- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

کاهش عفونت ادراری با سبزیجات

thumb_plants1689jpg [1]

 

انواع عفونت های ادراری و درمان آنها

نحوه درمان عفونت ها با توجه به نوع و محل آنها متفاوت است، بنابراین در اینجا بد نیست مختصری درباره انواع عفونت های ادراری و نحوه درمان آنها توضیح دهیم. عفونت های ادراری به سه گروه مهم تقسیم می شوند؛ عفونت های مثانه، عفونت های کلیه و باکتری بدون علامت (غیر اختصاصی).

* عفونت های مثانه: در این نوع از عفونت ها اغلب سه تا هفت روز درمان دارویی خوراکی تجویز می شود.

* عفونت کلیه: دوره درمان در این نوع از عفونت ها به طور معمول ۲ تا ۱۴ روز طول می کشد و در صورتی که بیمار تب بالا و تهوع و استفراغ داشته باشد لازم است در بیمارستان بستری شده و برای او تزریق وریدی (تزریق در رگ) انجام شود.

* باکتری بدون علامت (غیر اختصاصی): اگر ثابت شد که هیچ علامتی مانند تب، اختلال در رشد و آسیب کلیه وجود ندارد ممکن است بیمار به درمان خاصی نیاز نداشته باشد اما این تصمیم باید براساس صلاحدید پزشک گرفته شود.

مثانه هم عصبی می شود

برخی از افراد دارای مثانه عصبی هستند که این امر ممکن است به دلیل ناراحتی ستون مهره ها ایجاد شده باشد. این افراد با انسداد ادرار مواجه می شوند که این امر باعث ابتلای آنها به عفونت ادراری و در صورت عدم درمان آسیب به کلیه ها و مثانه می شود. در برخی از افراد نیز مشکلاتی در ساختار بدن ممکن است باعث عفونت ادرار شود؛ به طور مثال برگشت ادرار به مجاری ادرار که یک اختلال مادرزادی است و تنها در دو درصد کودکان دیده می شود.

در بیشتر موارد پزشکان برای تشخیص عفوت های ادراری از روش هایی ماند سونوگرافی، عکس برداری از مثانه و اسکن کلیه استفاده می کنند تا در صورت برگشت ادرار یا وجود مثانه عصبی درمان های پیشگیرانه طولانی مدت برای بیمار تجویز کنند.

نشانه های عفونت ادرار در سنین مختلف

علائم عفونت ادراری در نوزادان: گاه نوزاد در ماه اول تولد دچار عفونت ادراری می شود و ممکن است والدین متوجه بیماری او نشوند اما اگر شما چنین علائمی را در نوزاد خود مشاهده کردید حتما او را برای معاینه نزد پزشک ببرید؛ بی اشتهایی، بی قراری، تنگی نفس، زردی پوست، بوی بد ادرار، ادرار تیره و کدر، خونی بودن ادرار و البته اختلال در رشد نوزاد.

علائم  عفونت ادرار در شیرخوارارن یک ماهه تا یک ساله: تب، اسهال، استفراغ، بوی بد ادرار، رنگ کدر ادرار و اختلال در رشد از جملع علائمی هستند که می تواند به دلیل ابتلای نوزاد به عفونت ادرار بروز کند در این سنین عفونت های ادراری ممکن است به عفونت های خونی تبدیل شده و خطرناک باشد. عفونت ادرار در این گروه سنی بیشتر در نوزادان پسر ختنه نشده دیده می شود زیرا میکروب ها راحت تر به زیر مخاط دستگاه ادراری نفوذ می کنند و به کلیه می رسند.

علائم عفونت ادرار در کودکان یک تا سه ساله  (کودکان نوپا): کودک ممکن است هنگام ادرار از سوزش و درد شکایت کند. تب و بی اشتهایی از دیگر علائم این بیماری است.

علائم عفونت ادرار در کودکان سه ساله تا پایان دوره کودکی (۱۳ سالگی): تب، پهلو درد، تهوع، شب ادراری (البته در کودکانی که در گذشته سابقه شب ادراری نداشته اند) از جمله علائم این بیماری در این گروه سنی است وجود خون در ادرار هم یکی از علائم عفونت ادرار در این بچه هاست.

علائم عفونت ادرار در بزرگسالان: پهلودرد، تب و لرز، سوزش در ادرار، ناپایدار بودن جریان ادرار (قطع و وصل شدن ادرار) و وجود خون در ادرار از جمله این علائم هستند.

کلیدهای طلایی پیشگیری از عفونت ادرار

۱   ادرار دو بار در روز باید به دستشویی بروید و مثانه خود را تخلیه کنید.

۲  به رنگ ادرارتان توجه کنید. ادرار باید شفاف باشد. اگر رنگ ادرارتان زرد پررنگ است نشانه کمبود آب بدن شماست پس بلافاصله آب بنوشید و فراموش نکنید که در طول روز آب کافی بنوشید.

۳ نوشیدن آب به اندازه کافی جریان ادرار را زیاد می کند و اگر به موقع ادرار کنید میکروب از مجاری ادرار شما شسته شده و به بیرون از مجاری رانده می شود.

۴  نوشیدن آب زغال اخته باعث بالا رفتن دفاع سیستم ادراری در مقابل عفونت ها می شود و احتمال ابتلا به بیماری کاهش پیدا می کند.

۵ یبوست خود عاملی است که احتمال ابتلای شما به عفونت های ادراری را افزایش می دهد برای جلوگیری از یبوست غذاهای فست فود کمتر استفاده کنید.

۶    مراقبت وزنتان باشید چون اضافه وزن و چاقی به ویژه در خانم ها عامل ابتلای به عفونت های ادراری است.

۷   بهداشت فردی را رعایت کنید و هنگام دستشویی خود را درست و کاملا تمیز بشویید.

۸  توصیه می شود پسرها در اولین فرصت ختنه شوند چون احتمال ابتلای آنها به عفونت های ادراری کاهش پیدا می کند. ختنه نشدن یا دیر ختنه شدن در کودکان می تواند عاملی در ابتلای آنها به عفونت های ادراری باشد.

۹  اگر شما خانمی هستید که در طول یک سال گذشته به عفونت ادراری مبتلا شده اید از رفتن به استخری که با کلر ضد عفونی شده است خودداری کنید چون کلر باعث التهاب  مجاری ادرارتان می شود.

۱۰  اگر در کودکی به عفونت های ادراری مبتلا شده اید بیشتر مراقبت باشید چون احتمال عود مجدد آن در شما بیشتر است حتی بعد از درمان تا سه ماه به صورت ماهیانه و سپس تا دو سال هر سه ماه یکبار و بعد از آن هر شش ماه یکبار آزمایش و کشت ادرار انجام بدهید.

۱۱    حجم ادرار کودکانی که مستعد عفونت هستند باید به ازای هر کیلوگرم وزن حدود ۴۰ میلی لیتر باشد.

۱۲  احتمال بازگشت عفونت ادرار در مردانی که سابقه ابتلا به بیماری را داشته اند ۳۰ درصد است و این رقم در خانم ها ۸۰ درصد است.

۱۳ به خانم ها توصیه می شود لباس های تنگ نپوشید چون مثانه در این صورت نمی تواند به طور طبیعی کار کند و ترشح شان بیشتر می شود.

۱۴  اگر به طور مکرر به عفونت ادراری مبتلا می شوید باید عکس برداری از مثانه و اسکن کلیه برای شما انجام شود و در صورتی که برگشت ادرار یا مثانه عصبی داشته باشید باید به دقت داروهایی که پزشکتان تجویز می کند را مصرف کنید.

۱۵    در برنامه غذایی خود سبزیجات تازه و مواد غذایی حاوی فیبر را فراموش نکنید.

۱۶ شیر مادر دارای مواد محافظت کننده ای است که مانع از ابتلای نوزاد به عفونت های ادراری می شود، بنابراین توصیه می شود حتما نوزادتان را با شیر مادر تغذیه کند.

۱۷ اگر از آن گروه افرادی هستید که مدام زمان توالت رفتن خود را به عقب می اندازید و جلوی ادرار خود را می گیرید مراقب باشید چون احتمال ابتلای شما به عفونت های ادراری بیشتر است چرا که در این شرایط هماهنگی اعصاب مثانه شما به هم می خورد.

نکته: عفونت ادرار در دخترها هشت درصد و در پسرها یک تا سه درصد است.