تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
3

کوههای رومشکان در میان شعله های گاز/ سرمایه ای که یکسال دود شد!

  • کد خبر : 3848
  • 29 فروردین 1391 - 23:29

 یک سال از نشت گاز در کوههای رومشکان از توابع شهرستان کوهدشت می گذرد و در یکسالی که سرمایه ملی در این منطقه دود می شود و مردم هر روز شعله های روشن گاز را می بینند، مسئولان همچنان خاموش هستند. به گزارش میرملاس نیوز به نقل ازخبرگزاری مهر، شعله ور شدن زبانه های آتش […]

 یک سال از نشت گاز در کوههای رومشکان از توابع شهرستان کوهدشت می گذرد و در یکسالی که سرمایه ملی در این منطقه دود می شود و مردم هر روز شعله های روشن گاز را می بینند، مسئولان همچنان خاموش هستند. به گزارش میرملاس نیوز به نقل ازخبرگزاری مهر، شعله ور شدن زبانه های آتش در دل کوه “درمره” بخش رومشکان شهرستان کوهدشت از فروردین ماه سال ۹۰ آغاز شده و به گفته کارشناسان گازی که در منطقه مشتعل شده گاز طبیعی است که این امر حکایت از وجود یک میدان نفت و گاز در منطقه دارد. با این اوصاف از زمانی که اولین شعله های گاز بر بالای کوه “درمره” شهرستان کوهدشت مشاهده شد بیش از یکسال می گذرد ولی همچنان کارشناسان وزارت نفت موفق به مهار گاز در منطقه نشده اند تا این سرمایه ملی به راحتی از دست برود

نشت گاز جاذبه گردشگری شد!

این در حالیست که وقوع این پدیده نادر در استان لرستان موجب هجوم سیل علاقمندان برای دیدن شعله های گاز در منطقه شده است به طوریکه روزانه دهها نفر از این محل بازدید می کنند و با شعله های گاز که از جای جای کوه بیرون می زند عکس یادگاری می گیرند. این در حالیست که کارشناسان مختلف در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد علت نشت گاز دو احتمال را مطرح کردند که یکی از آنها که قوت بیشتری دارد نشت گاز به دلیل عملیات های اکتشاف نفت در منطقه است و احتمالی که قوت آن ضعیف تر است وجود منبع گازی دیگری در محل نشت گاز است که به دلایل مختلف از جمله شکستگیهای زمین به سطح زمین آمده است. با این حال کارشناسان شرکت نفت در آخرین اظهار نظری که در جلسه بخشداری رومشکان در اردیبهشت ماه سال گذشته داشته اند عنوان کرده اند که این نشست گاز ربطی به چاههای حفر شده در منطقه ندارد تا اظهار نظر در این زمینه پیچیده تر شود. وعده یک هفته ای یکساله شد! به هر روی این روزها در حالیکه معلوم نیست عملیات مهار گاز در چه وضعیتی قرار دارد و اصلا در این زمینه اقداماتی انجام شده است یا خیر این مردم هستند که با حضور در محل کوههای مرکز بخش رومشکان از مشعلهای گاز موجود در منطقه دیدن و گاهی از این گازی که به راحتی هدر می رود برای پختن غذا و گرم کردن چای استفاده می کنند تا دلشان نسوزد که این گاز چرا به راحتی از دست می رود. شاید دیدن شعله های گاز در این روزهایی که تمام شبکه های رادیو و تلویزیون و سایر رسانه ها از صرفه جویی در مصرف گاز سخن می گویند و قبوض گاز بر روی دست مردم سنگینی می کند پارادوکس قابل تاملی است که افکار عمومی را درگیر خود کرده است. این در حالیست که در همان روزهای ابتدایی نشت گاز در منطقه یکی از کارشناسان وزارت نفت مستقر در محل حفاری چاههای نفت در گفتگو با خبرنگار مهر از مهار نشت گاز حداکثر تا اواسط هفته – یعنی ابتدای اردیبهشت ۹۰ – خبر داده بود که امروز با گذشت یکسال از وعده ها هنوز نشت گاز در منطقه مهار نشده است و گویا کارشناسان منتظرند تا شعله ها به خودی خود خاموش و نشت گاز در منطقه متوقف شود. کشف میدان نفتی در کوهدشت بنابر این گزارش عملیات اکتشاف نفت در شهرستان کوهدشت پیش از این توسط شرکت اکتشافی “سی ان پی سی” وابسته به شرکت نفت متشکل از کارشناسان ایرانی و چینی مستقر در منطقه از سالها قبل آغاز شده و پیش بینی می شود این میدان نفتی حداقل قابلیت استخراج روزانه ۱۰ هزار بشکه نفت را داشته باشد.

این خبر را فروردین ماه سال گذشته خبرگزاری مهر بر روی خروجی خود قرار داد تا ۱۰ ماه بعد مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران نیز بر خبر مهر صحه بگذارد و از کشف میدان نفتی در شهرستان کوهدشت خبر داد.

سید محمود محدث در رابطه با جزئیات این اکتشاف گفت: در این بلوک اکتشافی پیمانکار خارجی موفق به کشف میدان جدید نفتی ” بابا حبیب” شد.

این مسئول با تاکید بر اینکه توسعه میدان نفتی بابا حبیب برای پیمانکار خارجی فاقد توجیه اقتصادی لازم بود، بیان کرد: اما توسعه  این میدان جدید نفتی برای شرکت ملی نفت ایران دارای توجیه اقتصادی است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با اعلام اینکه در قراردادها بحث تجاری شناخته شدن توسعه یک میدان نفتی دارای یک فرمول است، بیان کرد: قطعا توسعه میدان بابا حبیب برای پیمانکار خارجی توجیه اقتصادی نداشت اما توسعه این میدان نفتی برای شرکت ملی نفت ایران سودآور است.

قرارداد بلوک اکتشاف – توسعه کوهدشت در برنامه چهارم توسعه با یک شرکت خارجی امضا شد که در این پروژه باید پیمانکار خارجی ۶۰۰ کیلومتر عملیات لرزه نگاری و ۲ حلقه چاه اکتشافی حفاری می کرد که در نهایت تکمیل مطالعات اکتشافی منجر به کشف یک میدان نفتی در استان لرستان شد.

 

سکوت مسئولان نیز یکساله شد

با تایید خبر وجود میدان نفتی و گازی در منطقه به نظر می رسد متولیان امر فکری برای استفاده از این سرمایه ملی می کردند ولی همچنان نشت گاز در این منطقه روند خود را بدون توجه مسئولان ادامه می دهد تا ۳۶۵ روز کوههای رومشکان در میان شعله های گاز بسوزد.

اینکه چگونه می توان نشت گاز را در منطقه مهار کرد یا از این سرمایه ملی که در کوههای رومشکان دود می شود نهایت استفاده را برد در حوزه اظهار نظر کارشناسان وزارت نفت است که متاسفانه تاکنون سکوت اختیار کرده اند.

این در حالیست که مطابق آخرین گفتگوهایی که خبرنگار مهر با یک استاد دانشگاه انجام داد، رامین کرمی با برشمردن احتمالات موجود در رابطه با نشت گاز تصریح کرده بود که به هر حال هر گونه نشت گاز به یک منبع نیاز دارد که این منبع باید در منطقه شناسایی شود.

تبعات زیست محیطی نشت گاز در منطقه

این استاد دانشگاه شهید چمران اهوازبه تبعات زیست محیطی نشت گاز در منطقه اشاره کرد و گفت: با توجه به نحوه خروج گاز در منطقه این گاز به شکل کامل سوخته نمی شود که با این اوصاف علاوه بر تولید دی اکسید کربن ما شاهد تولید اکسیدهای مضر دیگری در پی سوختن گاز در منطقه هستیم.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه ناخالصی های دیگری به همراه گاز از شکافهای کوه خارج می شود سوختن آنها می تواند به شکل اکسیدهای سمی وارد محیط اطراف شود که این اکسیدها بسیار خطرناک هستند.

رامین کرمی با تاکید بر اینکه نشت و سوختن گاز در منطقه به طور قطعی با خود مشکلات زیست محیطی را به همراه دارد، یادآور شد: حتی اگر این گاز به طور کامل هم سوخته شود بازهم سمومی را در هوا پراکنده می کند که این سموم دارای خطراتی هستند.

توجیه نکنید، تدبیر کنید!

وضعیت سوختن گاز در منطقه موضوعی است که علاوه بر تبعات زیست محیطی و از بین رفتن یک سرمایه اقتصادی دارای ابعاد مختلفی است که به نظر می رسد یکسال فرصت زیادی است که مسئولان مربوطه برای اظهار نظر در این رابطه از دست داده اند.

اینکه این میدان نفتی یا گازی دارای ارزش تجاری هست یا خیر، اینکه دلیل نشت گاز در این وسعت چه می تواند باشد، اینکه آیا دود شدن این سرمایه تنها راه حل موجود است، اینکه با تبعات زیست محیطی این پدیده چه باید کرد، اینکه مسئولان در این مدت یکساله چه کرده اند و دهها سئوال دیگر موضوعی است که در یکسال گذشته ذهن مردم لرستان و کوهدشت را درگیر کرده است.

این در حالیست که در سال حمایت از تولید ملی ضرورت اتکا به توانمندی ها و ظرفیت های داخلی به ویژه در بعد انرژی موضوعی انکار ناپذیر است.

مقام معظم رهبری در بازدید از عسلویه وقتی به مشعل‌هایی رسیدند که شعله‌های بسیار بلندی داشت، اشاره کردند که چرا این شعله‌ها این ‌قدر بلند است؟ یکی از کارشناسان توضیح داد که این به لحاظ فنی است. گفتند من دو سئوال دارم؛ اول اینکه آیا این شعله‌ها گاز است و ارزش اقتصادی دارد؟ گفتند بله. آقا گفتند: دوم اینکه آیا محیط زیست را آلوده می‌کند؟ گفتند بله. گفتند پس باید تدبیر کنید. توجیه نکنید، تدبیر کنید.

این نگاه رهبر فرزانه انقلاب به ضرورت استفاده از منابع موجود از یک طرف و توجه به مسائل زیست محیطی از سوی دیگر تکلیف را برای مسئولان امر روشن ساخته است که به نظر می رسد ادامه سکوت متولیان امر در این زمینه توجیه ناپذیر است.

…………………………..

گزارش: صدیقه حسینی
عکس: عارف رومیانی – بهادر عبدی
لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=3848

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 11در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۱
  1. با سلام و خسته نباشی خدمت آقای آزادبخت
    آقای آزادبخت کاش کمی وقت بگذارید و تصویری از معتادینی که میرن و از شعله های آماده استفاده میکنن رو شکار کنی

  2. با سلام و احترام و تشکر از گرداورندگان این مطلب واقعا مفید.
    بنده در سال ۹۰ مقاله ای را با رویکرد فنی نوشتم و در سیمره منتشر شد. در این مقاله بنده احتمالات مختلف این رخداد شوم رو مطرح کردم و محتملترین دلیل این حادثه رو مطرح کردم.
    بی گمان این نشت گاز در ارتباط با حفاری هایی اکتشافی است که در این منطقه صورت گرفته و به هیچ وجه منشا طبیعی نداره.
    فهم این قضیه اصلا پیچیده و دشوار نیست چرا که نشت گاز باید در همان ایامی اتفاق افتد که حفاری اکتشافی در محل در حال انجام است.
    اگر منشا طبیعی داشت که باید از میلیونها، هزاران و یا قرن ها پیش شاهد نشت گاز میبودیم.

    لینک مقاله کامل در سیمره
    http://www.seymare.com/?p=2720

    عنوان: مروری بر دلایل نشت و فوران گاز در میدان نفتی باباحبیب کوهدشت

    بد نیست که این مطلب را نیز منتشر کنید البته با ذکر نام سیمره

  3. با سلام و ادای احترام ،
    ضمن تشکر از زحمات سرکار خانم حسینی
    قابل توجه استاندار محترم لرستان
    و مدیر کل محترم حفاظت محیط زیست استان جهت اطلاع و اقدام لازم بعد از گذشت یکسال.

  4. هیچ ربطی به استاندار نداره مسئولان شرکت نفت باید تدبیر کنند .

  5. با سلام خدمت مسولین زحمت کش که با این زحمت های فراوان اسم این شهر عزیز را به ………………..واقعا براتون متاسفم

  6. با سلام و احترام و تشبنده در سال ۹۰ مقاله ای را با رویکرد فنی نوشتم و در سیمره منتشر شد. در این مقاله بنده احتمالات مختلف این رخداد شوم رو مطرح کردم و محتملترین دلیل این حادثه رو مطرح کردم.
    بی گمان این نشت گاز در ارتباط با حفاری هایی اکتشافی است که در این منطقه صورت گرفته و به هیچ وجه منشا طبیعی نداره.کر از گرداورندگان این مطلب واقعا مفید.

  7. باسلام و ادب خدمت تمام مردم غیور و ولایت مدار رومشگان .
    واقعا براتون متاسفام حداقل که سران استان فکری به حال این گاز نمی کنند .بیاید خودمان یابریم یه چاه ۳۰متری درآنجا بکنیم تا به گاز برسیم یا بیاید باهم این آتیش را با آبهای زیادی که به لطف سران استان وکوهدشت ورومشگان بین روستا هامون است ومردم روستاهامون به لطف انها ازلحاظ آب آشامیدنی مشکل ندارند بریم واین آتش را خاموش کنیم.

    واقعا برای این مدیریت ضعیف متاسفم

  8. بمیرم سی بی کسی لرسو،کوهدشت و رومشگو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  9. بوسسسسسسسس رومشگان ای سرزمین خشک من

  10. ای خوشبختییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی…هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههی!

  11. دستو نه درد نه هه مردمه فکری به هن اه جا ای مسخره بازیه لتونه
    زنگ به نه ر جایی مه که ایسه دسه کار بیمه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.