تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

مدیر ملی طرح حفاظت از زاگرس مرکزی : یک دهم جنگل های زاگرس در ۴ سال گذشته نابود شده است

  • کد خبر : 39036
  • 12 آذر 1392 - 14:07

  به گزارش میرملاس نیوز به نقل از ایرنا ، شیرین ابوالقاسمی  در سمینار معرفی رویکرد همسوسازی در حفظ تنوع زیستی و ساز و کار استقرار آن در طرح ها و برنامه های توسعه در سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در چند سال اخیر شاهد از بین رفتن جنگل های زاگرس بوده ایم ، به […]

 

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از ایرنا ، شیرین ابوالقاسمی  در سمینار معرفی رویکرد همسوسازی در حفظ تنوع زیستی و ساز و کار استقرار آن در طرح ها و برنامه های توسعه در سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در چند سال اخیر شاهد از بین رفتن جنگل های زاگرس بوده ایم ، به گونه ای که بخش زیادی از مراتع ، منابع آبی و جنگلی از بین رفته است.

زاگرس رشته کوهی در غرب و جنوب ایران است. این رشته کوه درغرب از مرز ایران و ترکیه آغاز شده و پس از گذشت از ۱۳ استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه،همدان، ایلام، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان ، لرستان ، فارس، کرمان و هرمزگان به جنوب کشور وصل می شود.سلسله جبال زاگرس عمدتا دارای جنگل های بلوط است.

ابوالقاسمی با بیان اینکه روند نابودی زاگرس از چهار سال پیش شروع شد، توضیح داد: از ۴ سال گذشته تاکنون یک میلیون هکتار از جنگل های زاگرس از بین رفته است در حالی که کل وسعت جنگل های زاگرس ۱۰ میلیون هکتار است بنابراین در این مدت یک دهم وسعت این جنگل را از دست داده ایم.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت حفظ جنگل های زاگرس بحث طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مطرح شد که بعد از آن پروژه بین المللی حفاظت از تنوع زیستی در سیمای حفاظتی زاگرس مرکزی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و با برخورداری از کمک های فنی و مالی برخی نهادهای بین المللی ذیربط مانند صندوق تسهیلات محیط زیست جهانی و برنامه عمران ملل متحد بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۰۴ تدوین شد.

به گفته وی، سند فاز اجرایی پروژه توسط معاونت وقت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده مقیم وقت سازمان ملل متحد در تهران در ۲۸ ژوئن ۲۰۰۵ ( ۷ تیر ۱۳۸۴ ) امضا شد و عملیات فاز اجرایی از ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۵ مطابق با ۱۲ مه ۲۰۰۶ آغاز شد.

ابوالقاسمی گفت: تسهیل در جهت ایجاد یک نظام مدیریتی زیستی از طریق ارتباط هماهنگ بین نهاد های مختلف ملی ، استانی و محلی ، یکپارچه سازی حفاظت از تنوع زیستی از طریق ارتباط هماهنگ بین نهادهای مختلف ملی ، استانی و محلی ، حفاظت و استفاده پایدار از محیط زیست طبیعی و منابع تنوع زیستی و مدیریت مشارکتی از طریق ظرفیت سازی و افزایش آگاهی عمومی از اهداف کلان این پروژه است.

وی افزود: این پروژه در سطحی حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار در ۴ استان اصفهان ، چهارمحال و بختیاری ، فارس و کهگیلویه و بویراحمد به صورت پایلوت آغاز شد و در حال اجرا است.

مدیر ملی طرح حفاظت از زاگرس مرکزی تاکید کرد: ایجاد یک خط مشی کلی در مدیریت منابع زیستی و ژنتیکی منطقه زاگرس از اهداف کلی این پروژه است که باید در سه سطح ملی ، استانی و محلی برنامه ریزی شود.

وی افزود: باید تلاش کنیم تا هر چه زودتر قوانین مدونی در سطح ملی تدوین و برای اجرا به بخش های اجرایی ابلاغ شود. اگر بخواهیم برای اوایل ۲۰۱۵ که زمان ارایه نتایج پروژه است ، گزارش موفقی داشته باشیم باید با همفکری و همدلی بیشتری در اجرای پروژه پیش رویم در غیر اینصورت به عنوان یک پروژه موفق معرفی نخواهد شد.

ابوالقاسمی ذغال گیری از درختان بلوط ، چرای بی رویه دام و کشاورزی بی رویه را تهدیداتی دانست که جنگل های زاگرس را به شدت تهدید می کند.

به گفته وی باید با برگزاری کارگاه های آموزشی ، معیشت جایگزین برای اهالی بومی ، حفاظت از جنگل های زاگرس را بین جوامع محلی فرهنگ سازی کنیم.

وی ادامه داد: برای اینکه پروژه حفاظت از زاگرس مرکزی با موفقیت انجام شود باید سند آمایش سرزمین داشته باشیم که در حال تهیه آن هستیم ، همچنین تهیه دستورالعمل های مدون در محدوده پایلوت اجرای طرح نیز الزامی است که باید تهیه شود.

مدیر ملی طرح حفاظت از زاگرس مرکزی گفت:باید دراین زمینه الگوهای بهره برداری پایدار از تنوع زیستی، ارزیابی توان اکولوژیکی و نقشه های کاربری اراضی تهیه شوند وبه طور مستمر عوامل تهدید ناپایدار موردشناسایی قرار گیرد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=39036

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 7در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۷
  1. با شعار و الفاظ و امار زاگرس حیات دوباره نمی گیرد. طبیعت در چند سال اخیر مورد کم توجهی و بعبارت بهتر بی توجهی شده .زاگرس تب شدیدی دارد و بجای درمان ان همه در ازدیاد تب ان تلاش داریم. نمایندگان استان بجای تلاش در بازشناسی و حل مشکلات کمر شکن زیست محیطی زاگرس خود واسطه جانیان و غارتگران بلوط های سرزمین زاگرس می شوند و دست مجریان را در انجام وظیفه دست بند می زنند. به امید روزی که انها مجریان قانون را مورد سوال قرار دهند نه بر لب های ان قفل سکوت و روزمرگی بزنند

  2. راه نجات زاگرس که بلوط ستون فقرات ان است توجه+مشارکت+ اموزش+جهاد علمی و عملی برای کند کردن روند نابودی ان است

  3. بلوط پدر زاگرس ، معرف زاگرس ، حیات و بود و نبود زاگرس و ستون فقرات زاگرس و شناسنامه هویت پدران ما و ساکنان زاگرس، در حال زوال و نابودی است. این بار نه صدای تبر اورا می آزارد نه خراش های جان سوز، اره های جور و واجور و نه سیاهی زغال ! بلوط زاگرس در حال زوال است و متاسفانه اراده ای هم نیست برای شفای درد آن . انتظار می رود همه باهم فریاد این تراژدی غم انگیز را به گوش مسولیین برسانیم و آنها را از خواب غفلت بیدار کنیم . ونگذاریم بلوط و پوشش جنگلی که نگین زاگرس و ستون فقرات آن است به افسانه ای در دل تاریخ تبدیل شود.

  4. جنگل مادر چشمه ها و رودخانه هاست.
    همه باید جنگل زاگرس را نجات دهیم و گر نه خود نیز نجات پیدا نخواهیم کرد.
    هر قدم کوچک ما وقتی با هم جمع شود، اقدامی بسیار عظیم خواهد شد.
    حال بلو ط ها زیاد خوش نیست
    فردا دیر است…..

  5. با سلام
    برای جلوگیری از این فاجعه عظیم زیست محیطی شایسته است از هر تلاشی فروگذار نکنیم.
    از ائمه جمعه و جماعات عاجزانه خواهشمندم به نقش این بحران عظیم و زوایا و ابعاد مختلف آن در منابر و تریبون های خود بپردازند.

  6. منتظر کسی نباشیم باورهای اشتباه خود و اطرافیان مان را بایستی تغییر داد -بایستی بحث ضرورت حفاظت از جنگل همه گیر شود -بایستی آگاهی رسانی شود -منطقه خودمان که تقریبا بیش از ۸۰ درصد آن دارای پوشش جنگلی است و به عینه می بینم هرساله سطح درختان بلوط کاهش می یابد-بایستی به روستاییان و کشاورزان که بیشتر بخاطر افزایش سطح زیر کشت خود اقدام به سوزاندن و قطع درختان می کنند آگاهی رسانی کنیم که این اقدام آنها در آینده نزدیک محیط زیست و ادامه زندگی خود آنها را بخطر می اندازد-متاسفانه در روستاهای اطراف کوهدشت دیده می شود کسانی با استفاده از روغنهای سوخته ریشه درختان را نابود می کنند -بسیاری از این افراد از سر ناآگاهی دست به این کار می زنند اگر درست اطلاع رسانی شود جلوی این کار گرفته می شود -باز می گویم منتظر هیچ اداره ای نباشیم – افرادی در ادارات محیط زیست هستند که فقط بخاطر یک کیسه زغال چشم خود بر روی این فاجعه می بندند-متاسفانه بسیاری از کارکنان حفاظت از محیط زیست به این باور نرسیده اند که چه وظیفه ای دارند فقط و فقط بخاطر گذران معاش خود وارد این ادارات شده اند-این واقعیت است توهین و افترا نیست -البته بایستی از بسیاری از کارکنان زحمت کش و وظیفه شناس این ادارات هم تشکر نمود

  7. به نظر بنده تا سایه سیاه سیاست زدگان ونمایندگان سیاست باز در عرصه انتخاب مدیران نالایق بر ارگانهای دولتی وبحث مورد نظر ما منابع طبیعی ،جنگلبانی ،محیط زیست وکشاورزی حاکم می باشد ،مردم نادان و کشاورزان وابسته به برندگان انتخاباتی در تمام ادوار ،در ده سال آینده دیگر چیزی به نام جنگل بلوط این یاور مردمان زاگرس در سالهای قحطی وسخت دوران جنگ جهانی باقی نمی ماند .
    در ضمن چند راهکار:
    ۱-فروش بصورت یارانه ایی کباب پزهای گازی به مردم مناطق خوش خوراک زاگرس (کباب خورهای لر)
    ۲-شناسایی زغال فروشان وپرداخت حقوق به اندازه در آمد فروش زغال واستفاده از آنان به عنوان نگهبانان جنگل
    ۳-ایجاد پرونده های ماهواره ایی برای کشاورزان نزدیک به جنگلها وجلوگیری از پیشرفت در جنگل
    ۴-استفاده از مدیران دلسوز طبیعت
    ۵-کمک گرفتن از اصحاب رسانه ،ائمه جمعه ،اساتید ،معلمان وفرهنگ سازی در بین مردم .کاهش تبلیغ پفک نمکی وافزایش تبلیغ ارزش یک درخت

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.