تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
3

کم‎آبی، ‌مهم‎ترین چالش پیش روی لرستان

  • کد خبر : 35664
  • 21 مهر 1392 - 17:02

    دبیر کارگروه تخصصی سیل و طغیان رودخانه‎های لرستان گفت: مهم‎ترین چالشی که در آینده استان را تهدید می‎کند مسئله کم‎آبی است که ناشی از دو عامل خشک‎سالی و سوء مدیریت‎های گذشته است. به گزارش میرملاس نیوز ،رضا میرزایی، مشاور اجرایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای لرستان در گفت‎وگو با ایسنا، با اشاره به خشک‎سالی‎های […]

 

 

دبیر کارگروه تخصصی سیل و طغیان رودخانه‎های لرستان گفت: مهم‎ترین چالشی که در آینده استان را تهدید می‎کند مسئله کم‎آبی است که ناشی از دو عامل خشک‎سالی و سوء مدیریت‎های گذشته است.

به گزارش میرملاس نیوز ،رضا میرزایی، مشاور اجرایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای لرستان در گفت‎وگو با ایسنا، با اشاره به خشک‎سالی‎های یک دهه اخیر لرستان، توضیح داد: کاهش بارندگی‎ها و وقوع خشکسالی‎های متوالی یک دهه گذشته تأثیر منفی زیادی بر منابع آبی استان گذاشته است.

وی ادامه داد: آمارها نشان می‎دهد که کاهش آبدهی رودخانه‎ها، چشمه‎ها و سراب‎ها و منابع آب زیرزمینی نسبت به آمار بلندمدت بی‎سابقه است، لذا چنانچه برداشت‎های آب به‎ویژه در بخش کرخه‎نشین استان ساماندهی و به طور صحیح مدیریت نشود، کشاورزی استان در سال‎های آینده در حاشیه قرار می‎گیرد و فقط باید به فکر تأمین آب شرب مردم بود.

میرزایی تأکید کرد: لازم است طرح‎های توسعه منابع آب لرستان که مطالعات آنها در دهه ۷۰، انجام و عملیات اجرایی آن‎ها در ابتدای دهه ۸۰ آغاز شده‎اند متناسب با وضعیت موجود بازنگری و ارزیابی شوند تا از چالش‎های پیش روی بخش آب استان تا حدودی جلوگیری شود.

وی بیان کرد: کشور ایران به لحاظ وسعت، موقعیت جغرافیایی، شرایط اقلیمی و آب‎وهوایی، وضعیت توپوگرافی و ساختار زمین‎شناسی مستعد رویداد بسیاری از حوادث و بلایای طبیعی است. از ۴۱ مورد بلای طبیعی شناخته شده در جهان تاکنون ۳۱ مورد آن در ایران رخ داده است. ایران جزء ده کشور اول حادثه‎خیز دنیا بوده که در بین کشورهای جهان رتبه ششم و در قاره آسیا رتبه چهارم حادثه خیزی را دارد.

مشاور اجرایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای لرستان بیان کرد: لرستان به لحاظ قرارگیری در زاگرس میانی و توپوگرافی خشن و کوهستانی با شیب متوسط حدود ۱۱ درصد، ساختار زمین‎شناسی، شرایط اقلیمی و آب‎وهوایی و فیزیوگرافی حوزه‎های آبخیز و با ۳۳ رودخانه دائمی و ۲۴۵۱ کیلومتر شبکه هیدروگرافی از خطر بلایای طبیعی مستثنی نبوده و براساس آمارهای موجود در اکثر سال‎های گذشته متحمل خسارت سنگین و حوادث ناگواری ناشی از وقوع بلایای طبیعی شده است.

میرزایی ادامه داد: براساس فراوانی و میزان خسارت وارده می‎توان گفت در بین حوادث و بلایای طبیعی در سال‎های گذشته تاکنون سیل، خشکسالی، زلزله، رانش لایه‎های زمین و ریزگردها بیش‎ترین خسارت را به استان وارد کرده‎اند. در این میان بلایای ناشی از پدیده‎های اقلیمی بویژه سیلاب بیش‎ترین خسارت را به زیرساخت‎های استان وارد کرده است.

دبیر کارگروه تخصصی سیل و طغیان رودخانه‎های لرستان خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای موجود اگر چه از سال ۸۵ تاکنون به علت وقوع خشکسالی‎های متوالی در استان سیل بزرگی نداشته‎ایم اما در طی دو دهه گذشته تاکنون سیلاب بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان (بر پایه نرخ‎های همان سال خسارت) خسارت مستقیم و ملموس(بدون در نظر گرفتن خسارت مربوط به هدر رفت آب، خاک، فرسایش و پوشش گیاهی) به زیرساخت‎ها و بخش‎های مختلف اقتصادی استان وارد کرده است.

میرزایی گفت: بررسی‎ها نشان می‎دهد از بین ۳۳ رودخانه دائمی لرستان از سال ۳۴ تاکنون در یک دوره ۵۸ ساله، رودخانه کشکان با ۱۶ سیلاب بالای ۱۰۰۰ مترمکعب بر ثانیه، سیل‎خیزترین رودخانه استان و پلدختر به لحاظ قرارگیری در خروجی استان و رودخانه کشکان، آسیب پذیرترین شهرستان از نظر تهدید سیلاب است.

وی اظهار کرد: بزرگترین سیلاب ثبت شده استان، سیل سال ۸۴ پلدختر با آبدهی بیشینه ۳۰۹۰ مترمکعب بر ثانیه بود که میزان خسارت ناشی از آن در بخش‎های مختلف معادل ۸۰ میلیارد تومان بوده که ۵۰ میلیارد تومان آن فقط مربوط به خسارت این شهرستان است.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=35664

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. تون خودا بوشن سد معشوره دوریس که ن،کشاورزی کل إ بین چی…………………………

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.