تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

دبیر شورای منتخب کانون‌های کارآفرینی کشور:دعا کنید لرستان صنعتی نشود/اقتصاد متکی بر گردشگری نسخه‌ی شفابخش لرستان

  • کد خبر : 33986
  • 25 شهریور 1392 - 17:55

  دبیر شورای منتخب کانون‌های کارآفرینی کشور در جلسه‌ی کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد گفت: لرستان از همه نظر مستعد توسعه‌ی گردشگری است، بر همین اساس دعا کنید استان‌تان صنعتی نشود. به گزارش میرملاس نیوز به نقل ازایسنا، هادی هزارخانی با اشاره به پیشینه‌ی تاریخی درخشان لرستان و […]

 

دبیر شورای منتخب کانون‌های کارآفرینی کشور در جلسه‌ی کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد گفت: لرستان از همه نظر مستعد توسعه‌ی گردشگری است، بر همین اساس دعا کنید استان‌تان صنعتی نشود.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل ازایسنا، هادی هزارخانی با اشاره به پیشینه‌ی تاریخی درخشان لرستان و قدمت این سرزمین، افزود: اقتصاد متکی بر گردشگری نسخه‌ی شفابخش برای بهبود وضعیت این استان است.

وی اظهار کرد: اگر شما بتوانید گردشگری را در اولویت توسعه‌ی استان قرار دهید، قادر خواهید بود علاوه بر رسیدن به مقصود، از آسیب‌های ناگزیری که سایر صنایع به همراه دارند نیز در امان باشید.

هزارخانی در بخش دیگری از سخنانش به لزوم تعامل با سایر استان‌های همسایه هم اشاره و تصریح کرد: با توجه به این‌که سایر استان‌های غرب کشور نیز شباهت‌هایی به لرستان دارند می‌توانید راه‌هایی برای تعامل و فائق آمدن بر مشکلات پیش‌رو پیدا کنید و از توان همدیگر بهره ببرید.

دبیر شورای منتخب کانون‌های کارآفرینی کشور ادامه داد: به عنوان مثال می‌توانید با دو استان دیگری که در همسایگی‌شان قرار دارید، تشکیل یک گروه بدهید که این گروه با هدف باز کردن پای گردشگران خارجی به هر سه استان برنامه‌ریزی کند و با همین هدف تعریف شده نسبت به جذب گردشگر اقدام کند.

هزارخانی به شرایطی که در یزد اتفاق افتاده هم اشاره و بیان کرد: از نظر اقلیمی جایی مانند یزد قابل مقایسه با استانی مانند لرستان نیست؛ با این وجود ما با عزم جدی شروع به کار کردیم و به جاهای خوبی هم رسیدیم.

وی گفت: در حال حاضر استان یزد یکی از جاهایی است که ما به عنوان قطب درمان معرفی کرده‌ایم و آمار خوبی در زمینه‌ی توریست درمانی داریم که امیدوارکننده است.

 بررسی چگونگی اجرایی شدن مصوبات کمیسیون گردشگری

رییس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در ادامه‌ به دستورکار جلسه اشاره و اظهار کرد: یکی از اولویت‌هایی که در جلسات گذشته‌ی کمیسیون مصوب شد، بحث مطرح کردن لرستان به عنوان قطب مفرغ بود که در این جلسه قرار است راه‌های عملی و اجرایی شدن این اولویت‌ها بررسی شود.

محمد قاسمی گفت: این اولویت‌ها در سه دسته‌ی حوزه‌ی میراث فرهنگی، حوزه‌ی گردشگری و همچنین صنایع دستی مصوب شد که در هر دسته مواردی تعیین شد.

وی از طرح ساماندهی عرصه‌ و حریم قلعه‌ی فلک‌الافلاک، پیگیری موضوع ثبت جهانی دره خرم‌آباد، تبدیل لرستان به قطب مفرغ، بررسی علل نیمه‌کاره ماندن طرح‌های گردشگری و همچنین پیگیری ایجاد بازارچه‌های فروش دائمی صنایع‌دستی در خرم‌آباد و سایر شهرستان‌ها به عنوان برخی دیگر از اولویت‌های کاری کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق خرم‌آباد نام برد.

رییس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی خرم‎آباد افزود: امیدوارم با برنامه‌ریزی مناسب و استفاده از پیشنهادات اعضای کمیسیون به راهکارهایی برای عملی کردن مصوبات آن نائل شویم.

برای ثبت جهانی قلعه اقدام عملی مثبتی صورت نگرفته است

در ادامه‌ی این جلسه معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: امروزه در گوشه گوشه‌ی دنیا از موزه‌های معروف و معتبر گرفته تا مجموعه‌های خصوصی، آثار مفرغی لرستان در معرض دید جهانیان قرار دارند که عمده‌ی این آثار متأسفانه به صورت قاچاق از کشور خارج شده‌اند.

دیانوش چراغی اظهار کرد: نزدیک به دو هزار شی مفرغی دیگر هم در موزه‌ی خرم‌آباد نگهداری می‌شود که ظرفیت مناسبی برای ارائه به گردشگران محسوب می‌شود.

وی افزود: در زمینه‌ی ناکامی ثبت برخی آثار باستانی لرستان از جمله قلعه‌ی تاریخی فلک‌الافلاک، نقایصی وجود دارد که باید برطرف شوند، اما متأسفانه تاکنون هیچ اقدام عملی‌ای از سوی میراث فرهنگی استان صورت نگرفته است.

صنایع دستی از گردشگری جدا نیست

در ادامه، معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم با اشاره به این‌که مفرغ‌های لرستان جزو اولین دست‌ساخته‌های لرستانی‌هاست و در حوزه‌ی صنایع دستی قرار می‌گیرند، گفت: بسیاری از صنایع دستی استان در واقع جهت برآورده شدن نیازهای زندگی روزمره‌ به وجود آمده‌اند و به هیچ عنوان تزیینی نبوده‌اند.

فرزانه عادلی افزود: امروز ضرورت دارد دوباره صنایع دستی را از حوزه‌ی تزیینی خارج و وارد زندگی روزمره‌ی مردم کنیم تا این صنایع، اعتبار گذشته‌شان را دوباره به دست بیاورند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ارتباط تنگاتنگ صنایع دستی و گردشگری اشاره و بیان کرد: متأسفانه تأسیس بازارچه‌ی فروش صنایع دستی در خرم‌آباد علی‌رغم این‌که در سفر هیأت دولت قبلی به لرستان تصویب شد، اما هیچ اعتباری به آن تخصیص داده نشد تا عملاً هیچ اتفاقی در این حوزه رخ ندهد.

عادلی در همین زمینه افزود: بر همین اساس در حال تلاش برای جذب سرمایه‌گذار به منظور تأسیس آن از این طریق هستیم.

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=33986

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. سلام :می شود از دو معقوله صنعتی وگردشگری با برنامه ریزی درست جهت رشد اقتصادی واشتغالزائی استان بهر ه برد نباید دیدگاه یکطرف به آستان داشت که همین دیدگاه یک سوی برخی مسئولین محترم در سالهای گذشته باعث عقب مانده گی ورشد بالای بی حد وحساب بیکاری به خصوص نسل تحصیل کرده استان گردیده امیدوارم مسئولین محترم با مطالعه دقیق در پیشبرد استان رو به جلو برنامه ریزی درست پی ریزی کنند تا شاهد شکوفائی استان از تمام جهات باشیم

  2. با سلام، متاسفانه نه گردشگری و نه صنعتی رشد نکرده و افت هم کرده. بخش کشاورزی، باغداری، دامداری و شیلات هم شاید از ده درصد ظرفیت هم استفاده بهینه نشده است.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.