تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
9

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق خرم‎آباد: کوهدشت با چاه‎های عمیق در وضعیت بسیار بحرانی قرار دارد

  • کد خبر : 38756
  • 09 آذر 1392 - 12:17

  رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق خرم‎آباد از برداشت منفی ۲۰۰ میلیون مترمکعبی آب در استان خبر داد. به گزارش میرملاس نیوز به نقل ازایسنا، مرتضی هادی‎پور در جلسه کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته در خصوص کم‎آبی و تغییر الگوی کشت، بیان کرد: متأسفانه ۵۰ درصد انرژی مورد نیاز مردم از محصولات و تولید کشاورزی وارداتی […]

 

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق خرم‎آباد از برداشت منفی ۲۰۰ میلیون مترمکعبی آب در استان خبر داد.

به گزارش میرملاس نیوز به نقل ازایسنا، مرتضی هادی‎پور در جلسه کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته در خصوص کم‎آبی و تغییر الگوی کشت، بیان کرد: متأسفانه ۵۰ درصد انرژی مورد نیاز مردم از محصولات و تولید کشاورزی وارداتی بوده و تأکید رئیس جمهور در چهارمین کنگره کشاورزی روی همین موضوع بود.

وی اضافه کرد: در تمام کشور بحران آب و کمبود بارش‎ها مشکل‎آفرین شده و ۶۰۰ دشت وضعیت بحرانی دارند که ۳۰۰ مورد از آنها غیرقابل استفاده است.

هادی‎پور ادامه داد: با اینکه استان ما در زاگرس میانی قرار دارد و بعد از شمال کشور جزء مناطق پرباران است و فعلاً به وضعیت بحرانی نرسیدیم اما کوهدشت با چاه‎های عمیقی که در آن زده شد در حال حاضر وضعیت بسیار بحرانی دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق خرم‎آباد اظهار کرد: بحث تغییر الگوی کشت در تمام استان‎ها مورد بررسی قرار گرفته و باید به سمت کشت محصولاتی برویم که راندمان مصرف آب بالایی دارند و پرمحصول هستند.

وی تصریح کرد: باید از کشت محصولاتی که مصرف بالای آب دارند جلوگیری کرد به فرض مثال ۵ هزار هکتار از اراضی استان شالیزار بوده که ۹۵ میلیون مترمکعب آب مصرف می‎کنند.

هادی‎پور افزود: سطح زیرکشت محصولات آبی استان ۱۹۹ هزار و ۶۴۲ هکتار بوده که از این میزان ۲۵ هزار هکتار هنوز بارور نیستند اما آب مصرف می‎کنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق خرم‎آباد گفت: تولید استان یک میلیون  ۸۰۰ هزار تن انواع محصولات است که ۱.۹ میلیارد مترمکعب میزان آب مصرفی آن بوده، این در حالیست که آب در اختیار ما ۱.۷ میلیارد مترمکعب است و ۲۰۰ میلیون مترمکعب منفی برداشت می‎شود.

وی بیان کرد: برای تأمین این آب به چاه‎های عمیق، نیمه عمیق و تولیدی استان فشار وارد می‎شود، نتیجه این می‎شود که بالای ۷۰ درصد چاه‎های استان مجوز تعمیق گرفته‎اند یا حفر چاه جدید داشته‎ایم.

هادی‎پور خاطرنشان کرد: در جهت حفظ آب و خاک حفاظت از منابع طبیعی تجدید نشوند، اخراج کردن دام مازاد از منابع طبیعی و تعادل دام و مرتع، جلوگیری از حفر چاه‎های غیرمجاز، نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‎ها، اجرای سیستم‎های آبیاری مدرن، تغییر الگوی کشت و جلوگیری از کشت‎های با مصرف آب بالا از راهبردهای پیشنهادی است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق خرم‎آباد یادآور شد: برای حفاظت از آب کشاورزان، جهاد کشاورزی و امور آب منطقه‎ای باید با هم هماهنگ شوند و کمیته‎ای از این ۳ شاخه صورت بگیرد تا مرتب روی محصولات کشاورزی دیگر مطالعه کنند.

وی با بیان اینکه باید اراضی را یکپارچه‎سازی کرد، گفت: در هر کاری برنامه‎ریزی لازم است و باید راه‎های علمی و فنی را ارائه داد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=38756

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 7در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۷
  1. بهتر است جلوی برداشت آب گرفنه شود وگرنه در چند سال آتی به جای واردات گندم باید به وارادات آب فکر کنیم .بسیار خوشحالم از اینکه مسولین استان بالاخره به مشکل برداشت بیش از حد آب از منابع آبی زیر زمینی کوهدشت اشاره ای کردند امیدوارم با مسدود کردن چاههای عمیقی که به منظور دامداری وبا عمق نزدیک۲۰۰متر حفر شده اما در حال آبیاری سطوح زیر کشت ذرت اهستند، جلوی این خیانت بزرگ به نسل آینده گرفته شود.چرا که این منابع آبی زیر زمینی حاصل میلیونها سال بارش سیل آسای باران اما منهای اندک برداشت آب بوده است …

  2. سلام باتشکر از خبرت ولی چرا تو این خبر از سستی و بی کفایتی مسئولین مربوطه نمیگید چرا این دشت بیست ساله همش میگن سفره هاش داره نابود میشه چون ۷۰درصدی که درخواست مجوز تعمیق دادن فردا همه با مجوز و یا بدون مجوز تعمیق میکنن همه هم میبینن ولی هیچ کاری نمیکنن . هرجا نظرسنجی میشه برای استان یا شهرستان مسئول بومی خوبه یا غیر بومی من علارقم میل باطنیم میگم غیر بومی چون ما در قید و بند آشنا و فامیل اسیریم و مدیون دنیا و آخرت

  3. آبی که طی میلیونها سال در زیر زمین ذخیره شده در طول ۱۰ سال اخیر برداشت شده اگر غذا کم باشد مشکلات کمتر است ولی نبود آب واویلا لطفا دست اندر کاران جهاد کشاورزی چاره ای بیندیشند ممنون

  4. واقعا وضعیت آب کوهدشت بسیار بحرانیست به نظر میرسد که بیشتر این کم آبی به علت کشت بی رویه ذرت باشد که کشاورزان به علت بدهیهایی که به بانک کشاورزی دارند نمی تواننند از کشت ذرت صرف نظر کنند حال اگر دولت برای چند سال این بدهیها رو از این عزیزان مطالبه نکند تا این محصول کشت نشود یقین داشته باشیم که سطح آبهای زیر زمینی کوهدشت بالا خواهد آمد

  5. پس مسئولین مهشوره را دریابند

  6. باعرض سلام به مسولین میر ملاس نیوز خواستم یه پیام واستون بفرستم نمیدانستم چطور بفرستم دیگه مجبور شد گفتم شاید اینجوری بتونم پیاممو بخونید.شمارو خدا از مسولین بیمه خشگسالی بپرسید چرا پول خشگ سالی ها رو نمیدن .حداقل پول ها رو بدن که واسه سال اینده بیمه بکنیم.با تشکر

  7. کوهدشت تا ده سال آینده از روی نقشه محو می شه. اونوقت نه کسی واسه رای دادن می مونه نه رجالی واسه پوشیدن کت شلوارو نه کشاورز غیوری که ذرت کشت کته.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.