- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

لرستان قهرمان بیکاری کشور شد

ImageThumb

 

لرستان قهرمان بیکاری کشور شد، سردوشی بیکاری برای لرستان، بیکاری در لرستان بیداد می‎کند.

.

.

.

این دست تیترها را بسیار دیده‎ایم. تیترهایی که تنها یک موضوع را یدک می‎کشند

بیکاری!

-علت؟

-!!!!!!.

 بیکاری موضوعی بس مهم است که حضورش در هر کجا تنها مسائلی چون طلاق، نزاع، اعتیاد، افسردگی و اختلالات روانی را پررنگ‎تر می‎کند و متأسفانه چون زنگاری چهره‎ی لرستان را پوشانده.

اما…… در حالی چشم امید جوانان لرستانی به حرکات دورانی چرخ صنعت دیگری‎ها دوخته شده بود و مادران به دوردستهای خیره می شدند، مسئولان از آینده‎ای متفاوت دم می‎زنند. طرح‎هایی سبز امروز روی میز گذاشته شده؛ فردا در انتظار آمدن است.

پس….. باشد نرسد روزی که سرها خجل‎زده پایین انداخته شود، آمال و آرزوها از اوج خسته شوند و زبان‎ها” اما…”، “اگر…”، ” چه می‎شد…” و…. ترویج دهند.

تا ….. برسد روزی که سریال لبخند هر روز زنده پخش شود و دست در دست همدیگر، راه آبادانی و پیشرفت هموار را طی نماییم.

ساخت مجتمع فولاد فراز گهر لرستان هم از همین طرح‎هاست. صحبت‎هایی به گوش می‎رسد هنوز ورد زبان‎ها نشده اما اهداف بزرگی در سر می‎پروراند.

 

به امید فردایی سبز، نیاز به حمایت خودجوش مردم

در این خصوص سرمایه‎گذار این طرح  گفت: طرح در هشت فاز قابل اجراست و هم ‎اکنون فاز یک و دو آن؛ احداث نیروگاه برق و کارخانه ذوب، در حال پیگیری است.

عباس ساکی افزود: فازهای بعدی شامل تولید نورد، میلگرد آلیاژی، پروفیل، ناودانی و مفتول ‎سازی خواهد بود.

وی ادامه داد: برای احداث کارخانه ذوب، اعتباری معادل با ۱۰۰ میلیارد تومان نیاز خواهد بود که دولت با تقبل ۸۰ درصد آن از طریق تسهیلات بانکی، مابقی را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

ساکی اضافه کرد: شرکت ما و شرکا نیز با قبول این طرح، تاکنون جواز ذوب را اخذ و برای تأمین تکنولوژی آن با شرکت نوساکو الکتروترم هند قراردادی منعقد کرده که باید گفت این شرکت هندی دومین برند مطرح جهان در زمینه فولاد است.

این سرمایه‎گذار گفت: در خصوص احداث نیروگاه هم، ۴۶ میلیارد تومان احتیاج است که قرارداد آن با شرکت زیمنس آلمان بسته، مکاتبات انجام و منتظر دریافت خدمات LC از بانک هستیم.

وی خاطرنشان کرد: کارهای نقشه‎برداری و توپوگرافی زمین انجام و به منظور جانمایی و چیدمان فضای کارخانه به شرکت آلمانی معرفی شده که هم‎اکنون به کار مشغول شدند.

ساکی بیان کرد: متأسفانه در تمامی ادارات بحث خود تحریمی موج می‎زند، بدین معنی که تحریم‏‎های آمریکا و کشورهای غربی تنها ۱۰ درصد تاثیر تحریم‎ها را شامل می‎شود و مابقی به خود شرکت‎های داخلی برمی‎گردد.

سرمایه‎ گذار طرح فولاد فراز گهر لرستان، ترس از مسئولیت و عدم آشنایی با کار را از علل تأخیر در پیشبرد پروژه‎ها اعلام کرد و گفت: ۴۰ سال است که سرمایه‎ گذاری در لرستان صورت نگرفته و نوعی بیگانگی تعامل با سرمایه ‎گذاران به وجود آمده که انجام این قبیل طرح‎ها را با سوال روبرو ساخته است.

این مقام مسئول ادامه داد: لرستان، استانی محروم بوده و نیاز است مردم حمایتی خودجوش در جهت اجرای طرح‎ها داشته باشند.

وی اضافه کرد: از زمان توجیه طرح تا قرارداد با شرکت‎های خارجی، خود پیگیر بوده‎ام، نزدیک به ۵ ماه طول کشید تا جواز طرح با همت آقایان بیرانوند(رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان) و دیگر مسئولان اخذ شد. اگر حمایت‎ها نبود، نیتی برای صدور آن هم نبود.

ساکی اضافه کرد: همین‎طور با فشار بیشتر مسئولان و تلاش شبانه ‎روزی آقای قائدرحمت ۹ ماه زمان صرف تحویل زمین شد که لازم است ضمن تشکر از تمامی دست‎اندرکاران، همدلی مردم و مسئولان را در استان برای انجام طرح‎ها خواستار باشم.

 

به بهره‎برداری رسیدن فاز اول مجتمع تا ۲ سال آینده

معاون برنامه‎ریزی و توسعه سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان هم به ایسنا گفت: صدور جواز تأسیس، قراردادن طرح در اولویت‎های سرمایه‎گذاری استان، تخصیص زمین از منابع ملی و تغییر کاربری آن در کمیسیون امور اراضی استان و اخذ مصوبه از اقدامات این سازمان در رابطه با طرح فولاد فراز گهر لرستان است.

شیخ‎ مرادی افزود: طرح در کارگروه اشتغال و سرمایه‎گذاری استان تصویب و پس از معرفی به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان جهت بهره‎مندی از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای بانک عامل ارسال شد.

وی ادامه داد: فاز اول پروژه، تولید شمش فولادی خواهد بود و نیروگاهی با توان ۲۵ مگاوات برق در کنار آن ایجاد خواهد شد.

شیخ‎مرادی اضافه کرد: امید می‎رود با آغاز عملیات آن در آینده‎ای نزدیک با پرداخت تسهیلات به موقع از ناحیه بانک تا پایان سال ۹۴ بتوان شاهد بهره‎برداری فاز اول آن بود.

معاون برنامه ‎ریزی و توسعه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خاطرنشان کرد: در خصوص احداث نیروگاه نیز در حال صدور جواز تأسیس آن هستیم که در آن صورت، سایر اقدامات برای آن هم پیگیری خواهد شد.

این مقام مسئول یادآور شد: فولاد، صنعتی مادر محسوب می‎شود که با ایجاد آن صنایع پایین‎دستی مرتبط نیز شکل می‎گیرد بنابراین به تبع افزایش صنایع، اشتغالزایی هم افزایش خواهد یافت.

وی بیان کرد: فولاد صنعتی انرژی ‎بر بوده که به علت استفاده زیاد از آب، استفاده بهینه از منابع خصوصاً آب را در پی خواهد داشت.

شیخ‎مرادی در پایان، پرداخت تسهیلات، واگذاری زمین، معافیت مالیاتی ۲۰ ساله در مناطق محروم، معافیت گمرکی در خصوص واردات ماشین‎آلات و تجهیزات بیمه‎ای کارفرمایی را از تمهیدات سازمان صنعت، معدن و تجارت در حمایت از سرمایه‎گذاران برشمرد و اذعان کرد: این طرح از طرح‎هایی بوده که برای فراهم کردن مقدمات آن نسبت به دیگر پروژه‎ها زمان کمتری صرف شد و کار سریع‎تر پیش رفت.

 

لزوم نزدیک کردن استاندارد کار به استاندارد جهانی

 

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی گفت: برای این مجتمع زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار تحویل شده و تهیه قطعات ماشینی آن در دست اقدام است.

عباس قائدرحمت اضافه کرد: چندی پیش طرح با حضور مردم و مسئولان رسماً اعلام شد، اما به دلیل تغییرات دولتی کلنگی به زمین زده نشد. کارها آغاز شده و انتظار می‎رود حضور مسئولان دولتی در مراسم کلنگ‎زنی جهت سرعت بخشیدن به کار و فراهم کردن مقدمات عملیات اجرایی، هر چه زودتر محقق شود.

دبیر کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی یادآور شد: این طرح در قالب طرح الف تعریف شده که مطابق با مفاد آن می‎توان از همان ابتدای کار به منظور تهیه اعتبار به بانک رجوع و بخشی را نیز به سرمایه‎ گذار واگذار کرد.

وی گفت: اشتغالزایی آن به صورت فاز به فاز است به این صورت که در فاز نخست آن؛ بخش ذوب آهن، ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم و حداقل ۷۵۰ نفر به صورت غیرمستقیم به کار مشغول خواهند شد.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: همچنین در فاز یک نیروگاه هم برای ۷۱ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی خواهد شد.

وی ادامه داد: این مجتمع در مجاورت با راه‎آهن سراسری دورود قرار دارد که این می‎تواند در به حداقل رساندن هزینه‎های حمل‎و‎نقل سرمایه‎گذار بسیار مفید واقع شود.

قائدرحمت اذعان کرد: از سوئی این مجاورت می‎تواند برای راه‎آهن نیز مفید واقع شود زیرا افزایش در حمل بار را به همراه خواهد داشت.

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، صادرات فولاد، ارزآوری و در نتیجه رونق اقتصادی را از پیامدهای این طرح برشمرد و تصریح کرد: ایجاد کارخانه فولاد در هر کشور یکی از شاخص‎های توسعه‎یافتگی به شمار می‎آید زیرا ارزآوری و عدم وابستگی کشور را تضمین خواهد کرد.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: لرستان رتبه نخست بیکاری را در کشور داراست، بنابراین هدف از اجرای این رفع بیکاری این مردم است.

وی در ادامه از کندی روند طرح انتقاد کرد و گفت: مدت زمان انجام هر پروژه در استان زیاد است و فضای کسب‎و‎کار شرایط خوبی ندارد. باید زمان در این رابطه تقلیل یابد و سرعت چند برابر شود.

قائدرحمت تأکید کرد: همچنین باید استاندارد کار را به استاندارد جهانی نزدیک کنیم تا فضای کسب‎و‎کار بهبود و بیکاری ریشه‎کن شود.

او در پایان بیان کرد: امید است این طرح در اسرع زمان به بهره‎برداری برسد.

گزارش از الهام عزیزی / ایسنا