- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

آخرین وصیت سالار شهیدان

 

سیدجواد حسینی /میرملاس نیوز :

آخرین وصیت سالار شهیدان

امام حسین (ع) در نزدیک ظهر عاشورا هفتاد تن از بهترین یاران ونیز بستگان خویش را از دست داده بود که از میان جوانان آن خاندان فقط یکی باقی مانده بود که او هم مریض بود وبسیار تب داشت اما ماند، تا راوی تلخ ترین روز تاریخ این مکتب و پرشکوه ترین حماسه ی آن گردد.
در لحظات آخر عاشورا فرزند تب دار خویش را طلبید، وی را در آغوش گرفت وآخرین وصیتش را به وی گفت. واکنون آن فرزند مانده بود با سنگینی بار وصیت پدر.
سی وچهار سال بعد از آن حادثه، هم او که تنها بازمانده ی مردان آن خاندان بود هنگامی که خودش عزم سفر داشت و برای آخرین سفر آماده می شد،فرزندش را صدا زد،وی را در آغوش گرفت تا آخرین وصیت عاشورایی را از نسل پدرش (حسین)به نسل فرزندش (محمد باقر)منتقل کند.
پنجمین امام شیعیان می فرماید:هنگامی که پدرم در حال ترک دنیا بود مرا صدا زد وگفت پسرم می خواهم ترا وصیتی کنم که پدرم حسین در آخرین لحظات در روز عاشورا مرا بدان وصیت کرد. پدرم آن روز مرا طلبید وگفت:
فرزندم بپرهیز از ستم به فردی که یاوری جز خدا ندارد.
(أی بنی إیاک و ظلم من لا یجد علیک ناصرا الا الله)
خیلی راحت است وقتی که می گوییم عالم محضر خداست ولی در عمل چه سخت است که یقین داشته باشیم خدا همه ی اعمال ما را می بیند(همچون دوربین مخفی ) وناظر بر تمامی رفتارهای ماست واز گناه و ظلم بپرهیزیم.
وقتی به خانه می آییم وبا آب وتاب بسیار تعریف می کنیم که در تقسیم بندی فلان کار، من طرحی ریختم که قسمت آسان به من بیفتد وبه فلانی قسمت سخت را واگذار کردم.
ویا خودت می دانی حقت نبود اما من کاری کردم که تو بهترین منطقه را برای مأ موریت بگیری، امیدوارم تو هم جبران کنی. ویا با افتخار تمام می گوییم در فلان درگیری فلان شخص را کتک زدم وخون آلود نمودم.
امیرالمومنین می فرمایند: اگر همه ی دنیا را به من دهند قبول نمی کنم که دانه ای را به ظلم از دهن موری برگیرم، ما هر روز چه قدر حق صحبت ،حق امتیاز،حق آشکار وحق پنهان دیگران راضایع می کنیم؟ اگر به قرآن کریم رجوع کنیم در سوره نساء آیه۴۸ آمده است: «خداوند متعال فریاد زدن به بدگویی را دوست ندارد جز برای کسانی که مورد ستم قرار گرفته اند» خداوند که اصلا دوست ندارد ناسزا وبدگویی را، ولی مظلومان را استثناء قرار داده ومجاز دانسته که ظالمان به خود را بد گویی وناسزا گویند ولعن بفرستند.
تاریخ انسان نشان می دهد کسانی که از قدرت (چه قدرت جسمی وچه قدرت حکومتی) سوء استفاده کردند ویا خونی را به ناحق ریختندو دلی را به ناحق آزردند و آبرویی را بردند ویا سد ومانعی برای پیشرفت دیگری شدند، حتی خود در این دنیا عاقبت خوبی نداشتند واز این مزیت های ظاهری و برتری های زودگذر، خیری ندیدند چه برسد به فرزندان آنها،و بحق که مصداق خسر دنیا وآخرت شدند.
خوش دارم با بیتی از سعدی شیرین سخن، مطلبم را به پایان برسانم که می فرماید:
کسی نیک بیند به هردو سرای که نیکی رساند به خلق خدای