تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
5

“گفتمان خرد”

  • کد خبر : 36799
  • 10 آبان 1392 - 18:42

         میرسلیم خدایگان / میرملاس نیوز : (تحلیلی کوتاه بر گفتمان دولت یازدهم)   دولت روحانی در این صد روز نشان داده است که دولتی به روز و “آنلاین” است. نماد این ادعا را می توان در کنش و رفتار وزیر خردمند امور خارجه و شخص رییس جمهور دید. دکتر ظریف با […]

 IMG_3743
 
 
   میرسلیم خدایگان / میرملاس نیوز :
(تحلیلی کوتاه بر گفتمان دولت یازدهم)
 
دولت روحانی در این صد روز نشان داده است که دولتی به روز و “آنلاین” است. نماد این ادعا را می توان در کنش و رفتار وزیر خردمند امور خارجه و شخص رییس جمهور دید. دکتر ظریف با گزارش های روزانه و گاه ساعتی اش در صفحه های مجازی، رویکرد جدیدی را در عرصه ی دیپلماسی ایران به وجود آورده است. او نشان داده که می توان سیاستمدار بود و در عین حال شفاف و شریف هم بود. رفتار و منش او در عرصه ی دیپلماسی، ما را مجاب می کند به رایی که در صندوق ریخته ایم افتخار کنیم و او را نماینده ی تام الاختیار خود در مجامع بین المللی بدانیم که تمام قد از حیثیت و حقوق ما دفاع می کند. این گفته ی او که :”امروزه در سیاست، بازی ِ برد – باخت نداریم و سیاست امروز ِدنیا بازی برد-برد است”(۱) نشان از درک عمیق او از شرایط امروز حاکم بر جامعه ی جهانی دارد. جهانی که امروزه عصر روایت های کلان و قطعیت ها و ایسم های خودمرکز پندار را پشت سر گذاشته و در مفاهیمی چون مکالمه،هرمنوتیک و نسبیت شناور است. به نظر می رسد دکتر ظریف با درایت و هوشمندی، جایگاه بین المللی ایران و رژیم صهیونیستی را عوض کرده است. اگر تا قبل از این، ایران به واسطه ی تحریم ها و سوء مدیریت دولت قبل در انزوا قرار داشت، امروزه دولت صهیونیست در انزوای بین المللی قرار گرفته است. کشورهای دنیا با اعتماد به ایران و گشودن آغوش خود به روی رویکرد و گفتمان دولت یازدهم، به رژیم صهیونیستی پشت کرده اند و دیگر به قول معروف برایش تره هم خرد نمی کنند. نتانیاهو که زمانی در سیاست خارجی غرب و مخصوصا آمریکا تاثیر تعیین کننده ای داشت، امروزه چنان ابتکار عمل را از دست داده است که هر روز مثل کودکی که از دایه اش قهر می کند با آمریکا قهر می کند! در آخرین اظهاراتش گفته است اگر بخواهیم به ایران حمله کنیم دیگر به آمریکا هم خبر نمی دهیم!
 
 پیشرفت مذاکرات ایران و ۱+۵ که به گفته ی اکثر کارشناسان و صاحب نظران داخلی و خارجی روند مثبت و رو به جلویی دارد ( آخرین خبر مربوط به مذاکرات کارشناسان در وین بود که در بیانیه ی مشترکی ایران و آژانس انرژی اتمی، این نشست را “بسیار سازنده” توصیف کردند و در آن تصمیم گرفته شد که نشست بعدی در بیستم آبان ماه و در تهران برگزار گردد. هر چند صدا و سیما خبر این پیشرفت مهم دیپلماتیک را به عنوان خبری عادی و در ردیف پنجم یا ششم اخبار خود اعلام کرد!)(۲) چنان عرصه را بر افراط گرا ها تنگ کرده است که دست به خودزنی و تخریب گشوده اند. افراط گرایان و کسانی که به هر شکل از اوضاع آشفته ی اقتصادی و مخصوصا از تحریمها سودهای کلان می بینند دست به تخریب و تخطئه ی این پیروزیها و پیشرفتها می زنند.از تلاشهای مذبوحانه ی کفش پرانی و شعار دادن در فرودگاه گرفته تا نصب بیلبوردهای تخطئه کننده و سرشار از بدبینی.
 
اما همه ی این موفقیت ها و کرامتی که من ِ ایرانی در این سه ماهه به آن دست یافته ام در سایه ی رای قاطع مردم و با محوریت ِ محور اعتدال و تدبیر در حال شکل گیری و نضج است. آن شیخ ِ دانا از روز اول ورودش به عرصه ی انتخابات رویکردی سنجیده و شمرده را در پیش گرفت. دکتر روحانی با قدرت سخنوری و متانت و اعتدالش در رفتار و گفتار، در دل مخاطب خود نفوذ می کند و مجابش می کند  که او را باور کند و به او احترام بگذارد. روحانی مولف “گفتمان خرد” در عرصه ی سیاسی ایران است. شاید بتوان گفت شالوده و سرمنشا ء گفتمان او جمله ایست که در شعارهای انتخاباتی اش مطرح نمود:” من آمده ام تا دولت راستگویان و درستکاران را تشکیل دهم”. این جمله که شاید بتوان آن را مانیفست سیاسی روحانی نامگذاری کرد، از گفتمان دولت پیشین که بر پایه ی توهین و توهم بود بنیان فکنی کرده و گفتمان جدیدی را حاکم کرد. کمتر می توان در نوشتار و حتی گفتار روحانی کلمه ای را یافت که در جای خویش ننشسته باشد. گویی معماری است که بند بند بنایش را بر اساس نقشه و اصول مهندسی بنا می کند.براستی که او “معمار کلمات” است.
 
دولت روحانی با شناختی که از عصر حاضر دارد به خوبی توانست از ابزارهای عصر حاضر برای پیشبرد دیپلماسی و سیاست خود بهره گیرد. رسانه در دنیای امروز و مخصوصا در غرب جایگاه ویژه و مهمی دارد. در دنیای امروز رسانه ها تعیین کننده ی بسیاری از معادلات سیاسی-اقتصادی-اجتماعی و فرهنگی اند. دولت یازدهم از آنجا که دولتی “به روز” است به این امر آگاهی و اشراف کامل دارد. روحانی چندی پیش از نشست سالانه سازمان ملل از طریق همین ابزار قدرتمند فرهنگی توجه جهانیان و مخصوصا غربیها را به خود معطوف کرده بود. او با چاپ مقاله ای در روزنامه ی “واشنگتن پست” ذهن ها و زمینه ها را برای ورود به آنها آماده کرده بود. این دولت می داند که “دنیای مجازی” در عصر حاضر  نه تنها “مجازی” نیست بلکه واقعیت محض است. جالب اینجاست که ارتباط بین رئیس جمهور آمریکا و رئیس جمهور ایران پس از سه دهه، از طریق یک ابزار رسانه ای_تلفن همراه- صورت گرفت. این دولت در این صد روز نشان داد که در قامتی معتدل و مدبر می توان مقتدرانه در عرصه ی بین المللی نقش ایفا کرد و مقتدرانه حقوق پایمال شده و فراموش شده ی ملت ایران را پس گرفت. این دولت نشان داده است که اعتماد بین نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم آن که در سایه ی تدبیر مقام معظم رهبری بازسازی شد از هر سلاح و سیاستی کارآمد تر ،نافذ تر و گره گشا تر است. اعتماد و وحدت داخلی پیش زمینه و پیش نیاز اعتماد بین المللی است.
 
 اما به نظر می رسد افراطی ها و جریانات انحرافی داخلی از این اعتماد و ظفرمندی ها سخت بیمناک است. چه، تاکنون گناه تمام سوء مدیریت ها و نابسامانی های خود را به گردن تحریم ها و “دشمن فرضی” انداخته اند. روشن است که در صورت موفقیت این دولت، مخصوصا در زمان کوتاه (کارشناسان معتقدند که اگر همین روند اعتمادسازی در مذاکرات اتمی ادامه یابد ظرف شش ماه تا یکسال آینده تحریمها رفع خواهد شد) دست این افراد رو خواهد شد و مشخص خواهد شد که ریشه ی همه ی مشکلات سوء مدیریت بوده است. آنگاه این عده در عرصه های سیاسی و کارزارهای انتخاباتی آینده دیگر سبدشان از رای مردم خالی خواهد بود.
 
تاریخ نشان می دهد که ایران یک نام نیست بلکه یک فرهنگ است.در هر دوره ای از تاریخ که این فرهنگ تضعیف شده یا توسط غارتگران و مهاجمان خارجی یا دولتمردان بی کفایت داخلی به سراشیبی اضمحلال و انحطاط افتاده است ، چون ققنوسی از خاکستر خود زاده شده و دوباره شه پر خود را در آسمان فرهنگ و تمدن بشری گشوده است.ایران امروز می تواند با همین درایت و تدبیر پیش رود و جایگاه واقعی و در خور خود را پیدا کند.جا دارد مسئولین امر و همه ی ارکان دلسوز ،منصفانه و مشفقانه این دولت را همراهی و همیاری نمایند تا این دستاوردهای بزرگ دولت جدید با رفتارهای مغرضانه ی افراطیها مخدوش نشود. اعتدال و میانه روی ای را که این دولت در پیش گرفته است می بایست در تمام سطوح مدیریتی جامعه لحاظ شده و پشتیبانی گردد. امیر مومنان علی (ع) میانه روی را بهترین ِ کارها می داند و ارسطو در” اخلاق نیکو ماخس ” می گوید:” فضیلت را نمی توان در رفتارهای افراطی جستجو کرد، بلکه فضیلت مستلزم اعتدال و میانه روی است.”(۳)
 
(۱)-نقل به مضمون
(۲)-اخبار ۲۰:۳۰ روز سه شنبه ۷/۸/۹۲. در حالیکه این مذاکرات  تاثیر مستقیمی بر سیاست خارجی و داخلی ، اقتصاد و معیشت مردم دارد، در اخبار یاد شده این خبر پس از چند خبر داخلی که هیچکدام به اهمیت آن نبودند پخش شد!
(۳)-فلسفه ی هنر ارسطو/دکتر محمد ضیمران/نشر فرهنگستان هنر/چاپ دوم/۸۸
 
 
 
 
لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=36799

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 22در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲۲
  1. سلام و درود خدا بر جناب خدایگان
    با شما در این زمینه هم عقیده ام که این دولت “راهی نو” یا به قول شما “گفتمان خرد” را ابداع کرده است، ولی این راه بیشتر برای سیاست خارجی نمود دارد. به انصاف باید گفت که تیم سیاست خارجی این دولت با “تدبیر” قدم بر می دارد.
    ولی با عرض پوزش باید عرض کنم که در سیاست داخلی این دولت دچار بیماری “فرصت طلبی” و “ناهماهنگی” است.
    در زمینه “فرصت طلبی” شما را به دیدن اخبار تعیین “استانداران” و سایر پست های کلیدی دولت دعوت می کنم (کافیست نگاهی به سرپرستی دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیاندازید!)-البته نیازی نیست راه دور بروید به افرادی که در همین کوهدشت ادعایی فرمانداری دارند نگاهی بکنید کفایت می کند
    در زمینه “ناهماهنگی” هم به تیم اقتصادی نگاه کنید، در ۲ ماه گذشته کافی است سخنان جناب نوبخت (سخنگوی دولت) و جناب سیف (رئیس کل بانک مرکزی) و جناب طیب نیا (وزیر اقتصاد) و جناب نعمت زاده (وزیر صنعت و معدن) و… را در کنار هم قرار دهید. متأسفانه امنیت روانی بازارهای موازی اقتصاد با سخنان نسنجیده و ناهماهنگ به هم ریخته است. البته امید واثق داریم که راه آینده روشن است
    در پایان هم برای شما آرزوی بهروزی و پیروزی دارم.

  2. خدمت دوست عزیزم جناب آقای خدایگان سلام عرض مینمایم . از مقاله ارزشمند شما لذت بردم . موفقیت بیشتر شما را آرزومندم

  3. درود بر شما جناب شکری عزیز. ممنون از اظهار نظرتان.کاش درباره ی ناهماهنگی سخنان وزرای نامبرده بیشتر بحث می کردید(چون نامبردگان مدیران اقتصادی دولت هستند و بحث اقتصاد حوزه ی تخصصی شماست). بنده منکر بعض ناهماهنگی ها نیستم اما باید پذیرفت که خسارات و مشکلات عمیقی از دولت قبلی بر جای مانده است.حل کردن و مدیریت این مشکلات و بحرانها نیاز به زمان دارد.باید فرصت بیشتری به دولت داد تا بتواند خود را تثبیت کند.به عنوان نمونه ، دولت جدید هنوز درگیر اصلاح بودجه ی امسال است که توسط دولت قبلی ریخته شده است و با اجرای آن دولت با کسری بودجه مواجه شده و خواهد شد. ضمن اینکه تحریمها علاوه بر محدود کردن فروش نفت ایران و دیگر منابع درآمدی و اقتصادی، باعث بلوکه شدن بخش مهمی از درآمدهای ملی در کشورهای خارجی شده و سرمایه گذاری در ایران نیز به حداقل رسیده است.امید می رود با پیشرفت مذاکرات و حل مشکل تحریمها، تولید و اقتصاد (به عنوان زیرساخت مهم اجتماعی) در ایران شکوفا شود.بدیهی است که در سایه ی آن، بسیاری مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم مرتفع گردیده و ایران به جایگاه در خور خود در منطقه و جهان خواهد رسید.

  4. درود بر شما جناب یارمحمدی عزیز. خوشحالم که مورد تائید شما قرار گرفته است.

  5. میرسلیم عزیز عالی بود. مثل همیشه…

  6. درود می فرستم به میرسلیم عزیزو همچنین جناب حاج فیروز یارمحمدی که در اعتدال گرایی،”عملگرایند”. اما دوستان خوبم مواظب افراد تمامیت خواه، افراطی که امروز رنگ عوض کرده و خودرا “اصلا ح طلب اعتدال گرا” عرضه می کنند باشید! اینان به هیچ کس رحم نمی کنند، همه چیز رافقط برای خود می خواهند وبه جزخودکسی را قبول ندارندوکارشان ترور شخصیت افرادمنتقدی است که سالها با انحصار و انحصارطلبی مبارزه کردند و دراین راه از همه چیز خود گذشتند، با اسم مستعار دراین فضای مجازی پرستیژ روشنفکری می گیرند چماق بدست دیگران شده اند و”تروریست گونه” ناجوانمردانه هر کسی را که درسر راه خود می بینند به او حمله ور می شوند!

  7. با سلام وتشکر از مقاله خوبتان
    امیدوارم که دولت جدید باب نقد وانتقاد را در جامعه باز نماید وفضای بعد از انتقاد را نیز امن و آرام سازد چون این تشویق و دیدن نقاط مثبت اولیه توسط روشنفکران باید بعد از مدتی به نقد سازنده تبدیل شود و همین فضای نقد است که دولتی را سربلند ثبت می نماید.
    باز تشکر می کنم از مقاله ارزشمندتان

  8. باتشکر از میرسلیم عزیز.
    می خواهم روشن شود که آیا درکوهدشت چقدر از اصلاح طلبان استفاده شد و چقدر از نیروهایی دعوت شد که سال هاست برای اصلاح طلبی گریبان پاره می کنند؟ متاسفانه درکوهدشت بیشتر به فکر فرصت طلبی و تمامیت خواهی بودند تا به راستی اصلاح طلبی و ما همچنان به آرمان های دورودارزی فکر می کنیم که درسرداریم و هنوز محقق نشده اند…

  9. آزادبخت جان ناراحت نباش از اینکه عده ای میخواهند اصلاح طلبی رو درکوهدشت به نام خودشون تمام کنند چون تابوده همین بوده همیشه عده ای منتظرند بذرهای کاشته شده توسط دیگران رو درو کنند .

  10. کافر جان کجاست ثمره ی بذر هایی که کاشته اید.چرا اینقدر سخیف باید بیندیشیم ای کاش مردانی از جنس میرسلیم بیشتر می داشتیم…

    • سای گرامی چرا ثمره نداده اگه فعالیت اصلاح طلبان واقعی درگذشته نبود امروز روحانی نبود و امروز این چنین راحت بحث نمی کردیم درمورد اصلاحات .بگذار کمی انصاف داشته باشید شما گمان می کنید ایوب کوشکی و غیره بنای اصلاحات رو گذاشتند ؟

  11. خوب این واقعیته که هرحزبی میاد سرکار موافقان خودشومیخواد هرچند درسته درکوهدشت من هم اعتقاد دارم عده ای همه اصلاحاتو بنام خودشون تموم کردند ولی مردم میدونند که چه کسانی برای اصلاحات زحمت کشیده اند.البته بعضی ها تقلا می کنند که خودشونوبیشتر بچسبونند اما فکر نمی کنم دولت روحانی اهل چسیوندن باشه.

  12. از قلم شیوا و مطلب جذاب و تحلیلی جناب خدایگان لذت بردم دوستان عزیز و اصلاح طلب، به آینده امیدوار باشید، آقای روحانی ویرانه ای را تحویل گرفته است که بسیار صبر باید تا شاید بازسازی شود بسیاری از سازمان ها و شوراها را دولت گذشته حذف کرد فقط بازسازی این سازمانها بسیار زمان بر است. تغییر روحیه ی کاری که در بسیاری از وزرارت خانه ها باید انجام شود، کار بزرگی است، دروغ و چاپلوسی که به شدت رواج پیدا کرده و دستاورد دولت گذشته است، از دیگر مشکلات بزرگ جامعه ی ماست. امید است که با تلاش همگان بتوانیم یک دولت آرمانی که در دنیا به ایران و ایرانی عزت دهد داشته باشیم

  13. درود به دوستان عزیز. سپاسگزارم از اظهار لطف و نظر بزرگواران:مهرداد، حاجیعلی شیراوند،سید جواد حسینی، حشمت آزادبخت،سای و فتحلی شهبازی نازنین.

  14. خیلی چارم سلیم جان، مث همیشه سلیس وروان
    پاینده وپا برجا باشی

  15. با سلام خدمت دوست عزیزم ،از نوشتار جنابعالی لذت بردم ،بنده اعتقاد دارم کسانی می توانند از گفتمان اعتدال صحبت کنند که به این گفتمان اعتقاد درونی داشته باشند ،البته باید شرایط مناسب نیز مناسب باشد ،
    انتخاب وزرا تقریبا نشان می دهد دولت یازدهم این رویه را دنبال می کند .آرزوی بنده موفقیت و سلامتی جنابعالی است .امیدوارم چنین نوشتارهایی ادامه داشته باشد .

  16. درود به صمد عزیز، هنرمند توانای شهرمان.

    وهمچنین خدمت دوست عزیزم محمدعلی قبادی عرض ارادت می نمایم.

  17. دولت تدبیر و امید با سکان داری دکتر روحانی باید با اصول مبنی بر استدلال و فرمایشات مقام معظم رهبری باید به پیشرفت نظام در حوزه های مختلف کمک کند.

  18. سلام بر میرسلیم خردمند.
    تحلیل بسیار زیبایى بود
    به نظر من تا زمانى که مجلس فعلى خود را با رأى مردم وفق ندهد این دولت کارى از پیش نخواهد برد.
    نمونه بارز این ناهماهنگى عدم رأى اعتماد به برخى وزراى پیشنهادى ست. یک وزارتخانه بدون وزیر و سرپرست !

  19. با سلام خدمت اقای خدایگان
    واقعا از خواندن این مقاله لذت بردم…

  20. ضمن عرض سلام خدمت آقای خدایگان
    تحلیل خوبی بود-هرچند که اظهار نظر درباره عملکرد دولت هنوز زود است ، اما دولت تدبیر در این مدت عملکرد بدی نداشته است ( هر چند که “به قول همولایتمان آقای شکری “در زمینه انتخاب بعضی از وزرا که به قول معروف آقای روحانی آوانس دادند و همچنین در انتصاب استانداران و …. عملکرد قابل قبولی نداشتند ولی در حوزه سیاست خارجی وانتخاب وزرای نفت و علوم و آموزش و پرورش عملکرد قابل قبول و خوبی داشتند )البته لازم است این نکته را یادآوری کنم که اصلاح طلبان عزیز انتظار زیادی از آقای روحانی در زمینه حل مشکلات مورد نظر آنان نداشته باشند ؛ دولت تدبیر ، دولت گذار از اختناق و ….. است-به امید فردایی بهتر

  21. درود به شما دوستان عزیز: تورج آزادبخت، ایمان یار محمدی و حافظ.
    ممنون از اظهار نظر و لطفتان.پاینده باشید.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.