- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

بیماری تب کریمه کنگو جان یک لرستانی را گرفت

 

مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: بیماری تب کریمه کنگو جان یک لرستانی را گرفت.

 جواد گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد به تاریخچه بیماری تب کریمه کنگو اشاره کرد و گفت: تب هموراژیک ‌کنگو کریمه یک تب خونریزی دهنده ویروسی است که نخستین بار به صورت حاد در طی سال‌های ۱۹۴۴- ۱۹۴۵ باعث ابتلای بیش از ۲۰۰ نفر در منطقه کریمه واقع در اوکراین (اتحاد جماهیر شوروی سابق) شده است.

وی افزود: عامل بیماری بعدها در سال ۱۹۵۶ به همراه علائم مشابه در کنگو (زئیر) واقع در قاره آفریقا شناسائی شد.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از فارس، مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: به همین خاطر نام این بیماری ترکیبی از هر دو محل کریمه و کنگو انتخاب شد، امروزه در بیشتر کشورها به خصوص کشورهای همسایه ایران، ویروس این بیماری و یا آنتی‏بادی مربوط به آن جدا شده است.

گودرزی تصریح کرد: منشاء آن در ایران ورود دام‌های آلوده از مناطق مرزی شرق کشور اعلام شده است، در طی چند سال اخیر بیش از صد مورد انسانی مظنون به بیماری و ۴۵ مورد تایید و ۱۵ مورد فوت در استان های خوزستان، بوشهر، چهار محال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، یزد، کرمان، تهران، اصفهان و فارس گزارش شده است.

مدیرکل دامپزشکی لرستان به مشخصات عامل بیماری تب کریمه کنگو اشاره کرد و اظهار داشت: مقاومت ویروس در برابر حرارت کم است و در دمای c˚۵۶ به مدت ۳۰ دقیقه از بین می‌رود، بنابر این پختن گوشت و یا پاستوریزه کردن شیر باعث از بین رفتن ویروس می‌گردد، ضمنا ویروس می‏تواند در خون به مدت ۱۰ روز در دمای c40 مقاومت کند.

وی افزود: صابون و مایعات یا مواد شستشو دهنده با اینکه ویروس از بین نمی‌برند ولی تا حدی ویروس را غیر فعال می‏کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: این ویروس بیشتر در بدن کنه تکثیر پیدا می‌کند و این ویروس شاخص چرخشش انتقال به کنه‌های دیگر است.

وی به راه انتقال این بیماری اشاره کرد و یادآور شد: انتقال از طریق گزش کنه یکی از راه‌های مهم ابتلاء به حساب می‏آید.

مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: در فصل فعالیت کنه، اوایل بهار تا پائیز، احتمال آلودگی زیادتر است و کنه‏ها از طریق گزش حیوانات مختلف از جمله گاو، گوسفند و بز (حیوانات اهلی)، پرندگان به خصوص شترمرغ و جوندگان حتی جوجه ‏تیغی را مبتلا می‌سازند.

این مقام مسئول تصریح کرد: غیر از کنه‏، اغلب حشرات نیز با تغذیه از خون دام‏های مبتلا می‏توانند بیماری را به سایر حیوانات و یا انسان انتقال دهند، پرندگانی که حاوی کنه باشند، به خصوص پرندگانی که به طور فصلی کوچ می‏کنند، می‏توانند در صورت آلودگی بیماری را به نقاط مختلف پراکنده کنند، ضمنا دام در اثر تماس با خون یا ترشحات مبتلایان آلوده می‏شود.

گودرزی اظهار کرد: انسان نیز در اثر تماس مستقیم با خون و ترشحات یا بافت‌های آلوده دام (به خصوص افرادی که در صنعت دام نقش دارند، از جمله دامپزشکان، دامپروران، کارکنان کشتارگاه) و یا کارکنان بیمارستان مثل پزشکان، پرستاران، بهیاران و …..  در اثر تماس با افراد بیمار و یا وسایل آلوده آنها به بیماری مبتلا می‏شود.

وی به علائم بیماری اشاره کرد و گفت: پس از دوره کمون ۳ تا ۱۲ روزه عفونت خونی ویروس ایجاد می‏شود، در فرم حاد پس از عفونت خونی ویروس علائم تب و سردرد، درد عضلانی، لرز، گلودرد، درد شکم، تهوع و استفراغ، اسهال، پرخونی ملتحمه چشم و حساسیت به نور دیده می‏شود.

وی افزود: طی هفته گذشته دو نفر در لرستان به این بیماری مشکوک بودند که یکی از آنها مثبت بوده و فوت کرده، اما مورد دوم خوشبختانه منفی بوده است.