تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
8

مخاطب

  • کد خبر : 35609
  • 20 مهر 1392 - 0:40

  میرسلیم خدایگان / میرملاس نیوز : ادبیات و به طور کلی هنر، محصول سه ضلع است. سه ضلعی هنرمند، منتقد و مخاطب. به عبارتی هر کدام از این سه ضلع در پویایی و حتی شکل گیری اثر هنری و جریانات هنری موثرند. بحث در باره ی تاثیر گذاری کمتر یا بیشتر این سه ضلع […]

DSC_0163

 

میرسلیم خدایگان / میرملاس نیوز :

ادبیات و به طور کلی هنر، محصول سه ضلع است. سه ضلعی هنرمند، منتقد و مخاطب. به عبارتی هر کدام از این سه ضلع در پویایی و حتی شکل گیری اثر هنری و جریانات هنری موثرند. بحث در باره ی تاثیر گذاری کمتر یا بیشتر این سه ضلع در شکل گیری و امتداد هنر موضوع بحث ما نیست. آنچه ما می خواهیم به آن بپردازیم همان تاثیر دیالکتیکی این اضلاع و هم اندیشی و مکالمه ایست که بین این اضلاع شکل می گیرد و خلق اثر هنری را به پیش می برد. در میان این سه وجه، به نظر می رسد که اثر هنری، معطوف به مخاطب است. مولف/خالق، نهایتا دارد برای مخاطبش و برای ارتباط و ایجاد دیالوگ با جامعه دست به آفرینش می زند. می توان او را محصول جامعه ی خود و اثرش را هم محصول آن دانست. هر چند تاثیر هنرمند بر جامعه و نقش آفرینی او را هم نمی توان دست کم گرفت اما به هر حال، مولف/هنرمند در جامعه ی انسانی رشد کرده و بر بالیده است و اثرش را “خطاب” به جامعه ی انسانی می آفریند.

از طرفی، منتقد هم برای مخاطب می نویسد. منتقد،حلقه ی واسط و روشنگر بین هنرمند و مخاطب است. او می نویسد و دیگران می خوانند. برای منتقد، هنر مند نیز در زمره ی مخاطبان است.هر چند نقد هم در صورت های متعالی خود، آفرینش و خلق را در دل دارد، اما برای هنرمند هم، منتقد، در زمره ی مخاطبان است.نهایتا، هم اثر هنری و هم نقد ، معطوف به مخاطب بوده و وقتی جا باز می کنند که مورد خوانش مخاطب قرار گیرند.چه مخاطب خاص و چه مخاطب عام.

با عنایت به این پیش در آمد ،هدف ما از آنچه در این مجموعه به شما عزیزان عرضه می کنیم، پسند شما و همراهی شماست. شما مخاطب عزیزدر هر ضلعی از این تعریف قرار دارید، محور فعالیت ما هستید. در عین حال، مسیر و راه حرکت ما به دست شماست.هر چه فعالیت و دخالت شما در این صفحه بیشتر باشد، این صفحه پربارتر خواهد شد. پویایی یا ایستایی این صفحه بسته به مشارکت شماست. نقد و نظر بر روی آثار و مطالب ارائه شده ، ایجاد ارتباط و دیالوگ با متن های منتشره و دیگر مخاطبان ، ارسال اشعار،مقالات،مطالب، اخبار ، مصاحبه و گزارش های نوشتاری و دیداری شما خونی است که در رگ حیات این صفحه جاری خواهد شد . این صفحه به این مشارکت و دخالت شما نیازمند و امیدوار است. دست یاری تک تک شما عزیزان را به مهر می فشاریم.

mirsalim21@yahoo.com

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=35609

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. درود بر شما جناب خدایگان
    بسیار جالب و منطقی توضیح داده اید.
    همیشه مانا باشید.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.