- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

دلایل خونریزی لثه؟

1522069_561 [1]

حبیب نورعلی

میرملاس نیوز/سرویس سلامت:

افرادی که از نخ دندان استفاده می کنند، گاهی دچار خون ریزی لثه می شوند و این خون ریزی لثه طبیعی نیست. خون ریزی هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن نشانه بیماری لثه است و باید با مراجعه به پزشک آن را درمان کنید.

نوعی عفونت باکتریایی واگیردار در دهان است که به لثه ها آسیب می رساند و استخوان فک را فرسوده می کند. محققان معتقدند که بیماری لثه، علت عمده افتادن دندان های دائمی است. باکتری لایه محافظتی ایجاد می کند که به بافت لثه آسیب می رساند، سپس بدن به زخم و التهاب ایجاد شده واکنش نشان می دهد. هر چه مدت التهاب لثه ها بیشتر باشد، احتمال بروز بیماری های گوناگون از جمله حساسیت و بیماری های قلبی و… بیشتر است. ۸۰ درصد بزرگسالان تا حدی دچار این التهاب هستند در حالی که تنها ۱۰ درصد آنان، متوجه این بیماری می شوند. زیرا علایم آن به طور طبیعی در اواخر میانسالی آشکار می شود. با تغییر برخی عادت ها می توان این خطر را کاهش داد.

کارشناسان دلایل مختلفی را برای خون ریزی از لثه برمی شمارند از جمله:

بیماری لثه چیست؟
رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان:مسواک نزدن و استفاده نکردن از نخ دندان باعث قرمزی و تورم لثه ها می شود. در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان، لثه های سالم در عرض ۲۴ تا ۳۶ ساعت بیمار می شود.

راه حل:

۱- استفاده از مسواک برقی که لثه ها را ماساژ می دهد و باعث شدت یافتن جریان خون می شود، مفید است.

۲- استفاده از دهان شویه و خمیر دندان ضدباکتری برای کاهش تجمع باکتری در دهان مفید است.

۳- روزانه از نخ دندان استفاده کنید.

برنامه غذایی نامناسب: مصرف غذاهای کنسروی و آماده نه تنها باعث افزایش وزن می شود بلکه برای سلامت دندان نیز مضر است. اتخاذ برنامه غذایی سالم، مصرف میوه و سبزیجات حاوی کلسیم، ویتامین های C و D، منیزیم و مواد ضدالتهاب مانند روغن ماهی برای سلامت لثه ها مفید است.

مصرف سیگار: از آن جا که سموم موجود در سیگار باعث التهاب می شوند و واکنش ایمنی بدن را کاهش می دهند، افراد سیگاری بیشتر از دیگران در معرض بیماری لثه قرار دارند. به محض بروز علایم خون ریزی، باکتری های خطرناک موجود بین دندان به لثه زخمی راه پیدا می کنند و مستقیم وارد خون می شوند.

استرس: اضطراب و نگرانی سیستم دفاعی بدن را برای مقابله با بیماری ها از جمله بیماری لثه ضعیف می کند. استرس رگ های خونی را ملتهب می کند.

سابقه خانوادگی بیماری: افرادی که در خانواده شان سابقه بیماری لثه وجود دارد، باید بیشتر مراقب سلامت دهان و دندان خود باشند.

نظم دندان ها: در افرادی که دندان هایشان صاف نیست و یا عادت به دندان قروچه دارند، فشار وارده به دندان، به بافت لثه و استخوان فک آسیب می رساند. فشار دادن دندان روی هم باعث عقب نشینی لثه و فرسودگی استخوان می شود.

داروها: برخی داروها مانع جریان بزاق می شوند و در نتیجه دهان دچار خشکی می شود. بزرگ شدن یا ضخیم شدن بافت لثه و خشکی دهان باعث پیشروی بیماری لثه می شود.

استفاده مشترک از وسایل شخصی: بیماری لثه از طریق بزاق دهان قابل انتقال است. بوسیدن، استفاده مشترک از ظروف و لیوان، خطر انتقال بیماری لثه را ایجاد می کند.

حاملگی: زنان باردار بیشتر در معرض بیماری لثه قرار دارند. رعایت بهداشت دهان برای پیشگیری از این بیماری بسیار ضروری است.