تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
7

آینده رایانه‌های PC، لوحه‌ای و لپ‌تاپ‌ها رایانه‌های جدید مسحورکننده‌اند

  • کد خبر : 38888
  • 10 آذر 1392 - 22:20

در سال‌های اخیر، بازار پیشگویی درباره آخر و عاقبت رایانه‌های PC حسابی گرم بوده است. هر چه می‌گذرد این پیش‌بینی‌ها در مورد به پایان‌رسیدن عمر رایانه‌های دسکتاپ شدت یافته و صورتی تاسف‌بار و غم‌انگیز به خود می‌گیرد. اما در پاسخ همه اینها باید گفت حالا که دسکتاپ‌ها هر روز شکل و شمایل جالب‌تری به خود […]

در سال‌های اخیر، بازار پیشگویی درباره آخر و عاقبت رایانه‌های PC حسابی گرم بوده است. هر چه می‌گذرد این پیش‌بینی‌ها در مورد به پایان‌رسیدن عمر رایانه‌های دسکتاپ شدت یافته و صورتی تاسف‌بار و غم‌انگیز به خود می‌گیرد. اما در پاسخ همه اینها باید گفت حالا که دسکتاپ‌ها هر روز شکل و شمایل جالب‌تری به خود می‌گیرند، چه دلیلی وجود دارد که از دور خارج شوند؟

رایانه‌های All-in-one PC

در گذشته، رایانه‌های یکپارچه (All-in-one desktop) حتی قادر به پاسخگویی به نیازهای عادی کاربران رایانه‌ها نیز نبودند و بیشتر در فیلم‌های سینمایی علمی ـ تخیلی دیده می‌شدند که برنامه‌هایی عجیب و غریب را اجرا می‌کردند.

امروزه آنها مرکز توجه همه تولیدکنندگان رایانه‌ها قرار گرفته‌اند تا جنبه‌های مسحورکننده پردازش رایانه‌ای را به نمایش بگذارند. با عرضه انواع تازه‌ای از پردازنده‌های ارزان به بازار رایانه‌های یکپارچه نیز بیشتر نیرو می‌گیرند. در گذشته شما بسختی می‌توانستید یکی از این رایانه‌ها را با قیمتی کمتر از ۱۵۰۰ دلار پیدا کنید. اما امروزه می‌توانید انبوهی از قابلیت‌ها و کارایی‌ها را حتی در یکپارچه‌های زیر قیمت هزار دلار نیز بیابید.

خیلی از این رایانه‌ها به کارت‌های گرافیک اختصاصی مستقل و قابلیت‌های رسانه‌ای درون‌ساختی چون Blu-ray و برنامه‌های نرم‌افزاری کاربردی video-on-demand نیز مجهز شده‌اند، بنابراین قادر به پخش محتوای چندرسانه‌ای و اجرای پایه بازی‌ها با نرخ قاب تصویر (frame rate) مناسبی نیز هستند. همین مزایا باعث شده خانواده‌ها هر چه بیشتر این رایانه‌های PC را برای سرگرمی به خدمت بگیرند. با این تفاسیر دسکتاپ‌ها بتدریج از کنج دفاتر کار اداری و خانگی به اتاق‌های پذیرایی، آشپزخانه‌ها و دیگر مکان‌هایی که اعضای فامیل دور هم جمع می‌شوند، نقل مکان می‌کنند. این تحول موجب می‌شود خانواده‌ها در کنار هم از لذت پایان‌ناپذیر استریم فیلم‌ها، تماشای تلویزیون، خلق برنامه‌های کاربردی و بازی‌ها بهره‌مند شوند. رایانه یکپارچه زیبای لمسی شرکت Vizio که در گذشته بیشتر بر تولید تلویزیون‌ها و پخش‌کننده‌های محتوای رسانه‌ای (media player) تمرکز داشت، با نام ویزیو CA24-A2 Media marvel all-in-one PC که در CES2013 ارائه شد، یکی از بهترین نمونه‌های این دسکتاپ‌هاست.

رایانه‌های دسکتاپ کیس‌دار نیز بسرعت در حال کوچک‌شدن هستند. از نمونه‌های این دسکتاپ‌ها می‌توان Lenovo Think center M92P که از کوچکی در هر گوشه‌ای می‌توان پنهانش کرد و در نقطه مقابل آنها رایانه PC بازیخوری Digital Storm Aventum را نام برد که اندازه‌اش دوبرابر یک میز اتاق پذیرایی است.

لپ‌تاپ‌ها

این روزها خط مرزی بین لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها هر روزه کمرنگ‌تر می‌شود. حتی این احتمال که تا پنج سال دیگر اصلا تولید همه آنها متوقف شده و نسلشان منقرض شود نیز وجود دارد. امروزه لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های لوحه‌ای (تبلت) گجت‌هایی کلا متفاوتند. تبلت‌ها گجت‌هایی ایده‌آل برای براوز‌کردن به صفحات وب، تماشای فیلم‌ها و مطالعه در حال حرکت هستند، در حالی که لپ‌تاپ‌ها برای انجام کارهای خلاق مناسب‌ترند. در درازمدت این دو وسیله سخت‌افزاری متفاوت بتدریج وجوهی مشابه خواهند یافت. آینده آنها طوری است که راهی جز یکی شدن برایشان باقی نخواهد ماند. اولین مرحله این تبدیل مدت‌هاست انجام شده است؛ سیستم‌های ترکیبی (hybrid) ویندوز ۸ نمایانگر گوشه‌ای از این تغییرات است. سیستم‌های Lenovo Yoga13 ،Dell XPS Convertible Touch و Sony Duo11 کاملا عناصر مختص تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها را با یکدیگر تلفیق کرده‌ است. امروزه تبلت‌ها از صفحه نمایش‌های کوچک و مقادیر محدودی از فضای ذخیره داده (storage) بهره‌مندند، اما از کارایی تمام عیار لپ‌تاپ‌ها بهره‌ای نبرده‌اند. گردش آینده بر مدار تبلت‌ها خواهد بود. تبلت‌ها بزرگ‌تر شده و صفحه نمایشی در حد ۱۳ اینچ خواهند داشت. آنها لاغرتر، سبک‌تر و ابعاد خلاقیت در آنها تقویت می‌شود. در این زمینه همه آنها به صفحه کلید‌های وایرلس مجزا مجهز شده و رابط کاربری‌شان بهبود خواهد یافت. همچنین کاربرد جدی استفاده از وسایل خارجی اشاره‌ای نظیر قلم دیجیتال و ماوس با آنها ضروری به نظر می‌رسد، اما باید دید چه فناوری‌هایی در خلق این آینده تبلت محور نقش خواهند داشت. اولین ارتقا می‌تواند بهبود در فناوری حافظه پایدار (حافظه فلش بهتر) به عنوان یک سخت‌افزار کلیدی باشد. همچنان که فضای ذخیره ابری (cloud storage) اهمیت می‌یابد، برخورداری از فضای ذخیره داده محلی نیز حیاتی‌تر می‌شود. اهمیت این امر در موقعیت‌هایی که شما در مکان‌هایی که از اینترنت باند پهن (broadband) برخوردار نیستند در حال حرکت هستید، بخوبی جلوه‌گر می‌شود. آن موقع است که برای ویرایش ویدئو و عکس‌ها یک فضای ذخیره داده محلی حجیم صورت یک ضرورت کلیدی به خود می‌گیرد. اینجاست که بهبود فضای ذخیره داده به همراه کاهش قیمتش براساس هر گیگابایت برای نگهداری فایل‌ها و تنظیم sync کردن بین گجت‌های مختلف اهمیت می‌یابد.

اولترابوک‌ها و تبلت‌ها

                                                                                                                                                      همراه با بهبود و پیشرفت پردازنده‌ها (CPU) ما شاهد ارائه پردازنده‌های هسول (Haswell) از سوی اینتل خواهیم بود. این CPU امکان طراحی تبلت‌ها به همراه پایانه‌های گسترش داکینگ (dock) را فراهم ساخته تا آنها به آسانی از امکانات و قابلیت‌های تمام‌عیار یک PC برخوردار شوند. این پردازنده‌ها برق کمتری مصرف کرده و از زمان شارژ طولانی‌تر باتری (مانند آنچه امروزه در اولترابوک‌های رده متوسط مشاهده می‌شود) برخوردار است. یک بهبود کلیدی هسول و دیگر پردازنده‌های آینده این است که کارایی بهتر گرافیکی را حتی با کاهش مصرف برق، برای تبلت‌ها و اولترابوک‌ها به ارمغان بیاورد. اولترابوک‌ها و تبلت‌های امروزی کارایی محدودی را در اجرای بازی‌های ۳D ارائه می‌کنند. کارایی بهتر سه‌بعدی مترادف گزینه‌های گسترده‌تر بازی برای تبلت است. همراه با بهبود کیفیت اینترنت باند پهن، اتصال‌پذیری (connectivity) نیز باید بهبود یابد. امروزه قیمت اینترنت باند پهن موبایل کاهش یافته، اما بهای پهنای باند برحسب گیگابایت هنوز گران باقی مانده است. داک‌های تبلت شامل صفحه کلیدهای کامل که از مانیتورهای متعدد، فضای ذخیره داده و باتری‌های اضافی پشتیبانی می‌کنند نیز به منظور استفاده‌های تجاری در راهند. ممکن است طراحان گرافیک و سایر کاربرهای حرفه‌ای به صفحه نمایش‌های بزرگ‌تر و صفحه کلیدهای تکمیل و تقویت‌شده‌تر نیاز داشته باشند؛ بنابراین با دیدن اولترابوک‌ها و تبلت‌های ۱۵ تا ۱۷ اینچ متعجب نشوید.

جمع‌بندی

در آینده کاربرهای رایانه‌ها، لپ‌تاپ‌های ضخیم و سنگین را کنار گذاشته و به جای آن تبلت‌هایی را حمل می‌کنند که سرعت، قدرت و کارایی‌شان فراتر از حد اولترابوک‌های امروزی خواهد بود؛ بنابراین یک رایانه یکپارچه قدرتمند در منزل خواهند داشت و تبلت‌ها با پایانه گسترش‌شان کارایی و فضای ذخیره داده کافی را در سفر به آنها ارائه خواهد کرد.

 

منابع:

http:‌/‌‌/‌reviews.cnet.com

http:‌/‌‌/‌www.droid-life.com

http:‌/‌‌/‌www.geek.com

 
لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=38888

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. سلام آقای ابراهیمی مرسی از مطالب خوبتون

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.