- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

کلید مشکل سد معشوره در دست دولت تدبیر و امید

11

 

حسین ناصری / میرملاس نیوز :

 

احداث سد معشوره که از آرزوهای دیرینه مردم کوهدشت است، از سال ۹۰ با گرفتن مصوبه دولت به طور رسمی شروع شد.

این سد بزرگ، حاصل زحمات دولت‌های هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد و ثمره‌ی فریاد نمایندگان مجلس در ادوار گذشته و نتیجه پیگیری ائمه جمعه( گذشته و حال) شهرستان می‌باشد.

با بهره برداری از این سد که بر روی رودخانه کشکان احداث می‌شود، تقریباً ۳۵ هزار هکتار از اراضی دیم دشت‌های کوهدشت، رومشگان و طرهان به کشت آبی تبدیل می‌شوند.

تولید انرژی برق آبی، مهار سیلاب، تأمین آب مورد نیاز بخش صنعت و آشامیدنی از جمله مزایای احداث سد معشوره است.

عملیات اجرایی سد معشوره خرداد ماه سال‌جاری با حضور رئیس جمهور اسبق شروع شد، پیش‌بینی شده است این سد در مدت ۵ سال به بهره‌برداری برسد و از ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب تخصیص داده شده این سد برای مصارف کشاورزی، ۱۷ میلیون متر مکعب برای مصارف شرب و شش میلیون متر مکعب برای مصارف صنعتی اختصاص یابد.

این سد از مهم‌ترین ضرورت‌های استان لرستان با هدف ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و شکوفایی اقتصاد است که در سفرهای استانی هیات دولت به لرستان مورد توجه جدی قرار گرفته است. چشم امید جوانان کوهدشت و کشاورزان به اجرایی شدن این پروژه سرنوشت‌ساز و تعیین کننده آینده استان لرستان است.

این درحالی‌ است که علیرغم داشتن مصوبه هیأت دولت و دستور اجرای پروژه توسط رئیس جمهور اسبق به دلایل ناشناخته متأسفانه تاکنون قرارداد کار با پیمانکار امضاء نشده است و هم‌چنین خبرها حاکی از آن است که دفتر شرکت مهاب قدس در شهرستان تعطیل شده است. همان‌طور که می‌دانیم هدف اصلی این پروژه انتقال آب به شهرستان کوهدشت می‌باشد و در صورتی‌که این قسمت از کار حذف گردد فکر تعطیلی کامل پروژه مرحله بعدی این تراژدی غمناک خواهد بود.

لازم به یادآوری است در حال حاضر کار نیروگاه «گرمورت» نیز تعطیل شده است.

 

12

 

بنا بر مطالب ذکر شده مردم کوهدشت از نمایندگان استان، استاندار و سایر مدیران اجرایی انتظار دارند در وهله‌ی اول و در اسرع وقت قرارداد کار با پیمانکار پروژه منعقد گردد، چرا که احتمال تعطیلی کارگاه وجود دارد و در صورت تعطیلی کارگاه هزینه‌های سنگینی باید پرداخت شود تا دوباره کارگاه آغاز به کار کند.

در وهله‌ی دوم مردم خواهان در دستور کار قرار گرفتن سامانه انتقال آب به کوهدشت و بازگشایی و فعالیت دفتر شرکت مهاب قدس در کوهدشت هستند.

در وهله‌ی سوم مردم تغییر مدیریت اجرایی پروژه را خواهانند و از مسئولان می‌خواهند در اسرع وقت با جایگزین کردن نیرویی دلسوز و با انگیزه روند اجرای کار را سرعت بخشند.

ما به خوبی از تداوم خشکسالی در دیگر مناطق کشور آگاهیم اما به کار بردن راهکار و شیوه‌هایی برای تأمین نیاز کشاورزان هم‌چون سایر استان‌های دیگر خواسته‌ای است که از مسئولان داریم.

بهره برداری از سد معشوره علیرغم تأمین آب آشامیدنی کوهدشت، ده‌ها هزار شغل ایجاد می‌کند و می‌تواند تحولی عظیم در کشاورزی شهرستان ایجاد نماید. نمایندگان استان و سایر مسئولین مواظب باشند خاطره تلخ واگذاری پتروشیمی لرستان بار دیگر در قالب تعطیلی بزرگ‌ترین سد استان لرستان محقق نگردد.

نمایندگان و مسئولین زیربط بدانند هر کدام از شما که در تحقق این پروژه بزرگ گام بردارید به پیشرفت استان لرستان کمک کرده و به سهم خود در این کار بزرگ سهیم خواهید بود و دعای خیر مردم نصیب شما می‌شود. اگر در این راه سستی کنید خیانتی بزرگ را مرتکب و  مردم شما را نفرین کرده و تا ابد این لکه‌ی ننگ در پرونده کاری شما در تاریخ ثبت خواهد شد.

کلید پیشرفت مهم‌ترین پروژه لرستان در دست دولت تدبیر و امید است و انتظار می‌رود امید مردم رنج‌دیده و محروم شهرستان‌های کوهدشت، نورآباد و چگنی ناامید نگردد و در آینده‌ای نه چندان دور شاهد رونق این پروژه باشیم.