- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

نماینده خرم آباد : اگر پروژه های سدسازی لرستان متوقف شود وزیر را استیضاح خواهیم کرد

 

ابراهیم آقا محمدی  در جمع خبرنگاران گفت: اگر پروژه های سدسازی لرستان متوقف شود ما وزیر نیرو را استیضاح خواهیم کرد.

نماینده مردم خرم آباد و چگنی  با بیان اینکه برای اجرای پروژه های سد سازی لرستان در وزارت نیرو جلساتی برگزار کردیم می گوید: در پی این جلسات ماموریتهایی به دستگاههای زیرمجموعه وزارت نیرو برای اجرای این پروژه ها محول شد.

وی با بیان یادآوری اینکه پروژه های سدسازی لرستان جزء اولویتهای اول ما در استان محسوب می شود، ادامه می دهد: نمایندگان لرستان به هیچ وجه در رابطه با عدم اجرای این پروژه ها کوتاه نخواهند آمد.

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعتبارات دولتی کفاف اجرای پروژه های سدسازی لرستان را نخواهد داد می گوید: با این روند اعتبارات پروژه های سد سازی لرستان بین ۱۰ تا ۲۰ سال زمان می برد که به سرانجام برسند.

زمینه ورود بخش خصوصی به پروژههای آبی لرستان فراهم شود

آقامحمدی معتقد است که باید زمینه های ورود بخش خصوصی برای اجرای پروژه های سد سازی لرستان فراهم شود و عنوان می کند: در این راستا قرارگاه خاتم الانبیا عملیات اجرایی چند سد لرستان بر عهده گرفته است.

وی با یادآوری اینکه شرکتهای خارجی نیز برای اجرای پروژه های سد سازی لرستان به وزارت نیرو و امور آب استان اعلام آمادگی کرده اند ادامه می دهد: پروژه های سد سازی لرستان یکی از مطالبات اصلی مردم لرستان است و نمایندگان به هیچ عنوان کوتاه نخواهند آمد.

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی یادآور می شود که در حال حاضر هشت استان کشور دارای پروژه های سدسازی در حوزه کرخه هستند و این استانها بیش از ۷۰ نماینده در مجلس دارند و در صورت عدم اجرای این پروژه ها وزیر را استیضاح خواهیم کرد.

نامه ای که تلنگری برای سالها غفلت بود

به هر حال رویکرد جدید وزارت نیرو از دو بعد جای بررسی دارد؛ یکی اینکه به نظر می رسد زمان آن رسیده که آسیب شناسی در زمینه توقف چندین ساله پروژه های سدسازی لرستان صورت گیرد و مقصران این موضوع به مردم معرفی شوند و دوم اینکه این میدان صحنه محک توان نمایندگان و مسئولان لرستان برای دفاع از حقوق مردم استان است.

 

در طول شش سال اخیر مهر گزارشهای متعددی در مورد روند طولانی پروژه های سدسازی در لرستان منتشر کرده ولی هیچ کدام از متولیان امر تلاشی برای رفع موانع پیش روی این پروژه ها و تحقق سهم استان از اعتبارات توزیع شده در این بخش انجام نداده اند.

اوج این غفلت را می توان در موضوع سد مروک دید که سد کمال صالح در بالادست این پروژه که دیرتر از سد لرستان هم آغاز شده بود به بهره برداری رسید و بخشی از آب را به روی سد لرستانی بست تا این سد برای پر شدن چشم به راه باران باقی بماند.

اینکه پروژه عظیم سد گتوند با ۴.۵ میلیارد مترمکعب ذخیره آب همزمان با سد ایوشان در لرستان آغاز شده ولی آبگیر کوچک لرستان دیرتر از این پروژه عظیم آبگیری – ونه بهره برداری – شد جای علامت سوالهای زیادی را باقی می گذارد.

اینکه در طول سالهای اخیر شاهد کلنگ زنی های چند باره سد معشوره لرستان بودیم ولی هربار که کلنگی بر زمین زده می شد خبری از تخصیص اعتبار پروژه نبود حکایت تلخی است که به نظر می رسد امروز تبعات این غفلت ها را می بینیم.

با این وجود نباید این غفلت ادامه داشته باشد، نامه ای که از سوی وزارت نیرو ابلاغ و بعد لغو شد تلنگری است به مسئولان و نمایندگان لرستان که اجازه ندهند فرصت سوزی صورت گرفته در سه دهه گذشته استمرار داشته باشد؛ وگرنه پروژه هایی که تاکنون به دلیل عدم تخصیص اعتبار تعطیل بوده حال تنها دلیل دیگری برای تعطیلی خواهند یافت و به نظر می رسد در اصل موضوع تفاوت چندانی ایجاد نخواهد شد.

اینکه این تعطیلی به خاطر عدم تخصیص اعتبار باشد و یا به خاطر سیاست های جدید وزارت نیرو در اصل ماجرا تغییری ایجاد نمی کند؛ اصل این است که لرستان از حق خود در استفاده از منابع آب موجود در استان محروم خواهد شد و این کمکاری و غفلت را آیندگان بر ما نخواهند بخشید.

………………………………….

گزارش: زهرا حسینی / مهر