تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5

خشکسالی در پلدختر می تازد/ خشک شدن ۴۳ هزار هکتار از ارضی کشاورزی پلدختر

  • کد خبر : 3538
  • 19 فروردین 1391 - 10:34

به گزارش میرملاس نیوز ؛ رئیس منابع آب پلدختر گفت: ۴۳ هزار هکتار از اراضی دیم کشاورزی پلدختر خشک شدند.

 

 

به گزارش میرملاس نیوز ؛  رضا میرزایی عصر امروز در جلسه ستاد حوادث غیرمترقبه پلدختر نسبت به بی‌توجهی دستگاه‌های ذی‌ربط برای تأمین اعتبارات جبرانی و خسارات وارده به کشاورزان پلدختر در پی‌ خشک‌سالی انتقاد کرد و گفت: ۴۳ هزار هکتار از اراضی دیم کشاورزی پلدختر خشک شدند.

رئیس منابع آب پلدختر در خصوص بررسی خشک‌سالی در شهرستان پلدختر که در سالن اجتماعات فرماندار برگزار شد، گفت: براساس آمار ایستگاه هواشناسی شهرستان پلدختر و مقایسه آن با ایستگاه‌های مبنای استان، حداقل بارندگی در سال آبی ۹۱-۹۰ از مهر تا پایان ۱۶ فروردین ۱۲۷ میلی متر بارش مربوط به شهرستان پلدختر بوده است.

وی اظهار داشت: این میزان در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته ۹۰-۸۹ که ۲۴۶ میلی‌متر بوده معادل ۴۸,۵ درصد کاهش و نسبت به دوره بلندمدت که ۲۸۰ میلی‌متر بوده ۵۴,۶ درصد کاهش داشته است.

میرزایی گفت: از شانزدهم آبان تا هم‌اینک، بارش مؤثری که بتواند آب مورد نیاز کشت و یا منابع آب زیرزمینی را تأمین کند، در پلدختر رخ نداده است.

وی ادامه داد: به علت نبود بارش، کشت دیم که حدود ۸۰ درصد کشاورزی شهرستان و یا به عبارتی ۴۳ هزار هکتار مساحت اراضی زراعی را تشکیل می‌دهد، دچار خسارت شده و از بین رفته است.

رئیس اداره منابع آب پلدختر اظهار داشت: به علت نبود بارش مؤثر، آبیاری کشت‌های آبی شهرستان نیز زودهنگام آغاز شده و کشاورزان از ابتدای آذرماه شروع به آبیاری اراضی خود کرده‌اند، که این وضعیت هزینه‌های کشاورزان را افزایش داده است.

این کارشناس ارشد آب‌های زیرزمینی افزود: کاهش شدید بارندگی، پراکنش نامتناسب بارش‌ها از نظر زمانی و مکانی، نبود انباشت برف به لحاظ اقلیم گرمسیری و تأثیر منفی خشک‌سالی‌های گذشته بر ذخایر آبخوان‌های منطقه، سبب شده تعداد زیادی از چشمه‌ها و سراب‌های پر آب منطقه خشک شود.

وی گفت: میزان آب‌دهی رودخانه کشکان نسبت به مشابه سال گذشته ۳,۳ درصد کاهش نشان می‌دهد، که در مقایسه ۴۳ ساله گذشته ۷۵ درصد کاهش یافته است.

میرزایی کاهش آب رودخانه مادیان رود را نسبت به مشابه سال گذشته ۱۱ درصد اعلام کرد و افزود: آب این رودخانه هم در مقایسه با ۴۳ سال گذشته ۷۸ درصد کاهش پیدا کرده است.

رئیس منابع آب پلدختر اظهار کرد: براساس میزان اندازه‌گیری از سطح آب‌های زیرزمینی که آب شرب شهرستان پلدختر را تأمین می‌کنند، سطح  آب این چاه‌ها در یک دوره ده ساله ۹ متر کاهش پیدا کرده است.

میرزایی تصریح کرد: با توجه به وضعیت موصوف پیش‌بینی می‌شود در فصول تابستان و پاییز سال جدید، بسیاری از نقاط شهرستان که از منابع آب زیرزمینی چشمه‌ها و چاه‌ها جهت کشاورزی و شرب استفاده می‌کنند دچار کم‌آبی شدیدی شوند.

وی عنوان کرد: روستاهای دهستان‌های میانکوه غربی و شرقی و دهستان جلوگیر از نظر کمبود آب شرب و روستاهای منطقه زیودار از نظر کمبود آب شرب و کشاورزی در فصل تابستان آتی، نقاط بحرانی شهرستان را تشکیل می‌دهند.

میرزایی تأکید کرد: متأسفانه دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، تاکنون هیچ‌گونه اقدام عملی برای مستندسازی و ارسال به موقع گزارشات خشک‌سالی به ستاد حوادث و مبادی ذی‌ربط، در تأمین اعتبارات جبرانی و خسارات وارده به کشاورزان و تأمین آب شرب نقاط آسیب‌پذیر انجام وظیفه نکرده‌اند.

در ادامه مدیر جهاد کشاورزی پلدختر با تأیید وقوع خشک‌سالی در پلدختر با اعلام اینکه تاکنون ۸ هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم و جو در پلدختر بر اثر خشک‌سالی به صورت کامل از بین رفته است، گفت: بقیه کشت‌های دیم شهرستان تا ۵۰ درصد خسارت وارد شده که پیش‌بینی می‌شود، این میزان خسارات در روزهای آینده بیشتر شود.

علی خادمی افزود: کارشناسان بیمه محصولات کشاورزی برای برآورد میزان دقیق خسارات خشک‌سالی طی روزهای آینده در شهرستان حضور یابند.

در ادامه رئیس بانک کشاورزی پلدختر هم در این جلسه با بیان اینکه تمدید وام کشاورزان باعث بالا رفتن بدهی آنها می‌شود، گفت: سال گذشته بانک کشاورزی اکثر طرح‌های مربوط به کشاورزی را تقسیط و تمدید کرده است، که این‌گونه تمدید وام‌ها باعث متضرر شدن کشاورزان می‌شود.

وی میزان تمدید و تقسیط طرح‌های کشاورزی را ۳ هزار فقره با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: بانک کشاورزی مرکزی پلدختر تاکنون ۱۰۰ میلیارد ریال بدهی معوقه دارد.

شرفی نیاز اعتباری برای تمدید وام کشاورزان را ۴۵ میلیارد ریال عنوان کرد.

در ادامه کارشناس بانک کشاورزی پلدختر با توضیح اینکه خشک‌سالی در سه نوع مختلف در پلدختر رخ داده است، گفت: ما در پلدختر شاهد خشک‌سالی کشاورزی، خشک‌سالی هواشناسی و خشک‌سالی هیدرولوژی که منجر به خشکی و کاهش آب‌دهی منابع آبی می‌شود، مواجه هستیم.

عظیم میرزایی بابیان اینکه در سال زراعی امسال ما شاهد رشد صد درصدی بیمه نمودن محصولات کشاورزی توسط کشاورزان نسبت به سال گذشته بوده‌ایم، گفت: ۱۵ میلیارد ریال در بخش بیمه محصولات به کشاورزان خسارت‌دیده پرداخت می‌شود.

در ادامه بخشدار شهر معمولان هم با هشدار به کم‌آبی باغداران روستاهای بن‌لار وزیودار و هم‌چنین آب شرب روستاهای چم حیدر و چم شهران بر بهره‌برداری هر چه زودتر از مجتمع کوثر در اواخر فصل بهار و اوایل فصل تابستان جهت تأمین آب شرب این دو رستا تأکید کرد.

صمد چراغی با انتقاد از آبفار لرستان نسبت به حل مشکل آب شرب منطقه چولهول گفت: آبفای لرستان می‌تواند با انشعاب از خط لوله که از نزدیکی این منطقه می‌گذرد نسبت به رفع این مشکل اقدام کند.

در ادامه رحمتی رئیس آبفار پلدختر هم افزایش تانکرهای آب‌رسانی، توسعه و بازسازی خطوط انتقال و برخورد با انشعابات غیرمجاز را اقدامی در جهت رفع برخی مشکلات آب‌رسانی دانست و گفت: مشکل اصلی روستای چولهول  بحث واگذاری و مناقصه‌ای است.

در ادامه عبدالله پورکایید رئیس آبفای پلدختر هم در این جلسه خواستار اصلاح برخی انشعابات در برخی روستاهای اطراف شهر پلدختر شد.

فرماندار پلدختر در ادامه این جلسه با عنوان اینکه مسئولان با آمادگی کامل نسبت به بررسی مشکلات عمومی اقدام کنند، گفت: مسئولان باید با شناسایی نیازهای مردم و قبل از اعتراض آنها باید نسبت به حل مشکلات آب شرب و کشاورزی اقدام کنند.

فریدون رشیدی اظهار داشت: دستگاه‌های ذی‌ربط باید اعتبارات لازم را در اختیار داشته باشند و اگر دستگاهی اعتبار ندارد باید مراتب را جهت تأمین اعتبارات اعلام کند.

رشیدی در این جلسه بر ضرورت و توجه به بیمه کشاورزان، آب‌رسانی به روستاهای زیودار و بن‌لار جهت کشاورزی، تمدید وام کشاورزان، تأمین سوخت کشاورزان تأکید کرد و گفت: در روزهای آینده آب شرب روستای چم حیدر معمولان حل می‌شود.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=3538

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.