- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

دستان بلند یقه سفیدها در فسادهای اقتصادی/چه کسانی از یقه سفیدها می‌ترسند؟

86114_128 [1]

 

میرملاس نیوز/سرویس سیاسی:

هر پرونده بزرگی که وجود دارد یقه سفیدهایی در آن حضور دارند . زمانی که جرم واقع شود، دستگاه قضایی ورود پیدا می کند اما به تنهایی نمی تواند موفق شود و قوای دیگر هم در زمینه وضع قوانین و … باید در این مسیر به قوه قضاییه کمک کنند. خیلی از افراد هستند که از یقه سفید ها می ترسند و برای گزارش دهنده ها مشکل ایجاد می کنند

هیچ کس نه آنان را می‌شناسد و نه دیده است،حتی برخی به طعنه و کنایه می‌گویند آنان هیچ گاه دیده نخواهند شد. این افراد کسانی هستند که در جامعه و در ادبیات سیاسی و اقتصادی کشور نام آنان را «یقه سفید» ها نهاده‌اند. یقه سفیدهایی که گاهی هم مافیا و به عبارت ساده‌تر دانه‌درشت‌ها نام دارند. 

 تعریف مافیا و یقه سفیدها اینگونه تکمیل تر می شود که مافیا کسانی هستند که به زور ارتباط و آگاهی بیش‌تر، یک‌شبه ره صد ساله رفته و سودهای میلیاردی به جیب زدند. بسیاری از مواقع دیده شده که همین دست های پشت پرده و خانهای مافیای اقتصاد ایران چنان قیمت ها را بالا پایین می کنند که راهکار هیچ کارشناس و اولتیماتوم دولت کارساز نیست.
 
بر اساس آمارها و گزارش‌ها میزان ورود این افراد و دخالت آنان در فسادهای اقتصادی و رانت در هشت سال گذشته بیش از سال‌های پیش بوده است. 
 
به عقیده بسیاری از کارشناسان بیشترین دلیلی که این افراد مرتکب جرم می شوند نیازهای روزمره آنها نیست بلکه زیاده خواهی و افزون خواهی آنهاست استخدام شدن در سازمان های دولتی و شبه دولتی به ویژه در سطح شهرها از موقعیت های است که می تواند موجب سوء استفاده های مالی کارمندان و مدیران شود مانند رشوه گرفتن بازرسان ساختمانی، مالیاتی و …. که توسط یقه سفیدها انجام می شود. 
 
پشت هر پرونده اقتصادی نام یقه‌سفیدها وجود دارد
 
تاکنون گزارشی از برخورد قضایی با یقه سفیدها از سوی دستگاه قضایی منتشر نشده است البته مدتی قبل دادستان تهران به افراد موسوم به یقه سفیدها و کسانی که دستی در انواع فسادهای اقتصادی دارند، هشدار داد. اما نامی از آنان به میان نیامد. در طی سال‌های گذشته اخباری زیادی درباره انواع مافیاها و حضور یقه سفیدها در حوزه های مختلف اقتصادی و کالاهای اساسی در رسانه ها منتشر شد.
 
البته قاضی سراج به تازگی اعلام کرده کرده است که؛ «هر پرونده بزرگی که وجود دارد یقه سفیدهایی در آن حضور دارند و ما باید این افراد را شناسایی و محاکمه کنیم. زمانی که جرم واقع شود، دستگاه قضایی ورود پیدا می کند اما به تنهایی نمی تواند موفق شود و قوای دیگر هم در زمینه وضع قوانین و … باید در این مسیر به قوه قضاییه کمک کنند. خیلی از افراد هستند که از یقه سفید ها می ترسند و برای گزارش دهنده ها مشکل ایجاد می کنند.»
 
به گفته وی؛«چرا ۷۰ هزار میلیارد بدهی بانکی وجود دارد؟ الان برای ۵ میلیون وام ازدواج ۲۰ ماه سند خانه می خواهند اما چرا باید یک نفر ۷۰ هزار میلیارد وام بگیرد و هیچ وثیقه ای هم نداده باشد؟»
 
یقه سفیدها ظاهر الصلاحند
 محمدرضا پورمختار رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نهم، در این رابطه می‌گوید:«یقه سفیدها کسانی هستند که کاملاً ظاهر الصلاحند و ممکن است در برخی از مناصب هم حضور داشته باشند. ممکن است مردم پشت سر این افراد نماز هم بخوانند! این افراد پشت کار هستند تا اگر مشکلی پیش آمد وارد شوند و موانع را برطرف کنند. خیلی راحت می توان این افراد را پیدا کرد و با آن ها برخورد کرد. اما فکر می کنم در زمینه برخورد با این افراد یک مقدار ضعیف عمل شده است.»
 
وی ادامه داد:«وزارت اطلاعات در این زمینه اقداماتی کرده است. اگر ما بتوانیم دخالت افراد را در این روندها کم کنیم، به طور قطع و یقین در مبارزه با فساد موفق تر خواهیم بود. این موضوع در حوزه مالی کمرگ در حال انجام است و روند به شکل کاملاً نرم افزاری طی می شود. این موضوع هم جلوی تغییر را می گیرد و هم جلوی جعل را.»
 
در هر حال کم نبودند پرونده‌های اقتصادی که به دلایل نامعلومی نیمه کاره رها شده اند و مشخص نشد که دست چه کسانی در آن پرونده ها وجود داشته است. 
 
پرونده‌هایی همچون: مافیای شکر، خودرو، طلا، چای، گوشت، میوه، برنج، فولاد و … که هنوز نام یقه سفیدهایی که در این فسادها دست داشتند، مشخص نشده است.