- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

مراسم رونمایی از کتاب شعر لکی “توریسکه‌ی به یان” برگزار شد

 

 مراسم رونمایی از کتاب شعر لکی «توریسکهٔ به یان» با حضور جمع زیادی از نویسندگان، اندیشمندان، شاعران و پژوهشگران ادبیات لکی و کردی در تالار غدیر شهر کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش میرملاس به نقل از ایلنا، در این مراسم، کیومرث امیری معروف به «لک امیر»، از شاعران لک زبان کرمانشاه، گفت: دو زبان لکی و کردی، جزء زبان‌های موزون محسوب می‌شوند که بیش از هر چیزی برای شعر گفتن خلق شده است.

این شاعر لک زبان تاکید کرد: البته امکان دارد که این ویژگی خاص در دیگر زبان‌های محلی کشور وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه هر لک زبان و کرد زبان می‌توانند خود یک شاعر باشند، افزود: نگارش کتاب «توریسکهٔ به یان» به رسم الخط کردی است که این را باید ویژگی خوب این کتاب دانست.

لک امیر در پایان سخنان خود بیان کرد: زیرا آثار کردی و لکی باید با این رسم الخط نوشته شوند تا خواننده بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

در ادامه این مراسم، محمد آشنا عباس منش، از شاعران شهرستان پاوه نیز گفت: ادبیات لکی که بخشی از ادبیات بزرگ کردی است، ادبیاتی عمیق، پرمایه و غنی است.

این شاعر کرد زبان افزود: ویژگی قابل توجه کتاب «توریسکهٔ به یان» ناب بودن اشعار آن است که در این کتاب از اشعار هیچ شاعر دیگری الهام گرفته نشده و کلا حاصل طبع شاعرانه نویسنده آن؛ «بیژن گراوند» است.

عباس منش گفت: از مسئولین فرهنگی استان انتظار می‌رود که روند مجوز فعالیت گروه‌های شعر و ادب کردی را آسان کنند تا شاهد شکوفایی هرچه بیشتر استعدادهای شعر و ادب کردی در این منطقه باشیم.

کتاب «توریسکهٔ به یان» نوشنه بیژن گراوند، مجموعه‌ای از اشعار به زبان لکی با مضامین اجتماعی است.