- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

کاهش بارندگی در لرستان

میرملاس نیوز به نقل ازجام جم : معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی لرستان گفت: میزان بارش ها در این استان نسبت به سال قبل ۲۱ درصد کاهش داشته است.
مهندس فتحی گفت: وضعیت بارندگی در بلندمدت و سال زراعی گذشته در استان کاهش چشمگیری داشته، به طوری که میزان بارندگی نسبت به سال قبل ۲۱ درصد و در درازمدت ۴۰ درصد کاهش داشته است.

[1]

وی افزود: این خشکسالی‌ها در شهرستانهای کوهدشت، چگنی، پلدختر و خرم‌آباد شدیدتر بوده است، به طوری که در سال زراعی جاری سبب از بین رفتن غلات در این مناطق از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد شده است.

فتحی با اشاره به اینکه خشکسالی‌های پی در پی استان سبب خسارات بسیار زیادی به دامداران و کشاورزان استان شده است، افزود: در سال زراعی جاری سطح زیر کشت غلات استان ۱۹۰ هزار و ۴۱۶ هکتار، باغات۱۷۰۷ هکتار و دام های سبک و سنگین تحت پوشش بیمه ۹ هزارو۳۶ راس است، از طرف دیگر پدیده ریزگردها شامل هیچ گونه بیمه‌ای نشده و این موضوع نیز سبب خسارت به بهره‌برداران شده است.

وی با اعلام اینکه میزان بارندگی در سال زراعی گذشته ۲۲۵.۷ میلی‌ لیتر بوده است، گفت: لرستان در چند سال گذشته دچار پدیده خشکسالی شده که این موضوع در شهرستان های پلدختر، کوهدشت، چگنی و خرم آباد بسیار شدیدتر بوده است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: مزارع «دیم» در شهرستان پلدختر بین ۵۰ تا ۱۰۰درصد و در شهرستان کوهدشت بیش از ۷۰ درصد از بین رفته و این امر سبب کاهش غلات به میزان حدود۵۰ درصد در لرستان شده است.

وی با بیان اینکه در مناطقی کشت غلات تقریبا از بین رفته و برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست، افزود: این گونه کشت ها رها شده‌اند و از طرفی ریزش آفت «سن» در این مزارع به یک مخاطره تبدیل شده است.