- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

بیمارستان پرماجرا بالاخره “مرخص” می شود/ پروژه ۲۰ ساله ای که وزیر را شرمنده کرد!

IMG22285560 [1]

 

بیمارستان شهرستان الیگودرز که با قدمت ۲۰ ساله خود در این شهرستان لقب پروژه تاریخی را گرفته است بالاخره در آستانه تکمیل و تحویل به علوم پزشکی قرار دارد؛ حال باید منتظر ماند و دید که این پروژه پس از خروج از وزاسیاسی: رت راه و شهرسازی چه مدت را در وزارت بهداشت سپری خواهد کرد.

میرملاس نیوز/سرویس  به نقل از  مهر، شهرستان الیگودرز در دهه ۷۰ شاهد کلنگ زنی بیمارستان ۹۶ تختخوابی در استان لرستان بود، بیمارستانی که قدمت ۲۰ ساله و روند کند آن بارها مورد انتقاد مردم و مسئولان قرار گرفته است.

این در حالیست که در ۲۰ سال گذشته این بیمارستان ماجراهای مختلفی را پشت سر گذاشته و وعده های زیادی را برای بهره برداری شنیده است در حالیکه باید منتظر ماند و دید که آیا آخرین وعده ها برای تحویل بیمارستان به وزارت بهداشتی ها به نتیجه خواهد رسید یا نه!

مرور وعده ها؛ از وزیر تا معاون مدیر کل!

مرور وعده ها برای بهره برداری از این بیمارستان ما را به تاریخ های متعددی می رسند، تاریخ هایی که از سوی مسئولان مختلف از وزیر راه و شهرسازی و معاونانش گرفته تا مسئولان استانی و معاونشان اعلام شده است.

IMG22284460 [2]

 

آخرین وعده ها در سالهای اخیر برای تکمیل این بیمارستان به سال ۹۱ بر می گردد؛ آنجا که معاون فنی و اجرایی اداره کل مسکن و شهرسازی لرستان در فروردین ماه اعلام کرد که بیمارستان الیگودرز در هفته دولت تحویل دانشگاه علوم پزشکی می شود.

این در حالیست که تنها سه ماه بعد وزیر سابق راه و شهرسازی در بازدید از روند اجرای پروژه از تاریخ دیگری برای بهره برداری از این بیمارستان رونمایی کرد. علی نیکزاد گفته بود که پروژه در زمره پروژه های ماندگار قرار گرفته و حداکثر تا پایان ۹۱ تحویل دانشگاه علوم پزشکی می شود.

این وعده علی نیکزاد نیز به فهرست وعده های دیگر وی که آخرین آنها حکایت از بهره برداری پروژه تا پایان سال ۹۰ داشت پیوست تا همچنان مردم الیگودرز در آستانه ۲۱ سالگی پروژه منتظر تکمیل آن باقی بمانند.

پروژه ای که مایه تاسف دستیار ویژه رئیس جمهور شد!

ماجرا آنجا جالب می شود که در یکی از جلسات بررسی پروژه های مهر ماندگار استان لرستان پای این بیمارستان تاریخی به وسط کشیده می شود ولی هیچ کدام از متولیان راضی نمی شوند که پول بگیرند و پروژه را سر وقت تحویل دهند تا دستیار ویژه رئیس جمهور از این روند ابراز تاسف کند [3].

در این جلسه ماجرا از این قرار بود که علی اکبر محرابیان دستیار ویژه رئیس جمهور وقت با گلایه از وضعیت پروژه بیمارستان شهرستان الیگودرز و قبول تامین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آن از مسئولان می خواهد که این پروژه را تا دهه فجر سال ۹۱ به بهره برداری برسانند.

این در حالیست که در آن زمان – ابتدای تیرماه سال ۹۱ – به گفته متولیان امر این پروژه از ۷۴ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده است و مسئولان امر ۶ ماه زمان برای تکمیل این پروژه داشته اند.

و اما واکنش مسئولان استانی به این درخواست دستیار ویژه رئیس جمهور وقت در نوع خود قابل تامل بود.

IMG08590853 [4]

 

اردشیر شیخ آزادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان می گوید که این بیمارستان را نمی تواند در مدت زمان یاد شده تجهیز کنند چرا که این روند نیازمند حداقل ۶ ماه فعالیت آن هم بعد از تحویل موقت بیمارستان است و به همین خاطر از قبول این موضوع سرباز می زند.

شهرام ملکی مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان نیز معتقد بوده که با توجه به سرد بودن آب و هوای الیگودرز این پروژه تا دهه فجر آماده تحویل نخواهد شد.

“مهر”ی که برای الیگودرزی ها ماندگار نشد

به هر روی هر چند در آن جلسه با قبول مسئولیت از سوی مشاور پروژه، بیمارستان الیگودرز در ردیف پروژه های مهر ماندگار قرار گرفت ولی قرارگیری این پروژه در فهرست یاد شده و تامین اعتبار آن هم بهانه ای نشد تا چشم مردم الیگودرز به بهره برداری این پروژه تاریخی روشن شود.

به هر روی زمان گذشت و پروژه نه تنها به دهه فجر که به پایان سال ۹۱ هم نرسید تا بار دیگر وزیر راه و شهرسازی دولت دهم در تیرماه سال ۹۲ برای بازدید از پروژه عازم لرستان شود.

در حاشیه این سفر بود که مسئولان اداره کل راه و شهرسازی لرستان از پیشرفت ۹۱ درصدی پروژه خبر دادند و وعده کردند در صورت تامین اعتبار این پروژه خیلی زود تحویل دانشگاه علوم پزشکی شود.

این پروژه پرماجرا تا آنجا پیش رفت که حتی وزیر وقت راه و شهرسازی نیز با اشاره به روند طولانی احداث بیمارستان ۹۶ تختخوابی الیگودرز، عنوان کرد که امیدوار است با تکمیل این پروژه از شرمندگی مردم دربیاید [5].

IMG08590195 [6]

 

به هر روی عمر وزارت علی نیکزاد به تکمیل پروژه قد نداد تا بالاخره این روزها که ماه هفتم سال ۹۲ را نیز پشت سر می گذاریم زمزمه تکمیل پروژه در حوزه وزارت راه و شهرسازی به گوش برسد ، پروژه ای که بعد از مرخص شدن از این وزارتخانه راهی وزارت بهداشت خواهد شد.

ساختمان بیمارستان ۹۶ تختخوابی الیگودرز تقریبا تکمیل شد

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی در این رابطه به مهر گفت: ساختمان بیمارستان ۹۶ تختخوابی این شهرستان تقریبا تکمیل شده است.

محمد تقی توکلی ادامه داد: در این راستا با دکتر شیخ آزادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان صحبت کرده ام و ایشان نیز برای انجام فرآیند تجهیز اعلام آمادگی کرده است.

وی ادامه داد: در رایزنی های انجام شده با رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان عنوان شد که استعلام ها برای خرید تجهیزات انجام شده و تلاش می شود طی سالجاری عملیات تجهیز بیمارستان شهرستان الیگودرز انجام شود.

 

IMG22285652 [7]

 

توکلی از کمبود امکانات و زیرساخت ها در حوزه بهداشت و درمان شهرستان الیگودرز گلایه و ابراز امیدواری کرد که با بهره برداری از این بیمارستان بخشی از نیازهای درمانی و بهداشتی این شهرستان تامین شود.

وی با بیان اینکه الیگودرز همچنان در حوزه بهداشت و درمان با مشکلاتی مواجه است، یادآور شد: متاسفانه هم اکنون در برخی تخصص ها مثل زنان و زایمان و … با کمبودهای جدی مواجه هستیم و این امر موجب نارضایتی مردم شده است.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امکانات و تجهیزات بهداشتی و درمانی در این شهرستان جوابگو نیست؛ یادآور شد: در این راستا پیگیریهای لازم را انجام داده ایم تا مسئولان و متولیان توجه بیشتری به این شهرستان داشته باشند.

به هر روی در حالی وضعیت خدمات بهداشتی و درمانی و زیرساختهای حوزه سلامت در شهرستان الیگودرز با مشکلات جدی مواجه است که باید منتظر ماند و دید آیا بیمارستان ۹۶ تختخوابی الیگودرز به موقع تحویل دانشگاه علوم پزشکی خواهد شد.

همچنین از سوی دیگر باید دید این پروژه بعد از بستری شدن در وزارت بهداشت باید چقدر منتظر تجهیز باقی بماند که امید می رود وزارت بهداشتی ها خوش قول تر از متولیان امر در وزارت راه و شهرسازی باشند و زودتر عملیات تجهیز بیمارستان را به سرانجام برسانند.