تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
5

نماینده خرم آباد : اگر پروژه های سدسازی لرستان متوقف شود وزیر را استیضاح خواهیم کرد

  • کد خبر : 36236
  • 30 مهر 1392 - 9:23

  ابراهیم آقا محمدی  در جمع خبرنگاران گفت: اگر پروژه های سدسازی لرستان متوقف شود ما وزیر نیرو را استیضاح خواهیم کرد. نماینده مردم خرم آباد و چگنی  با بیان اینکه برای اجرای پروژه های سد سازی لرستان در وزارت نیرو جلساتی برگزار کردیم می گوید: در پی این جلسات ماموریتهایی به دستگاههای زیرمجموعه وزارت […]

 

ابراهیم آقا محمدی  در جمع خبرنگاران گفت: اگر پروژه های سدسازی لرستان متوقف شود ما وزیر نیرو را استیضاح خواهیم کرد.

نماینده مردم خرم آباد و چگنی  با بیان اینکه برای اجرای پروژه های سد سازی لرستان در وزارت نیرو جلساتی برگزار کردیم می گوید: در پی این جلسات ماموریتهایی به دستگاههای زیرمجموعه وزارت نیرو برای اجرای این پروژه ها محول شد.

وی با بیان یادآوری اینکه پروژه های سدسازی لرستان جزء اولویتهای اول ما در استان محسوب می شود، ادامه می دهد: نمایندگان لرستان به هیچ وجه در رابطه با عدم اجرای این پروژه ها کوتاه نخواهند آمد.

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعتبارات دولتی کفاف اجرای پروژه های سدسازی لرستان را نخواهد داد می گوید: با این روند اعتبارات پروژه های سد سازی لرستان بین ۱۰ تا ۲۰ سال زمان می برد که به سرانجام برسند.

زمینه ورود بخش خصوصی به پروژههای آبی لرستان فراهم شود

آقامحمدی معتقد است که باید زمینه های ورود بخش خصوصی برای اجرای پروژه های سد سازی لرستان فراهم شود و عنوان می کند: در این راستا قرارگاه خاتم الانبیا عملیات اجرایی چند سد لرستان بر عهده گرفته است.

وی با یادآوری اینکه شرکتهای خارجی نیز برای اجرای پروژه های سد سازی لرستان به وزارت نیرو و امور آب استان اعلام آمادگی کرده اند ادامه می دهد: پروژه های سد سازی لرستان یکی از مطالبات اصلی مردم لرستان است و نمایندگان به هیچ عنوان کوتاه نخواهند آمد.

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی یادآور می شود که در حال حاضر هشت استان کشور دارای پروژه های سدسازی در حوزه کرخه هستند و این استانها بیش از ۷۰ نماینده در مجلس دارند و در صورت عدم اجرای این پروژه ها وزیر را استیضاح خواهیم کرد.

نامه ای که تلنگری برای سالها غفلت بود

به هر حال رویکرد جدید وزارت نیرو از دو بعد جای بررسی دارد؛ یکی اینکه به نظر می رسد زمان آن رسیده که آسیب شناسی در زمینه توقف چندین ساله پروژه های سدسازی لرستان صورت گیرد و مقصران این موضوع به مردم معرفی شوند و دوم اینکه این میدان صحنه محک توان نمایندگان و مسئولان لرستان برای دفاع از حقوق مردم استان است.

 

در طول شش سال اخیر مهر گزارشهای متعددی در مورد روند طولانی پروژه های سدسازی در لرستان منتشر کرده ولی هیچ کدام از متولیان امر تلاشی برای رفع موانع پیش روی این پروژه ها و تحقق سهم استان از اعتبارات توزیع شده در این بخش انجام نداده اند.

اوج این غفلت را می توان در موضوع سد مروک دید که سد کمال صالح در بالادست این پروژه که دیرتر از سد لرستان هم آغاز شده بود به بهره برداری رسید و بخشی از آب را به روی سد لرستانی بست تا این سد برای پر شدن چشم به راه باران باقی بماند.

اینکه پروژه عظیم سد گتوند با ۴.۵ میلیارد مترمکعب ذخیره آب همزمان با سد ایوشان در لرستان آغاز شده ولی آبگیر کوچک لرستان دیرتر از این پروژه عظیم آبگیری – ونه بهره برداری – شد جای علامت سوالهای زیادی را باقی می گذارد.

اینکه در طول سالهای اخیر شاهد کلنگ زنی های چند باره سد معشوره لرستان بودیم ولی هربار که کلنگی بر زمین زده می شد خبری از تخصیص اعتبار پروژه نبود حکایت تلخی است که به نظر می رسد امروز تبعات این غفلت ها را می بینیم.

با این وجود نباید این غفلت ادامه داشته باشد، نامه ای که از سوی وزارت نیرو ابلاغ و بعد لغو شد تلنگری است به مسئولان و نمایندگان لرستان که اجازه ندهند فرصت سوزی صورت گرفته در سه دهه گذشته استمرار داشته باشد؛ وگرنه پروژه هایی که تاکنون به دلیل عدم تخصیص اعتبار تعطیل بوده حال تنها دلیل دیگری برای تعطیلی خواهند یافت و به نظر می رسد در اصل موضوع تفاوت چندانی ایجاد نخواهد شد.

اینکه این تعطیلی به خاطر عدم تخصیص اعتبار باشد و یا به خاطر سیاست های جدید وزارت نیرو در اصل ماجرا تغییری ایجاد نمی کند؛ اصل این است که لرستان از حق خود در استفاده از منابع آب موجود در استان محروم خواهد شد و این کمکاری و غفلت را آیندگان بر ما نخواهند بخشید.

………………………………….

گزارش: زهرا حسینی / مهر

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=36236

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 17در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۷
  1. باسلام
    ازاین صحبت نماینده فهیم و فرزانه وفرهیخته وبزرگوار و به حامی مردم لرستان جناب آقای دکتر آقا محمدی کمال تشکر وامتنان را داریم واز این همه شجاعت غیرت و تعصب به خود می بالیم.

    • واقعا شگفت زده شدیم!!!!!!!!!!!!!۱
      مرد حسابی ببین نماینده های دیگه چکار میکنن این سد سازی میخواد تصریح بکنه
      واقعا دیگه فهمیدم از ماست که بر ماست

  2. ه داد ه بی داد کس دیار نیه کس ودرد کس خوردار نیه

  3. از جناب آقای دکتر محمدی بابت این حمایت کمال تشکر و قدردانی را دارم،امیدوارم تمام مسولان مردمدار همیشه و همه جا از الطاف پروردگار در زندگی بهره مند شوند.

  4. چو ین ذیق آو نرم وژم نکشم

  5. واقعا جناب اقا محمدی یک نماینده عالی و با افتحار است واقعا درود بر شما….

  6. درود بر نماینده دلسوز وکاردان جناب آقای اقا محمدی.
    حق گرفتنی است نه دادنی.

  7. امیدوارم هستیم و میبینیم انشالله برای نسل های بعد شاید

  8. متوقف میشه خوبم متوقف میشه – شما رو هم با وعده تغییر فلان مدیر و بهمان مسئول راضی می کنن یا بهتر بگم امتیاز میدید و مدیر تغییر میدید البته گناه شما نیست تا بوده همین بوده تقصیر ار من نوعیه که مطالباتم از شما همین جابجایی مسئولینه

  9. ا یه چتونه د خوشی دارید لیوه موید ای پیا گپی زیه ای گپی عملی نمون که وزیری بتونن استیضا بکن.اینو اگر بتونن نمیل سد کن بوسن.

  10. جناب آقای آقامحمدی شما تلاش خود را به عنوان نماینده کل لرستان انجام دهید خدا وکیلی ما هم جان برکفیم وتا آخرین قطره خون خودمان با شما هستیم خداوکیلی شاید باور نکنید یک هکتار هم زمین کشاورزی ندارم ولی آبادی لرستان یعنی آبادی دلهای ما

  11. عرض ادب ودرود خدمت تمام تلاش گران عرصه سازندگی در راستای شکوفایی لرستان سرزمین ناب مواهب خدادای آقای اقامحمدی بخاطرخداهم شده زحمات اقای ملکشاهی نماینده محترم مردم کو هدشت راجهت انتقال اب گاوشماریاورباشیدباشدتانام نیکتان جاوید بماند

  12. با تقدیر و تشکر از نمایندگان معظم و دلسوز الیگودرز و خرم آباد به خاطر پیگیری موضوع سد معشوره…

  13. مامردم کوهدشت ازشماآقای آقامحمدی به خاطر این همه غیرت وتعصب شیرمرد لرستان تشکر میکنیم
    ای کاش همه مسئولین این دیار هم یک اپسیلون تعصب واز خودگذشتگی از آقای آقا محمدی دروجود خودداشتند

  14. این چتونه ای اقا حرفی زده ذوق زده شدین.بابا کار کردن به جنجال و هیاهو نیاز ندارد اینا همه شعارن.اینا اگه توانایی داشتن نمیذاشتن سد متوقف بشه تا اینکه بتونن کسی رو استیضاح کنند.

  15. باسلام خدمت همه لرستای ها.باید عرض کنم که ریشه اصلی بد بختیهای ما«سکوت همه ماوبه ویژه نمایندگان به وقت گفتن است»که ….آن زمانی که تصمیم گرفته شد آب لرستان بدون توجیه علمی به قم وشهرهای سر راه انتقال یابد بایستی تحصن می کردیم وفریاد می زدیم چرا که بر اساس قمانین علمی نباید آب را از یک حوزه آبریز به حوزه آبریز دیگری انتقاب داد استانهای لرستان ،خوزستان، ایلامدریک حوزه آبریز هستند وبنابه مستندات علمی ونظر استادان علوم مرتبط با آب استانهای قم وشهرستانهای سر راه مسیر انتقال آب در این حوزه آبریز قرار ندارند واین وظیفه نمایندگان ماست که درمجلس گوشزد کنند که نمایندگان خوزستان بایستی به انتقال آب از سرشاخه های اشتران کوه به قم اعتراض می کردند نه الآن . ما مردم بدبخت لرستان به ویژه کوهدشت که صاحبان اصلی این نعمت ارزان وخدادادی هستیم وسالها به دلیل بی توجهی مسئولین ودولت های مختلف از آن محروم بوده ایم وبرای نجات ازنابودی به آن نیاز داریم نبایستی با زورآزمایی نمایندگان خوزستان محروم شویم.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.