تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

اپیدمی ” نقد ناپذیری”

  • کد خبر : 36437
  • 05 آبان 1392 - 15:00

  امین آزادبخت / میرملاس نیوز : اپیدمی ” نقد ناپذیری”   ” نقد” !!!کلمه ای که این روزها به ندرت مورد قبول واقع می شود و بسیاری از آدم های این دیار همیشه سعی می کنند در مقابل این سه حرف قرار نگیرند. به راستی چرا در جامعه کنونی نقد و انتقاد ، پذیرای […]

1381969_518653401551477_1951209n

 

امین آزادبخت / میرملاس نیوز :

اپیدمی ” نقد ناپذیری”

 

” نقد” !!!کلمه ای که این روزها به ندرت مورد قبول واقع می شود و بسیاری از آدم های این دیار همیشه سعی می کنند در مقابل این سه حرف قرار نگیرند.

به راستی چرا در جامعه کنونی نقد و انتقاد ، پذیرای چندانی نداشته و شنیدن نقد چنان از تحمل برخی ها خارج شده که چنین تصور می شود حتی به قیمت جانشان هم که شده ” نقد” نشوند.

شاید معنای واقعی نقد توسط این افراد نادیده گرفته می شود و یا شاید هم برخی به ظاهر نقادان، آنچنان نقد و تخریب را یکی کرده اند که دیگر هیچکس گوش شنوای نقد واقعی را ندارد.

این روزها دل و دماغی برای نقد شدن وجود ندارد و به واقع نقد شدن در ردیف بزرگترین توهین ها و بی احترامی ها قرار گرفته است.

باید گفت به واقع یکی از اساسی ترین راههای پیشرفت همان نقد و نقدپذیری است، اما متاسفانه این موضوع امروزه روز برعکس شده و افرادی که خیال پیشرفت ورسیدن به قله های اوج را دارند ، نقد را مانعی بر سر راه خود می دانند.

به راستی چه بر سرمان آمده؟ چرا دیدگاهها در خصوص تئوری های ثابت شده اینگونه فاحش تغییر کرده  و دیگر نقد را به معنی دلسوزی نمی دانیم بلکه نقد در چشم جامعه به عنوان پتکی بر سر دیگران محسوب می شود.

نمی خواهم از چگونگی نقد و از کلمات تکراری نقد منصفانه، نقد دلسوزانه و امثال اینها استفاده کنم چراکه همه شما و من بر این کلمات تسلط کافی داشته و به خوبی با تعابیر آن آشنا هستیم.

هدف از این مطلب این است که به یکدیگر کمک کرده و ظرفیت پذیرش نقد در میان مردم و مسوولان لرستان  را بالا ببریم چونکه نقد پذیری دروازه ای رو به پویایی و پیشرفت است، همان کمبودی که امروز مردم لرستان حس می کنند.

و شاید نقد ناپذیری و فلسفه شکست خورده نقد در لرستان یکی از عوامل اصلی توسعه نیافتگی این دیار و محرومیت مردم نجیب آن بوده است.

امروز متاسفانه توانایی تحمل نقد در میان مسوولان به عنوان الگوی مردم بسیار کمرنگ شده و این امر نتیجه ای جز پس رفت و عقب رفت لرستان در طول زمان نخواهد داشت.

موضوع نقد و نقدناپذیری در سراسر کشور وجود دارد اما این مسئله در لرستان به یک اپیدمی ناگوار  و معضلی بر سرراه پیشرفت و توسعه تبدیل شده است.

 این روزها برخی نقدناپذیری در میان  مدیران و مسوولان گرفته تا نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی  و سایر شوراها  در برخی موارد به وضوح مشاهده می شود ، افرادی که نه تنها واکنش مثبتی نسبت  به نقد شدن ندارند بلکه به همراه اطرافیان و هوادارانشان ،  کمر همت  را برای تلافی کردن  و ضربه زدن به فرد منتقد می بندند.

نقدناپذیری به آفتی در شخصیت های سیاسی استان تبدیل شده به گونه ای که افرادی که  رای ونظر مردم را برای راهیابی در جمع بزرگان  و کرسی های مورد نظرشان لازم و قابل احترام می دانستند ، امروز همان افراد،  نظرات مردم را نادیده می گیرند.

باید گفت ، عزیران ! این مردم همان مردمی هستند که شما با نظرشان به اینجا رسیده اید، پس چگونه است که دیگر نظر این مردم برایتان مهم نیست؟ چه شده که حالا به نظر شما این مردم غیرکارشناسانه سخن می رانند و کارها و اقدامات تخصصی را تنها شما انجام می دهید؟

و نکته دیگر اینکه باید دانست مردم و رسانه ها در بسیاری از شرایط با یکدیگر هم سو و هم رای هستند و اگر رسانه ای نقدی را بر شما وارد کرده ، بدون شک این صحبت و درخواست مردم بوده، چراکه امروز رسانه ها زبان گویای مردم و پل ارتباطی میان شما و جامعه هستند.

یقینا  توجه به نقد سازنده ی رسانه ها ، توجه به مردم و آرا آنان است  و از شما  و اطرافیانتان انتظار می رود واکنش های عجولانه نسبت به نقد سازنده رسانه ها و مردم را کنار گذاشته و بدانید این نقدها و صحبت ها از سر دلسوزی و با هدف پیشرفت است.

امروز بجای آنکه از ظرفیت رسانه های محلی برای آشنایی با مشکلات و خواسته های مردمی استفاده شود، متاسفانه این فضا برای شما بدون استفاده مانده به جای دیدن نظرات مردم وتامل در آن ، همچنان بر طبل نقد ناپذیری و بی حوصلگی می کوبید.

پذیرش نقدهای سازنده مردم و رسانه ها در کنار نفوذ و اهرم فشاری که شما در اختیار دارید بدون شک شما و جامعه لرستان  را به سوی پیشرفت سوق می دهد پس بیایید صدای رسای مردم فهیم این استان را با همان نفوذ و اهرم های فشار خاموش نکنید  و هرگونه صحبت دلسوزانه ای را با غرض و  کینه شخصی  ، جبهه گیری های  نابجا پاسخ ندهید.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=36437

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 13در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۳
  1. درود بر جناب آزادبخت که با میرملاسش تحول خیلی بزرگ رو در ایجاد فضای گفتمان ، فرهنگ پرسشگری و مطالبات مردم کوهدشت ایجاد کردند …

  2. امین جان سلام . مطلب جالبی بود اگه خود شما هم پایبند به نقد پذیری باشید . مخاطب شما به طور واضح متوجه می شود که خود شما در مورد گزینش مطالبتان جانبداری را پیشه گرفته و سانسور یکجانبه مینمایید . پس می توان گفت منع رطب نکنین . اما مسئول پاتوق هنری که مدعی آزادی بیان و روشنگری هستن از ایشون بعیده که محافظه کاری در پیش گرفته و وجهه خود را خدشه می کنن. امید وارم متوجه جانبداریهایتان شده باشین یا کامنت باز ارائه نکنین و یا برای همه ازاد و صد البته دور از توهین باشد . دوست عزیز امین آزادبخت برای رسانه ای بودن هم نیاز به انتقاد پذیری می باشد . سایت قشنگی دارین و دستتان پر از مهر و قلبتان خالی از پلشتی.

    • سپاس مسعود عزیز و هنرمند!
      نظر شما برای میرملاسی ها قابل احترام است.
      پاینده باشی

      • با سلام دوست من
        سپاس از نقد شما، اما لطفا توضیح دهید که چه محافظه کاری اتفاق افتاده.
        موفق باشید.

  3. سلام،

    نقد ناپذیری امروز یک مرض ساری ( اپیدمی ) نیست، بلکه یک اعتیاد تاریخی است.

  4. ابتدا عرض سلامی گرم از سرزمین پهناور قزاقستان به خدمت همه گردانندگان شبکه خبری “میرملاس” دارم
    خوشحالم از اینکه بواسطه شما همشهریهای عزیز از اتفافات ، گزارشات و … استان آگاه میشوم و با آرزوی موفقیت
    برای همه شما بزرگواران زحمتکش،انشاءالله همیشه با درج حقایق رضایت خدا و مردم را برای خود خواستار باشید
    با تشکر از شما مدیریت سایت:آقای آزادبخت بخاطر درج مطالب جالب و کارآمد

    دو عبارت درباره موضوع نقد بسیار مهم و لازم به اجرا میباشد که اگر رعایت میشده و شود شاید مردم به این شکل از
    نقد و انتقاد گریزان نباشند۱.قصد و هدف مجری نقد ۲.پذیرش انتقاد صحیح از طرف مقابل . که هر دو مستلزم آگاهی،دانش ،صداقت و در نهایت به اجرا درآمدن رفع نقاط ضعف کار و پیشرفت به سوی کمال میباشد که همه اینها در
    صورت عملی شدن قابل نتیجه گیری میباشد . موفق باشید
    ۳۰ اکتبر ۲۰۱۳ – قزاقستان

  5. سلام بر همه ی دوستان میرملاسی

    در چند روز اخیر برخی مسئولین در اخبار سایت مورد نقد مردم شریف و فرهیخته ی شهرستان واقع شده اند ولی نه تنها پاسخی از سوی مسئولینی که بقول امین عزیز با رای و انتخاب همین مردم به این جایگاه رسیده اند داده نشد! بلکه در پی شکایت از این سایت هستند فقط به جرم انتشار کامنت هایی که با رعایت قوانین و مقررات مطبوعات منتشر شده است . دست نوشته آقای آزادبخت شاید غیرمستقیم و یا بصورت کلی مطرح شده است ولی مخاطبان فهیم این سایت قطعا در زمان ورود به سایت تمامی مطالب و کامنت ها را به دقت مطالعه میکنند. این حق مردمی ست که در این چند سال محروم مانده اند، به دنبال احقاق حق خود باشند. سوء تفاهمی برای عزیزان پیش نیاید منظور بنده از این ” مسئولین ” نماینده محترم شهرستان نیست ” برخی مسئولین شهرستان بخاطر نقد هایی که از طرف مردم بر آنها وارد بوده ” نه طرف اعضا سایت ” به دنبال سنگ اندازی در روند اطلاع رسانی این سایت شده اند.
    خطاب به این مسئولین نقدناپذیر، عرض کنم سایت میرملاس در راستای رسالت اطلاع رسانی و خط مش خود حرکت کرده است و هیچگاه از چارچوب قانون خارج نشده است . درآن کامنت به شخصیت حقیقی هیچ شخصی توهین نشده است . اگر دانش رسانه ای داشتید میتوانستید بجای پرینت گرفتن کامنت ، پاسخ خود را به همان نقد در قالب یک کامنت ارسال کنید که درج میشد و مردم قضاوت میکردند.
    اگر شمای مسئول درد دل یک شهروند از معضلات و مشکلات گذشته و حال را تحمل ندارید وای به ….

    بعنوان یک بنده ی کمترین از تمام مسئولین و خادمین همین مردم استعدعا دارم ظرفیت نقدپذیری خود را بالا ببرند قبل از این اینکه هر سمت و یا مسئولیتی را تقلا کنند.
    پایدار باشید و نقد پذیر

    • تورج جان باسلام نمی دانم این مسوولیت چه ارزشی دارد که وقتی ان را به دست می اورند خود شان را گم می کنند و از مردم جدا می شوند یادشان رفته که از صحنه ی سیاست و غیره کنار زده شده بودند و این مردم بودند که به انها عزت دنیا دادند و فراموش می کنند که چه سفارش هایی از ایمه ی اطهار و امام خمینی و مقام معظم رهبری در خصوص مردم داری شده است و نمی دانند که چند صباحی دیگر همین مردم باید به انها رای بدهند

  6. سلام بر دوستان میرملاسی !باید گفت که نقد و ازادی بیان در چارچوب قانون پذیرفتنیست لیکن وقتی این نقد به جای سازندگی شکل تخریب به خود بگیرد به همان میزان , پذیرش خود را از دست داده و به امری ناصواب مبدل می گردد . اگر ما در صدد مرتفع کردن کژی ها و اصلاح امور باشیم آنوقت دیگر به خود اجازه نمی دهیم تا له یا علیه افراد در نوشته ها و گفته هامان داد سخن بدهیم چرا که پر واضح است در چنین مواردی ما به جای اصلاح امور در پی تخطئه و یا تمجید از افراد هستیم و لا غیر و چه خوش فرمود حافظ شیرازکه : ما نگوییم بد و میل به ناحق نکنیم ******جامه کس سیه و دلق خود ارزق نکنیم .

  7. آفرین بر مفهوم مهمی دست گذاشتید ،نقد، امید است جابیفتد
    امام جواد(ع):مومن نیازمند سه چیز است توفیقی از خداوند،پند از درون،پذیرش از ناصح

  8. امین جان ضمن تشکراز قلم شیوایتان
    عرض شود
    درکشورماایران افرادی که انتقاد می کنند گاها مکافات عمل خودرا می بینند. ویا با برخوردهای شدیدی مواجه می شوند که به تبع آن نسبت به مسائل اطراف خود بی تفاوت می شود.
    ناگفته نماند که بسیاری ازمدیران ما، هنوز تصور ودرک درستی ازمفهوم نقد و انتقاد سالم واصولی ندارند وانتقاد ازآنها معمولاٌ به صورت اعتراض، شماتت وسرکوبی صورت می گیرد. با ارتباط صمیمانه تر و نزدیکتر مسوولان باکارکنان شاید بتوان نقد اصولی وانتقادات سازنده را به آنها تفهیم وآنها را دراین زمینه هدایت کرد

  9. دوست نازنینم امین عزیز و همه تلاشگران سنگر فرهنگی میرملاس با سلام و عرص خدا قوت،
    مطلب مهم و کلیدی شما به یقین یکی از دردهای جامعه بویژه در لرستان است، لرستان از دیر باز آماج خودکامگی اهالی خویش بوده است و همین امر موجب خاموشی بسیاری از صداهای نقاد این دیار گردیده است. در مورد نقد مایلم نکته ای را به مطالب ارزشمتد امین عزیز اضافه کنم: نقد در جوامع در حال توسعه هماره با چالش بزرگی مواجه است که عبارتست از تلاش افراد در قالب داروینیسم اجتماعی؛ یعنی بکارگیری تمام طرفبتها در راستای خذف رقبا بدون توجه به ضرورتها و توانمندی های آنان و این امر ریشه در ساختارها و رویکردهای غلط سازماندهی و ضعف برنامه ریزی دارد، در لرستان این قاعده باشدت بیشتری احساس می شود. گذر رمان به خوبی نشان داده است که سایه فقر فرهنگی همواره بر سر لرستان سنگینی میکند و تا زمانی که زیر سایه جهل به این یزرگی هستیم بسی سخت است که بتوانیم اذعان کنیم ما هم وجود داریم ، میتوانیم نقد کنیم یا نقد شویم بنابراین در حال حاضر به موازات اقدامات فرهنگی جادارد آستین همت بالا زنیم، در استان لرستان از نقد به عنوان یک ابزار تهدید آمیز تعبیر می شود که نه با هدف سازندگی بلکه با هدف تغییر و تخریب در موقیت مخاطب ارائه می شود. امین جان مادامی که این شرایط لرستان ادامه یابد ابراز نقد با تردید و سرکوب مواجه است. در باب مسئولان لرستان نیز از آنجائیکه مسئولان، بدون توجه به شایستگی هایشان صرفابراساس میزان پایبندی شان به فرد یا گروهی خاص بر کرسی ریاست می نشینند لذا فقط به اربابان خویش پاسخگو هستند و همواره این ترس در وجودشان جاریست که باید با نقد و نقاد مقابله کنند تا مبادا موقعیتشان به خطر افتد. ازاینرو هرصدا نقدی میتواند مشمول ابن سیکل غلط گردد و در دم خفه شود. در نتیجه به نظر این خقیر لازم است در کنار تلاشهای فرهنگی ساختارهای مدیریتی و گزینشی جامعه لرستان متحول و به سمت شایسته سالاری متمایل گردند که با اطمینان موجب پذیرش نقد و احترام به آراء دیگران خواهد گردید. مخلص کلام اینکه مدیران بی کفایت هرگز نقد را تحمل نمیکنن چون درونشان خالی از هر دانش و اندوخته ای برای پاسخگوئیست.

  10. سلام استاد آزادبخت
    درود برشما که بر نکته مهمی دست گذاشته اید اما بنظر میرسد که نقد زمانی نقداست که سازنده باشد و به لودگی نکشد ولیکن متاسفانه در جامعه امروزی ما این مقوله جا نیفتاده و در صورت نقد از هر کدام از ما به تریپ شخصیتیمان برخورده و ناراحت میشویمو این مهم حلقه ی گمشده ایست که یافتنش بهای گزافی دارد امیدوارم که با سعه صدر همه ی ما جا افتاده و طنین نقد صادقانه و غیرمغرضانه و سازنده در جامعه ما بگوش برسد انشاءالله

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.