تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:قمه زنی هیچ تناسبی با عاشورا ندارد

  • کد خبر : 37864
  • 25 آبان 1392 - 17:07

  رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نباید زمام امور عاشورا را به دست انسان های غیر اندیشمند بسپاریم، گفت: باید علما، صاحبان فن و شخصیت های متنفذ زمام امور عاشورا را به دست گرفته و پیام‌ها و درس‌های پایان ناپذیر آن حادثه عظیم تاریخی را برای مردم تبیین نمایند. […]

 

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نباید زمام امور عاشورا را به دست انسان های غیر اندیشمند بسپاریم، گفت: باید علما، صاحبان فن و شخصیت های متنفذ زمام امور عاشورا را به دست گرفته و پیام‌ها و درس‌های پایان ناپذیر آن حادثه عظیم تاریخی را برای مردم تبیین نمایند.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از فردونیوز،حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد مبلغی در مراسم عزاداری سالار شهیدان افزود: درس های عاشورا در بستر زمان قابل استخراج و استفاده است ولی متاسفانه ما حتی درس‌ها و مشق‌های اولیه را  از عاشورا مرور و تبیین نکرده ایم.

نهضت عاشورا واجد دو شان احساسات و پیام‌هاست

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی نهضت عاشورا را واجد دو شان احساسی و پیام‌ها  دانست و گفت: این حادثه از نظر عاطفی و احساسی با هیچ حادثه‌ای در عالم از آغاز تاکنون قابل مقایسه نیست، چرا که تنها حادثه ای در عالم است که به صورت فراگیر و خودجوش میلیون ها انسان ها را تحت پوشش عاطفی قرار داده و به زمان خاصی نیز محدود نمی شود.
در ارتباط با شان دوم عاشورا( پیام های آن)، ضعیف عمل کردیم

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: با وجودی که حادثه عاشورا درس‌های بزرگی را در خود جمع کرده است ولی ما نسبت به این شان اصلی در یک وضعیت ضعیف و محدود عمل کرده‌ و می‌کنیم  و عمده واکنش و مواجهه ما با عاشورا، بیشتر احساسی است و درس‌ها و پیام‌های آن پا به پای احساسات شکل نگرفته است.

وی اظهار داشت: نهضت عاشورا سرشار از درس و پیام است، مصیبتی که بر امام حسین(ع) در عاشورا تحمیل شده بسیار سخت و غم انگیز است ولی خود حضرت این مصیبت را بر خود تحمیل نکرد، اصولا مصیبت اصالت ندارد بلکه توجه احساس نسبت به آن  نوعی پل زدن برای رسیدن به درس‌های عاشورای حسینی است.

حجت الاسلام مبلغی خاطرنشان کرد: اگر ما عزاداری های خود را محدود به روضه خوانی، مداحی و گریه کردن کنیم بدون اینکه محتوا و درون مایه نهضت را مورد تحلیل قرار دهیم از اهداف نهضت دور خواهیم شد.

وی ادامه داد: هر چند مصیبت براهل بیت (ع) برای شیعیان قابل تحمل نیست ولی اصل مصیبت در اسلام اصالت ندارد تا تنها در این دایره بمانیم، شعارهای امام حسین(ع) در روز عاشورا نیز تاکید روی مصیبت نبود بلکه پیام، درس‌ها و حرف‌های زیادی ارائه نموده است..

نماینده تفکر حسینی، عاشورا را در مصیبت خلاصه نکند

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی  با اشاره به اینکه شیعه به عنوان نماینده تفکر حسینی نباید عاشورا را در مصیبت خلاصه کند، گفت: محدود کردن عاشورا در مصیبت،  نوعی حصار کشیدن و نقاب انداختن بر چهره عاشورا است.
درس های عاشورا در بستر زمان قابل استخراج و استفاده است

وی با اشاره به اینکه درس های عاشورا در بستر زمان قابل استخراج و استفاده است، به حوادث تروریستی در جهان امروز اشاره کرد وگفت: امروز عده ای کور دل و خشک مغز برای کشتن دیگران، دست به کشتن خود از طریق اقدامات تروریستی و حملات انتحاری می زنند.

وی ادامه داد: این افراد خود را می کشند تا دیگران را بکشند و این حادثه امروز به شدت در میان بشریت منفور شده است و ما باید تبیین کنیم که عاشورای حسینی در قبال این حرکت های خشک و بی منطق چه موضع ای دارد.

وی با اشاره به اینکه حادثه عاشورا کاملا در جهت نفی خشونت و تروریسم بوده است، گفت: اگر امام حسین(ع) در صحنه عاشورا را خلق نمی کردند یک خشونت تمام عیار، وحشت دائمی و ترس اجتماعی تمام ناشدنی بر تاریخ اسلام و آینده مسلمانان سایه می‌انداخت.

وی ادامه داد: قیام امام حسین (ع) باعث تلطیف قلوب در جامعه شده به گونه ای که به دنبال آن حتی کوفیان سنگ دل نیز گریستند و این نشان می دهد قیام امام حسین (ع) در جهت تلطیف بوده است نه خشونت.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد:  قرار دادن عاشورا به عنوان یک عمل ضد ارعاب و ترور باید تا جایگاهی باشد که در آنجا فکرها و اندیشه ها در نفی خشونت و تروریسم بتراود ولی متاسفانه در زمینه استخراج این درس های جدید از معدن عظیم عاشورا، کار چندانی انجام نداده ایم.

قیام عاشورا جلو خشونت های نهادینه شده را گرفت

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی  با اشاره به اینکه نهضت عاشورا یک نهضت به سمت طلب مرگ نبود، اظهار داشت: کفار و کوردلان مرگ را بر امام حسین(ع) و یارانش تحمیل کردند، تمام تلاش امام  در روز عاشورا و قبل از آن برای مقابله با جنگ بود و با هر زبان، دلیل و بیانی تلاش نموده تا کفار و دشمنان را از جنگ منصرف کندو این در خطبه‌های امام در روز عاشورا مجسم است.

وی ادامه داد: در روز عاشورا با وجودی که جنگ اتفاق افتاده و بسیاری از یاران نیز به شهادت رسیده بودند ولی امام حسین(ع) تلاش مجددی را برای کاهش خشونت به کار گرفت و حتی لحظه های آخر تقاضا نمودند که دست از کشتار بردارند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی افزود: منطق کربلای حسینی و عاشورا یک منطق سرتاسر رحم، انسانی، دلسوزی و مقابله با کشتار است، قیام عاشوار نقطه اوج اخلاق، انسانیت و مقابله با خشونت بود و چنین قیامی می تواند از درون خود منطق تروریست های به ظاهر مدعی اسلام را نفی کند.

فسلفه قیام در روز عاشورا

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: یکی از فلسفه های مخالفت امام حسین (ع) با هجوم دشمن در شب عاشورا آن بود تا از بروز صحنه‌های کور و خشن جلوگیری کند و امر به فردا افتد تا بتواند ابتدا و پایانی برای جنگ تصور و آن را کنترل پذیر کند و به همین دلیل هم در فراز های عاشورا مرتب دعوت به پایان کشتار می دادند.

قمه زنی هیچ تناسبی با حادثه عاشورا ندارد

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد:  امروز جهان به سمت وضعیت‌های پیچیده‌ای می رود و متاسفانه ما به جای اینکه زیبایی‌ها و پیام های عاشورا را برای بشریت بیان کنیم برخی از خود ما دست زدن به اعمالی مانند قمه زنی چهره عاشورا را چنان وانمود می‌کنیم که گویا همه دنبال خونریزی هستیم .

وی افزود:  امام حسین(ع) چه نیازی به قمه زدن و خونی شدن ما دارد؟ ما با این کارها تنها بهانه دست دشمنان می دهیم.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) به بشریت درس انسانیت داده و اگر جهان اسلام به سمت خشونت می رفت و بی رحمی و اقدامات خشن در جامعه اسلامی نهادینه می‌شد همه چیز به ضرر  اسلام و انسان تمام می شد.

وی اظهار داشت: ما درس ها و پیام های اصلی عاشورا را رها کرده ایم، امروز جهانیان با رسانه های تبلیغاتی خود تمام اسرار و جزئیات فعالیت های ما در ارتباط با عزاداری ها را زیر ذره بین خود دارند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم یادآورشد:  ما که معرف و نماینده فکری امام حسین( ع) هستیم اگر عزاداری هایمان از منطق فکری برنخیزد در معرفی امام حسین (ع) نه تنها کوتاهی بلکه ظلم کردیم.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=37864

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. سلام ودرودخدابراندیشمندفاضل وافتخارحوزه ودانشگاه حضرت آیت الله مبلغی(دامت برکاته)امیدواریم شعوروپیام امام حسین(ع)درجامعه نهادینه شود.انشاالله

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.