- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

غرق شدن۱۲۰ محوطه باستانی با آبگیری مجدد سد سیمره

 

مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از کاوش نجات بخشی بیش از یکصد اثر فرهنگی تاریخی در حوزه آبگیر سد سیمره خبر داد.

عطا حسن پور گفت :فصل نخست کاوش‎های نجات بخشی محوطه قلعه گوری رماوند واقع در حوزه آبگیر سد سیمره نتایجی بدنبال داشته است.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از ایسنا ،حسن‎پور با معرفی یافته‎های معماری و گچبری به دست آمده از این بنا، بر ضرورت ادامه کاوش‎ها و نجات سایر آثار تاکید کرد و از مسئولین میراث فرهنگی خواست تا قبل از آبگیری مجدد سد سیمره برخی از آثار مهم این حوزه که در معرض تهدید جدی هستند، مورد مطالعه و کاوش قرار گیرند.

این مقام مسئول بیان کرد: این بنا به همراه ۱۲۰ محوطه باستانی دیگر در حوزه آبگیر سد سیمره قرار دارند و با آبگیری مجدد آن، غرق خواهند شد و برای همیشه امکان مطالعه آنان از سوی باستان شناسان سلب می‎شود.

حسن‎پور یادآور شد: محوطه قلعه گوری رماوند در ۷۰ کیلومتری جنوب غرب شهرستان کوهدشت و ۱۵ کیلومتری جنوب غرب دهستان زیرتنگ از توابع بخش کونانی واقع شده است.

وی اظهار کرد: فصل اول کاوش این بنای تاریخی در سال ۸۹ انجام و طی آن ۴ فضای معماری متصل به هم کشف شد. فضای جنوبی این بنا که فضای ستوندار نام دارد، دارای یک ستون بیضی شکل در وسط و ۲ نیم ستون در کناره ها است.

مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: نقوش گچبری‎های به دست آمده در این بنای تاریخی، شامل هندسی، گیاهی، حیوانی، پرندگان و نقوش گچبری انسانی هستند که برخی از آنها با ابزار دستی و برخی با شیوه قالبی و دیگر نمونه‎ها توأمان با قالب و ابزار دستی ساخته شده است.

وی افزود: این گچبری‎ها با تکنیک و هنرمندی خاصی ساخته شده است. تاریخ استفاده از این بنا مربوط به اواخر دوره ساسانی است.