- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

علائم مسمومیت با مونو اکسیدکربن.

dksfngxofc0lz2737wkl [1] 

 

میرملاس نیوز/ سرویس سلامت:

با توجه  به شروع فصل سرما و استفاده از بخاری توصیه میکنیم مطلب زیر را به دقت مطالعه کنید:

مکش نامناسب یا عدم مکش لوله‌های بخاری گازی یا نفتی، سوختن ناقص نفت بخاری، بدکار کردن شومینه گازی یا سوختن ناقص شومینه‌هایی که سوخت آنها چوب است، سوختن ناقص زغال (در منقل‌هایی که برای کرسی استفاده می‌شود)، بد کار کردن اجاق خوراک‌پزی، سوختن ناقص یا نامناسب آبگرمکن ژنراتورهای خانگی و در جا کار کردن خودرو در پارکینگ دربسته، از دلایل عمده مسمومیت با گاز مونواکسید کربن است.

پیشگیری از مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن امری ضروری است که در این راستا استفاده از از وسایل گرمایشی استاندارد، اطمینان از مکش کامل و مناسب لوله‌های بخاری‌ها، بازبینی صحت کار وسایل گرمایشی و باز بودن مسیر دودکش توصیه می شود.

استفاده از بخاری،آب گرمکن، اجاق گازهای غیر استاندارد منجربه مسمومیت با مونواکسیدکربن می‌شود. عدم استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی بدون دودکش، کنترل دودکش وسایل گرمایشی قبل از استفاده،‌ اطمینان حاصل کردن از باز بودن مسیر دودکش، استفاده از دودکش‌ بخاری کوتاه‌تر و مستقیم از دیگر موارد پیشگیری از مسمومیت با مونواکسید کربن است.

همچنین محل اتصالات دودکش باید محکم باشد تا دودکش از جای خود بیرون نیاید.دودکش‌های‌ بالای پشت‌بام باید دارای کلاهک مخصوص باشند و حداقل ۷۵ سانتی‌متر از سطح پشت بام بالاتر باشند.

همچنین در فصل زمستان همه روزنه‌های جریان هوا ‌را در منزل یا محیط کار را نباید مسدود کرد و در صورت امکان از یک شناساگر گاز منو اکسید کربن در منزل استفاده کرد. عدم نصب آبگرمکن در حمام، عدم سوزاندن چوب یا ذغال درون خانه،چادر و محیط سربسته نیز در پیشگیری از مسمومیت با مونواکسید کربن موثر خواهد بود.

از نشانه‌های مسمومیت با گاز مونواکسید کربن می‌توان به سردرد، سرگیجه، استفراغ، کاهش سطح هوشیاری و نهایتا اغما و مرگ اشاره کرد.

اولین و مهمترین اقدام برای نجات فردی که دچار مسمومیت با مونوکسید کربن و سایر انواع گازگرفتگی شده، رساندن اکسیژن (هوای تازه) به او است؛ به همین دلیل به محض مشاهده فردی که دچار گازگرفتگی شده، باید پنجره‌ها را باز کنید تا هوای تازه سریعا وارد اتاق شود و در صورت امکان، فرد گازگرفته را به پنجره نزدیک کنید. منبع نشت گاز را شناسایی و قطع کنید و سریعا با اورژانس۱۱۵ تماس بگیرید.

بلافاصله دستمال مرطوبی جلوی دهان و بینی‌مان بگیرید تا دچار گازگرفتگی نشوید، منبع نشت گاز را شناسایی و قطع کنید. تا رسیدن اورژانس هیچ خوراکی یا نوشیدنی‌ای به فرد گاز گرفته ندهید؛ چون به دلیل حالت تهوع احتمال خفگی بیشتر می‌شود، به زنان باردار، کودکان و سالمندان زودتر از بقیه آسیب‌دیده‌ها کمک کنید.