- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

طالقانی : جام‌جهانی کشتی پهلوانی هرساله در لرستان برگزار خواهد شد / دولتشاهی یک میلیارد برای مسابقات هزینه کرد

 

 

اولین دوره جام‌جهانی کشتی پهلوانی و زورخانه‌ای در حالی با قهرمانی ایران در لرستان به پایان رسید که عده‌ای معتقد بودند حضور برخی چهره‌های سرشناس جهانی و قهرمانان جهان در این رقابت‌ها فقط و فقط به‌خاطر جایزه‌۴۰ هزار دلاری آن بود. این در حالی است که محمدرضا طالقانی، سرپرست فدراسیون پهلوانی و‌زورخانه‌ای در مصاحبه با خراسان تاکید دارد جاذبه دلاری تنها بخش کوچکی از جذابیت‌ برگزاری این رقابت‌ها در ایران بود. از طرفی طالقانی تاکید می‌کند به هیچ‌عنوان قصد ندارد در انتخابات ریاست فدراسیون کشتی ثبت‌نام کند چرا‌که هدف اصلی او به سامان رساندن فدراسیون پهلوانی و ترویج فرهنگ پهلوانی است.

سطح مسابقات جام‌جهانی پهلوانی چطور بود؟

به نظرم همین‌که‌‌۳۳ کشور نماینده خود را به رقابت‌های جهام‌جهانی کشتی‌ پهلوانی‌ و ۲۵‌ کشور هم ورزشکاران خود را به ایران فرستادند، نشان‌دهنده این بود که علی‌رغم این‌که‌ برای اولین‌بار بود‌ این مسابقات برگزار می‌شد اما در سطح بسیار بالایی برگزار شد و کیفیت بسیار خوبی داشت. ضمن این‌که من از محبت مردم و زحمات صدا و سیما که این مسابقات را به تصویر کشید، تشکر می‌کنم.

از میزبانی لرستانی‌ها راضی بودید؟

میزبانی لرستان خوب بود، چون با آن بضاعت کم کاری کردند کارستان. میزبانی استان لرستان مافوق انتظار ما بود.

در این مسابقات چهره‌های شاخصی از قهرمانان جهان حضور داشتند. افرادی چون رجب کارای ترک، رودریگز کوبایی‌الاصل و نفرات دیگر. چه شد که این افراد برای حضور در اولین دوره این رقابت‌ها اعلام آمادگی کردند؟ آیا فقط به خاطر جایزه‌۴۰ هزاردلاری مسابقات بود؟

خب اگر حضور این چهره‌های سرشناس در مسابقات جام‌جهانی ایران فقط به خاطر جوایز دلاری بالا هم باشد، باز به نظر من خوب است که ما بتوانیم این همه کشتی‌گیر سرشناس را به کشورمان بیاوریم. این در حالی است که سال گذشته مسابقات جام تختی هم جوایز دلاری داشت اما فقط‌۳ تیم به ایران آمدند با ۶ ورزشکار. پس دلیل حضور این قهرمانان در جام‌جهانی کشتی پهلوانی فقط جوایز دلاری آن نبود‌ چراکه جاذبه دلاری این رقابت‌ها تنها بخش کوچکی از جذابیت آن بود ولی چون برای اولین‌بار بود که این رقابت‌ها برگزار می‌شد، لذا کشورهای عضو فدراسیون جهانی با تمام توان خود در این رقابت‌ها شرکت کردند. از طرفی برگزاری این رقابت‌ها یک کار‌ جمعی خیلی خوبی بود و من امیدوارم سال آینده این مسابقات خیلی بهتر از امسال برگزار ‌‌شود.

از برنامه‌های آتی فدراسیون هم صحبت می‌کنید.

ما در نظر داریم هر ۲ ماه یک بار یک مسابقه بین‌المللی برگزار کنیم. همین امروز(دیروز) هم بخش‌نامه مسابقات بین‌المللی دهه فجر که قرار است ۳ تا ۵ بهمن ‌ماه در کردستان برگزار شود را نوشتم. برای شرکت در این رقابت‌ها از ۸ تیم خارجی دعوت کرده‌ایم. این رقابت‌ها در ۵ وزن پهلوانی برگزار خواهد شد. از طرفی فروردین ماه سال آینده یک مسابقه در تبریز گذاشته‌ایم‌ و متعاقب آن خرداد ماه هم اگر بتوانیم ان‌شاءا… مسابقاتی برگزار خواهیم کرد، ضمن این‌که تمام این مسابقات بین‌المللی است. امیدواریم با برگزاری‌۲ ماه یک‌ بار مسابقات بین‌المللی زمینه‌های شکوفایی ورزش کشتی پهلوانی را فراهم کنیم. همچنین با برگزاری این مسابقات در هر مسابقه بچه‌ها آماده می‌شوند برای مسابقات بعدی.

گویا درنظر دارید مسابقات جام‌جهانی کشتی پهلوانی را هر سال‌ در ایران برگزار کنید. آیا قرار است هر سال‌ این مسابقات در لرستان برگزار شود؟

دلیل انتخاب لرستان به عنوان میزبان این مسابقات، این است که اسپانسر ما آقای علی دولتشاهی، رئیس ستاد برگزاری مسابقات جام‌جهانی کشتی پهلوانی، یک میلیارد تومان بابت برگزاری این مسابقات هزینه کردند. به همین‌خاطر قرار شد رقابت‌های جام‌جهانی کشتی پهلوانی از این پس همه ساله به میزبانی استان لرستان و هر سال در یک شهر این استان برگزار شود که امیدواریم این اتفاق ماندگار باشد. ضمن این‌که در نظر داریم در استان‌های دیگر هم اسپانسر‌هایی پیدا کنیم تا بتوانیم هر‌۲ ماه یک‌ بار در هر استان یک مسابقه برگزار کنیم.

قرار بود در اولین دوره رقابت‌های جام‌جهانی لرستان گلریزان بین‌المللی هم انجام شود اما این اتفاق نیفتاد، دلیل آن چه بود؟

اتفاقا قصد داشتیم این کار را انجام دهیم اما فدراسیون‌های بین‌المللی یک مقدار مماشات کردند و ما فکر کردیم اگر بخواهیم در این ‌باره زیاد به آن‌ها اصرار کنیم‌، شاید فکر دیگری کنند. به همین‌خاطر این کار را گذاشتیم که در ‌مسابقه‌ای دیگر گلریزان بین‌المللی را انجام دهیم.

قرار بود در مسابقات لرستان آقای روحانی رئیس‌جمهور هم حضور داشته باشند و بازوبند پهلوانی را اهدا کنند. چه شد که ایشان نیامدند؟

اتفاقا همین امروز(دیروز) هم که من تماس تلفنی داشتم عنوان شد آقای روحانی کارشان بسیار زیاد بوده و نتوانستند به این مسابقات بیایند اما به جای ایشان، مشاورشان آقای یونسی حضور پیدا کردند. از طرفی این مسابقات بازوبند پهلوانی نداشت. بازوبند مربوط به مسابقات سال قبل بود.

از اقدام فردین معصومی هم صحبت می‌کنید. او در حرکتی پهلوانانه قبل از فینال مقابل میرزاپور حاضر نشد و شانس حضور در فینال را به این کشتی‌گیر جوان داد…

من خودم از فردین معصومی درخواست کردم این کار را انجام بدهد. چون او خسته بود و می‌خواست کشتی نگیرد. من به او گفتم چون میرزاپور جوان است، بهتر است که بروی و دست او را بلند کنی. حتی خودم میکروفن را به فردین معصومی دادم تا در‌باره این حرکت صحبت کند. اتفاقا این کار اثر بسیار خوبی به همراه داشت چرا‌که هدف اصلی ما از برگزاری این مسابقات آن است که مرام پهلوانی را ترویج دهیم.

گویا این حرکت پاداشی هم برای فردین معصومی به دنبال داشته؟

۵ هزار دلار همان‌ جا نقدا از طرف فدراسیون و آقای دولتشاهی به فردین معصومی اهدا شد.

از این‌ها که بگذریم، خیلی‌ها منتظرند تا شما برای انتخابات ریاست فدراسیون کشتی هم وارد صحنه شوید. قصد ندارید در انتخابات کشتی ثبت‌نام کنید؟

نخیر. دلیلم هم این است که من چندین بار در فدراسیون کشتی کوچکی مردم را کرده‌ام. حالا این‌جایی هم که هستم در‌واقع به کمک کشتی آمده‌ام. الان قصد دارم در فدراسیون پهلوانی و‌ زورخانه‌ای اقداماتی انجام دهم و ان‌شاءا… این فدراسیون را به سامان برسانم. از طرفی می‌بینم‌ آن‌قدر آد‌م‌های خوب و تحصیل‌کرده در کشتی حضور دارند که اصلا جایی برای من نیست.

در این روزها که اکثر فدراسیون‌ها با کمبود بودجه مواجه هستند، صدای گله فدراسیون زورخانه‌ای به گوش نمی‌رسد. یعنی فدراسیون شما مشکل مالی ندارد؟

الان دیگر همه مشکل مالی را دارند اما خداوند محبت کرده و اسپانسر خوبی چون آقای دولتشاهی برای فدراسیون پهلوانی فرستاده که می‌آید و یک‌ میلیارد تومان برای ما هزینه می‌کند. ضمن این‌که ما دوستان خوبی دیگری هم داریم که در زمینه‌های مالی به ما کمک می‌کنند. همین مسابقات بین‌المللی دهه فجر را که می‌خواهیم در کردستان برگزار کنیم، حداقل چیزی حدود‌۵۰۰ میلیون تومان برایمان هزینه دارد که یکی از دوستان من دارد هزینه آن را می‌پردازد. برای مسابقات دیگر هم دیگر دوستان می‌آیند و کمک می‌کنند.