تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
9

نهضت حسینی از چشم اندازی دیگر ( بخش اول )

  • کد خبر : 37085
  • 13 آبان 1392 - 12:29

حجت الاسلام هادی قبادی / میرملاس نیوز : با حلول سال ۱۴۳۵هجری قمری که با ماه محرم آغاز می شود اینک ۱۳۷۴ سال از واقعه جانگداز و عبرت آموز کربلا می گذرد نهضتی که به یک انقلاب بزرگ انجامید و در مسیر حرکت تاریخ و سرنوشت بشر تاثیری بس شگرف ازخود باقی گذاشت . عظمت […]

miaad92

حجت الاسلام هادی قبادی / میرملاس نیوز :

با حلول سال ۱۴۳۵هجری قمری که با ماه محرم آغاز می شود اینک ۱۳۷۴ سال از واقعه جانگداز و عبرت آموز کربلا می گذرد نهضتی که به یک انقلاب بزرگ انجامید و در مسیر حرکت تاریخ و سرنوشت بشر تاثیری بس شگرف ازخود باقی گذاشت .

عظمت و اهمیت این انقلاب بزرگ تا آنجاست که پس از وقوع آنچه که در کربلا گذشت ، این موضوع تنها مورد توجه شیعیان و محبان بزرگ پرچمدار نهضت عاشورا حضرت امام حسین علیه السلام نبوده است بلکه تمامی فرقه های اسلامی و حتی غیر مسلمانان نیز به بحث و بررسی پیرامون ابعاد مختلف آن پرداخته و از درسهای آموزنده مکتب عاشورا الهام گرفته اند و کربلا به کانون توجه تمامی انسانهای بیدار و طالب حقیقت مبدل گشته و معمار بزرگ انقلاب عاشورا حضرت حسین بن علی علیهما السلام به عنوان سرور آزادگان عالم و اسوه و الگوی حق طلبی و باطل ستیزی بر تارک تاریخ بشر می درخشد .

در گذر زمان و طی قرون متمادی ، شیعه در احیاء‌فرهنگ عاشورا و زنده نگهداشتن یاد و نام شهیدان والا مقام کربلا تلاشی وافر مبذول داشته اند که اوج آن ، الهام گرفتن انقلاب شکوهمند اسلامی ایران از آن مکتب خونبار است و البته فلسفه توجه جامعه اسلامی بویژه شیعی به نهضت حسینی به این خلاصه نمی شود بلکه به اصل امامت و ولایت و ضرورت شناخت و معرفت نسبت به اسوه ها و الگوی انسانهای الهی که در خصوص سومین امام شیعیان بسبب ویژگیهای واقعه استثنایی و منحصر بفرد کربلا و ابعاد گوناگونی که این جریان تاریخ ساز دارد و درسهای بزرگی که نه تنها به جامعه اسلامی که به بشریت می دهد آنرا در شرائط ممتازی بر صفحات تاریخ قرار داده است و به سبب همین درخشندگی و جذبه عشق حسینی است که همه ساله باشکوه تر از قبل در سراسر جهان اسلام عزای حسینی اقامه می گردد و چه بسیار کتابها که پیرامون آن به نگارش درآمده و اشعار و مراثی سروده شده است . سالها می گذرد اما به مروز زمان این عشق و ادارات نه تنها به سردی نگرائیده بلکه بر حرارت آن افزوده شده و این مضمون همان روایاتی است که از معصومین در مورد حرارت عشق حسینی در قلوب مومنین وارد شده است .

در این نوشتار به برخی از عناوینی که با انقلاب عاشورا و پرچمدار این انقلاب بزرگ مرتبط است به صورت بسیار اجمالی اشاره می شود و بدیهی است که بدست آوردن تحلیلی جامع و صحیح ، در گرو توجه به تمامی ابعاد و جوانب این انقلاب و مطالعه و بررسی عوامل مختلف آن است :

۱ – مقام امام حسین علیه السلام در نزد خدا ،‌انبیاء و اولیاء الهی :

شناخت شخصیت این امام همام به عنوان بنیانگذار انقلاب عاشورا و محور این حرکت اسلامی در فهم صحیح علل به وجود آمدن آن و نیز انگیزه های آن حضرت از اقدام به این حرکت تاثیری جدی دارد . حسین علیه السلام کیست ؟ او در پیشگاه خدا دارای چه مقام و منزلتی است ؟ چه آیاتی در قرآن کریم در بیان فضائل او نازل گردیده و شأن نزول آنها چیست ؟ در سایر کتب آسمانی نیز آیا اسمی از حسین علیه السلام به میان آمده است ؟ در وصف او در آن کتب چه گفته شده است ؟ در روایات اسلامی به ویژه آنچه که از رسول گرامی اسلام صلوات الله علیه در معرفی شخصیت او نقل شده به چه خصوصیاتی از سالار شهیدان اشاره گردیده است ؟ اینکه در روایات آمده است که تمامی انبیاء‌ در عزای او گریسته اند و در هنگامه مشکلات و گرفتاری ها به او توسل جسته اند به چه صورت بوده است ؟ ادوار زندگی پربرکتش به چه صورت سپری گشته است ؟ دوران طفولیت و کودکی و در زمان حیات جدش نبی اکرم صلوات الله علیه و مادرش حضرت  فاطمه سلام الله علیها ، نوع برخورد آنها به ویژه پیامبر عظیم الشأن اسلام با او چگونه بوده است ؟ و شخصیت او در این دوران چگونه شکل گرفته است ؟ در دوره جوانی ،‌خصوصا” در اوج مظلومیت پدرش امیر مومنان علی علیه السلام چه در مدت ۲۵ سال خانه نشینی و محرومیت از حق مسلّم و الهی جانشینی پیامبر و چه در مدت قریب به پنج ساله حاکمیت ، نقش امام حسین علیه السلام در کنار پدر بزرگوارش چه بوده است ؟ در بحران های سهمگین این برهه از تاریخ اسلام حضور او چسان بوده است ؟ و بعدهم در دوره ده ساله امامت امام حسن مجتبی علیه السلام و شرائط بسیار سخت این دوره ،‌آن حضرت نقش خویش را در کنار امام و برادر خویش چگونه ایفا می کرده است ؟ در بررسی پرسش های فوق و دهها پرسش دیگر که امکان خطور آنها به ذهن وجود دارد و یافتن پاسخهای صحیح که خوشبختانه در منابع متعدد در دسترس همگان وجود دارد می توان بیشتر به ابعاد شخصیت بنیانگذار نهضت خونین کربلا آگاهی یافت و این آگاهی می تواند در تحلیل صحیح تمامی ابعاد نهضت و بهره گرفتن بیشتر از درس ها و عبرت های آن موثر باشد 

 

1417225kakc0013

شهید سید قیصور سیفی

فرازی از زندگی نامه شهید سید قیصور سیفی تیزابی

شهید سید قیصور سیفی تیزابی در خانواده ای مذهبی  در تاریخ ۱۳۴۱/۷/۱  در روستا گراب از توابع گوهدشت متولد شد شهید تحصیلاتش را تا پنچم ابتدایی ادامه داد وی توسط یگان سپاه اعزام شد شهید در حین عملیات نصر ۸  بر اثر ترکش به ناحیه سینه و پای چپ در تاریخ ۱۳۶۶/۹/۲ توسط دشمن یعثی در منطقه عملیاتی مووت غرب به درجه رفیع شهادت نائل گردید

1417225kakc005

1417225kakc006

1417225kakc0010

فرازی از وصیت نامه شهید سید قیصور سیفی

مردم  شمارا به خون شهیدان  اسلام قسم می دهم از دو دستگی و خط بازی دست  بردارید . چون اسلام  از اوایل از این  باز یها  ضربه دیده است و سعی کنید و از امتحان اله قبول شوید.

1417225kakc00161417225kakc007

 1417225kakc0012

پیکر مطهر شهید سید قیصور سیفی

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=37085

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 6در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۶
  1. در آسنانه ماه محرم ، علوّ درجات آن شهید بزرگوار ، ذریه پیامبر اعظم صلوات الله علیه و فرزند ابا عبدالله الحسین علیه السلام را از خدای شهیدان مسألت می نماییم :

    شـهیدان از می تـوحـید مســتند

    شهیدان سرخوش از جام الستند

    نـمـردنــد و نـمی میـرنـد هـرگـز

    شهیدان زنده ی جـاوید هسـتند

  2. با سلام خدمت حاج آقا قبادی
    با تشکر از مقاله سودمندتان لطفا در مورد فلسفه وهدف از قیام الگوی شهادت،امام حسین(ع)،نیز مطلب بنویسید

  3. سلام وارادت به حاج آقای قبادی: مطلب جالب ودنبال کردنی است.دو یادآوری%۱-این چشم اندازی دیگر تعقیب ومشخص شود ۲-با موضوع دیگری خلط شده و ظاهرا بحث شما قطع شده اگر مستقل شود بهتر است.تشکر ازسایت میرملاس.

  4. گاهی برخی سوالات نیازی به جواب ندارند و در واقع پرسیدن برخی سوالات، خود جواب و تاثیرش را در ذهن مخاطب ایجاد می کند. حاج آقا قبادی عزیز شما با طرح سوالاتی که در بالا ذکر فرمودید ذهن بنده رو به شدت درگیر کردید و انشاالله که نتیجه ی این مشغله ی فکری و در واقع ذهن مشغولی شیرین تا پایان ماه محرم برای این حقیر ثمره ای موثر و سازنده داشته باشه.
    حقیقتا سپاس.
    و نیز درود می فرستم به شهید والا مقام «شهید سید قیصور سیفی»؛ روحش شاد و یادش گرامی.

  5. سلا حاج آقا نمی دانم کجایی و به چه کاری مشغولی هر کجا هستی برایتان آرزوی موفقیت می کنم. اگر عنایت کنید و در چند بخش کوتاه بحثتان را ادامه دهید بسیاری از شبهاتی که با خواندن این مطلب به ذهن می آید برطرف خواهد شد. ممنون از شما و مدیر سایت میرملاس

  6. شهید است که مرغ دلش به جایی عروج می کند که بال مرغان قدسی بدان جا می سوزد آنان مرغان آسمان وحدت اند که جز آنان کسی تاب بال گشودن در آن آسمان را ندارد

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.