تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

تنها حمله اولیه کار پلنگ بوده است/ نمی‌ توانستیم خسارت بدهیم خبر را منتشر نکردیم

  • کد خبر : 37930
  • 26 آبان 1392 - 11:59

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان لرستان به تشریح حمله پلنگ به دام های چوپان لر‌ستانی پس از ۱۰ ماه پرداخت. به گزارش میرملاس نیوز ،بازیگر در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص تلف شدن ۴۴ بز یک چوپان لر‌ستانی توسط حمله پلنگ ، گفت: تنها حمله اولیه به دام‌ها توسط پلنگ صورت گرفته […]

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان لرستان به تشریح حمله پلنگ به دام های چوپان لر‌ستانی پس از ۱۰ ماه پرداخت.

به گزارش میرملاس نیوز ،بازیگر در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص تلف شدن ۴۴ بز یک چوپان لر‌ستانی توسط حمله پلنگ ، گفت: تنها حمله اولیه به دام‌ها توسط پلنگ صورت گرفته که آقای حیدری چوپان گله هم پلنگ را مشاهده کرده است ،اما هنگام برگشت در جمع آوری دام‌ها و برگرداندن گله دچار مشکل شده است و بسیاری از دام‌ها شب را در طبیعت می مانند و صبح هنگام زمانی که برای بردن گله بر می گردد با تلف شدن تعداد زیادی از آنها مواجه می شوند.

وی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از تعداد بزهای تلف شده توسط پلنگ در دست نیست ،اظهار داشت: مشاهدات روی لاشه ها نشان می دهد که تعدادی از لاشه ها از ناحیه زیر گلو، پشت گردن و کمر آسیب دیده بودند تعدادی هم شکمشا‌ن دریده شده بود و بعضی از احشام قسمتی از بدنشان خورده شده بود.

وی با بیان اینکه پلنگ را حیوانی شب‌زی ایست که از رویارویی با انسان خود داری می کند،یادآور شد:اگر چه با توجه به خصوصیات رفتاری پلنگ، این حیوان تعداد شکار‌ش محدود است و در شرایط خاص به چند طعمه آسیب می رساند اما رفتار حیات وحش قابل پیشگیری نیست و نمی‌ توان به طور قطع گفت این مدل همیشه و در همه محیط ها صدق می کند.
بازیگر استان لرستان را یکی از زیستگاه های اصلی پلنگ بر شمرد و افزود: پلنگ با توجه به اینکه تنها زندگی می کند قلمرو خیلی بزرگی را انتخاب می کند، گاهی اوقات تا ۵ هزار متر قلمرو یک پلنگ به حساب می آید اما همین حیوان در شرایط خاص یا هنگام جفت گیری در کنار چند پلنگ دیگر مشاهده می شود.

وی ناتوانی در پرداخت خسارت دام های تلف شده را دلیل تاخیر در انتشار خبر عنوان کرد و تصریح کرد: این اولین باری نیست که پلنگ به دام های چو‌پانان حمله می کند این اتفاق بسیار افتاده و حتی خسارت هم پرداخت شده اما در این مورد ترجیح دادیم تا زمانی که نمی‌ توانیم خسارت را پرداخت کنیم ،خبرش نیز منتشر نشود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان در پایان با اشاره به کار انسانی و قابل تقدیر چوپان لر‌ستانی خاطر نشان کرد: کار انسانی آقای حیدری قابل تقدیر است و در حالیکه در مقابله با حیوانات وحشی شلیک گلوله راحت ترین اقدام است اما وی با توجه به همراه داشتن اسلحه از شلیک خود داری کرده است و با توجه به اینکه تمام ۴۴ بزی که تلف شده ا‌ند از ناحیه حمله پلنگ نبوده است اما، دستور رئیس سازمان محیط زیست کل خسارت به آقای حیدری پرداخت خواهد شد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=37930

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 13در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۳
  1. من یقین دارم این اقا چوپان ترسیده و به قول معروف دست و پای خودشو رو گم کرده و نتوانسته شلیک کند وگرنه این کار را می کرد . باور نکنید که یک چوپان لر از روی حس حییوان دوستی این کار را کرده باشد

    • با سلام
      جناب آزادبخت عزیز این آقا خودش گفته که دوستار و عاشق طبعیت است .این یکی از خصلتهای بد و ناشایست است که اظهارات دیگران را خلاف و دروغ بدانیم و قضاوت بی دلیل داشته بایم(اصل صداقت و پاکی) .حتی اگر بنا به فرض محال اصل این ماجرا درست هم نباشد آیا بهتر نیست که بخاطر حفظ محیط زیستمان از این نوع اقدامات تقدیر و تشکر کنیم و بدین واسطه به دیگران لزوم حفاظت از محیط زیست را یاد آوری کنیم . چرا باورهای خود را بحساب این مرد فداکار و فهیم می گذارید ؟ اگر شما بجای یک یقین صد بار هم یقین حاصل کنید که این مرد پاک نیت دست پای خودش را گم کرده و حس حیوان دوستی نداشته چیزی را عوض نمی کنید و این سخن شما فقط دست آویز کسانی می تواند باشد که مضر به حال طبیعت و خودشان عمل می کنند .دوست عزیز در حال حاضر چگونگی حفاظت از محیط زیست بزرگترین دغدغه و مشکل بشر است .می بایست از کوچکترین اقدامی در جهت حفظ محیط زیست کره زمین دریغ نکرد .وضعیت جوی زمین چنان دچار تغییرات شدید شده است که در فصل زمستان بجای بارش برف و باران خشکسالی است و در برخی مناطق تابستان بارش برف داریم یا سیلابهای و طوفانهای مخرب که بی سابقه اند این ها همه نگرانی بشر را زیاد کرده -در این کره خاکی همه چیز مانند حلقه های زنجیر بهم پیوسته و موثر در یکدیگرند .سرنوشت تک تک انسانها به هم گره خورده است .کوچکترین اثر تخریبی در طبیعت محل زندگی ما موثر در آنسوی دنیاست .هر کدام از ما در برابر کوچکترین کارمان و موضعمان مسئولیم . این سخن را از من بشنوید که اگر در این دنیا هر کسی فقط و فقط نفع حقیقی و شخصی خود را بخواهد و به آن آگاهی داشته باشد ،این دنیا گلستانی می شود اول برای خودش سپس برای دیگران ، محیط زیست و کل هستی—زنده باد نوروز فداکار زنده باد آزادبخت

  2. آقای آزادبخت عزیز، ذهن خوانی بلدید یا اینکه علم لدنی دارید،شاید این بنده خدا به خاطر حس حیوان دوستی این کار را کرده باشد ، ضمنا مگر حس حیوان دوستی لر و کرد و ترک می شناسد

  3. هرطوری فرض کنی این بدبخت دچارخصارت شده است پس لازم است به ایشان کمک شودتادوباره روی پای خودبایستد.

  4. آقای آزادبخت حالا اگر کار ناشایستی از یک چوپان لر مشاهده می کردیدید یک کلاغ چل کلاغش کرده و هزار تا جک براش درست کرده بودید ولی درمقابل کار انسانی و بزرگ یک هموطن اینچوری نظر می دهید واقعا که

  5. آقای مدیرکل کاش یک کار خوب را حتی اگر واقعیت نداشت این جوری لوث نمی کردید

  6. با آقای آزادبخت کاملا موافقم….
    کسایی که کوه رفتن و یه حیوان مثل گرگ یا..رو دیدند بیشتر قابل لمس هست…
    اصلا پلنگ نمیتونه ۴۴ تا رو تو یه ساعت بکشه…
    گله اش بی صاحب بوده و پلنگ یه چند ساعتی بینشون چرخ خورده و فقط کشته…

  7. به نظر من این آقا چوپان اصلا پلنگو ندیده چون این داستانها رو خودش تعریف کرده واصلا شاهدی نداشته……به روباه میگن شاهدت کیه میگه دمم…..

  8. فرض را بر صحت می گذاریم و کار این چوپان هم قابل تقدیر و خسارتش باید پرداخت گردد اما به هر حال خیلی ها مایلند قضیه را آن طور که اتفاق افتاده بدانند.من خودم اگر مطمئن شوم که این چوپان عالما عامدا و در عین توانایی و رویت کامل پلنگ شلیک نکرده،در حد خودم به این فضیلت بزرگ بپردازم و حتا نظرم هست که با آوردن آن در کتاب فارسی برای همیشه ماندگارش کنیم ولی لااقل سخنان مدیرکل خبر از نوعی عدم اطمینان می دهد مخصوصا استدلال عجیب و غریب شان در مورد کتمان این اتفاق تا حالا.به هر حال جا دارد که خبرنگاران بی طرف در مورد موضوع تحقیق کنند و به اطلاع همگان برسانند.

    • با سلام به آقای مراد سپه وند فرهیخته عزیز
      دیر یا زود شنیدن چنین خبرهای در اصل ماجرا تفاوتی حاصل نمی کند-اصل این موضوع که با توجه به تصاویر گرفته شده مستند است و وجود پلنگ هم تایید شده است. این انسان خوب و محترم هم با فکر و اندیشه خوبی که داشته به هر حال تاثیر مثبتی در جامعه ایجاد کرده است که قابل تقدیر و ستایش است .

  9. سلام بر شما مدیر مسول محترم سایت وزین میر ملاس. خدا وکیلی این عنوان را سرچ کنید”همه گلایه‌های دوست‌داران حیات وحش درباره یک خبر “(مربوط به تابناک) تا مردم کل ماجرا را متوجه بشوند.

  10. منظورم این است که بعد از سرچ با ذکر منبع عینا درج کنید. درود بر شما

  11. خیلی جالبه خبری که توی سایتهای مختلف بازتاب بسیار جالبی داشت و از آن به عنوان احترام به طبیعت و حیات وحش توسط چوپان لرستانی یاد می شد برخی دوستان هم استانی ما به بهانه هایی که بیشتر زاده ذهنشان است چنین زیر سوال می برند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.