تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
4

نقش مدیریت استانی در کاهش نرخ بیکاری

  • کد خبر : 36812
  • 11 آبان 1392 - 10:26

  اسماعیل زارعی کوشا / میرملاس نیوز : طی روز های اخیر جدولی از وضعیت استانهای کشور در فاصله سالهای ۸۴تا ۹۱ در موضوع نرخ بیکاری از سوی نهادهای رسمی کشور منتشر شد که  میتواند مبنای ارزیابی عملکرد استانها در این سالها و نیز برنامه ریزی و سیاستگذرای برای حل معضلی گردد که امروزه نه […]

 

اسماعیل زارعی کوشا / میرملاس نیوز :

طی روز های اخیر جدولی از وضعیت استانهای کشور در فاصله سالهای ۸۴تا ۹۱ در موضوع نرخ بیکاری از سوی نهادهای رسمی کشور منتشر شد که  میتواند مبنای ارزیابی عملکرد استانها در این سالها و نیز برنامه ریزی و سیاستگذرای برای حل معضلی گردد که امروزه نه فقط در کشور ما بلکه در همه کشورها حتی جوامع  صنعتی و پیشرفته دنیا مساله اصلی اقتصادی است.

البته قصد این نوشتار کوتاه تحلیل نتایج  این جدول نیست بلکه نگارنده به عنوان کسی که طی سالهای ۸۹ تا ۹۱ در مجموعه مدیریت اجرایی استان همدان توفیق خدمتگذاری  به بخشی از مردم شریف  این استان را داشته است و از نزدیک شاهد برنامه ریزی و اجرای برنامه های متراکم، گسترده و شبانه روزی مدیران استان و فعالان بخش خصوصی با تدبیر و مدیریت متمرکز و اهتمام دلسوزانه ی جناب آقای کرم رضا پیریایی – که در سالهای مورد اشاره به عنوان استاندار مسوولیت اداره استان همدان را به عهده داشته اند – بوده است  به دنبال بیان برخی نتایج مصرح در این جدول است تا :

  بدین وسیله از زحمات طاقت فرسای همه ی عناصر فعال آنروزها اعم از مدیران اجرایی ، مجموعه بانکهای استان و فعالان اقتصادی و بویژه استاندار فرهیخته و خدوم وقت جناب پیریایی به سهم خود تشکر کند . خدماتی که حقا مصداق همت و کار مضاعف و جهاد اقتصادی بود و نماینده ی عالی دولت در استان با تمهید شرایط لازم برای  حرکت جمعی به سوی این اهداف در قالب سرکشی و بازدید های پرتعداد و تشکیل جلسات متعدد برای رفع موانع سرمایه گذاری و تولید و سفرهای شهرستانی (۱۷۸ سفر طی دوسال و نیم ) و استفاده از طرفیت ارتباطات مؤثر با مسوولان نظام در پی دستیابی به نتایج روشن و زمینه های امید بخشی بود که  قسمتهایی از آن در این گزارش قابل ملاحظه است و البته کمتر در بیان و تحلیل تحلیل گران محترم و اصحاب ارجمند رسانه بدان پرداخته شده است .و صد البته قدر و منزلت مردم فهیم و عزیز ما ادامه و تکمیل این رویکرد های موفق را با استفاده از همگرایی همه ی عناصر ملی و استانی در سراسر کشور برای دستیابی به نتایج کاملا ملموس در حوزه ی اقتصاد و معیشت را اقتضا دارد. نکته مهم دیگری که در این مطالعه ی اجمالی قابل توجه است آنکه تمرکز و جدیت بر موضوعات چند مجهولی مثل اشتغال و بیکاری در استانها صرف نظر از مزیت های منطقه ای  و محلی  قطعا میتواند منتج به نتیجه گردد ر مقایسه استانهای همجوار همدان در غرب کشور که از شرایط نسبتا مشابهی برخوردارند مؤید این مدعاست. و اما نتایجی که می توان از جدول ذیل در فاصله سال های مورد اشاره بدست اورد:

۱- نرخ بیکاری در استان همدان طی سالهای ۸۴ تا ۸۸ سیر صعودی داشته  و این روند از سال ۸۹ تا ۹۱ معکوس شده و سیر نزولی یافته است.

استان

۸۴

۸۵

۸۶

۸۷

۸۸

۸۹

۹۰

۹۱

همدان

۱۱٫۲

۱۳٫۵

۱۳٫۹

۱۴

۱۸

۱۳٫۹

۱۲٫۴

۹٫۷

 

۲- همانگونه که در جدول مشاهده میشود طی سالهای ۸۸ تا ۹۱  تنها در۳ استان از ۳۱ استان کشور نرخ بیکاری سیر نزولی داشته است که عبارتند از همدان ،خراسان رضوی و چهارمحال و بختیاری و در سایر استانها حتی اگر در یکی از سالها کاهش نرخ وجود داشته است اما این سیر ثبات نداشته است

۳-در مقایسه تغییر نرخ بیکاری استانها بین سال های ۸۸ و ۸۹ استان همدان با کاهش ۴٫۱ درصدی رتبه اول استانهای کشور را کسب کرده و بیشترین تغییر مثبت را شاهد بوده است همچنین استان همدان در بررسی  تغییرنرخ بیکاری در سالهای ۹۰ و ۹۱ نسبت به سال ۸۸ رتبه اول را داراست به نحوی که این تغییر در سال ۹۰ ، ۵٫۶ درصد و سال ۹۱ ، ۸٫۳ درصد بیشترین تغییر را داشته و در این متغیر نیز رتبه اول را داراست.

۴- مقایسه ی وضعیت استانهای غربی کشور که از شرایطی تقریبا همسان برخوردارند می تواند نتایج گویا تری از نقش هدف گذاری و عملکرد مدیریت های استانی در رفع معضلات جدی مناطق کشور ارائه کند.

 استان همدان با اینکه در سال ۸۸ در بین استانهای غرب کشور پس از لرستان بیشترین نرخ بیکاری را داشته (۱۸درصد) اما در سال پایانی این جدول با اختلاف بسیار نسبت به ۴ استان دیگر، کمترین بیکاری را دارد و تنها استانی است که در منطقه نرخ زیر ۱۰ درصد را تجربه نموده است.

استان

۸۴

۸۵

۸۶

۸۷

۸۸

۸۹

۹۰

۹۱

ایلام

۱۵٫۱

۱۳٫۶

۱۲٫۷

۱۴٫۶

۱۲٫۶

۱۵٫۸

۱۵٫۷

۱۷٫۳

کردستان

۹٫۳

۱۰٫۷

۹٫۱

۱۲٫۵

۱۰٫۸

۱۵٫۱

۱۴

۱۴

کرمانشاه

۱۴٫۵

۱۶٫۶

۱۴٫۷

۱۲٫۱

۱۳٫۸

۱۴٫۵

۱۵٫۷

۱۶٫۲

لرستان

۱۵

۱۶٫۲

۱۷٫۵

۱۷٫۱

۱۹

۱۷٫۳

۱۹٫۲

۲۰٫۲

همدان

۱۱٫۲

۱۳٫۵

۱۳٫۹

۱۴

۱۸

۱۳٫۹

۱۲٫۴

۹٫۷

                                            جدول ۸ ساله تغییرات نرخ بیکاری در استان ها

ا

استان

۸۴

۸۵

۸۶

۸۷

۸۸

۸۹

۹۰

۹۱

آذربایجان شرقی

۵٫۲

۵٫۳

۷٫۱

۶٫۸

۱۰

۱۱٫۷

۸٫۸

۱۲٫۵

آذربایجان غربی

۸٫۷

۱۰

۹٫۶

۱۰٫۳

۱۰٫۷

۱۲٫۴

۱۳

۱۱٫۱

اردبیل

۱۱٫۶

۱۱٫۱

۱۱٫۸

۹٫۹

۱۲

۱۴٫۲

۱۲٫۷

۱۳٫۴

اصفهان

۱۲٫۳

۱۱

۹٫۶

۹٫۴

۱۲

۱۵٫۳

۱۳٫۲

۱۳٫۸

البرز

۱۹٫۳

۱۴٫۹

ایلام

۱۵٫۱

۱۳٫۶

۱۲٫۷

۱۴٫۶

۱۲٫۶

۱۵٫۸

۱۵٫۷

۱۷٫۳

بوشهر

۱۲٫۷

۱۰٫۵

۹٫۳

۱۰٫۷

۱۱٫۷

۱۳٫۳

۱۱

۱۱٫۷

تهران

۱۳٫۶

۱۳

۱۱٫۳

۱۱

۱۱٫۹

۱۴٫۲

۱۱٫۳

۱۱٫۶

چهارمحال و بختیاری

۱۱٫۷

۱۲٫۵

۱۲٫۴

۱۴٫۱

۱۶٫۴

۱۳٫۶

۱۳٫۳

۱۰٫۸

خراسان جنوبی

۹٫۷

۱۱٫۱

۱۲٫۷

۱۰٫۱

۷

۹٫۱

۸٫۴

۶٫۴

خراسان رضوی

۹٫۱

۸٫۶

۸

۸٫۳

۱۱٫۲

۱۰٫۶

۹٫۱

۸٫۷

خراسان شمالی

۷٫۱

۷

۷٫۸

۷٫۶

۶٫۴

۷٫۶

۱۲٫۱

۱۰٫۶

خوزستان

۱۳٫۲

۱۲٫۹

۱۱٫۶

۱۲٫۵

۱۳٫۱

۱۴٫۹

۱۰٫۵

۱۲٫۸

زنجان

۹٫۵

۱۱٫۷

۸٫۸

۹٫۵

۸٫۴

۹٫۶

۸٫۴

۱۱٫۴

سمنان

۱۱٫۳

۱۰٫۶

۸٫۴

۸٫۳

۹٫۱

۱۲

۱۰٫۳

۹٫۶

سیستان و بلوچستان

۹٫۹

۱۰٫۹

۱۲

۱۱٫۲

۱۳٫۳

۱۲٫۱

۹٫۹

۱۰٫۵

فارس

۱۳٫۲

۱۳٫۷

۱۱٫۶

۱۲٫۲

۱۴٫۴

۲۰٫۵

۱۸٫۵

۱۶٫۸

قزوین

۱۱٫۱

۱۰٫۳

۱۰٫۴

۸٫۴

۱۲٫۲

۱۱٫۲

۱۲٫۴

۱۲٫۱

قم

۱۰٫۳

۱۱٫۱

۱۰٫۳

۹٫۹

۱۰٫۸

۱۰٫۴

۹٫۸

۱۱٫۳

کردستان

۹٫۳

۱۰٫۷

۹٫۱

۱۲٫۵

۱۰٫۸

۱۵٫۱

۱۴

۱۴

کرمان

۱۵

۱۳٫۴

۱۱٫۶

۹٫۱

۱۱٫۹

۱۱

۱۲٫۱

۷٫۸

کرمانشاه

۱۴٫۵

۱۶٫۶

۱۴٫۷

۱۲٫۱

۱۳٫۸

۱۴٫۵

۱۵٫۷

۱۶٫۲

کهکیلویه و بویراحمد

۱۸٫۱

۱۵٫۶

۱۷٫۶

۱۴٫۹

۱۴٫۸

۱۳٫۲

۱۴٫۱

۱۲٫۳

گلستان

۸٫۷

۹

۸٫۹

۸٫۳

۷٫۱

۸٫۵

۸٫۷

۸٫۹

گیلان

۱۳٫۷

۱۱٫۴

۱۲٫۱

۱۳

۱۵٫۳

۱۶٫۷

۱۶٫۶

۱۵٫۶

لرستان

۱۵

۱۶٫۲

۱۷٫۵

۱۷٫۱

۱۹

۱۷٫۳

۱۹٫۲

۲۰٫۲

مازندران

۹٫۸

۸

۷٫۷

۷٫۴

۸٫۱

۱۱٫۷

۱۰٫۲

۹٫۸

مرکزی

۱۲٫۶

۱۲٫۵

۱۰٫۴

۱۱٫۸

۱۱٫۲

۹٫۷

۱۱

۱۰٫۴

هرمزگان

۱۰٫۵

۷٫۷

۹٫۴

۸٫۴

۶٫۹

۱۱٫۲

۱۱

۱۱٫۵

همدان

۱۱٫۲

۱۳٫۵

۱۳٫۹

۱۴

۱۸

۱۳٫۹

۱۲٫۴

۹٫۷

یزد

۸

۷٫۴

۸٫۷

۶٫۶

۹

۹٫۴

۶

۱۰٫۲

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=36812

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 6در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۶
  1. این سند موفقیته بی چون وچرا ۰ مدت زمانیش هم خوب تو جدول اومده آفرین همشهری۰

  2. آقای آزادبخت عزیز ممنونیم که این مطلب را منتشر کردید تا برای همه روشن بشه که اولا نقش مدیریت در حل مشکلات اساسی مردم چقدر زیاده و دوما چراغی که به خانه رواست به … همدتن هم مثل ما در سال ۸۸ وضعش خوب نبوده ولی در یک دولت فقط به خاطر تفاوت های بین استانداران دو استان و نوع نگرش و عملکرد مدیران استان بیکاری همدان تک رقمی میشه و لرستان هم مفتخر به رکورد شکنی میشه ایول داره …

    • درسته محسنی جان! این که چیز روشنیه ، معلومه که مدیریت خیلی شرطه منتها مدیریت هم ذاتیه و هم اکتسابی و تجربی بچه های کوهدشت مخصوصا جوانهای اول انقلاب آقای پیریایی رو خوب میشناسند ایشان همان جوانیش هم آدم مدیری بود حالا که بعد از ۳۴ سال تجربه و پشت سر گذاشتن انواع مس‍ؤولیت ها و مدیریت ها همین انتظار هم ازش میره . شما یک نگاهی به این سوابقی که خبرگزاری فارس برای پیریایی زده بیندازید بعد ببینید این استاندارهای غیر بومی که تا به حال آمدند لرستان کدام یکیشان این سابقه را در کارنامه داشته اند البته ما آقای بازوند رو یک لر و از خودمان میدانیم و به ایشان هم خیلی امید بسته ایم که انشاالله موفق بشوند .
      استاندار قم از ۷تیرماه ۹۱ تاکنون
      استاندار همدان از ۱۸ بهمن ۱۳۸۸
      معاون هماهنگی معاونت حقوقی و امور مجلس رئیس جمهور
      مشاور معاون حقوقی و امور مجلس رئیس جمهور
      رئیس مرکز موسیقی و سرود صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
      مدیرکل صدا و سیمای استان کردستان
      مدیرکل صدا و سیمای استان ایلام
      مشاور معاون ارتباطات و امور بین‌الملل صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
      مدیر ارتباطات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
      مدیر مجتمع بهارستان «مجلس شورای اسلامی»
      مشاور رئیس سازمان امور مجلس شورای اسلامی
      فرماندار شهرستان قروه و دهگلان استان کردستان
      فرماندار شهرستان بانه کردستان
      مدیرکل اجتماعی و انتخابات استانداری کردستان
      فرماندار شهرستان دره‌شهر و آبدانان استان ایلام
      کارشناس سیاسی استان‌های مازندران، گیلان، زنجان، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، همدان، کرمانشاه و ایلام در وزارت کشور
      عضو شورای فرهنگی جهاد دانشگاهی اصفهان
      مسئول شورای هماهنگی تبلیغات شهرستان کوهدشت
      معاون امور تربیتی آموزش و پرورش استان لرستان
      مسئول امور تربیتی آموزش و پرورش کوهدشت لرستان

  3. واقعا عملکرد آقای پیریایی در همدان و قم مایه افتخاره ، این فقط یک نمونه از کارهای بزرگ فرزند برومند کوهدشت در همدانه پیریایی کارهای ماندگار زیاد کرد نمونه اون چند پل و زیر گذر و تکمیل پروژه های برزمین مانده و تاریخی مثل تقاطع فرهنگیان و کنارگذرهای شهرستانها و….. یادم میاد یک بار یک پیمانکار لرستانی در همدان وقتی قاطعیت پیریایی را با معاون وزیر و نماینده ها دید به وجد آمده بود و با صدای بلند گفت صد حیف که استان خودمان از این مدیر بی بهره است. کاش این دعواهای سیاسی نبود که اینقدر مردم بی دلیل متضرر نمیشدند کاش….انشاالله همیشه پاینده باشی مرد

    • سایت وزین میرملاس بهتر ه ضمن یاد آوری خدمات وتوفیقات افراد برجسته همشهری راجع به چگونگی استفاده از تجربه اونها هم زمینه گفتگو را فراهم کنه بالاخره استاندار لرستان آقای بازوند شروع بکار کرده ماهم به فال نیک میگیریم خب معلومه باید بقیه کمک کنن آقای پیریایی ودیگران با آقای استاندار هم فکری کنن راجع به استان راجع به کوهدشت حتما آقای بازوند استقبال میکنه من خبر دارم اینا با هم رفیقن.سایت شما که دلسوز مردمه وبهفکر استانه تعصب شهرشو داره زمینه مباحث سازنده رو فراهم کنه .منظورم انتخاب فرماندار ومدیر کل وبخشدار وانتصابات نیست اینا کار مدیر استانه .

      • ما فقط فرصت سوزی میکنیم میرملاس موضوع را مطرح کرده بایداز آقای عباسی فر وپیریایی دوستی وملکشاهی شاهرخی و امثال اینها بخواهیم کنار هم بنشینند وبرای خدا یکبار هم که شده باهم همدل وهمفکری کنند شاید کار کوهدشت سروسامان بگیره۰

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.