- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

اپیدمی ” نقد ناپذیری”

1381969_518653401551477_1951209n

 

امین آزادبخت / میرملاس نیوز :

اپیدمی ” نقد ناپذیری”

 

” نقد” !!!کلمه ای که این روزها به ندرت مورد قبول واقع می شود و بسیاری از آدم های این دیار همیشه سعی می کنند در مقابل این سه حرف قرار نگیرند.

به راستی چرا در جامعه کنونی نقد و انتقاد ، پذیرای چندانی نداشته و شنیدن نقد چنان از تحمل برخی ها خارج شده که چنین تصور می شود حتی به قیمت جانشان هم که شده ” نقد” نشوند.

شاید معنای واقعی نقد توسط این افراد نادیده گرفته می شود و یا شاید هم برخی به ظاهر نقادان، آنچنان نقد و تخریب را یکی کرده اند که دیگر هیچکس گوش شنوای نقد واقعی را ندارد.

این روزها دل و دماغی برای نقد شدن وجود ندارد و به واقع نقد شدن در ردیف بزرگترین توهین ها و بی احترامی ها قرار گرفته است.

باید گفت به واقع یکی از اساسی ترین راههای پیشرفت همان نقد و نقدپذیری است، اما متاسفانه این موضوع امروزه روز برعکس شده و افرادی که خیال پیشرفت ورسیدن به قله های اوج را دارند ، نقد را مانعی بر سر راه خود می دانند.

به راستی چه بر سرمان آمده؟ چرا دیدگاهها در خصوص تئوری های ثابت شده اینگونه فاحش تغییر کرده  و دیگر نقد را به معنی دلسوزی نمی دانیم بلکه نقد در چشم جامعه به عنوان پتکی بر سر دیگران محسوب می شود.

نمی خواهم از چگونگی نقد و از کلمات تکراری نقد منصفانه، نقد دلسوزانه و امثال اینها استفاده کنم چراکه همه شما و من بر این کلمات تسلط کافی داشته و به خوبی با تعابیر آن آشنا هستیم.

هدف از این مطلب این است که به یکدیگر کمک کرده و ظرفیت پذیرش نقد در میان مردم و مسوولان لرستان  را بالا ببریم چونکه نقد پذیری دروازه ای رو به پویایی و پیشرفت است، همان کمبودی که امروز مردم لرستان حس می کنند.

و شاید نقد ناپذیری و فلسفه شکست خورده نقد در لرستان یکی از عوامل اصلی توسعه نیافتگی این دیار و محرومیت مردم نجیب آن بوده است.

امروز متاسفانه توانایی تحمل نقد در میان مسوولان به عنوان الگوی مردم بسیار کمرنگ شده و این امر نتیجه ای جز پس رفت و عقب رفت لرستان در طول زمان نخواهد داشت.

موضوع نقد و نقدناپذیری در سراسر کشور وجود دارد اما این مسئله در لرستان به یک اپیدمی ناگوار  و معضلی بر سرراه پیشرفت و توسعه تبدیل شده است.

 این روزها برخی نقدناپذیری در میان  مدیران و مسوولان گرفته تا نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی  و سایر شوراها  در برخی موارد به وضوح مشاهده می شود ، افرادی که نه تنها واکنش مثبتی نسبت  به نقد شدن ندارند بلکه به همراه اطرافیان و هوادارانشان ،  کمر همت  را برای تلافی کردن  و ضربه زدن به فرد منتقد می بندند.

نقدناپذیری به آفتی در شخصیت های سیاسی استان تبدیل شده به گونه ای که افرادی که  رای ونظر مردم را برای راهیابی در جمع بزرگان  و کرسی های مورد نظرشان لازم و قابل احترام می دانستند ، امروز همان افراد،  نظرات مردم را نادیده می گیرند.

باید گفت ، عزیران ! این مردم همان مردمی هستند که شما با نظرشان به اینجا رسیده اید، پس چگونه است که دیگر نظر این مردم برایتان مهم نیست؟ چه شده که حالا به نظر شما این مردم غیرکارشناسانه سخن می رانند و کارها و اقدامات تخصصی را تنها شما انجام می دهید؟

و نکته دیگر اینکه باید دانست مردم و رسانه ها در بسیاری از شرایط با یکدیگر هم سو و هم رای هستند و اگر رسانه ای نقدی را بر شما وارد کرده ، بدون شک این صحبت و درخواست مردم بوده، چراکه امروز رسانه ها زبان گویای مردم و پل ارتباطی میان شما و جامعه هستند.

یقینا  توجه به نقد سازنده ی رسانه ها ، توجه به مردم و آرا آنان است  و از شما  و اطرافیانتان انتظار می رود واکنش های عجولانه نسبت به نقد سازنده رسانه ها و مردم را کنار گذاشته و بدانید این نقدها و صحبت ها از سر دلسوزی و با هدف پیشرفت است.

امروز بجای آنکه از ظرفیت رسانه های محلی برای آشنایی با مشکلات و خواسته های مردمی استفاده شود، متاسفانه این فضا برای شما بدون استفاده مانده به جای دیدن نظرات مردم وتامل در آن ، همچنان بر طبل نقد ناپذیری و بی حوصلگی می کوبید.

پذیرش نقدهای سازنده مردم و رسانه ها در کنار نفوذ و اهرم فشاری که شما در اختیار دارید بدون شک شما و جامعه لرستان  را به سوی پیشرفت سوق می دهد پس بیایید صدای رسای مردم فهیم این استان را با همان نفوذ و اهرم های فشار خاموش نکنید  و هرگونه صحبت دلسوزانه ای را با غرض و  کینه شخصی  ، جبهه گیری های  نابجا پاسخ ندهید.