره به اینکه بعضی خواننده‎ها اطمینان می‎دهند که این کار فقط مربوط به امسال نبوده و سال‎هاست که صورت می‎گیرد، اضافه کرد: باید حتماً موضوع را مورد بررسی قرار دهیم و پیگیری‎های لازم را در این زمینه انجام خواهیم داد که جواب قطعی و قانع‎کننده‎ای در این زمینه بگیریم.