تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
16

عطاری صادقی با بیش از نیم قرن سابقه و ناله‌های بسیار /گفت و شنودی با نخستین عطار کوهدشت

  • کد خبر : 38125
  • 29 آبان 1392 - 9:41

  نظر به خواص ویژه گیاهان دارویی و جهت آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان  به سراغ یکی از عطاران معروف، خوش‌نام و با سابقه استان لرستان که در شهر محروم کوهدشت زندگی می کند رفته ایم تا هم  با فواید گیاهان دارویی بیشتر آگاه شویم و هم از چند و چون کار عطاران سردرآوریم و […]

IMG_5732-1024x768

 

نظر به خواص ویژه گیاهان دارویی و جهت آگاهی هر چه بیشتر مخاطبان  به سراغ یکی از عطاران معروف، خوش‌نام و با سابقه استان لرستان که در شهر محروم کوهدشت زندگی می کند رفته ایم تا هم  با فواید گیاهان دارویی بیشتر آگاه شویم و هم از چند و چون کار عطاران سردرآوریم و هم باعث دل گرمی و ایجاد انگیزه برای این قشر از جامعه که کمتر بدان‌ها پرداخته می شود شویم. امید است مورد پسند قرار گیرد. مجید صادقیان که کوهدشتی‌ها بیشتر او را با نام صادقی می‌شناسند بازنشسته آموزش و پرورش  است، دارای کارشناسی تربیت بدنی می‌باشد و بیش از نیم قرن است که خود و پدرش در حرفه عطاری مشغول به فعالیت هستند.

 با سلام و خسته نباشید و سپاس بخاطر فرصتی که در اختیار نشریه قرار گزاردید، بفرمایید شروع فعالیتتان از کی و به چه شکل بوده است؟

ما نخستین عطاری شهرستان هستیم و از زمان مرحوم پدرم یعنی ۷۰سال پیش این مغازه را داریم، خودم از همان دوران کودکی با توجه به شغل پدر با عطاری سر و کار داشتم و چون معلم بودم نتوانستم به شکل منظمی در مغازه حضور داشته باشم ولی بعد از مرگ پدرم حدودن از ۳۰ سال پیش این حرفه را برگزیده و مشغول به فعالیت هستم.

کار یک عطار چیست؟ و عطاری چگونه شغلی است؟

یک عطار گیاهان داروی و داروهای گیاهی را تهیه می کند و آن ها را به مشتریان و متقاضان ارائه می دهد و درباره ی ویژگی و کارکرد هر یک از مواد مورد استفاده اطلاعات مورد نیاز را بیان میکند.  عطاری شغل خوب و پُردرآمدی است ولی کسی که به این حرفه روی می آورد باید اهل مطالعه باشد و سعی کند مطالب مربوطبه گیاهان دارویی را بداند و مهم تر از همه این ها باید به کارش عشق بورزد.

استقبال از گیاهان دارویی چگونه است؟

اصلا خوب نیست چون مردم اطلاعات ندارند و در این رابطه مطالعه نمی کنند بنابراین استقبال خوب نیست، بعنوان مثال در شهر توسرکان که نصف جمعیت کوهدشت را دارد چون در این خصوص آگاهی دارند استقبال مردم بی نظیر است.

در این رأستا چه پیشنهادی و راه کارهایی دارید؟

از همشهریان عزیزم میخواهم با توجه به خواص ویژه گیاهان دارویی و فواید آنها  و به خاطر مضرات فراوان داروهای صنعتی، موضوع  استفاده از داروهای گیاهی جدی بگیرند و با استقبال خود آن رارونق بخشند و همچنین از رسانه ها میخواهم در رابطه با گیاهان دارویی تبلیغات بیشتری داشته باشند متاسفانه صدا و سیما فیلم های کم اهمیت و ضعیفی مثل ستایش را چندین بار پخش میکند اما هیچ گونه اطلاع رسانی در این باره انجام نمی دهند.

 

IMG_5726-1024x768

 

گیاهان مورد استفاده را از محل تهیه میکنید یا از شهرهای دیگر؟

اکثرا از بیرون، خودمان فقط دو سه گیاه محلی تهیه را می کنیم (بابونه،بومادران،پرسیاوشان) مابقی گیاهان را از شهرهای تهران،تبریز،اصفهان و کرمانشاه تهیه می کنیم.

آیا در منطقه ما گیاه دارویی وجود ندارد یا هست اما امکان فراوری آن نیست؟

اینجا تا بخواهی گیاه هست اما بدبختانه شرایطی که استفاده از آن ها را میسر کند فراهم نیست بیشتر گیاهانی که از تهران و اصفهان و سایر شهرها برای ما می آید همان گیاهانی است که از کوه های لرستان و منطقه کوهدشت برده اند که پس از فرآوری و بسته بندی با قیمت چند برابر به ما عرضه می کنند. 

چه گیاهان دارویی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند؟

اینجا بیشتر گل گاوزبان، ترنجبین، شکرسرخ و دارچین(گرمه داری)استفاده میکنند.

این گیاهان چه خاصیت های دارند؟

 گل گاوزبان برای آرامش اعصاب و قلب خوب است و تصفیه کننده خون می باشد. و ترنجبین ویژه کودکان است و برای گرفتگی شکم، نفخ شکم، دل درد و یبوست بکار می رود و دارچین برای گرم نگه داشتن بدن و جلوگیری از سرماخوردگی بیشتر در فصل زمستان استفاده می شود.

 چگونه می توان از پوست بوسیله  گیاهان دارویی مواظبت کرد؟

روغن زیتون غیر خوراکی، ژل آلوورا، کرم بابونه، جوانه گندم و رازیانه هر کدام برای پوست مفید می باشند. روغن زیتون به صورت مالشی بر روی پوست مالیده می شود که شفاف کننده پوست صورت است و برای جلوگیری از پوسته شدن(شوره) موی سر بکار می رود و  بدون عوارض است.

 

 

IMG_5719-1024x768

 

 

عطاری ها زیر نظر چه مجموعه ای هستند؟

در اینجا!!!  زیر نظر صنف خاروبار فروشان، متأسفانه چون متولیان هیچ گونه اطلاعاتی درباره گیاهان دارویی ندارند عطاران  را زیر صنف خار و بار فروشان قرار داده اند.

 از مجموعه تان رضایت دارید؟

خیر متأسفانه نظارت ضعیف است و در کوهدشت هر کس عطاری می زند چون مثلن صادقی سابقه طولانی دارد همه محصولات بی کیفیت خود را با نام او  به فروش میرساند و حتی مواقعی که داروی مضری میفروشند به اسم صادقی تمام می شود. از مسئولین میخواهم تمامی عطاری های کوهدشت حداقل یک تابلو با اسمی انتخابی داشته باشند تا این مشکل بوجود نیاید.

در پایان اگر

پیشنهاد یا انتقادی در رابطه با این حرفه دارید بیان کنید؟

برای مسئولین چون که میدانم کارساز نیست هیچ پیشنهادی ندارم اما خودم شخصن بارها با دکترین دارو ساز صحبت کرده ام  که بیایند تا با هم کاری هم صنعت گیاهان دارویی را در اینجا رونق ببخشیم اما متاسفانه بدلیل محرومیت شهرستان و اینکه عطاری در اینجا کاربردی ندارد به کوهدشت نمی آیند امیدوارم افرادی پیدا شوند که به این مهم جامه ی عمل بپوشانند و از این پتانسیل عظیم و ارزشمند استفاده ی بهیینه نمایند زیرا هم منبع درآمد خوبی است و هم در بحث سلامت نقش بسزایی دارد و هم در کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال مؤثر است.

گفتگو و عکس‌ها: احمدبساطی / بلوطستان

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=38125

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 11در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۱۰
  1. آقای نویسنده :
    مثلا” درسته نه مثلن – خواروبار درسته نه خارو بار –

  2. درودخدابه آقای صادقی عزیز وباسلام به روح پاک ولطیف برادرش مرحوم جوادصادقی
    عرض شود مردم کوهدشت جناب صادقی رو باصداقت ایشان میشناسند،وگمان میکنم همه دوستش دارنددلیل این ادعاتعدادکثیرمراجعه کنندگان به عطاری ایشان است
    ازمخاطبان سایت وزین میرملاس خواهش میکنم “صادقانه” برای شادی روح مرحوم جوادصادقی باذکرصلوات بیاد ایشان حمدوسوره ای رو قرایت نمایند
    سپاسگزارم

    • آقای صادقی انصافا خیلی باانصافه وماهم دوستشان داریم
      آقای اشتری چشم برای شادی روح برادر آقای صادقی هم حمدوسوره باذکرصلوات خوانده شد

  3. سلام من سالهاست کوهدشت نمیام اما این عکس مغازه رو دیدم کلی خاطرات شلوغی اون خیابون واسم تداعی شد. دستتون درد نکنه بابت گزارش مفیدتون

  4. با سلام خیلی عالی بود خاطرات خوبی از عطاری صادقی دارم. مرسی از تهیه کننده گزارش که واقعا واسه اونایی که از کوهدشت دورن عالی بود.

  5. عالی بود

  6. درود برعطار بزرگ شهرمان
    بادیدن این تصاویر و چهره آقای صادقی خیلی از خاطرات بچگی برام زنده شده.ممنون

  7. سلام اگه ممکنه لطفا لیست تمام عطاری های استان لرستان همراه با ادرس و شماره تلفن بگذارید روی سایت

  8. لطفا شماره تماس عطاری ها رو بزارید توی سایت … با تشکر الیگودرز

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.