تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

حبیب‌الله عسگراولادی درگذشت

  • کد خبر : 37189
  • 14 آبان 1392 - 12:37

    حبیب‌الله عسگر‌اولادی از مبارزان انقلاب اسلامی و دبیر کل جبهه پیروان خط امام صبح امروز و همزمان با اولین روز ماه محرم‌الحرام در سن ۸۲ سالگی درگذشت. محسن رفیق دوست در گفت‌وگویی با اعلام این خبر گفت: بیش از ۶۰ روز از عمل جراحی عمل قلب باز حبیب الله عسگراولادی می‌گذشت که دچار […]

 

 

حبیب‌الله عسگر‌اولادی از مبارزان انقلاب اسلامی و دبیر کل جبهه پیروان خط امام صبح امروز و همزمان با اولین روز ماه محرم‌الحرام در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

محسن رفیق دوست در گفت‌وگویی با اعلام این خبر گفت: بیش از ۶۰ روز از عمل جراحی عمل قلب باز حبیب الله عسگراولادی می‌گذشت که دچار ناراحتی در قسمت ریه‌ها شد و علی‌رغم اظهار رضایت از عمل باز وی، اما به دلیل مشکلات ریوی حبیب الله عسگراولادی امروز در بیمارستان درگذشت. عسگراولادی از شهریور امسال در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری بود.

حبیب‏الله عسگراولادی مسلمان، در سال ۱۳۱۱ ش، در یک خانواده متدین و از پدر و مادری اهل دماوند، در تهران متولد شد. پدرش در ابتدا به شغل بنکداری خواربار در دماوند اشتغال داشت، اما به علت زلزله ای که در دماوند آمد و زندگی پدرش آسیب جدی دید، امکان زندگی در دماوند برایشان فراهم نبود؛ لذا پدرش در شش سال ابتدایی زندگی حبیب الله، به کار ساده‏ای در تهران اشتغال داشت تا اینکه مجدداً به دماوند بازگشت.

بر اثر جنگ جهانی دوم و وخیم شدن اوضاع اقتصادی امکان تحصیل از وی گرفته شد، لذا به کار در بازار تهران اشتغال یافت و چند سال در بازار دروازه ای تهران به خرده فروشی برنج پرداخت. وی در منزل برادر بزرگترش، صادق، سکونت گزید. سکونت در این محل و نزدیکی محل کار او با مسجد امین الدوله باعث آشنایی‏اش با برنامه های مذهبی مسجد شد. در مسجد با شیخ حسین زاهد آشنا شد و در کلاس علوم دینی او در مسجد جامع تهران شرکت کرد و دروس حوزوی را تا سطح فراگرفت.

عسگر اولادی در سالهای پایانی دهه بیست، به هنگام تحصیل علوم حوزوی در مسجد امین الدوله و بعدها در حوزه علمیه مروی و در حالی که سیزده سال بیشتر نداشت به فعالیتهای سیاسی به رهبری آیت الله کاشانی، جلب و در سال ۱۳۲۷ در یک راهپیمایی که به دعوت آیت الله کاشانی به هواداری از مردم فلسطین تشکیل شده بود، دستگیر و بازداشت شد.

از سال ۱۳۲۷، پس از آزادی از زندان تا ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، در جریانات، با آهنگ روحانیت، در متن فعالیتها بود. در ۱۳۲۷ به فعالیتهای سیاسی وارد و با حوادث ملی شدن نفت آشنا شد و در تجمعات و تظاهرات این دوران شرکت می‏کرد. وی که با فعالیت جمعیت فدائیان اسلام نیز آشنا بود، در ۱۳۳۳، به همراه عده ای از دوستانش که در مسجد امین الدوله با هم آشنا شده بودند، تصمیم گرفتند هیأتی مذهبی تأسیس کنند و به فعالیت فرهنگی بپردازند. لذا هیأتی به نام هیأت «مؤید» تأسیس کردند و در مسجد امین الدوله به فعالیت مشغول شدند.

با شروع نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره)، از طریق آیت‏الله مهدوی کنی با حضرت امام آشنا شده و از طرف امام مأمور وصول وجوهات شرعی در بازار تهران شد. در ماجرای تصویب لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی، ارتباط هیئت وی با بیت امام گسترده تر شد و این ارتباط باعث ائتلاف آنها با دو هیئت مسجد شیخ علی و هیأت اصفهانیهای بازار و تشکیل هیأتهای مؤتلفه اسلامی گردید.

در سال ۱۳۴۳ که هیأتهای مؤتلفه به ترور حسنعلی منصور اقدام کرد، عسگر اولادی نیز به همراه شاخه نظامی مؤتلفه به جرم نگهداری چمدان اسلحه دستگیر و به حبس ابد محکوم شد و در ۱۳۵۶ مورد عفو قرار گرفت و از زندان آزاد شد.

فعالیت های پس از انقلاب

حبیب‏الله عسگر اولادی علاوه بر حضور در کمیته استقبال از امام، جزو کسانی بود که در هفته های آخر قبل از بازگشت امام به وطن در پاریس در کنار ایشان بود و همراه با امام (ره) به ایران آمد. وی از سالهای قبل از انقلاب جزو معتمدین امام در بازار و در دریافت وجوهات شرعی بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز راه اندازی کمیته امداد جهت رسیدگی به وضعیت محرومان از نخستین حکم‌هایی بود که از امام (ره) دریافت کرد. وی همچنین از همراهان شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی در راه اندازی حزب جمهوری اسلامی بود که تا زمان تعطیلی حزب، عضو شورای مرکزی آن بود.

عسگراولادی یکبار در سال ۶۰ و در جریان ترورهای منافقین مورد سوء قصد قرار گرفت و با هوشیاری محافظینش جان سالم بدر برد و البته مدتی در بیمارستان بستری بود. وی چند وقتی نیز وزیر بازرگانی بود که در جریان اختلاف نظرهای آن روز در دولت و برای حفظ مصالح نظام که در شرایط جنگ بود استعفا داد تا اختلاف دیدگاهها فشاری بر مردم وارد نیاورد. پس از این استعفا بود که حضرت امام (ره) درباره او فرمود:« …. آقای عسگراولادی که ایشان هم نظیر آقای مرحوم عراقی از اول نهضت همراه بود و زحمت کشید و من او را مرد بسیار صالحی، بسیار فداکاری می دانم.»

عسگراولادی همچنین در کارنامه خود سابقه نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی و حضور در جایگاه نایب رئیسی و عضویت در هیات رئیسه مجلس را نیز دارد. عضویت در هیات منصفه مطبوعات و ریاست آن، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام از دیگر سمت های فعلی عسگراولادی در کنار نمایندگی ولی فقیه در کمیته امداد امام (ره) است.

 

میرملاسی ها  درگذشت ایشان را که از مردان با اخلاق عرصه سیاسی ایران به شمار می‌رفت به خانواده و بازماندگان آن مرحوم تسلیت می‌گوید.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=37189

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۵
  1. سلام ضمن عرض تسلیت به خانوا ده محترم واقعا ایشان از یاران دیروز امام و امروز مقام معظم رهبری وخدمت گزار محرومین بودند روحشان شاد

  2. سلام وتشکر. حقیقتا شخصیتی منحصر به فرد ،انقلابی زجرکشیده ومخلص ومتدین بود که دینداری واقعی محور ومبنای هویت شخصیتیش بود .در یکساله اخیر هم با موضعگیریهای صحیح وواقع بینانه خود راجع به وسائل سیاسی کشور مصداق تقوای سیاسی وعاقبت بخیری شدند. خدایش بیامرزد وامیدواریم سیاسیون درس بگیرند وقبروقیامت خودشان را به خاطر مسائل سیاسی متزلزل نکنند.

  3. عرض شود:
    بنده ی خدا،این اواخر خیلی تلاش کرد که گروه های سیاسی را به هم نزدیک کرده و نوعی آشتی بین جناح ها ایجاد کند ولی تندروها فشار زیادی به او آوردند و در نهایت ناامید از تحقق آخرین آرزویش تلاش سیاسی اش را متوقف کرده و آماده سفر آخرت شد و دنیا را به موافقان و مخالفانش سپرد.
    اکنون سوال اینست
    آیا سیاستمداران مرگ را نزدیک نمی بینند؟
    آیا نمی خواهند با محوریت “نظر مردم “اختلافات و تهمت ها را کنار بگذارند؟
    آیا مرگ فقط برای امثال عسگر اولادی است و به سراغ آنها نمی آید؟
    ریش‏سفیدانِ کارکشته‏ی دنیای سیاست اگر منصف و با تقوا باشند؛ نعمتی برای جامعه هستند. برای آنکه وجودشان جلو تندروی را می‎گیرد. ایشان هم انصافا این نقش را بازی کرد.
    روحش شادویادش گرامی باد

    • واقعا زیبا بود سیاسیون بهوش باشند جوری رفتارکنندبعدازمرگشان دیگران بنیکی ازشان یادکنند.مرحوم عسگراولادی اگراین اواخرازاصلاح طلبان حمایت نمیکردند امثال آقای نورمحمدی اینجوری بنیکی ازشان یادنمیکردن روحش قرین رحمت انشاله

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.