- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

استاندار بومی یا غیربومی، مسئله این است؟؟!

9da5ba405e428d33ec6f21eff5dda49d_XL-217x300

 

الهام بابایی / میرملاس نیوز :

استاندار بومی یا غیربومی، مسئله این است؟؟!

پس از خانه تکانی در وزارتخانه ها و سازمان های کلان، این روزها زنگ خداحافظی برای بسیاری از استانداران به صدا درآمده و این افراد هم اکنون نقش اول سریال جابجایی در دولت را بازی می کنند.
بازار گمانه زنی ها نیز داغ شده و گل سرسبد هر محفلی داستان تغییر استانداران شده که این مباحث در لرستان این روزها دوچندان شدت گرفته و حدس و گمانها بالاگرفته است.
نمی دانم چرا در این روزها مسئله اصلی بسیاری از سیاسیون و غیرسیاسیون بومی یا غیربومی بودن نخستین استاندار منصوب لرستان در دولت یازدهم است.
از این جهت می گویم ” نخستین”، چراکه تجربه نشان داده که دولت های مختلف در لرستان سابقه ای درخشان در تغییر استانداران استان داشته اند و از این جهت تعدد استانداران لرستان در دولت یازهم هم دور از احتمال نخواهد بود.
اما آیا مشکلات کنونی لرستان تنها با بومی یا غیربومی بودن استاندار حل می شود؟؟ به راستی تفاوت در این موضوع تا چه حد در موفقیت مدیریت ارشد آینده استان تاثیرگذار است؟
استانی که همواره بر ریل مشکلات حرکت می کند و هرچه قطار توسعه و آبادانی اش سوخت مصرف می کند شتاب و سرعت قابل قبولی ندارد چراکه به قول برخی، عقب ماندگی های این استان تاریخی شده و این قطار کهنه و زوار درفته به این زودی ها مردم محروم استان را به سرمنزل مقصود نخواهد رساند.
بگذریم ازاینکه برخی اوقات این قطار توسعه استان ما، پر سر و صدا می شود و با سوت های پی در پی همه را امیدوار می کند اما بعد از مدتی باید گفت: ” و دیگر هیچ”.
به اصل مطلب برگردیم ، اینکه آیا استاندار آینده لرستان بومی باشد بهتر است یا غیر بومی!
باید گفت برای تعیین استاندار لرستان فاکتورهای بسیار مهمتری نسبت به بومی یا غیربومی بودن وجود دارد که باید توجه جدی به این ویژگی ها شود.
استاندار آینده لرستان باید فردی باشد که با قدرت چانه زنی بالا و لابی های مستمر در بدنه دولت، امتیازات قانونی را برای این استان و مردم محرومش کسب کند.
استاندار لرستان باید فردی باشد که سابقه اجرایی و مدیریتی درخشان داشته باشد تا بتواند بر مشکلات رنگارنگ این استان غلبه کند.
خستگی ناپذیری و پرهیز از باند بازی باید در دستور کار مدیریت ارشد آینده لرستان قرار گیرد چراکه مردم این استان از بیکاری و مشکلات معیشتی به ستوه آمده اند و رفع مشکلات برای آنان از هر چیز دیگری مهمتر است حتی از بومی یا غیربومی بودن استاندارشان!
دارا بودن تعهد، تخصص و دانش لازم و بکارگیری نخبگان لرستانی در امور – که کم هم نیستند- از دیگر مولفه های استانداری است که مردم لرستان انتظار دارند .
مدیریت ارشد در لرستان به واسطه وجود مشکلات فراوان و انباشت عقب ماندگی ها از سختترین مدیریت ها خواهد بود و استانداری که خدمت به مردم این استان را تقبل می کند باید سخت کوش و دلسوز باشد.
در این میان برخی استاندار بومی را به دلیل اینکه با استان و مشکلات استان مانوس تر هستند بیشتر می پسندد اما باید بدانیم تنها شناخت مشکلات و مسایل کافی نیست بلکه باید با درایت و توانمندی به جنگ با مشکلات رفت ، هرچند که افراد توانمند بومی در لرستان کم نبوده و نیست چه انهایی که هم اکنون در استان خدمت می کنند و چه آنهایی که از این استان مهاجرت کرده و دستشان در جاهایی دیگری بند است.
به طور کلی برای انتخاب استاندار استان لرستان توجه ویژه و در نظر گرفتن تمامی ابعاد ضروری است نه فقط برای تاکید بر اینکه استاندار بومی یا غیر بومی باشد سایر مولفه های اساسی کم رنگ و یا نادیده گرفته شود.
به هر حال نخستین انتظاری که مردم این دیار از استاندار خود به عنوان نماینده ارشد دولت دارند مبارزه با غول بیکاری است ، استانداری که بتواند معضل بیکاری جوانان را در استان حل کند بدون شک گام موثری در راستای کاهش چشمگیر اعتیاد جوانان استان به مواد مخدر، رونق اقتصادی و بازگشت سرمایه های مادی و انسانی به این استان همیشه محروم اما سربلند برداشته است.