تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
9

نهضت حسینی از چشم اندازی دیگر ( بخش سوم )

  • کد خبر : 37356
  • 17 آبان 1392 - 9:59

حجت الاسلام هادی قبادی ۳ – بررسی تاریخ وقوع نهضت حسینی بهنگام به حکومت رسیدن یزیدبن معاویه : چرا امام حسین علیه السلام حرکت خویش را پس از مرگ معاویه آغاز کرد ؟ دوره امامت آنحضرت از سال ۵۰ هجری و در پی شهادت برادرش امام حسن مجتبی علیه السلام شروع می شود و این […]

miaad92

حجت الاسلام هادی قبادی

۳ – بررسی تاریخ وقوع نهضت حسینی بهنگام به حکومت رسیدن یزیدبن معاویه :

چرا امام حسین علیه السلام حرکت خویش را پس از مرگ معاویه آغاز کرد ؟ دوره امامت آنحضرت از سال ۵۰ هجری و در پی شهادت برادرش امام حسن مجتبی علیه السلام شروع می شود و این در حالی است که معاویه با شدت بیشتر به جنایات خود ادامه می داد و توطئه شهادت امام دوم شیعیان هم نمونه بارز آن بود اما چرا حسین بن علی علیه السلام در همان تاریخ شروع امامت خویش قیام نکرد ؟ آن حضرت در سالهای آغازین امامت ،‌ چه عکس العمل هایی در قبال حکومت معاویه داشت ؟ مخالفت خود را چگونه ابراز می داشت ؟ آیا در زمان معاویه قیام نفرمود ؟ چرا به محض بقدرت رسیدن یزید قیام کرد ؟ آیا دعوت کوفیان عامل اصلی این حرکت بود ؟ در حکومت یزید چه شرائطی بر جامعه اسلامی حاکم شد که امام سکوت را جائز نشمرد ؟ شخص یزید دارای چه خصوصیات و ویژگیهایی بود که امام تحت هیچ شرائطی به حضور او برسند حکومت رضایت نداد و با تمام توان به مقابله با او برخاست ؟ چرا امام همین برخورد را با معاویه که سرمنشأ تمامی این فجایع بود نکرد ؟ آیا عوام فریبی های معاویه باعث شده بود تا امام در زمان او زمینه حرکت را مساعد نبیند ؟ یافتن پاسخ این پرسشها روشن می سازد که چرا حضرت این مقطع از تاریخ را برای تحقق انقلاب عاشورا برگزید .

۴ – بررسی خروج امام حسین (ع) از مدینه :

چرا امام پس از پاسخ منفی به دعوت ولید والی مدینه در خصوص بیعت با یزید ،‌ مدینه را ترک نمود ؟ چرا در مدینه نماند و شهر پیامبر را به کانون مخالفت با حکومت یزید مبدل نساخت ؟ اگر قصد مبارزه با یزید و یزیدیان و تشکیل حکومت و احیاء سنت نبوی را داشت چرا شهر جدش پیامبر و مرکز حکومت او یعنی مدینه را انتخاب نکرد؟ چرا پس از خروج از مدینه ، در شهر مکه رحل اقامت افکند و بیش از چهار ماه در مکه توقف نمود ؟ در مدت اقامت در مکه چه برنامه هایی را به اجرا درآورد وانگیزه او از توقف چند ماهه در شهر مکه چه بود ؟ آیا برای حجاج بیت الله الحرام که از تمامی بلاد اسلامی ، به شهر مکه وارد می شدند برنامه خاصی داشت ؟ چرا مناسک حج را نیمه تمام گذاشته واین دیار را به مقصد کوفه ترک نمود؟ آیا او با هدف پاسخ مثبت به دعوت نامه های مردم کوفه و بصره ، راه کوفه را در پیش گرفت ؟ چرا در مکه نماند و برنامه های مبارزاتی خویش علیه حکومت یزید را در شهر نزول وحی عملی نساخت ؟ چرا مکه معظمه میعادگاه بت شکنان و یادآور مبارزات جدش رسول الله علیه کفار و مشرکین را به مرکز قیام مبدل نساخت ؟ و چرا در آن دیار ماندگار نشد ؟ اینها همه سوالاتی است که یافتن پاسخ درست آنها در آگاهی یافتن به فلسفه واقعی قیام امام کمک خواهد کرد .

۵ – ترکیب کاروان حسینی  :

 زمانی که امام از مدینه خارج شد تمامی اهل بیت او و تعدادی از یارانش او را همرانی نمودند . چرا امام در کاروان خود این مجموعه را جای داد؟ چرا در این کاروان از کودک چند روزه حضور داشتند (زیرا علی اصغر اگر در کربلا شش ماهه بوده قطعا” بهنگام خروج کاروان حسینی از مدینه چند روزه بیشتر نبوده است) تا کودکان دو سه ساله و نوجوانان یازده و سیزده ساله و دختران و پسران خردسال؟ اگر به قصد مبارزه با حکومت یزید و تشکیل حکومت اسلامی حرکت کرد همراهی این تعداد کودک و نوجوان به چکار می آمد ؟ و اگر به قصد پاسخ به نامه های اهل کوفه و بصره ،‌ شهر مکه را نیز پشت سر نهاد بازهم همراه بردن اطفال و دختران و زنان برای چه بود ؟ در کاروان ،‌ دختران و پسران جوان و نیز زنان حضوری فعال داشتند ، ‌فلسفه حضور آنان چه بود ؟ آنان در این کاروان چه نقشی را ایفا می نمودند ؟ در کنار آنان حضور سالخوردگان به چه معنی بود ؟ حضور گروههای مختلف سنی از دختر و پسر گرفته تا زن و مرد در کاروان کربلا به چه منظور بود ؟ این ترکیب عجیب و استثنایی چه هدفی را دنبال می نمود ؟ و امام چرا همه اینها را با خود همراه برد ؟

1239943kakc004

شهید سید نورمحمد حسینی فرد

1239943kakc003

1239943kakc002

1239943kakc001

شهید سید نورمحمد حسینی فرد

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=37356

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴
  1. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده اند:

    شهادت برترین مرگهاست.

    (با تشکر از زحمات حجج السلام قبادی و روح مهربان و سخاوتمندشان)

  2. شهادت یعنی اوج بندگی خداوعروج از فرش به عرش.حاج آقا خسته نباشید.اجرتون با سیدالشهدا

  3. با سلام خدمت استاد عزیز وخوش فکر شهرمان
    لطفا در مورد سطح آگاهی مردم در زمان آن شهید مظلوم ( مثلا شناخت اهل بیت وموانع وحتی گسترش نماز) و میزان کارکرد حاکمان در گسترش سنت پیامبر و یا اختناق یا عدم اختناق ونیز عوام فریبی حاکمان آن زمان مطلب بنویسید
    به امید عمل گرایی ما مردم از شیوه زندگی امام حسین

    • باسلام و تشکر از حسن توجه شما
      سبک و سیاق این نوشتار ، نگاهی اجمالی به محورهای مختلف مرتبط با نهضت حسینی در قالب طرح برخی سؤالات است . امید آنکه مجال پرداختن به سایر حوزه های مورد نطر دوستان نیز حاصل شود .

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.