- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

توافق ایران و۱+۵ برای ادامه مذاکرات در ۲۳ مهر/ جان کری: جداگانه با ظریف دیدار کردم/ انگلیس: خیلی خوب بود

 
 
 
 
اشتون در پاسخ به سوالی درباره این که آیا وزرای خارجه آمریکا و ایران دست داده‌اند، گفت: “آقای کری انسان بسیار مودبی است و دست‌ندادن آنها مایه تعجب من خواهد شد.”
مذاکرات وزیران خارجه ایران و گروه ۱+۵ در نیویورک به پایان رسید.

به گزارش عصر ایران به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، کاترین اشتون نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان این مذاکرات گفت: مذاکرات با ظریف، مهم بود. ایران و گروه ۱+۵ درباره برگزاری جلسات بعدی مذاکرات در روزهای ۱۵ و ۱۶ اکتبر آینده (۲۳ و ۲۴ مهر جاری) در شهر ژنو سوئیس به توافق رسیدند.

اشتون همچنین گفت که ۱۲ ماه زمان مناسبی برای حل و فصل پرونده هسته ای ایران است .

گروه ۱+۵ متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه) به علاوه آلمان است که چند سال پیش تاکنون، سلسله مذاکراتی را با ایران بر سر برنامه هسته ای اش برگزار می کنند.

جان کری: جداگانه با ظریف دیدار کردم

جان کری وزیر خارجه آمریکا بعد از پایان مذاکرات ایران و ۱+۵ در نیویورک به خبرنگاران گفت که با همتای ایرانی اش محمدجواد ظریف جداگانه دیدار و گفتگو کرده است.

به گزارش بی بی سی، جان کری این مذاکرات را “سازنده” توصیف کرد و گفت: “همه ما خوشحال بودیم که آقای ظریف به جلسه آمد و اظهاراتی کرد که هم لحن و هم نگاه آن خیلی با گذشته فرق می‌کرد.” 

او افزود: “من در حاشیه این نشست با آقای ظریف دیدار داشتم.” 

محمد جواد ظریف هم این ملاقات را بسیار سازنده خواند. او گفت: “ما بنا داریم جامعه بین‌المللی را مطمئن کنیم که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.” 

انگلیس: خیلی خوب بود

ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس بعد از برگزاری مذاکرات وزیران خارجه ایران و ۱+۵ گفت: شیوه و روح این جلسه بسیار خوب بود.

هیگ افزود: لحن مقامات ایرانی تغییر زیادی کرده است و این جلسه شروع خوبی بود اما هنوز خیلی زود است که آن را یک پیشرفت بزرگ بخوانیم.

کری و ظریف

بی بی سی هم نوشت: اشتون در پاسخ به سوالی درباره این که آیا وزرای خارجه آمریکا و ایران دست داده‌اند، گفت: “آقای کری انسان بسیار مودبی است و دست‌ندادن آنها مایه تعجب من خواهد شد.” 

اشتون در عین حال تلویحا به گفت‌وگوی کری و همتای ایرانی‌اش هم اشاره کرد و گفت: “آقای ظریف صحبت کرد و تمام وزرای خارجه حاضر در اجلاس فرصت آن را پیدا کردند که وارد گفت‌وگو شوند.”