- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

پایان ماراتن ژنو

139207231410355771353203 [1]

 

میرملاس نیوز/سرویس سیاسی:

نشست دو روزه تیم مذاکره کننده کشورمان با نمایندگان قدرت‌های جهان در قالب گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای تهران  در ژنو پایان یافت.

در نشست‌های دیروز که در دو دور صبح و عصر برگزار شدند درباره پیشنهادهای طرفین و بالاخص طرح پیشنهای کشورمان بحث و تبادل نظر شد. در نشست صبح که با حضور هیأت‌های دیپلماتیک کشورهای شرکت‌کننده، محمد جواد ظریف و کاترین اشتون برگزار شد، وزیر خارجه کشورمان طرح پیشنهادی ایران را به شش قدرت جهانی ارائه کرد.

در نشست عصر این طرح به صورت کاملا مشروح مورد بررسی قرار گرفت و به گفته مایکل مان فنی‌ترین بحث تاریخ مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در عصر روز گذشته رقم خود.

شب گذشته نیز هیأت ایرانی دیدارهایی دوجانبه با هیأت‌های آمریکایی و روسی داشته و ظریف و اشتون نیز بار دیگر با یکدیگر ملاقات کردند. 

در نشست امروز که با تأخیر پیشنهادی گروه ۱+۵ رأس ساعت ۱۱ به وقت ژنو (۱۲:۳۰ به وقت تهران) برگزار  شد، گفته می‌شود که این اولین دور از مذاکرات ۵+۱ و جمهوری اسلامی است که با صدور بیانیه مشترک پایان می‌یابد.

 

139207230816245851349233 [2]

متن بیانیه مشترک ایران و کشورهای ۵+۱ به این شرح است:

هیئتهای نمایندگی اعضایeu3+3   (سه کشور عضو اتحادیه اروپایی + ۳) و جمهوری اسلامی ایران به ریاست نماینده عالی اتحادیه اروپایی در سیاست خارجی و امنیتی و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دو روز مذاکرات محتوایی و با نگاهی رو به آینده در شهر ژنو در روزهای ١۵و١۶ اکتبر برگزار نمودند.

برپایه فضای مثبت اولین جلسه وزیران در نیویورک  در تاریخ ٢۶ سبتامبر، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران کلیات طرحی را بعنوان مبنای مذاکرات ارائه نمود که توسط اعضای گروه eu3+3 (سه کشور عضو اتحادیه اروبایی + ۳) بعنوان مشارکتی مهم در فرأیند مذاکرات به دقت مورد بررسی قرار می گیرد.

اعضای هیئتهای نمایندگی مشورت های دوجانبه و مشترکی پیرامون عناصر مختلف رهیافت پیشنهادی را به صورت عمیق پیگیری نمودند.

تصمیم گرفته شد که جلسه بعدی أعضای گروه در ژنو در تاریخ ٨-٧ نوامبر برگزار گردد.

اعضا همچنین موافقت نمودند که کارشناسان هسته ای، علمی و امور تحریم کشورهای eu3+3 (سه کشور عضو اتحادیه اروبایی + ۳) و جمهوری اسلامی ایران قبل از نشست آینده و برای بررسی اختلاف نظرات و تهیه و تدوین قدمهای عملی تشکیل جلسه دهند.