تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
5

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان خبر داد: یکصد اثر فرهنگی تاریخی استان در نوبت ثبت فهرست آثار ملی

  • کد خبر : 38358
  • 02 آذر 1392 - 9:44

  مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: یکصد اثر فرهنگی-تاریخی استان در نوبت ثبت در فهرست آثار ملی است. به گزارش میرملاس نیوز به نقل ازخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، سید قاسم قربانی گفت: یکصد پرونده ثبتی از آثار فرهنگی-تاریخی و غیر منقول لرستان تهیه شده که در جلسه آتی شورای سیاست‎گذاری […]

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: یکصد اثر فرهنگی-تاریخی استان در نوبت ثبت در فهرست آثار ملی است.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل ازخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، سید قاسم قربانی گفت: یکصد پرونده ثبتی از آثار فرهنگی-تاریخی و غیر منقول لرستان تهیه شده که در جلسه آتی شورای سیاست‎گذاری ثبت آثار کشور مطرح و در صورت تائید در فهرست آثار ملی به ثبت خواهند رسید.

قربانی گفت: در صورت تامین اعتبار، لرستان آمادگی میزبانی دور آینده ثبت را دارد.

وی افزود: این آثار مربوط به شهرستان‎های خرم آباد، کوهدشت، پلدختر، دوره چگنی، ازنا و نورآباد است.

کارشناس ارشد باستان شناسی نیز در این رابطه گفت: پرونده های تهیه شده مربوط به تپه ها، محوطه ها، چند غار، و بناهای تاریخی بوده که مربوط به دوره های پیش از تاریخ، نوسنگی، عصر مفرغ، عصر آهن، اشکانی، ساسانی و اسلامی هستند .

عطا حسن پور افزود: لرستان در حال حاظر با ۲۴۵۰ اثر ثبت شده رتبه دوم کشور را داراست و از نظر تعداد تپه و محوطه با دارا بودن ۱۴۵۲ تپه و ۳۶۳ محوطه ثبت شده در کشور مقام اول را داراست.

حسن پور گفت: لرستان با ثبت ۱۶۳ غار در کشور حائز رتبه دوم است.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=38358

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. حیف ک بها نمیدند…………………………………………………….

  2. بسیاری از آثار تاریخی مهم لرستان هنوز سر در زیر خاک دارند و کار پژوهشی اساسی در زمینه آثار بجای مانده از تمدن ایلامیان(کاسیان ) صورت نگرفته است . بسیاری از آثار مکشوفه مربوط به حفاری های غیر مجاز افراد سودجو است تعدا بسیار کمی از دست افراد غیر مجاز گرفته شده است شمار زیادی از آنها تزیین کننده مجموعه داران بزرگ دنیا در اروپا و آمریکا هستند-لرستان یکی از سرزمین های دنیاست که مهد سومین تمدن دنیاست(به ایده بسیاری باستان شناسان اولین تمدن دنیا)-عصر برنز مربوط به تمدن ایلامیان(کاسیان)است .اوج شکوفایی ساخته های تزئینی از ۱۵۰۰ سال تا ۲۰۰ سال قبل از میلاد است .بسیاری از این آثار مکشوفه و تزئینی لرستان مربوط به این دوران است ازجمله آثار کلماه کره

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.